Perustelut
Isokuusenkatu on nykyinen Isokuusen itäistä aluetta palveleva tonttikatu, joka on rakennettu 1. vaiheen mukaisena murskepintaisena katuna ja jonka ajoradalla on suoja-asfaltti. Pyöräliikenteeseen ja liikenneturvallisuuteen liittyviä järjestelyjä on päivitetty aiemmin hyväksytystä katusuunnitelmasta, ja tästä syystä on laadittu uusi katusuunnitelma.
Lähtökohtana muutoksille on ollut uusi tieliikennelaki, jonka mukaan pyöräliikenteen ensisijainen paikka on ajoradalla osana muuta ajoneuvoliikennettä ja pyöräliikenteen järjestelyt ovat ensisijaisesti yksisuuntaisia. Jos pyöräilyä ei ole autoliikenteen määrän tai liikenneturvallisuuden takia mahdollista sijoittaa ajoradalle, erotellaan pyöräliikenne autoliikenteestä.
Isokuusenkadulla muun muassa ajoradan suuntaisen kadunvarsipysäköinnin takia pyöräliikenteelle on suunniteltu ajoradasta erillään olevat yksisuuntaiset pyörätiejärjestelyt. Isokuusenkadun länsireunalla kulkee jalkakäytävän rinnalla yhtenäinen yksisuuntainen pyörätie. Itäreunalla yksisuuntainen pyörätie on laskettu (taivutettu) katuliittymien kohdilla ajoradan rinnalle pyöräkaistaksi, jotta oikealle kääntyvä autoilija näkee pyöräilijän ja voi reagoida tämän liikkeisiin. Toteuttamalla kyseiselle osuudelle pyöräkaista rauhoitetaan väylän geometriaa ja selkeytetään pyöräliikenteen järjestelyjä. Isokuusenkadun ja Mistralinkujan liittymäalue toteutetaan korotettuna, koska liittymän läpi kulkee koulureittinäkin tärkeä jalankulun ja pyöräilyn yhteys Isokuusen ja (Vuores keskustan) Vuoreskeskuksen välillä. Kadun pituus on 620 metriä ja katualueen leveys vaihtelee 20,50 metristä 23 metriin.
Kadun rakennustyöt eivät kuulu vuoden 2022 vuosisuunnitelmaan.
Isokuusenkadun tekemättömien töiden (kadun pintarakenteet) kustannusarvio on 471 000 €.
Katusuunnitelmaehdotukset ovat olleet julkisesti nähtävillä 22.11.-7.12.2021.
Katusuunnitelmaehdotusta vastaan on jätetty kaksi muistutusta.
Muistutus 1
Muistutus koskee Isokuusenkadun kirjastoautopysäkkiä, josta kertovaa liikennemerkkiä ei ole esitetty suunnitelmassa.
Muistutus 2
Muistutuksessa käsitellään useita asioita. Isokuusenkadun sivukadut on katusuunnitelmassa esitetty etuajo-oikeutetuiksi ja tällöin Isokuusenkatua pyöräilevä on myös väistämisvelvollinen. Muistutuksessa pohdittiin, ymmärtääkö pyöräilijä olevansa väistämisvelvollinen, ja että onko sivukatujen liittymissä harkittu ajoneuvolle osoitettua liikennemerkkiä Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa.
Muistutuksessa nähdään ongelmallisena, että pyöräilyväylä esitetään liittymäalueilla samaan aikaan sekä pyörätienä että pyöräkaistana.
Muistutuksessa esitetään myös, että pyörätie-liikennemerkki ei voi olla yhdessä pyöräkaistamerkinnän kanssa, ja että onko merkintätapa oikea ja selkeä.
Muistutuksessa tuodaan esille, että liikenneympyrät olisivat yksisuuntaisia, koska tutkimusten mukaan onnettomuusriski kasvaa ajettaessa kiertoliittymän kiertosuuntaa vastaan.
Muistutuksessa liikenneympyröihin esitetään punaista korostus- tai huomioväriä pyöräilijän paikan osoittamiseksi selkeämmin.
