Alueellinen jätehuoltolautakunta, kokous 8.12.2021

Lataa  Kuuntele 

§ 66 Lietetaksa 1.1.2022 alkaen 

TRE:6577/02.04.03/2021

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Toppila Anu, Jätehuoltoinsinööri, Anu.Toppila@tampere.fi

Perustelut

Yleistä kuntavastuullisen saostus- ja umpisäiliölietteen jätehuoltopalvelujen taksasta

Saostus- ja umpisäiliölietteet ovat jätelain (646/2011) mukaista jätettä. Jätelain 32 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaan kunnan on järjestettävä vakinaisessa asunnossa, vapaa-ajan asunnossa, asuntolassa ja muussa asumisessa syntyvän saostus- ja umpisäiliölietteen jätehuolto. Kunnan on lisäksi järjestettävä kunnan hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyvän saostus- ja umpisäiliölietteen jätehuolto sekä liikehuoneistoissa syntyvän saostus- ja umpisäiliölietteen jätehuolto, mikäli se kerätään yhdessä asumisessa tai kuntien hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyvän saostus- ja umpisäiliölietteen kanssa.

Alueellisen jätehuoltolautakunnan toimialueella on käytössä kunnan järjestämä lietteenkuljetus. Poikkeuksena on Nokian kaupunki, jossa saostus- ja umpisäiliölietteiden kiinteistöittäinen kuljetus järjestetään kiinteistön haltijan järjestämänä.

Jätehuoltolautakunta päättää kuntavastuullisen saostus- ja umpisäiliölietteen jätehuoltopalvelujen taksassa lietteen kuljetus- ja käsittelymaksuista siltä osin kuin ne kuuluvat kunnan jätehuoltojärjestelmään. Tämä taksaesitys koskee jätehuoltolautakunnan toimialueen kaikkia kuntia, pois lukien Nokian kaupungin alueen lietteen kuljetus- ja lisätyöhinnat, joista päättää kukin kuljettaja itse.

Jätelain vaatimukset jätetaksalle

Jätelain 78 §:n mukaan kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan sille tehtävän hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Maksuilla katetaan kaikki kustannukset, joita aiheutuu lakisääteisen kuntavastuullisen jätehuollon toteuttamisesta (esim. tyhjennys, kuljetus, käsittely ja hyötykäyttö, neuvonta, tiedotus ja valistus, jätehuollon kehittäminen ja investointeihin varautuminen). Maksuilla katetaan myös lakisääteisten jätehuollon viranomaistehtävien hoitaminen.

Jätelain luvussa 9 säädetään jätemaksun ja sen perustana olevan jätetaksan laadinnasta. Jätetaksa on asiakirja, joka sisältää luettelon käytössä olevista jätemaksuista ja niiden laskentaperusteista yksikköhintoineen. Kunnassa on oltava voimassa oleva jätetaksa, jotta julkisoikeudellista jätemaksua voidaan periä. Jätetaksan mukaisten maksujen on vastattava kunnan tarjoamaa jätehuollon palvelutasoa ja mahdollisuuksien mukaan kannustettava jätteen määrän ja haitallisuuden vähentämiseen sekä etusijajärjestyksen mukaiseen jätehuoltoon.

Saostus- ja umpisäiliölietteiden taksa päätetään ilman arvonlisäveroa. Esityksessä jätetaksaksi yksikköhinnoille esitetään myös arvonlisäverollinen yksikköhinta pyöristettynä likiarvona.

Saostus- ja umpisäiliölietteiden taksan valmistelu ja päätöksenteko

Saostus- ja umpisäiliölietteiden jätetaksan valmistelua varten kunnallinen jäteyhtiö, Pirkanmaan Jätehuolto Oy, on tehnyt laskelmat saostus- ja umpisäiliölietteen eri jätehuoltopalvelujen kustannuksista ja niiden perusteista. Pirkanmaan Jätehuolto Oy on toimittanut 21.9.2021 jätehuoltolautakunnalle 1.1.2022 voimaan tulevan saostus- ja umpisäiliölietteiden jätetaksan valmisteluaineiston. Aineistoa on päivitetty 23.9.2021.

