Z/Sosiaali- ja terveyslautakunta, kokous 15.9.2021

Lataa  Kuuntele 

§ 114 Sosiaali- ja terveyslautakunnan vuoden 2022 talousarvioesitys sekä talousarvion yhteydessä käsiteltävät valtuusto- ja kuntalaisaloitteet (yhteistoiminta-alueen asia) 

TRE:6091/02.02.01/2021

Valmistelija

  • Kuosmanen Taru, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Kehittämisjohtaja Anniina Tirronen, puh. 040 801 6378, kehittämispäällikkö Lotta Perämaa, puh. 040 838 0393 ja controller Vesa-Matti Kangas, puh. 050 566 4477, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Noora Jalonen, puh. 040 142 4654, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus hyväksyi vuoden 2022 talousarviokehyksen 21.6.2021 § 305. Talousarviokehys perustuu kaupungin toimintayksiköiden kanssa toukokuussa käytyihin neuvotteluihin ja kaupungin johtoryhmän linjauksiin. Investointien taso linjattiin kaupunginhallituksen talous- ja investointiseminaarissa 30.8.2021.

Vuoden 2022 talousarvio ja sen sisältämät vuosittaiset sitovat toiminnan tavoitteet perustuvat Tampereen uuteen, valmisteilla olevaan strategiaan ja sen pohjana olevaan Anna-Kaisa Ikosen pormestariohjelmaan. Toiminnan tavoitteet valmistuvat pormestarin talousarvioesitykseen. Lautakunnan talousarvioesitykseen sisältyvät kaupunginhallituksen 26.4.2021 linjaamat toiminnan painotukset, jotka huomioidaan myös talousarvion toiminnan tavoitteiden valmistelussa. Sosiaali- ja terveyslautakunnan alaisessa toiminnassa painottuvat vuonna 2022 ikääntyvän väestön osalta toimintakyvyn ylläpitäminen ja kotona asumisen tukeminen sekä asumispalvelujen henkilöstömäärän vahvistaminen, rekrytointihaasteista huolimatta. Perusterveydenhuollossa ja sairaalapalveluissa painopisteenä on palveluiden turvaaminen koronapandemian aikana ja varautuminen koronan jälkeiseen aikaan. Myös palvelurakenteen muutosta erikoissairaanhoitopainotteisuudesta kevyempiin palveluihin jatketaan. Psykososiaalisen tuen palveluissa korostuu erityisesti päihde- ja mielenterveyspalvelujen ja sosiaalityön palvelujen kasvavaan tarpeeseen vastaaminen. Lasten, nuorten ja perheiden palveluissa haasteena on turvata lapsiperheiden oikea-aikainen tuki ja peruspalvelujen kattavuus. Organisaation toimintakyvyn näkökulmasta sosiaali- ja terveyspalveluissa korostuu tarve palvelujen järjestämisen tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden parantamiseen sekä henkilöstön hyvinvoinnin vahvistamiseen ja saatavuuden turvaamiseen. Toiminnan painotukset ja tavoitteet tarkentuvat toimenpiteiksi lautakunnan vuosisuunnitelmassa. 

Vuoden 2022 talousarviokehyksessä on sitovaa lautakunnan toimintakate. Talousarviokehyksen  mukaisesti sosiaali- ja terveyslautakunnan nettomenojen vuonna 2022 tulisi olla 874,310 milj. euroa. Lautakunnan talousarviokehyksen nettomenojen kasvu on 42,8 milj. euroa (+5,1 %) kuluvan vuoden talousarvioon verrattuna. Investointien taso on 1,535 milj. euroa.

Vuoden 2022 talousarviota on laadittu vaikeassa taloustilanteessa. Palvelutarpeiden kasvu, arvioidut palkankorotukset ja hintojen nousu sekä lakimuutokset aiheuttavat merkittäviä kustannuspaineita. Talousarviossa on korjattu talousarviopohjaa mm. lastensuojelun ylitysten vuoksi, vastattu rajoitetusti palvelutarpeiden kasvuun ja varauduttu henkilöstömitoituksen nousuun ikäihmisten asumispalveluissa. Merkittävimmät talousriskit liittyvät kuluvan vuoden talousarvion ylityksiin ja korona-aikana kertyneen palvelu- ja hoitovelan purkamiseen. Talousarvioesitys sisältää vain aivan välttämättömiä lisäyksiä, joilla vastataan palvelutarpeen kasvuun ja lainsäädännön edellyttämiin muutoksiin.

Ikäihmisten palveluissa merkittävin muutos liittyy vanhuspalvelulain muutokseen, jossa asumispalvelujen vähimmäishenkilöstömitoitus nousee 0,6 työntekijään asukasta kohti 1.1.2022 alkaen. Sairaanhoito-, kuntoutus-, mielenterveys- ja päihdeosaamista vahvistetaan kotihoidossa ja ennaltaehkäisevissä palveluissa. Lisähenkilöstöllä vahvistetaan oikea-aikaista hoitoa ja ennaltaehkäiseviä palveluita sekä vähennetään Acutan ja sairaalahoidon käyttöä. Kotihoidossa lisätään kuvapuhelimien ja lääkeautomaattien asiakasmääriä sekä laajennetaan teknologian käyttöä uusiin asiakasryhmiin ja laitteisiin kotihoidon asiakkaiden palvelutarpeen ja Pirkanmaan tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeen valmistelun mukaisesti. Tehostetun palveluasumisen erityishoivan paikkamäärää kasvatetaan kymmenellä.

