Valmistelija
Sivenius Jouni, Suunnittelupäällikkö, jouni.sivenius@tampere.fi
Perustelut
Lapintien, väli Satakunnankatu – Kelloportinkatu, katusuunnitelma nro 1/20008 kaupunginosassa X (Jussinkylä) ja XI (Kyttälä a):
Katusuunnitelma on laadittu katusuunnitelman mukaisen katukokonaisuuden toteutusta varten. Katusuunnitelma pohjautuu vuonna 2017 laadittuun Tampereen keskustan kehäkadun pohjoisosan yleissuunnitelmaan, jota on tarkennettu vuosina 2018 ja 2019.
Suunnittelualueella, joka rajautuu lännessä Satakunnankadun siltaan, pohjoisessa Kelloportinkatuun/Palokunnankatuun, idässä noin 60 metriä Rautatienkadun suuntaan ja etelässä noin 60 metriä Rongankadun suuntaan, korvataan nykyinen valo-ohjattu liittymä korotetulla kiertoliittymällä. Rongankadun suunnassa liitytään valmisteillä olevaan Rongankadun katusuunnitelmaan nro 1/20804.
Katusuunnitelman mukaan toteutettavan kiertoliittymän korotettu liittymäalue on Rongankatu-Lapintie suuntaisesti noin 68 metriä ja Satakunnankadun suuntaisesti noin 72 metriä. Kiertoliittymän kiertotilan leveys on 9,0 metriä, josta ajorataa on 4,5 metriä ja tarvittaessa yliajettavaa osuutta 4,5 metriä. Kiertoliittymän poistumishaaroissa on yliajettavat saarekkeet hidastamassa ajonopeuksia. Kiertoliittymän keskelle toteutetaan valaistu matala istutus-/taideaihe, jonka muotokieli ja ilme tarkentuvat toteutussuunnittelussa (havainnekuvat viitteellisiä esimerkkejä mahdollisesta toteutuksesta). Kiertoliittymän kivettävät pinnat toteutetaan luonnonkivellä. Kiertoliittymän saarekkeet toteutetaan niin ikään luonnonkivellä.
Katusuunnitelman mukaan jalkakäytävien nykyinen asfalttipinta korvataan betonikiveyksellä. Hotelli Tammerin ja Tampereen keskuspaloaseman edustalla olevat aukiomaiset alueet luonnonkivetään erikoisladonnalla. Aukioiden ilme sovitetaan yhteen, jotta kokonaisuudesta muodostuu yhtenevä ja rauhallinen. Hotelli Tammerin edessä olevat nykyiset koivut on esitetty poistettavaksi. Tilalle istutetaan uudet, hieman matalammat lehtipuut, jolloin nykyisten puiden taakse jäävä hotelli Tammerin kaunis päätyfasadi avautuu nykyistä paremmin Satakunnansillan suunnasta tarkasteltuna. Uusien puuistutusten ja hotellin edustan vinopysäköintipaikkojen väliin tulee kävely-yhteys Satakunnankadun ylittävän suojatien ja Rongankadun itäreunan jalkakäytävän välille. Paloaseman edessä olevat kaksi muotoon leikattua lehmusta säilytetään. Samoin Työnpuistossa Lapintien varressa sekä Rongankadun ja Valssipadonraitin risteyksessä olevat lehtipuut säilyvät. Työnpuiston vanhojen puiden kasvuedellytysten turvaamiseksi puiston ja jalkakäytävän reunaan perustetaan osittain matala tukimuuri. Kiertoliittymän suojatiet sekä Rongankadun ja Lapintien jalkakäytäväosuudet toteutetaan esteettömyyden erikoistasona.
Satakunnankadun, Lapintien ja Rongankadun katuliittymän nykyiset liikennevalot puretaan. Kiertoliittymän tulosuuntien korotusviisteiden läheisyyteen toteutetaan liikennevalot, joilla pysäytetään liikenne kaikilta tulosuunnilta liittymäalueen läheisyydessä olevan pelastuslaitoksen hälytysajoneuvojen tarpeiden mukaan. Liittymäalueen valaistus uusitaan ja nykyiset portaalit poistetaan Satakunnankadun sillan puoleista portaalia lukuun ottamatta.
Lapintien eteläisimmän katuosuuden katutilaa jäsennellään siirtämällä nykyisiä pysäkkejä ja pysäköintiruutuja. Tällä katuosuudella Lapintien ajoradan leveys on 8,0 - 8,5 metriä, pysäköinti/pysäkit 3,0 metriä ja jalkakäytävät 3,0 - 4,3 metriä leveät.
Katujen pintavedet johdetaan pinnan kallistusten ja reunakivien avulla hulevesiviemäriin.
Lapintien ko. katuosuus sisältyy kaupunkiympäristön palvelualueen vuoden 2023 alustavaan vuosisuunnitelmaan.
Katusuunnitelman kustannusarvio on noin 1 003 000 euroa.