Käsittelyssä on nyt esitys saostus- ja umpisäiliölietteiden jätetaksaksi 1.1.2022 alkaen (Liite 1). Jätetaksaa esitetään astuvaksi voimaan, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta.

Jätelain 79 §:n mukaan kuntalaisille ja muille asianosaisille on varattava vaikutusmahdollisuus asiaan hallintolain 41 §:n mukaisesti ennen jätetaksan hyväksymistä. Vaikutusmahdollisuuksien varaamisen ja mahdollisten muutosten jälkeen saostus- ja umpisäiliölietteiden taksa 1.1.2022 alkaen tuodaan hyväksyttäväksi jätehuoltolautakunnalle.

Jätehuoltolautakunta voi jätelain sallimissa puitteissa määritellä maksupolitiikan ja maksujen nimikkeet, kohteet ja suuruuden. Lautakunta ei voi kuitenkaan hyväksyä laillisesti taksaa, jolla ei katettaisi kunnallisen jäteyhtiön toimintaa jätelain mukaisesti.

Jätehuoltolautakunnan alaisuudessa toimiva viranhaltija määrää jätemaksut maksuunpantavaksi jätetaksan mukaisesti. Jätemaksut suoritetaan jäteyhtiölle, joka toimii jätehuoltolautakunnan lukuun hoitaen laskutuksen ja maksukertymien seurannan.

Jätetaksan rakenne

Jätemaksu koostuu lietteen kuljetuksesta, lietteen käsittelystä ja mahdollisista kiinteistökohtaisista lisämaksuista. Kuljetusmaksu sisältää keräysvälineen lietetilan tyhjennyksen ja lietteen kuljetuksen vastaanottopaikalle. Kuljetusmaksu määräytyy tyhjennetyn lietetilavuuden perusteella.

Käsittelymaksu määräytyy tilavuusperusteisesti. Tilavuus laskutetaan poiskuljetettuna saostus- ja umpisäiliölietemääränä 0,5 kuutiometrin tarkkuudella. Käsittelymaksu määräytyy kiinteistön sijaintikunnan jätevedenpuhdistamon tai jätehuoltoviranomaisen hyväksymän muun vastaanottopaikan vastaanottohinnoittelun perusteella. Pirkkalan osalta noudatetaan Tampereen Veden vastaanottohintaa, Vesilahden osalta Lempäälän Veden vastaanottohintaa ja Juupajoen osalta Oriveden jätevedenpuhdistamon vastaanottohintaa.

Saostus- ja umpisäiliölietteiden kuljetusmaksut

Pienempien enintään 6 m3:n lietesäiliöiden kuljetusmaksuihin esitetään noin 17 prosentin korotusta. Korotusesitys johtuu siitä, että lietekuljetusurakoita on kilpailutettu vuoden 2021 aikana uudelleen 13 urakka-alueella. Kaiken kaikkiaan urakka-alueita on 17. Kilpailutuksen seurauksena tyhjennysten omakustannushinnat nousevat vuodelle 2022, aiheuttaen yhteensä noin 240 000 euron kustannusvajeen. Korotusesitykseen sisältyy myös niiden neljän urakka-alueen urakkasopimusten mukainen indeksikorotus, joiden kuljetusurakat jatkuvat vuonna 2018 solmittujen sopimusten mukaisesti.

Kuljetuskustannusten nousu painottuu lähes yksinomaan pienempien enintään 6 m3:n lietesäiliöiden kuljetusmaksuihin. Suurempien yli 6 m3:n lietesäiliöiden kuljetusmaksuihin ei kilpailutuksen seurauksena kohdistu niin merkittäviä korotuspaineita. Yli 6 m3:n lietesäiliöiden kuljetusmaksuun esitetään 2,9 prosentin korotusta. 

Hinnankorotusesitykset on laskettu kuljetushintoihin kustannusvastaavasti.

