Kaupunginvaltuuston kyselytunti, kokous 11.4.2022

§ 6 Valtuustokysely koskien Tampereen kaupungin jalkakäytävien ja pyöräteiden talvikunnossapidon kehittämistä - Liban Sheikh 

TRE:2721/10.00.01/2022

Valmistelija

  • Tietäväinen Milko, Rakennuttamisjohtaja

Perustelut

Liban Sheikhin valtuustokysely

Kysymyksen tausta

Tampereen kaupungin jalkakäytävien ja pyöräteiden talvikunnossapito on kerännyt useana vuonna runsaasti kritiikkiä. Jalkakäytävien ja pyöräteiden riittämätön laatu huolestuttaa myös arjen esteettömyyden osalta, sillä kunnossapidon puutteet haittaavat erityisesti apuvälineillä liikkuvia, liikuntarajoitteisia ja iäkkäitä kuntalaisia.

Palautetta jalkakäytävien ja pyöräteiden heikosta kunnosta on tullut päättäjille myös kuluneena talvena. Havainnollistaen voisi todeta, että keskeisillä autoliikenteen reiteillä ajoradat ovat tunnollisesti suolattuja, höylättyjä ja aurattuja, kuten kuuluu olla. Samalla vieressä sijaitsevat jalkakäytävät ja pyörätiet ovat kuitenkin lähes järjestelmällisesti peilijäässä sekä sulaneiden ja uudelleen jäätyneiden jäisten urien halkomia.

Tilanne on ristiriidassa kaupungin strategisten tavoitteiden kanssa. Kaupunkistrategiaan on kirjattu kestävien kulkutapojen kulkutapaosuuden nostaminen valtuustokaudella.

Laadunvalvonta

Tampereen kaupunki on ottanut käyttöön kaupunkiseudun yhteiset kunnossapidon tehtäväkortit joissa on määritelty kohtuulliset toimenpiderajat ja -ajat jalkakäytävien ja pyöräteiden kunnossapidolle. Tehtäväkorteissa on toisin sanoen määritelty kuinka monen senttimetrin lumisateen jälkeen auraamaan on lähdettävä ja miten lyhyessä ajassa tuo auraus on suoritettava. Myös sohjon poistamiselle on senttimetri- ja tuntirajat ja myös kunnossapitolaki vaatii huomioimaan jalankulun, polkupyöräilyn ja esteettömyyden tarpeet.

Kuitenkaan näitä Tampereen kaupungin itse määräämiä toimenpiderajoja ja -aikoja ei kunniakkaasti noudateta. Suorittamatta jää erityisesti sohjon poistaminen plussakelin aikana. Kun tämä sohjo sitten jäätyy täynnä pyörän renkaiden uria ja jalanjälkiä on lopputuloksena erittäin vaarallinen, kulkijoille esteellinen ja epätas-arvoinen sekä kaupungille liukastumistapaturmineen kallis, liikkumisympäristö.

Tampereen kaupungin jalkakäytävien ja pyöräteiden kunnossapidon haaste ei vaikuttaisi siis olevan ensisijaisesti talvihuollon kriteereissä, vaan merkittävää on noudatetaanko näitä määriteltyjä kriteereitä. Kaupungin pääreittien pyöräteiden ja jalkakäytävien talvikunnossapidon muuttamisesta Oulun mallin mukaiseksi on tehty myös valtuustoaloite. Valtuustoaloite, joka tähtää laadunvalvonnan kehittämiseen, on edelleen käsittelyssä.

Vaikutukset

Talvikunnossapidon puutteista ja ilmiön vaikutuksista on kuluvana talvena kirjoitettu myös lehdissä. Esimerkiksi Aamulehti uutisoi joulukuussa 2021 kävelyteiden runsaan liukkauden aiheuttamasta ruuhkasta TAY:siin sekä lukuisista kaatumisvammoista (1). Tammikuussa 2022 taas kirjoitettiin Acutan hälyttäneen lisää työntekijöitä töihin koska liukastumiset työllistivät voimakkaasti (2). Kunnossapidosta säästäminen ilmeneekin moninkertaisesti Tampereen seudun sairaanhoidon kustannusten nousuna.

Samalla vaikeakulkuiset sekä liukkaat jalkakäytävät ja pyöräreitit haittaavat esimerkiksi kuntalaisten työmatkoja ja vievät motivaatiota vähäpäästöisiltä liikkumismuodoilta. Riittävän laadukas kulkuverkosto on myös kysymys esteettömyydestä ja reittien laadukas talvihuolto edistää parhaimmillaan kuntalaisten arjen aktiivisuutta ja osallistumismahdollisuuksia.

Tämän pohjalta kysyn seuraavaa:

  • Mihin toimenpiteisiin Tampereen kaupunki ryhtyy jalkakäytävien ja pyöräteiden riittävän laadukkaan talvikunnossapidon varmistamiseksi ensi talvena (2022-2023)?
  • Kuinka urakoitsijoiden työn laatua valvotaan? Miten laatupoikkeamiin puututaan ja miten varmistetaan urakoitsijoiden halu tuottaa mahdollisimman hyvää työnjälkeä?
  • Entä kuinka kaupunki turvaa jalkakäytävien ja suojateiden esteettömyyden?


(1) Liukkaus ruuhkautti Taysin päivystyksen Tampereella sunnuntaina: lähes 100 kaatumisvammoja saanutta Acutaan, useat tarvitsivat leikkaushoitoa. (Aamulehti 20.12.2021). https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000008488418.html
(2) Acuta ruuhkautui liukastuneista – Perjantaille hälytettiin lisävoimia. (Aamulehti 14.1.2022). https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000008539361.html

Apulaispormestari Aleksi Jäntin vastaus Liban Sheikhin valtuustokyselyyn annetaan kyselytunnilla 13.6.2022.

Päätös

Kysely siirtyi vastattavaksi seuraavalle kyselytunnille.