Perustelut
Tampereella käynnistyi vuonna 2021 Lauri Lylyn pormestariohjelman mukaisesti kaupunkipyöräjärjestelmä osana joukkoliikennejärjestelmää. Kaupunkipyöräjärjestelmällä tarkoitetaan kokonaisuutta, joka koostuu kaupunkipyöräkäyttöön tarkoitetuista polkupyöristä, niiden lukitukseen tarkoitetuista kaupunkipyörien telineistä, kaupunkipyörien hallintajärjestelmästä, järjestelmän käytön mahdollistavista ohjelmistoista, tietoliikenneyhteyksistä sekä tarvittavista varaosa-, huolto- ja korjauspalveluista. Kaupunkipyöräjärjestelmä on asiakkaiden käytettävissä ympärivuorokautisesti pyöräilykauden 15.4.-31.10. aikana. Kaupunkipyörät ovat yhteiskäyttöpyöriä, jotka ovat kaikkien käytettävissä maksua vastaan. Kaupunkipyörät saa käyttöönsä mobiilisovelluksella.
Tampereen kaupunkipyöräjärjestelmän palveluntuottaja on CityBike Vantaa, ja kaupunkipyörien operoinnista ja asiakaspalvelusta vastaa Tampereen Sarka Oy, joka on Tampereen kaupungin omistama sosiaalinen ja yhteiskunnallinen yritys. Tampereen Sarka Oy työllistää pitkäaikaistyöttömiä ja osatyökykyisiä ihmisiä omiin palveluihinsa ja auttaa heitä työhönvalmennuspalvelun avulla eteenpäin jatkotyöllistymisessä.
Kesällä 2021 käynnistyi Tampereen kaupunkipyöräjärjestelmä, joka koostui 700 kaupunkipyörästä, 70 kaupunkipyöräasemasta, 1050 kaupunkipyörätelineestä ja 70 infotaulusta sekä kaupunkipyörien hallintajärjestelmästä, ohjelmistoista, tietoliikenneyhteyksistä sekä ylläpito- ja asiakaspalvelusta. Kaupunkipyöräjärjestelmän hinta 4+3 vuoden sopimuskaudelle on noin 1,4 miljoonaa euroa.
Asemaverkko
Kauden 2021 alussa kaupunkipyöräjärjestelmän toiminta-alueen ytimenä oli Tampereen keskusta ja sen lähialueet, joihin sijoitettiin 70 kaupunkipyöräasemaa. Kauden loppuvaiheessa asemaverkostoa kasvatettiin 82 asemaan toteuttamalla 12 asemaa Härmälän, Uudenkylän ja Huikkaan alueilla. Tulevalla kaudella kaupunkipyörät halutaan yhä useamman kaupunkilaisen käyttöön ja asemaverkkoa laajennetaan etelään Hervannan suuntaan. Laajennuksen jälkeen kaupunkipyöräjärjestelmän läheisyydessä on 100 000 asukasta.
Asemaverkon laajennus toteutetaan nykyisillä 700 kaupunkipyörällä, joten asemaverkoston laajentaminen uusille alueille edellyttää nykyisen asemaverkon harventamista 14 asemalla. Poistettavat asemat ovat keskustan päällekkäisiä tai hyvin vähäisellä käytöllä olleita asemia. Asemien kokonaismäärä tulee olemaan 95, ja uusia asemia toteutetaan Hervantaan, Nekalaan, Muotialaan, Turtolaan, Hallilaan ja Lukonmäkeen. Laajennuksen jälkeen pyörien ja asemien suhdeluvuksi tulee 7,4, joka on hieman suurempi kuin esim. Kuopion ja Turun järjestelmissä. Nyt toteutettavien asemien toimivuutta ja käyttöasteita tullaan seuraamaan tarkasti ja tarvittaessa asemien sijoitteluun tehdään pieniä muutoksia saatujen havaintojen ja palautteiden perusteella.
Tulevaisuudessa tavoitteena on kaupunkipyöräjärjestelmän laajentaminen koko kantakaupungin alueella, jolloin käytössä olisi n. 1 100 -1 300 kaupunkipyörää ja 110 – 130 kaupunkipyöräasemaa.
Kaupunkipyörien asemaverkoston suunnittelun taustalla ovat olleet asukaskyselyn tulokset, väestö- ja työpaikkatiedot, maankäyttö ja liikenneverkko, joukkoliikenteen palvelutarjonta, pyöräliikennemäärät, topografia ja muiden kaupunkien kaupunkipyöräjärjestelmien asemaverkostosta saadut kokemukset sekä Tampereen omat kokemukset kaudelta 2021. Erityisesti on kiinnitetty huomiota siihen, että kaupunkipyöräjärjestelmä kytkeytyy kaupungin joukkoliikennetarjontaan täydentäen kaupunkilaisten liikkumismahdollisuuksia ja muodostaen houkuttelevia matkaketjuja.
