Perustelut
Tampereen kaupungin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen kokonaisuus vastaa tulosidonnaisten asiakasmaksujen määräämisestä ja tasasuuruisten asiakasmaksujen laskutusprosesseista sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden piirissä oleville asiakkaille. Tiimissä tehdään näihin palveluihin liittyviä maksupäätöksiä, tuloselvityksiä, laskutusta ja laskutuksen oheen kuuluvia taloushallinnon tehtäviä. Tiimi osallistuu aktiivisesti kaupungin prosessien kehittämiseen ja tekee yhteistyötä sekä sisäisten että ulkoisten kumppaneiden kanssa.
Asiakasmaksusihteeri vastaa asiakkaiden tulotositteiden käsittelystä, tuloihin perustuvien maksupäätösten määräämisestä, laskutukseen liittyvistä tehtävistä sekä asiakaspalvelusta puhelimitse ja sähköpostitse. Tehtäviin kuuluu myös toiminnan kehittäminen yhdessä tiimin kanssa. Asiakasmaksulain osittaisuudistus 1.7.2021 alkaen on lisännyt ja tulee edelleen lisäämään vuonna 2022 asiakasmaksusihteereiden työmäärää. Asiakaskohtaiset tuloselvitykset ja niihin liittyvä päätöksenteko ovat prosesseina entistä työllistävämpiä. Terveydenhuollon maksukattoon luetaan mukaan uusia asiakasmaksuja, mikä lisää maksukaton laskentatyötä yhä useamman asiakkaan kohdalla. Lakimuutos toi myös täysin uusia tehtäviä tiimiin mm. tukipalveluiden laskutuksen, mikä aiemmin oli ulkoistettu palveluntuottajille.
Esitetään, että sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittäminen, hallinto ja asiakasohjauksen taloustiimiin perustetaan kaksi asiakasmaksusihteerin virkaa 1.1.2022 alkaen.
Perustettavien virkojen tiedot:
Toimintayksikkö: Sosiaali- ja terveyspalvelut, hallinto, taloustiimi
Tehtävänimike: Asiakasmaksusihteeri
Kustannuspaikka: 122011
Asema: 0 Muu
Esimies: Palveluesimies
Palvelusuhteen laji: Virka
Hinnoittelu: KVTES 01TOI060
Vaativuus: Taso 1
Työaikamuoto: Toimistotyöaika 36,75 h/vko
Palkka: 2238,46 euroa/kk
Rinnastus: 50028513
Vakanssit sisältyvät vuoden 2022 henkilöstö- ja vuosisuunnitelmaan. Talousarviokehykseen on saatu 1,5 vakanssin palkkarahat ja 0,5 vakanssia katetaan lakkauttamalla asiakasmaksujen 0,5 ruuhkaresurssin vakanssi.
Asiakasmaksulain osittaisuudistus, joka tuli voimaan 1.7.2021 vahvisti asiakkaan oikeusturvaa ja tämän johdosta erilaisiin selvityksiin ja oikaisuvaatimuksiin liittyvät tehtävät lisääntyivät merkittävästi asiakasmaksutiimissä. Palveluesimiehen tehtäviin kuuluvat hallinnollinen valmistelu ja selvittelytyö, asiantuntijatehtävät liittyen asiakasmaksulain soveltamiseen, asiakasmaksuihin liittyvä tiedottaminen ja prosessien kehittäminen vaativat lisäresurssia asiakasmaksutiimissä.
Esitetään, että sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittäminen, hallinto ja asiakasohjauksen taloustiimiin perustetaan yksi koordinaattorin virka 1.1.2022 alkaen.
Perustettavan viran tiedot:
Toimintayksikkö: Sosiaali- ja terveyspalvelut, hallinto, taloustiimi
Tehtävänimike:Koordinaattori
Kustannuspaikka: 122011
Asema: 0 Muu
Esimies: Palveluesimies
Palvelusuhteen laji: Virka
Hinnoittelu: KVTES 01ASI040
Työaikamuoto: Toimistotyöaika 36,75 h/vko
Palkka: Viran palkkauksen ja vaativuuden vahvistaa neuvottelupäällikkö hänelle delegoidun päätösvallan mukaisesti
Vakanssi sisältyy vuoden 2022 henkilöstö- ja vuosisuunnitelmaan.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Perustetaan kaksi asiakasmaksusihteerin virkaa ja yksi koordinaattorin virka kehittäminen, hallinto ja asiakasohjauksen taloustiimiin 1.1.2022 alkaen.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.