Muistutuksessa esitettiin myös liikenneympyröiden toteuttamista siten, että pyörätie pysyy koko kiertokehän matkalla ajoradan tasossa, jalkakäytävää matalan reunatuen verran matalammalla. Tällöin pyöräilijän kulku liikenneympyrässä on tasaisempaa ja mm. suuntamerkin näyttäminen on helpompaa.
Vastine 1
Isokuusenkadulle on lisätty pysäköintikieltomerkin alle lisäkilpi Sallittu kirjastoautoille. Kirjastoauton paikka sijoittuu betonikivetykselle, jossa pysäköinti ei ole muille ajoneuvoille sallittu.
Vastine 2
Nopeusrajoituksen 30 km/h alueiden yleisten periaatteiden mukaisesti ja liikenteen rauhoittamiseksi Isokuusenkadun sivukatujen liittymät on osoitettu katusuunnitelmassa tasa-arvoisiksi. Mistralinkujan liittymää on haluttu korostaa ja toteuttaa korotettuna liittymänä. Kyseisen liittymän läpi kulkee koulureittinäkin tärkeä jalankulun ja pyöräilyn yhteys Isokuusen ja Vuoreskeskuksen välillä. Sivukatujen osalta ajoneuvolle osoitettua liikennemerkkiä Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa ei ole merkitty, koska kyseessä ei ole pyöräliikenteen pääreitti.
Isokuusenkadun pyöräilyväylältä on poistettu ehdotusvaiheen jälkeen katuliittymien kohdalta pyörätiestä kertovat liikennemerkit. Pyörätie-liikennemerkki koski hyvin lyhyitä pyörätieosuuksia erotelluilta jalankulku- ja pyöräilyväyliltä pyöräkaistoille. Pyöräilyväylä jatkuu liittymien kohdalla pyöräkaistana ja on esitetty riittävän selkeästi ilman siitä kertovaa liikennemerkkiä.
Isokuusenkadun liikenneympyröitä ei ole mahdollista toteuttaa pyöräliikenteen osalta yksisuuntaisina. Vuoreksen puistokadun nykyiset pyörätiejärjestelyt eivät tue tätä. Vuoreksen puistokadulla ei kulje molemmin puolin yhtenäistä pyörätietä, itäreunalta puuttuu pyörätie mm. Isokuusen ja Virolaisen välisellä osuudella. Vuoreksesta Lahdesjärvelle ja keskustaan suuntautuva pyöräliikenteen pääreitti sijaitsee Vuoreksen puistokadun länsireunalla.
Väriasfaltin sijaan katusuunnitelmissa on suunniteltu liikenneympyröiden jalankulkuosuudet kivettyinä. Väriasfalttia käytetään pyöräliikenteen pääreiteillä liittymissä, linja-autopysäkkien kohdalla ja jatkuvuuden osoittamiseksi. Vuoreksen puistokadulla ainoastaan länsireunan pyörätie on pääreittiä. Koska vain osa liikenneympyröiden pyöräteistä on pääreittiä, niin selkeyden vuoksi väriasfalttia ei tässä tapauksessa käytetä.
Liikenneympyröissä on tehty muutos ehdotusvaiheen suunnitelmiin nähden sisäkaarteen osalta reunakiveä lisäämällä, jolla voidaan rakentaa liikenneympyrän pyöräliikenteen kiertotila tasaisemmaksi. Tarkempi jalkakäytävän ja pyörätien korkeusasemien yhteensovitus tehdään myöhemmin tonttisuunnitelmien kanssa yhteensovittaen.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Isokuusenkadun suunnitelma nro 1/21506 hyväksytään kustannusarvioineen siten muutettuna, että
kadun itäreunalla sijaitsevaa yksisuuntaista pyöräilyä on katusuunnitelmassa muutettu nähtävillä oloajan jälkeen saadun palautteen pohjalta. Paaluvälillä 100-180 pyöräliikenne on siirretty yksisuuntaiselta pyörätieltä ajoradan viereen pyöräkaistalle ja pysäköinti on siirretty samalla jalkakäytävän viereen lähemmäksi tontteja.
Isokuusenkadun kunnossapitoluokka on 3.
Isokuusenkadun jalankulku- ja pyöräteiden kunnossapitoluokka B1.
Maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.