Perustelut
Joukkoliikenteen palveluryhmä on laatinut suunnitelman Nysse-liikenteen kesäkauden 2022 palvelutasosta. Suunnitelma on esityslistan liitteenä. Se pohjautuu joukkoliikennelautakunnan 11.4.2019 § 27 (TRE:1039/08.01.01/2018) hyväksymään joukkoliikenteen linjastosuunnitelma 2021:een ja siitä saatuun palautteeseen. Kesäkauden 2022 suunnittelussa on huomioitu kesällä 2021 ja talvikauden 2021-2022 alussa saatu asiakaspalaute sekä matkustajamäärän kehitys. Tämä aineisto tarjotaan myös päätöksenteon tueksi.
Suunnitelman mukainen liikennetilaus on joukkoliikenteen vuoden 2022 hyväksytyn talousarvion mukainen.
Seuraavassa on kuvattu tärkeimmät muutokset linjoittain/liikennöintialueittain.
Tampereen runkolinjoilla tehdään seuraavat muutokset:
Linjaan 2 tehdään reittimuutos ja päätepysäkki siirretään Pyynikintorilta Särkänniemeen. Muutoksella saadaan vähennettyä päällekkäistä joukkoliikennöintiä Pyynikintorin ja Tampere-talon sekä Pyynikintorin ja Koskipuiston välillä. Uudella reitillä Särkänniemeen saadaan rakennettua ympäri vuoden yhteys ja pohjois-Hämeenpuistosta saadaan mahdollistettua yhteys keskustaan ja esimerkiksi Tampere-talolle.
Linjalla 7 tehdään reittimuutos Epilän ja Tesoman välisellä alueella. Linjat 7 ja 8 ovat nykyisellään liikennöineet Epilän ja Tesoman välillä samalla reitillä. Linjan 7 reittimuutoksen myötä Winteristä, Puisto-Kaarilasta sekä Tesoman valtatien kehittyvältä entiseltä teollisuusalueelta saadaan toteutettua runkotasoinen yhteys Tampereen keskustaan.
Pohjois-Tampereen linjastokokonaisuus otetaan käyttöön kilpailutusmateriaalin mukaisesti kesäkauden 2022 alussa (TRE:3151/02.07.01/2021). Pohjois-Tampereen linjastosuunnittelua edelsi marraskuussa 2020 toteutettu liikkumiskysely, johon saatiin yli 400 vastausta. Liikkumiskyselyn jälkeen tehtiin pohjois-Tampereen linjastosuunnitelma, jossa pohdittiin yhdessä alueen koulujen kanssa ratkaisuja ja linjojen aikatauluja sekä reittejä. Koulujen kanssa tehdyn yhteistyön jälkeen asiakkaille julkaistiin pohjois-Tampereen linjastosuunnitelma kommenteille. Linjastosuunnitelmasta saimme alle 20 palautetta, joista kaikki koskivat Kaanaan ja Mäntylän muuttuvia yhteyksiä.
Pohjois-Tampereen linjastolla käynnistetään liikennöinti linjoilla 90, 91, 92, 93 ja 94.
Linjalla 90 liikennöidään arkipäivisin Terälahdestä Kämmenniemeen ja edelleen Sorilan ohi Linnainmaalle ja Keskustorille. Linjalla liikennöidään arkisin 60 min välein. Viikonloppuisin liikennöidään Kämmenniemestä Sorilan ja Linnainmaan kautta Keskustorille 60 min välein. Arkiruuhkassa linjaa 90 tukee linja 90X, jota liikennöidään ruuhka-aikoina Terälahdestä Kämmenniemeen ja Sorilaan ja edelleen valtatie 9 kautta Keskustorille. Linjoilla 90 ja 90X muodostuu siten arjen ruuhka-aikoina 60 min vuorotarjonta Terälahden ja Keskustorin välille ja 30 min vuorotarjonta Kämmenniemen ja Keskustorin välille.
Linja 91 liikennöi samalla reitillä kuin nykyisin ja lähes samalla vuorotarjonnalla, kuin aiempina kesäkausina. Linjalta 91 mahdollistetaan vaihtoyhteys Sorilassa linjoihin 90 ja 90X.
