Kaupunginhallituksen konsernijaosto, kokous 17.5.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 59 Lausunto Tampereen Vuokratalosäätiö sr:n sääntömuutoksesta 

TRE:2514/00.01.01/2022

Valmistelija

  • Vuojolainen Arto, Liiketoiminta- ja rahoitusjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Controller Ville Taivassalo,​ puh. 041 730 5437,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio,​ puh. 040 514 4884,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen Vuokratalosäätiö sr pyytää 28.3.2022 saapuneessa kirjeessään Tampereen kaupungilta säätiön sääntöjen 18 §:n mukaista lausuntoa säätiön muutetuista säännöistä. Vuokratalosäätiön hallitus on käsitellyt uudet säännöt kokouksessaan 24.3.2022 ja hyväksynyt sääntömuutokset sekä niiden perustelut. Päätös sääntöjen muuttamisesta on säätiön sääntöjen mukaan alistettava Patentti- ja rekisterihallituksen vahvistettavaksi.

Edellisen kerran Tampereen Vuokratalosäätiön sääntöjä on muutettu vuonna 2018 ja Tampereen kaupunginhallitus on antanut niitä koskevan lausunnon 26.3.2018 § 146. Tällöin kaupunki ilmoitti lausuntonaan, ettei sillä ole huomautettavaa Tampereen Vuokratalosäätiö sr:n uusista säännöistä lukuun ottamatta hallituksen jäsenen toimikautta, jonka osalta kaupunginhallitus esitti päätöksessään kahta vuotta. Kaupunginhallituksen päätöksen mukaisessa lausunnossa ei ole kirjallisesti perusteltu kahden vuoden toimikautta koskevaa esitystä. Säätiö muutti kaupungin lausunnon perusteella sääntöjensä 5 §:ää siten, että kaupunki valitsee säätiön hallituksen jäsenet kahdeksi vuodeksi.

Tampereen Vuokratalosäätiö on toimittanut lausunnon antamista varten kommentaarin sääntöjen muutosten perusteista, säätiön nykyiset säännöt, sääntömuutoksia korostuksin havainnoivan muutosdokumentin sekä Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen (ARA) sääntömuutokset hyväksyvän lausunnon. Edellä mainitut dokumentit ovat liitteinä.

Säätiö on taustoittanut sääntömuutoksia toimittamassaan kommentaarissa. Sen mukaan Tampereen Vuokratalosäätiön sääntöjen muutostarve on noussut pääasiassa säätiölain tulkinnan tarkentumisesta ja Tampereen kaupungin konserniohjauksen päättymisestä kaupunkikonsernin säätiöiltä. Muutokset ovat pääosin laki- tai toimintateknisiä, joilla varmistetaan, että säätiön nykyinen ja oletettavissa olevat tulevat toimintatavat olisivat sääntöjen mukaisia.

Todettakoon, että säätiön maininta kaupungin konserniohjauksen päättymisestä kaupunkikonsernin säätiöiltä tarkoittanee omistajaohjausyksikön näkemyksen mukaan mm. sitä, ettei kaupunki ole asettanut edes merkittävimmille konsernisäätiöille toiminnallisia- ja taloudellisia vuositavoitteita vuodesta 2022 lukien, konserniin kuuluvien säätiöiden velvoitetta konsernintalousraportointia koskien on vähennetty koskemaan lähinnä kirjapitolain vähimmäisvaatimuksia ja konkreettisena toimenpiteenä kaupungin konsernitiliin sisältyneet säätiöt irrotettiin konsernitilistä vuoden 2021 aikana. Taustalla ovat olleet nimenomaisesti säätiölain säätiöiden itsenäisyyttä korostavat tulkinnat. Merkittävimmät säätiöt ovat kuitenkin edelleen mukana monissa omistajaohjauksen konserniprosesseissa mm. hallitusten itsearvioinnit, työhyvinvointikyselyt jne. Määrämuotoisen ohjauksen sijaan kaupunki korostaa konserniin kuuluvien säätiöiden suuntaan yhteistyötä ja sitä tukevaa yhteydenpitoa sekä toiminnan kehittämistä. Lisäksi taustalla on otettava lukuun sote-uudistuksen moninaiset vaikutukset koskien myös useita konserniin kuuluvia säätiöitä.

Ottaen huomioon Tampereen Vuokratalosäätiön vuoden 2018 sääntömuutoksia koskeva kaupungin lausunto, uusista sääntömuutoksista voidaan nostaa esiin sääntöjen 5 §:ää koskeva muutos, jossa säätiön hallituksen jäsenten toimikaudeksi palautetaan aikaisempi neljä (4) vuotta. Säätiö on perustellut muutosta mm. sillä, että hallituksen jäsenen perehtyminen säätiön toimintaan ja hallituksen tehtäviin vaatii jo 1-2 vuotta, koska toiminta on monimuotoista ja runsaasti säänneltyä. Samoin yhteishallintolain perusteella valittavien hallituksen kahden asukasjäsenen valintaprosessi on moniportainen ja hyvin raskas asukastoimikunnille (noin 120-130 kappaletta) aiheuttaen työtä myös prosessin organisoinnissa mukana olevalle säätiölle.

Muita periaatteellisia sääntömuutoksia ovat myös sääntöjen 9 §:n vuosipalkkioita koskeva muutos, jossa vuosipalkkion määrän vahvistaa jatkossa säätiön hallitus. Säätiön hallituksen kokouspalkkiot ovat edelleen sidottuja kaupunginvaltuutetun kokouspalkkioihin. Nykyisten sääntöjen 10 § poistetaan. Säätiön vuosikokous ei perustu voimassa olevaan säätiölakiin ja on siten tarpeeton päällekkäinen kokous, jonka osallistujat ovat samat kuin säätiön hallituksessa. Säätiön perustajan, Tampereen kaupunki, edustaja tilintarkastajien ohella kutsutaan jatkossa säätiön siihen hallituksen kokoukseen, missä hallitus allekirjoittaa ja hyväksyy tilinpäätöksen.

Omistajaohjausyksikön arvion mukaan Tampereen Vuokratalosäätiön esittämät sääntömuutokset ovat tarpeellisia, osin välttämättömiä ja siten hyväksyttävissä säätiön esittämässä muodossa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Tampereen kaupunki ilmoittaa lausuntonaan, ettei sillä ole huomautettavaa Tampereen Vuokratalosäätiö sr:n sääntömuutoksiin muuten paitsi hallituksen toimikauden ja vuosipalkkion määräytymisen suhteen.

Kaupunki esittää, että hallituksen jäsenten toimikausi pysyy kahdessa vuodessa ja että hallituksen jäsenten vuosipalkkion vahvistaa jatkossakin kaupunki.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Satu Eskelinen/VTS, Isto Jortikka/VTS, Pekka Anttila/VTS, Arto Vuojolainen, Ville Taivassalo

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)