Esitetty muutos vaikuttaisi lietesäiliöiden tyhjennyshintaan siten, että esimerkiksi säännöllisessä tyhjennyksessä olevan 0–6 m3:n säiliön kuljetushinta nousisi vuodelle 2022 noin 13 euroa (alv 0 %).  Vuonna 2021 vastaava kuljetusmaksu on ollut 75,51 € (alv 0 %). Yli 6 m3:n säiliön kuljetushinta nousisi vastaavasti noin 3 euroa (alv 0 %). Vuonna 2021 vastaava kuljetusmaksu on ollut 99,97 €. Säännöllisessä tyhjennyksessä olevan enintään 6 m3:n säiliön kuljetushinnaksi muodostuisi esityksen mukaan 88,57 € (alv 0 %) ja yli 6 m3:n säiliölle 102,87 € (alv 0 %).

Kuljetusmaksu sisältää kohteen keräysvälineen lietetilan tyhjennyksen ja lietteen kuljetuksen purkupaikalle. Kuten vuoden 2021 jätetaksassa, myös ensi vuoden taksaesityksessä perushintaiseen tyhjennykseen sisältyy kiinteistöllä sijaitsevien kaivojen tyhjennys ja kuljetus jatkokäsittelyyn. Kiinteistöllä sijaitsevien kaivojen enimmäismäärää ei ole rajoitettu ja kuormauspaikan etäisyys keräysvälineestä on määritelty enintään 30 metriksi vuoden 2021 taksan mukaisesti. Kuljetusmaksuihin sisältyy myös yleiskuluja, joilla katetaan kuljetusten tilaaminen ym. hallinnointi lietejätehuoltoon liittyen.

Säännöllinen tyhjennys, tilaus-, täsmä-, päivystys- ja saarityhjennys sekä lisätyöt

Säännöllisen tyhjennyksen, tilaus-, täsmä- ja päivitystyhjennyksen määritelmiin ei esitetä muutoksia vuoden 2021 jätetaksaan nähden.

Uutena elementtinä taksaan on tuotu määritelmä saarityhjennys. Saarityhjennyksen määritelmä ja siihen liittyvien lisätöiden tuntihinta on katsottu tarpeelliseksi lisätä saostus- ja umpisäiliölietteen jätetaksaan. Toimialueella on ilmennyt tarvetta myös vesistöillä tapahtuvalle lietekuljetustoiminnalle, joiden toteuttaminen ei ole ollut mahdollista urakka-alueella käytössä olevalla kuljetuskalustolla. Vesistöillä tapahtuneet lietesäiliöiden tyhjennykset on suoritettu siihen soveltuvaa kalustoa omaavien yritysten toimesta aliurakointina. Taksassa ei ole aiemmin huomioitu vesistöillä tapahtuvaan aliurakointiin liittyviä erityispiirteitä ja siitä aiheutuvia kustannuksia. Vuoden 2022 taksaan tilanne pyritään korjaamaan siten, että taksaan tuodaan määritelmä vesistöillä tapahtuville lietekuljetuksille ja kiinteistökohtaisiin lisätöihin on lisätty kustannusvastaava tuntihinta (190,00 €, alv 0 %) saarista toteutettaville lietesäiliön tyhjennyksille. 

Kiinteistökohtaisia lisätöitä ei ole sisällytetty tyhjennyshintaan, koska ne eivät koske kaikkia kiinteistöjä. Kiinteistökohtaisiin lisätöihin esitettävät hinnankorotukset perustuvat urakkasopimuksen mukaiseen indeksin tarkastukseen sekä kuljetusten kilpailuttamisen aiheuttamiin kustannusten muutoksiin. Kiinteistökohtaisten lisätöiden yksikköhintoihin esitettävät korotukset ovat 1,43-5,72 € (alv 0 %) työlajista riippuen.

Saostus- ja umpisäiliölietteiden käsittelymaksut

Vuoden 2022 taksaehdotuksessa esitetyt lietteen käsittelykustannukset ovat kuntien vesilaitosten vastaanottohintojen mukaisia. Puhdistamoiden vastaanottohintojen muuttuessa taksassa asetetut käsittelyhinnat muuttuvat vastaavasti. Niiden vaikutus otetaan huomioon vastaanottohintojen voimaantulopäivästä lukien. 

