Perustelut
Konsernin maankäytön toteuttamisen ja investointien pitkän aikavälin suunnitelma (PALM) on osa kaupungin talous- ja strategiaprosessia. PALM-suunnitelma koostuu maankäytön toteutussuunnitelmasta sekä tähän pohjautuvista investointisuunnitelmista vuosille 2022-2036. PALM-suunnitelman taustalla ovat mm. kaupunkistrategiassa asetetut kaupungin kasvua, kaupunkirakennetta sekä taloutta koskevat tavoitteet.
PALM-suunnitelma linjaa kaupungin maankäytön toteuttamista. PALM-suunnittelussa korostetaan palvelujen, asumisen, liikenteen ja maankäytön yhteensovittamista. Tavoitteena on tehostaa investointien ohjausta ja hyödyntää PALM-työtä investointien suunnittelussa. PALM-työn yhteydessä kerätään lisäksi yhteen koko kaupunkikonsernin pitkän aikavälin investointitavoitteet.
PALM-suunnitelman osana laadittavan maankäytön toteutussuunnitelman tavoitteena on taloudellinen ja tasapainoinen pitkän aikavälin kaupunkirakenteen kehitys sekä kaupungin veto- ja pitovoiman ylläpito ja kehittäminen. Kaupunkistrategian mukainen väestönkasvutavoite (keskimäärin 3 000 asukasta vuodessa) on otettu huomioon maankäytön toteutusohjelman uutta rakentamisen tavoitetta määriteltäessä. Kaupungin strategian mukaan asuntorakentamisen painopiste on joukkoliikenteen laatukäytävien yhteydessä. PALM-suunnitelman pohjalta laaditaan kevätkesällä 2022 väestösuunnite, jota taas hyödynnetään mm. palveluverkkosuunnittelun yhteydessä.
PALM-suunnitelma perustuu siihen, että rakentaminen jakautuu usealle alueelle ja uusia rakentamisen alueita otetaan toteutukseen vaiheittain. Tällöin pystytään tarjoamaan useita erilaisia kohteita asukkaille ja rakentajille, kuten kysynnän on todettu jakautuvan. On kuitenkin todennäköistä, että joidenkin tulevien kohteiden ajoitus tulee muuttumaan suunnittelun edetessä. On myös mahdollista, että hankkeiden toteuttamisen ajankohtaa joudutaan sovittamaan, jotta voidaan vastata taloudellisiin reunaehtoihin, esimerkiksi talousarvion investointitasoon. Tällöin kustannus- ja tuottovaikutusten lisäksi tulee tarkasteltavaksi kohteiden vaikutukset mm. tasapainoiseen väestökehitykseen ja kohtuuhintaisen asuntotuotantoon.
Mittakaavaltaan ja kustannuksiltaan merkittävimpiä tulevia asuntorakentamisen kohteita ovat asemakeskus, Hiedanranta, Särkänniemi ja Viinikanlahti. Muita suurempia täydennysrakentamisen alueita ovat mm. Haukiluoma-Tesoma, Hervanta, Kaleva-Hakametsä sekä Lakalaiva-Peltolammi. Pientalotonttitarjontaa tulee yhtiömuotoisen rakentamisen lisäksi lähivuosina erityisesti Västinginmäen ja Ojalan uudisalueille. Asemakaavoituksen edetessä pientaloasumista on tulossa tarjolle Lahdesjärven/Hallilan alueella ja Nurmi-Sorilassa. Lisäksi kaupunki pyrkii etsimään pientaloille täydennysrakentamiskohteita kaupunkirakenteen sisältä sekä mahdollistamaan myös erilaisia asumisen ideoita ja innovaatioita, jotka tarjoavat uudenlaisia asumisvaihtoehtoja Tampereella.
Työpaikka-alueiden rakentamisessa työpaikkojen määrän kannalta keskeisimpiä alueita ovat ns. sekoittuneet kohteet: keskusta ja aluekeskukset. Lisäksi erillistä yritystontteja on tarjolla eri puolilla kaupunkia. Ylipäätään kaupunki pyrkii löytämään tarkoituksen mukaisia ratkaisuja eri toimijoille.