Katusuunnitelmaehdotus oli julkisesti nähtävillä 11.10. – 25.10.2021. Katusuunnitelmaehdotusta vastaan jätettiin neljä (4) muistutusta.
Yhdistysten muistutukset:
Tampereen polkupyöräilijät ry esittää muistutuksessaan, että katusuunnitelmaehdotuksen mukainen järjestely Lapintien ja Kelloportinkadun liittymässä on pyöräilijälle sekava, epälooginen, ei-sujuva ja liikenneturvaton. Kelloportinkadun ylitys tulisi muistutuksen mukaan suunnitella uudelleen, jotta epäkohdat saadaan korjattua.
Muistutuksessa on lisäksi tuotu esille, että Satakunnankadulla voidaan pyöräillä ajoradalla, mutta katusuunnitelmaehdotuksessa ei ole riittävän hyvin tätä huomioitu eli miten pyöräilijä pääsee sujuvasti ajoradalta liittymään Rongankadun varrella olevalle pyörätielle tai päinvastoin.
Tampereen polkupyöräilijät ry muistuttaa vielä, että Rongankadun varrella oleva pyörätie on liian kapea ollakseen kaupunkistrategian ja tavoitteen mukainen pyöräilyn baanatasoinen väylä. Muistutuksen mukaan katusuunnitelmaehdotuksessa esitetty 3,0 metrin levyinen pyörätie tulisi olla 3,5 - 4,0 metriä leveä.
Vastine:
Katusuunnitelmaa on muutettu siten, että Lapintien ja Kelloportinkadun liittymässä Kelloportinkadun ylittävä suojatien ja pyörätien jatke on nyt korotettu. Ko. liittymäalueella on lisäksi tehty reunakivilinjojen muutoksia jäsentämään liittymäaluetta ja parannettu pyörätien jatkuvuutta geometriamuutoksilla, parannettu pyörätien ohjautumista Työnpuiston/Valssipadonraitin suuntaan ja parannettu jalankulkijoiden esteettömään liikkumiseen liittyviä ratkaisuja.
Lähtökohtaisesti pyöräily Satakunnankadulla ei ole kaupungin tavoitteiden ja virallisten reittien mukaista. Opastetut reitit ja ratkaisut perustuvat siihen, että itä-länsisuuntainen liikenne tapahtuu Rongankatu-Valssipadonraitti-Puutarhakatu reittiä pitkin ja Rongankadulta Lapintien suuntaan Valssipadonraitin ja Työnpuiston kautta. Näin ollen ei ole katsottu tarpeelliseksi tehdä katusuunnitelmassa esitetystä poikkeavia erityisratkaisuja sen varalta, että joku pyöräileekin Satakunnankadun ajoradalla. Suunnitelmaratkaisut kuitenkin mahdollistavat suunnitelluilta pyöräteiltä ajoradalle siirtymisen sekä Lapintiellä että Rongankadulla, ja näin ollen suunnitelmaratkaisut mahdollistaa myös jatkossa Satakunnankadulla tapahtuvan ajoratapyöräilyn.
Rongankadun katuosan Valssipadonraitti – Pellavatehtaankatu poikkileikkauksen mitoittamisessa länsireunan pyörätielle on annettu niin paljon tilaa kuin se on mahdollista ottaen huomioon kaikki muutkin tarpeet ja reunaehdot. Käytettävissä oleva katutila ei mahdollista pyöräilylle enempää tilaa kuin mitä katusuunnitelmassa on sille annettu. Ko. katuosuuden katutila on jo nykyisellään osin asemakaavallisen puistoalueen puolella, ja suunnittelun reunaehto on ollut se, ettei Koskipuiston suuntaan katutilaa viedä nykyistä enempää. Katutilan leventäminen ja siten pyöräilylle lisätilan antaminen ei siis ole mahdollista, koska se vaatisi lisätilan ottamisen historiallisen arvokkaan Koskipuiston puolelta sekä arvokkaiden ja merkittävien puiden kaatamista. On myös huomioitava, että kyseisellä katuosuudella jalkakäytävänkään mitoitus ei vastaa kulkijamäärän mukaisia mitoitusohjeita.
Tampereen Teknillinen Seura ry esittää muistutuksessaan/lausunnossaan, että katusuunnitelmassa esitetyn kiertoliittymän kiertotilan keskelle tulevan taide-elementin suunnittelusta järjestettäisiin suunnittelukilpailu. Tampereen Teknillinen Seura ry tarjoaa yhteistyötä kilpailun järjestelyissä ja tarjoutuu lisäksi osallistumaan taideteoksen toteutuskustannuksiin.
Vastine:
Toistaiseksi katusuunnitelman yhteydessä esitetty kiertotilan keskellä oleva matala istutus-/taideaihe on suunnittelijakonsultin esitysten perusteella hankkeessa olleiden kaupungin edustajien hyväksymä vaihtoehto.