Kaupunkipyöräasemapaikkojen valinta perustuu siihen, että asemapaikka täyttää mahdollisimman hyvin yleissuunnitteluvaiheessa määritellyt kriteerit:
- Asemapaikka on toteutettavissa mahdollisimman helposti, ja se voidaan tarvittaessa joustavasti vaihtaa toiseen paikkaan.
- Asemapaikan toteutuksessa pyritään minimoimaan maarakentamisen tarve ja kadunvarsipysäköintipaikkojen väheneminen.
- Asemapaikka sijaitsee yleisellä alueella. Kaupunkipyöräasemat on pyritty sijoittamaan katualueelle tai puistoihin, jotta asemaverkoston hallinnointi onnistuu kevyin menettelyin.
- Jos asema sijoitetaan kiinteistöille, asiasta sovitaan kiinteistön edustajien kanssa ja sijoituksesta tehdään tarvittavat käyttöpaikkasopimukset.
- Asemapaikkojen valinnassa huomioidaan myös kaupunkikuvalliset arvot ja tulevat rakennushankkeet.
- Asemat ovat hyvin saavutettavissa kävellen ja pyörällä.
- Asemat sijoittuvat joukkoliikennepysäkkien, opiskelija-asumisen ja palveluiden läheisyyteen.
Asemat toteutetaan pinta-asennettuina rakentamistarpeen minimoimiseksi ja ne sijoitetaan pääasiassa yleisille alueille kohteisiin, joissa on jo valmiina kova pinnoite esim. kiveys tai asfaltti. Pinta-asennus pienentää rakentamiskustannuksia ja mahdollistaa tarvittaessa asemien siirtämisen toiseen paikkaan tai aseman laajentamisen. Kaikista asemapaikoista on laadittu erilliset rakennussuunnitelmat. Tampereen Sarka Oy tulee toteuttamaan asemaverkon laajentamiseen liittyvät toimenpiteet, joiden alustava kustannusarvio on 10 000 €.
Käyttömaksut
Kaudella 2021 Tampereella otettiin käyttöön päivän, viikon ja koko kauden käyttöoikeudet, kuten muissakin Suomen kaupunkipyöräjärjestelmissä. Myös käyttöoikeuden hinta oli saman suuruinen kuin muissa Suomen kaupunkipyöräjärjestelmissä. Kaupunkipyöräilyn hinta koostui puolen tunnin käyttöajan sisältävästä käyttömaksusta sekä mahdollisesta lisäaikamaksusta. Kauden 2021 päättymisen jälkeen Tampere toteutti kyselyn, jossa kysyttiin mm. käyttäjien kokemuksia ja mahdollisia kehittämisajatuksia. Palautteessa nousi esille mm. toivomuksia hinnoittelun ja käyttöajan muuttamiseen. Saadun palautteen pohjalta esitetään kaudelle 2022 pieniä muutoksia: päivähinta alennetaan 5 eurosta 4 euroon, viikon käyttöoikeus korvataan kuukaudella ja kaupunkipyörien käyttöaika pidennetään 30 minuutista 45 minuuttiin. Esitetyillä muutoksilla pyritään lisäämään kaupunkipyöräjärjestelmän houkuttelevuutta.
Käyttöoikeuden kestoksi voi kaudella 2022 valita päivän (24 h), kuukauden tai kauden. Käyttöoikeuden hinnaksi esitetään päivälle 4 euroa, kuukaudelle 7 euroa ja koko kaudelle 25 euroa. Ostamalla koko kauden, päivän tai kuukauden käyttöoikeuden voi tehdä varausaikana rajattoman määrän alle 45 minuutin matkoja. Jos pyörää käyttää yhtäjaksoisesti pidempään kuin 45 minuuttia, joutuu maksamaan lisäveloitusta euron kultakin alkavalta puolelta tunnilta. Enimmäiskäyttöajaksi on määritelty 5 tuntia. Enimmäismääräajan ylityksestä veloitetaan lisämaksujen ohella 80 euron viivästysmaksu.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Hyväksytään kaupunkipyöräjärjestelmän asemaverkon laajentaminen Hervantaan, Nekalaan, Muotialaan, Turtolaan, Hallilaan ja Lukonmäkeen toteutettavaksi suunnitelman 1/21814 mukaisesti.
Hyväksytään kaupunkipyöräjärjestelmän käyttömaksut: päivä (24 h) 4 euroa, kuukausi 7 euroa ja kausi 25 euroa sisältäen käyttömaksun puitteissa rajattoman määrän 45 minuutin käyttökertoja.
Hinnoittelu on voimassa 31.10.2022 asti.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.