Linjaa 92 liikennöidään jatkossa Sorilasta Viitapohjan kautta Kämmenniemeen. Linjan liikennöintiaikoihin ei tehdä aiempiin kesäkausiin verrattuna merkittäviä muutoksia. Linjalta 92 mahdollistetaan vaihtoyhteys Sorilassa linjoihin 90 ja 90X.
Uusi linja 93 aloittaa liikennöinnin kesäkauden 2022 alussa. Linjalla 93 liikennöidään päivittäin Kämmenniemestä Teiskon kirkkotien kautta Terälahteen ja edelleen Kaanaaseen ja Mäntylään. Linjalta 93 mahdollistetaan vaihtoyhteys Kämmenniemessä linjoihin 90 ja 90X.
Uusi linja 94 aloittaa liikennöinnin kesäkauden 2022 alussa. Linjalla 94 liikennöidään päivittäin Kämmenniemestä Maisansalon kautta Terälahteen ja edelleen Kaanaaseen ja Mäntylään. Linjalta 94 mahdollistetaan vaihtoyhteys Kämmenniemessä linjoihin 90 ja 90X.
Kangasalla toteutetaan vaiheittain linjastomuutoksia, joista ensimmäiset toteutetaan kesäkaudella 2022:
Linjan 40 osalta perustetaan uusi reitti Kangasalan aseman, Metsäkulman ja Tursolan kautta Kangasalan keskustaan ja edelleen Tampereelle. Ratkaisulla pystytään tarjoamaan kesäkaudella maanantaista lauantaihin ja talvikaudella päivittäin yhteys alueelle. Lisäksi ratkaisulla mahdollistetaan yhteydet Kangasalan eri kouluihin sekä keskusta-alueelle. Muutoksen myötä luovutaan linjan 45 liikennöinnistä.
Linjalla 6 tehdään reittimuutos Vatialan ja Lemposen välillä. Linja 6 siirretään liikennöimään Mäkirinteentieltä Vatialan päätepysäkiltä Lentolantien kautta Vatialantielle ja edelleen kohti Nattaria. Reittimuutoksella saadaan tarjottua joukkoliikenneyhteys Lentolan teollisuusalueelle ja mahdollistettua parempi työssäkäyntiyhteys joukkoliikenteellä alueen työpaikoille.
Linjan 42 reittiä muutetaan. Nykyisellään linjalla 42 on liikennöity usealta eri päätepysäkiltä Kangasalan keskustaan. Linjalla 42 tarjotaan ennen kaikkea Kangasalan alueella yhteydet Kangasalan eri kouluihin, mutta linja on toiminut myös Kuhmoisten ja Kangasalan sekä Tampereen välisenä yhteytenä. Linjan 42 reittimuutoksella halutaan saada rakennettua yhtenäinen reitti, jossa pääte- ja lähtöpysäkki on sama. Linja 42 liikennöi jatkossa Kuhmoisista Kangasalle ja edelleen Tampereen keskustaan Sorin aukiolle. Linjalla 42 on niin vähän vuoroja Kuhmoisista Kangasalle ja Tampereelle, ettei niiden nähdä olevan päällekkäistä liikennöintiä ratikkalinjan 1 kanssa. Yhteys linjan 42 muihin päätepisteisiin Pohjaan, Kuhmalahdelle, Moltsiaan, Pakkalaan sekä Sahalahteen toteutetaan jatkossa linjatunnuksella 48.
Uusi linja 48 aloittaa liikennöinnin Pohjan/Kuhmalahden/Moltsian/Pakkalan/Sahalahden ja Kangasalan välillä. Linjalla tarjotaan yhteys Kangasalan reuna-alueilta Kangasalan keskustaan, kuten on nykyisin tarjottu muun muassa Oriveden tai Valkeakosken suunnalta. Uudella linjatunnuksella saadaan selkiytettyä linjastoa ja pystytään tarjoamaan Kuhmoisista lähtevillä vuoroilla vaihdoton yhteys Tampereen keskusta-alueelle.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja
Hyväksytään liitteenä oleva joukkoliikenteen palvelutasosuunnitelma kesäkaudelle 2022 noudatettavaksi 6.6.-7.8.2022.
Päätös
Päätösehdotus hyväksytiin.