Perustelut
Valtakunnallisen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden luvun 6.11 Todistukset kappaleessa 6.11.2 Lukuvuositodistukset on kirjoitettu erityistä tukea saavan oppilaan arvioinnista. Kappaleessa todetaan, että jos erityistä tukea tarvitseva oppilas opiskelee yhdessä tai useammassa oppiaineessa yksilöllistetyn oppimäärän mukaan, lisätään numeroarvosanan tai sanallisen arvion perään tähti (*). Todistuksen lisätietoja-kohdassa mainitaan, että oppilas on opiskellut nämä oppiaineet yksilöllistetyn oppimäärän mukaan.
Tampereen kaupungin kuntakohtaisessa opetussuunnitelmassa vastaavassa kappaleessa on kirjoitettu, että mikäli oppilas opiskelee yksilöllistetyn oppimäärän mukaan 1–4 oppiaineessa, on lukuvuosiarviointi sanallista vuosiluokilla 1–3 ja numeerista vuosiluokilla 4–8. Lisäksi annetaan arviointia täydentävä liite. Mikäli oppilas opiskelee yksilöllistetyn oppimäärän mukaan enemmässä kuin neljässä oppiaineessa, lukuvuosiarviointi on sanallista. Sanallinen arviointi kirjataan hyväksytty -merkinnällä ja sen lisäksi annetaan arviointia täydentävä liite.
Erityistä tukea tarvitsevat oppilaat ovat tiedoiltaan ja taidoiltaan tukea tarvitsevia. Jokaisella heistä on yksilöllistetyn oppimäärän mukaisesti opiskeltavissa oppiaineissa henkilökohtaiset tavoitteet. On perusteltua, että tarkastelu arviointitavasta tehdään myös oppilaskohtaisesti. Arvioinnista päätettäessä otetaan opetussuunnitelman mukaisesti huomioon oppilaan ikäkausi ja edellytykset. Pedagogiset ratkaisut vaihtelevat oppimisen tavoitteiden ja sisältöjen sekä oppilaan henkilökohtaisten tarpeiden mukaisesti. Yksilöllistetyn oppimäärän tavoitteet ja sisällöt johdetaan oppiaineen luokka-asteen yleisistä tavoitteista ja sisällöistä, myös alempien luokkien tavoitteita ja sisältöjä voidaan soveltaa. Ne kuvataan riittävän selkeästi ja yksityiskohtaisesti oppilaan HOJKS:ssa. Oppilaan suorituksia arvioidaan suhteessa HOJKS:ssa määriteltyihin, hänelle yksilöllisesti asetettuihin tavoitteisiin.
Kuntakohtaisen opetussuunnitelmatekstin muutos antaa numeerisen arvioinnin mahdollisuuden niihin oppiaineisiin, joissa on perusteet arvioida oppilaan osaaminen numeroarvosanalla vuosiluokilla 7–9. Jotta kunkin oppilaan arvioinnista päättäminen – annetaanko numeroarvosana vai sanallinen arvio (hyväksytty) liitteineen – ei jäisi opettajakohtaisesti ratkaistavaksi, asia käsitellään pedagogisen tuen tiimissä oppilasta opettavien opettajien ja rehtorin kanssa. Numeroarvosanaa voidaan täydentää kuvailevalla sanallisella arviolla.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Liitteen mukainen teksti korvaa paikallisen opetussuunnitelman luvun 6.11.2 ja muutos astuu voimaan 1.3.2022.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.