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Toppila Anu, Jätehuoltoinsinööri, Anu.Toppila@tampere.fi

Esitys saostus- ja umpisäiliölietteen jätetaksaksi 1.1.2022 alkaen asetetaan julkisesti nähtäville 13.10-11.11.2021 toimialueen kuntien virallisille ilmoitustauluille.

 Asianosaisille varataan mahdollisuus lausua mielipiteensä asiasta 11.11.2021 mennessä.

Toimialueen kunnilta pyydetään lausuntoa saostus- ja umpisäiliölietteen jätetaksaesityksestä 11.11.2021 mennessä.

Toimialueen kuntien vesilaitoksia pyydetään 11.11.2021 mennessä ilmoittamaan vuoden 2022 lietteen vastaanottohinnat jätevedenpuhdistamoilla.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Suoniemi Jani, Jätehuoltosuunnittelija

Valmistelijan yhteystiedot

Jätehuoltosuunnittelija Jani Suoniemi, puh. 040 596 4737, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Yleistä kuntavastuullisen saostus- ja umpisäiliölietteen jätehuoltopalvelujen taksasta

Saostus- ja umpisäiliölietteet ovat jätelain (646/2011) mukaista jätettä. Kunnan on järjestettävä asumisessa syntyvän sekä kunnan hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyvän saostus- ja umpisäiliölietteen jätehuolto. Kunnan on lisäksi järjestettävä liikehuoneistoissa syntyvän saostus- ja umpisäiliölietteen jätehuolto, mikäli liete kerätään yhdessä asumisessa tai kuntien hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyvän saostus- ja umpisäiliölietteen kanssa.

Jätelain 78 §:n mukaan kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan sille tehtävän hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Maksuilla katetaan kaikki kustannukset, joita aiheutuu lakisääteisen kuntavastuullisen jätehuollon toteuttamisesta (esim. tyhjennys, kuljetus, käsittely ja hyötykäyttö, neuvonta, tiedotus ja valistus, jätehuollon kehittäminen ja investointeihin varautuminen). Maksuilla katetaan myös lakisääteisten jätehuollon viranomaistehtävien hoitaminen.

Jätelain luvussa 9 säädetään jätemaksun ja sen perustana olevan jätetaksan laadinnasta. Jätetaksa on asiakirja, joka sisältää luettelon käytössä olevista jätemaksuista ja niiden laskentaperusteista yksikköhintoineen. Kunnassa on oltava voimassa oleva jätetaksa, jotta julkisoikeudellista jätemaksua voidaan periä.

Jätetaksa koskee kunnan jätehuollon järjestämisvastuulle kuuluvia saostus- ja umpisäiliölietteitä. Taksa koskee toimialueen kaikkia kuntia, pois lukien Nokian kaupungin alueen lietteen kuljetus- ja lisätyöhinnat, joista päättävät palveluita tarjoajat yrittäjät itse.

Saostus- ja umpisäiliölietteen jätetaksa päätetään ilman arvonlisäveroa. Jätetaksassa esitetään kuitenkin informatiivisuuden vuoksi myös arvonlisäverollinen yksikköhinta pyöristettynä likiarvona.

Saostus- ja umpisäiliölietteen taksan valmistelu

Jätehuoltolautakunta päätti 6.10.2021 (§ 52) asettaa lietetaksaesityksen julkisesti nähtäville 13.10. -11.11.2021. Lisäksi asianosaisille varattiin mahdollisuus jättää mielipiteitä taksaesityksestä. Toimialueen kunnilta pyydettiin myös lausuntoja asiasta.

Jätetaksaesitys oli julkisesti nähtävillä toimialueen kuntien virallisilla ilmoitustauluilla sekä alueellisen jätehuoltolautakunnan internetsivuilla. Asian vireilläolosta on tiedotettu julkisen kuulutuksen, paikallislehdissä julkaistun lehti-ilmoituksen ja tiedotteen avulla.