Lasten, nuorten ja perheiden palveluissa on korjattu talousarviopohjaa lastensuojelun sijaishuollon ostopalvelujen kuluvan vuoden ylitysennusteen perusteella. Lastensuojelussa varaudutaan lainmuutoksen mukana tuomiin henkilöstömitoituslisäyksiin ja palvelutarpeen kasvuun. Koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa sekä neuvolatoiminnassa vastataan asiakasmäärän kasvuun ja kansallisten henkilöstömitoitusten muutoksiin.

Vastaanottopalveluissa vahvistetaan psykiatristen sairaanhoitajien ja päihdehoitajien henkilöstöresursseja, jotta terveysasemat pystyvät tarjoamaan mielenterveys- ja päihdepalveluita aiempaa kattavammin. Suun terveydenhuollon ennaltaehkäisevää roolia vahvistetaan muun muassa lisäämällä palvelujen integraatiota sekä moniammatillista yhteistyötä sosiaalipalvelujen ja muiden terveyspalvelujen kanssa. Myös paljon palveluja tarvitsevien ja pitkäaikaissairaiden asiakkaiden hoidon prosesseja kehitetään. Yhteydensaantia terveysaseman ja suun terveydenhuollon palveluihin parannetaan esimerkiksi sähköisiä palveluja jatkokehittämällä.

Psykososiaalisen tuen palvelujen talousarvio ei sisällä merkittäviä lisäyksiä palveluihin. Hinnankorotukset lisäävät ostopalvelujen kustannuksia. Kehitysvammaisten asumispalveluissa selkiytetään palvelutarpeen arviointia ja sen tukena käytetään muun muassa toimintakyvyn arvioinnin mittaamista (RAI). Aikuissosiaalityössä valmistaudutaan sote-uudistukseen siirtämällä painopistettä sote-keskuksissa tehtävään sosiaalityöhön ja sosiaaliohjaukseen.

Sairaalapalvelujen talousarvioesityksessä on varauduttu Pirkanmaan sairaanhoitopiirin (PSHP) erikoissairaanhoidon palvelujen noin 2,1 % kasvuun. Valittuja perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välisiä hoitopolkuja kehitetään yhdessä muiden palveluryhmien ja PSHP:n kanssa sekä mitataan kehittämistoimenpiteiden vaikutuksia. Kuntoutusta ja kotiuttamista tehostetaan sairaalajaksojen lyhentämiseksi ja sairaalahoidon tarpeen vähentämiseksi.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan talousarvioesitys on laadittu kaupunginhallituksen kehyspäätöksen mukaisesti. Talousarvioesityksen toimintatulot ovat 106,219 milj. euroa, toimintamenot -980,529 milj. euroa ja toimintakate -874,310 milj. euroa. Investointimenot ovat -1,535 milj. euroa. Talousarvioesitykseen sisältyy Oriveden sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteistoiminta-alueen palvelut. Oriveden maksama yhteistoimintaosuus on talousarvioesityksessä 23,309 milj. euroa, mikä kattaa järjestettävien palvelujen nettokustannukset.

Talousarvioesityksen merkittävimmät riskit liittyvät kuluvan vuoden talousarvion ylityksiiin sekä PSHP:n palvelutilauksen kasvuun vuonna 2022. Koronan aiheuttamien poikkeamien lisäksi suurimmat ylitykset kuluvan vuoden talousarvioon on lastensuojelun, vammaispalvelujen ja ikäihmisten palvelujen ostoissa sekä vastaanottopalvelujen lääke ja hoitotarvikekustannuksissa. Koronatilanteen jatkuminen luo epävarmuutta vuoden 2022 talousarvioon. Lisäksi koronan aiheuttaman palvelu- ja hoitovelan purkaminen aiheuttaa merkittäviä kustannuspaineita lähivuosina. Valtion tuki palvelu- ja hoitovelan purkamisen kustannuksiin on vielä epävarma. Myös PSHP:n alijäämän kattaminen on hyvinvointialueelle siirryttäessä on merkittävä taloudellinen riski. Kuluvan vuoden tilinpäätösennusteen ja aiempien vuosien menokehityksen perusteella vuoden 2022 talousarvio on erittäin tiukka.

Pormestarin talousarvioesitys voi sisältää muutoksia lautakunnan talousarvioesitykseen verrattuna mm. yksiköiden välisistä siirroista johtuen. Talousarvion valmistelutilannetta ja talousarvioesitykseen tehtäviä muutoksia käsitellään kaupungin johtoryhmän talousarvioseminaarissa 21.9.2021. Muutokset huomoidaan pormestarin talousarvioesityksessä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Tirronen Anniina, Kehittämisjohtaja

Sosiaali- ja terveyslautakunnan vuoden 2022 talousarvioesitys hyväksytään ja sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelualueen johtaja oikeutetaan tekemään siihen teknisiä muutoksia.

Samalla hyväksytään lautakunnan lausunnot talousarvioesityksen yhteydessä käsiteltäviin valtuusto- ja kuntalaisaloitteisiin.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Controller Vesa-Matti Kangas oli asiantuntijana paikalla asian käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Taru Kuosmanen, Anniina Tirronen, Paula Hakanen, Leena Viitasaari, Jukka Männikkö, Vesa-Matti Kangas, Heidi Ilvonen, Lotta Perämaa, taloussuunnittelu@tampere.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)