PALM-investoinneista suurin osa on suunniteltu kohdistuvan talonrakennusinvestointeihin, joista korjausrakentamisen osuus on 843 milj. euroa ja uudisrakentamisen osuus 337 milj. euroa. Sosiaali- ja terveyspalveluiden vaatimien investointien suunnittelu ja aikataulutus on toistaiseksi avoin käynnissä olevan sote-uudistuksen takia ja niitä ei ole ohjelmoitu PALM-työssä pois lukien nykyisen omaisuuden käyttökelpoisena pitämiseen tarvittavat kohtuulliset investointimenot. Omistusjärjestelyt ja investointien toteutustavat ja toteuttajaorganisaatiot tulevat selvitettäväksi, kun hyvinvointialue organisoituu ja laatii palveluverkkoselvityksen. On kuitenkin nähtävissä, että esimerkiksi Koukkuniemen alueen jatkokehittäminen ikäihmisten asumispalvelurakennuksina vaatii useiden rakennusten perusparannusta.
Yhdyskuntarakentamisen osalta kiinteän maaomaisuuden PALM-investointeihin on suunniteltu kohdistuvan yhteensä 738 milj. euroa. Näistä noin 48 milj. euroa maanjalostuksen (mm. pilaantuneen maan puhdistukset, johtosiirrot ja maan esirakentaminen). Puolestaan uudisalueiden perusinfrastruktuurin (mm. kadut ja puistot) rakentamiseen suunnitellaan kohdistuvan 247 milj. euron investoinnit vuosina 2022-2036, joista valtion kanssa toteutettaviin erillisiin liikennehankkeisiin on PALM-investoinneissa arvioitu 87,4 milj. euroa. Yhdyskuntarakentamisen PALM-investoinneista kehitysohjelmien osuudeksi on arvioitu 398 milj. euroa 15 vuoden aikana. Yhdyskuntarakentamisen investointien lisäksi noin 53 milj. euroa on kohdistettu maanhankintaan koko kaupungin alueella.
PALM-suunnitelman yhteydessä on esitetty peruskaupungin, liikelaitosten sekä merkittävien tytäryhtiöiden suunnitellut investoinnit vuosille 2022-2029. Alustavassa suunnitelmassa peruskaupungin ja liikelaitosten investointien vuosien 2022-2029 osalta investointien esitetty kokonaismäärä on 2,3 mrd. euroa eli vuosittain keskimäärin 258 milj. euroa. Vuoden 2030 jälkeiselle ajalle on haastavaa määrittää vuotuista investointitasoa.
Investointien tarkempi suunnittelu seuraaville neljälle vuodelle tehdään talousarvio- ja taloussuunnitteluprosessissa. Kaupunginhallitus linjasi 30.8.2021 kokouksessaan, että talousarvio- ja taloussuunnitelmavuosien 2022-2025 suunnittelussa vuotuinen tavoiteltava keskimääräinen investointitaso on noin 240 milj. euroa. Tällöin lainamäärän nousuvauhti hidastuu, mutta kuitenkin lainamäärä nousee edelleen.
PALM-suunnitelmassa esitetään alustavia investointisuunnitelmia 15 vuoden ajanjaksolle. Suunnitelma antaa hyvän kokonaiskuvan esiin nousevista investointitarpeista pitkälle aikavälille. PALM-suunnitelman yhteyttä talousarvion ja taloussuunnitelman valmisteluun tiivistetään ja kaupunginhallituksen ohjaavaa roolia korostetaan tarvittaessa investointien priorisoinnissa ja aikatauluttamisessa. PALM-suunnitelman jatkosuunnittelussa otetaan huomioon myös vuonna 2022 valmisteltavan talous- ja tuottavuusohjelman linjaukset.
Mikäli valtio tekee investointipäätöksen Tampereen henkilöratapihan, valtatien 9:n Tampere-Orivesi tai valtatien 12 ja kantatien 65 Vaitinaron liittymän rakentamisesta taloussuunnitelmavuosina 2022-2025, tuodaan kaupunginhallitukselle ja edelleen valtuustolle erikseen päätettäväksi lisätalousarvio kaupungin osallistumisosuudesta toteutettavaan hankkeeseen.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Tampereen kaupunkikonsernin maankäytön toteuttamisen ja investointien pitkän aikavälin suunnitelma vuosille 2022-2036 hyväksytään jatkosuunnittelun pohjaksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.