Jätetaksaesityksestä jätetyt lausunnot

Esityslistan valmistumiseen mennessä seuraavat kunnat ovat jättäneet lausuntonsa asiaan (liite 2):

  • Sastamalan kaupungin tekninen lautakunta 26.10.2021,
  • Parkanon kaupungin tekninen lautakunta 27.10.2021,
  • Kangasalan kaupungin elinympäristölautakunta 26.10.2021,
  • Pirkkalan kunnanhallitus 1.11.2021,
  • Oriveden kaupungin tekninen lautakunta 27.10.2021,
  • Nokian kaupunginhallitus 9.11.2021,
  • Vesilahden kunnan tekninen lautakunta 10.11.2021,
  • Ylöjärven kaupungin tekninen lautakunta 10.11.2021,
  • Pälkäneen kunnan tekninen lautakunta 15.11.2021.

 

Pääosalla kunnista ei ollut lausuttavaa tai huomautettavaa taksaesityksestä. Oriveden kaupungin teknisen lautakunnan lausunnossa nostetaan esille, että 17,3 prosentin korotusesitys enintään 6 kuutiometrin kaivojen kuljetushintaan on suuri ja kiinteistökohtaisiin lisätöihin esitetty korotus (44,9 %) koskien keräysajoneuvon ja letkujen siirtoa kiinteistöllä on erittäin suuri. Muilta osin teknisellä lautakunnalla ei ollut huomautettavaa taksaesitykseen. Vastine Oriveden kaupungin teknisen lautakunnan lausuntoon on esitetty liitteessä 3.

Saostus- ja umpisäiliölietteen jätetaksaesityksestä jätetyt mielipiteet

Saostus- ja umpisäiliölietteen jätetaksaesityksestä ei jätetty mielipiteitä.

Lausuntojen ja mielipiteiden perusteella tehdyt muutokset taksaesitykseen

Asiasta jätettyjen lausuntojen perusteella ei esitetä muutoksia jätetaksaan.

Toimialueen kuntien vesilaitosten lietteen vastaanottohinnat

Jätehuoltolautakunta on 11.11.2021 mennessä pyytänyt toimialueensa kuntia ilmoittamaan saostus- ja umpisäiliölietteen vastaanottohinnat vuodelle 2022. Jätehuoltolautakunta hyväksyy kuntien ilmoittamat lietteen vastaanottohinnat jätetaksaan sellaisenaan muuttamatta niitä. Toimialueen kunnista Nokia ja Ylöjärvi ovat ilmoittaneet muutoksista lietteen vastaanottohintoihin vuodelle 2022. Nokia ja Ylöjärvi ovat ilmoittaneet hinnan korotuksista saostus- ja pienpuhdistamolietteen sekä umpisäiliölietteen osalta. Muiden kuntien osalta ei ole esitetty hintamuutoksia. Ilmoitetut hintamuutokset on päivitetty jätetaksan käsittelyhintoihin.

Maksumuistutukset sekä taksan voimaantulo

Jätelaki säätelee jätemaksuja koskevien maksumuistutusten käsittelyä. Maksuvelvollisella on oikeus tehdä 14 päivän kuluessa jätelaskun saamisesta kirjallinen muistutus asiasta kunnan jätehuoltoviranomaiselle. Jätehuoltoviranomainen voi jätelain 81 §:n mukaisesti kohtuullistaa jätemaksua, mikäli taksan mukaista maksua on pidettävä kohtuuttoman suurena tai pienenä.

Saostus- ja umpisäiliölietteen taksaa esitetään astuvaksi voimaan 1.1.2022, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta. Taksa on voimassa toistaiseksi, kunnes eri päätöksellä toisin määrätään.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Toppila Anu, Jätehuoltoinsinööri

Liitteenä 1 oleva lietetaksa hyväksytään käyttöönotettavaksi toimialueen kunnissa.

Taksa tulee voimaan 1.1.2022 mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

Alueellisen jätehuoltolautakunnan 9.12.2020 § 49 hyväksymä sako- ja umpikaivolietteen jätetaksa kumotaan.

Nokian kaupungin alueella taksa koskee vain kuntavastuullisten saostus- ja umpisäiliölietteiden käsittelyhintoja.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Toimialueen kunnat, toimialueen vesilaitokset, Pirkanmaan Jätehuolto Oy, kuulutus

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

 Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa  (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa muutosta hakea myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.