Tampereen Teknillisen Seuran esityksen johdosta mahdollisesta taide-elementistä ja katusuunnitelmasta on käyty vuoropuhelua myös Tampereen taidemuseon julkisen taiteen koordinaattorin Janne Kauppisen kanssa. Hän ei puoltanut taidekilpailun järjestämistä tähän paikkaan. Syinä ovat mm. kilpailujen pitkät prosessit ja kustannukset sekä itse taideteoksen varmasti isommat kustannukset, kuin mitä katusuunnitelman mukainen ratkaisu olisi. Lisäksi kyseinen paikka on varsin herkkä ollen osa kansallismaisemaa ja Juhannuskylän RKY-alueen tuntumaa. Tampereen taidemuseon julkisen taiteen koordinaattori Janne Kauppinen yhtyy suunnitteluryhmän esitykseen siitä, että katusuunnitelman mukainen esitys korkealaatuisesta matalasta kaupunkivihreä-istutusaiheesta on paikkaan oikein sopiva.
Yksityishenkilöiden muistutukset:
Muistutus (A):
Muistuttajan mukaan katusuunnitelmaehdotuksessa esitetty ratkaisu Lapintien ja Kelloportinkadun liittymään ja pyöräilyn kannalta epäkelpo ja vaillinainen. Muistuttaja esittää, että pyöräilyn ohjautuminen tässä kohtaa tulisi suunnitella ja toteuttaa paremmin, joko esitetylle reitille kohti Patosiltaa (=Valssipadonraittia) tai Lapintien ajorataa tai jopa molempiin. Muistuttaja esittää, että Kelloportinkadun liittymä tulisi tehdä korotettuna ja pyöräilyn ohjautumiseen oikealle reitille tulisi panostaa esitettyä enemmän.
Vastine:
Katusuunnitelmaa on muutettu siten, että Lapintien ja Kelloportinkadun liittymässä Kelloportinkadun ylittävä suojatien ja pyörätien jatke on nyt korotettu. Ko. liittymäalueella on lisäksi tehty reunakivilinjojen muutoksia, pyörätien geometriamuutoksia, parannettu pyörätien ohjautumista Työnpuiston/Valssipadonraitin suuntaan ja parannettu jalankulkijoiden esteettömään liikkumiseen liittyviä ratkaisuja.
Nykyinen ja tavoitetilan mukainen pyöräilyn reitti kulkee Työnpuiston kautta, joten ratkaisut perustuvat siihen. Suunnitelmaratkaisu ei kuitenkaan estä Lapintiellä pyöräilyä välillä Kelloportinkatu – Satakunnankatu, mutta sitä ei ole tavoite ja tarkoitus erikseen kehittää, koska se reitti ei ole pyöräilyverkon mukainen.
Muistutus (B):
Muistuttajan mukaan katusuunnitelmaehdotuksessa esitetyt pyörätiejärjestelyt ovat puutteelliset, eikä pyörätie jatku loogisesti Rongankadulta Lapintielle. Muistuttajan mukaan Rongankadun pohjoisosassakin, kadun länsireunassa tulisi olla kaksisuuntainen pyörätie aina Satakunnankatuun asti ja tämän lisäksi myös Lapintien länsireunassa niin ikään kaksisuuntainen pyörätie Satakunnankadun ja Kelloportinkadun välisellä osuudella.
Vastine:
Muistuttajan esittämä ratkaisu, että 2-suuntainen pyörätie jatkuisi läpi Rongankadun ja Satakunnankadun liittymän ja kulkisi Lapintien varrella Kelloportinkadun liittymään asti, on katutilajaollisesti mahdoton. Katutilassa ei ole tilaa kyseiselle ratkaisulle Rongankadun länsipäässä ja Lapintien eteläpäässä. Tästä syystä Rongankadun ja Lapintien välinen pyöräily on nykyisin ja jatkossakin tarkoitus tapahtua Valssipadonraitin ja Työnpuiston kautta. Näin ollen muistuttajan esittämää ratkaisua ei ole syytä edistää.
Esitetyssä katusuunnitelmassa vahvistetaan pyöräilijöiden ohjautumista oikeille reitille sekä Rongankadun ja Valssipadonraitin kulmauksessa, että Lapintien ja Kelloportinkadun liittymässä. Molemmissa kohdissa on myös tehty suunnitelmamuutoksia ko. asian parantamiseksi nähtävillä olleen katusuunnitelmaehdotuksen jälkeen.
Suunnitelmaratkaisut kuitenkin mahdollistavat suunnitelluilta pyöräteiltä ajoradalla siirtymisen sekä Lapintiellä että Rongankadulla.
Kokouskäsittely
Timo Seimelä ja Anna Levonmaa olivat kokouksessa paikalla asiantuntijoina. Timo Seimelä poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.
Nuorisovaltuuston 2. varaedustaja Milja Syreeni saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana.
Tiina Mikkonen ehdotti, että asia jätetään pöydälle. Riina-Eveliina Eskelinen kannatti ehdotusta. Lautakunta hyväksyi yksimielisesti Mikkosen pöydällepanoehdotuksen.
Ari Vandell ja Jouni Sivenius poistuivat kokouksesta asian käsittelyn jälkeen.