Yhdyskuntalautakunta, kokous 31.5.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 149 Yhdyskuntalautakunnan vuosisuunnitelman osavuosikatsaus 1-4/2022 

TRE:5869/02.02.01/2021

Valmistelija

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Controller Marko Sivonen, puh. 040 741 6821, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Yhdyskuntalautakunnan huhtikuun tilinpäätösennusteen toimintakate on 1,9 milj. euroa vuosisuunnitelmaa heikompi. Toimintatuottojen ennustetaan toteutuvan 0,3 milj. euroa vuosisuunnitelmaa pienempinä. Tuottojen alitus johtuu kadunvarsipysäköinnin tulojen alituksesta. Toisaalta runsasluminen talvi vaikutti lumenvastaanoton maksutuottoihin, joiden ennustetaan ylittyvän. Toimintakulujen ennustetaan toteutuvan 1,6 milj. euroa vuosisuunnitelmaa suurempina johtuen pääosin katujen kunnossapidon kustannusten ylityksestä.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi helmikuussa (KV 21.2.2022 § 15) suuruudeltaan 0,03 milj. euron talousarviomuutoksen yhdyskuntalautakunnan Urban Nature Labs -projektin (UNaLab) käyttötalousmenoihin. UNaLabissa on EU-rahoitus ja kustannukset haetaan sopimuksen mukaisesti rahoittajalta vuoden 2022 aikana. Muutoksen nettovaikutus palvelualueen ja kaupungin tulokseen on +/- 0 euroa.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi helmikuussa (KV 21.2.2022 § 15) Kaupunkiympäristön palvelualueen yhdyskuntalautakunnan 3,9 milj. euron uudelleen budjetoinnit vuodelta 2021 siirtyneistä kehitysohjelmien hankkeiden rahoista sekä 0,03 milj. uudelleen budjetoinnin UNaLab -projektin investointimenoista. Kehitysohjelmien uudelleen budjetoinnista 3,8 milj. euroa kohdistuu Viiden tähden keskusta –kehitysohjelmaan ja 0,1 milj. euroa Hiedanranta –kehitysohjelmaan. UNaLab -projektin uudelleen budjetointiesitys kohdistuu viherseinäinvestoinnin viimeistelyyn. UNaLabissa on 100 prosentin EU-rahoitus ja aiheutuneet kustannukset haetaan rahoittajalta vuoden 2022 aikana.

Yhdyskuntalautakunnan alaisuuteen kuuluvan Kaupunkiympäristön palvelualueen brutto- ja nettoinvestointien ennuste on 72,1 milj. euroa mikä on vuosisuunnitelman mukainen. Alkuvuodesta kilpailutettujen urakoiden hinnat ovat nousseet 5 – 30 prosenttia verrattuna kustannusarvioihin sekä vuoden 2021 hintatasoon. Kustannustason noususta johtuen on arvoltaan noin 3,8 milj. euron hankkeiden aloitusta siirretty tuleville vuosille, mikä keventää vuoden 2022 investointien menoja. Tällaisia hankkeita ovat muun muassa Tammelankadun peruskorjaus, Satakunnan- ja Pirkankadun risteysalueen liikennejärjestelyt, Ratapihan- ja Viinikankadun risteysalue, Rukkamäen kevyen liikenteen väylän levitys, Rivinterinpuiston tukimuuri sekä Tammelan stadionin rakentamiseen liittyvät katujärjestelyt. Kolmenkulmantiellä tehdään yhtäjaksoisesti iso louhintaurakka ja lisätarve kohteelle 1,2 milj. euroa. Louhe murskataan myöhemmin ja käytetään muilla kohteilla rakennusmateriaalina, mistä aiheutuu kustannussäästöjä kyseissä kohteissa. Käynnissä olevissa kohteissa on erilaisiin indekseihin sidottuja kustannuksia (merkittävimpänä raitiotien rinnakkaishankkeet), mistä saattaa aiheutua huomattavia kustannusseuraamuksia. Muilta osin rakennushankkeet ovat alkutekijöissä ja ennustettavuudessa on epävarmuutta. Edellä mainittujen hankkeiden siirtojen jälkeen kokonaisuudessaan investointimenojen ennustetaan olevan vuosisuunnitelman mukaiset.

Yhdyskuntalautakunnan tammi-huhtikuun toimintakate toteutui 1,2 milj. euroa vuosisuunnitelmaa heikompana. Toimintatuotot alittavat 3,0 milj. eurolla vuosisuunnitelman, mikä johtuu osaltaan toiminnan kausivaihteluista, sillä kuluvan vuoden hulevesimaksujen laskutus ajoittuu vuosisuunnitelmasta poiketen. Toisaalta myös rakennusvalvonnan tuotot ovat toteutuneet vuosisuunnitelmaa pienempinä. Toimintakulut alittavat 1,8 milj. eurolla vuosisuunnitelman, mihin vaikuttaa osittain henkilöstökulujen alhainen toteuma, mikä johtuu osittain osavuotisesti täyttämättä olevista vakansseista sekä osa-aikaisuuksista, jotka alentavat henkilöstökuluja. Alitukseen vaikuttaa myös toiminnan kausivaihtelut vuosisuunnitelmaan verrattuna, sillä hankkeiden ajoitus ei toteudu välttämättä vuosisuunnitelmassa suunnitellun mukaisesti.  

Lautakunnan vuosisuunnitelma on osa kaupungin strategista johtamisjärjestelmää. Se on väline Tampereen strategian toteuttamiseen ja lautakunnan alaisen toiminnan johtamiseen. Vuosisuunnitelman seurantaraportissa raportoidaan tavallisesti kolme kertaa vuodessa lautakunnan alaiseen toimintaan liittyvät keskeiset toimenpiteet, talouden toteumat ja riskienhallinta. Vuosisuunnitelman poikkeuksellisesta hyväksymisaikataulusta johtuen vuoden 2022 toimenpiteistä ja riskienhallinnasta raportoidaan kuitenkin ainoastaan elokuun ja vuoden lopun tilanteesta.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Yhdyskuntalautakunnan vuosisuunnitelman osavuosikatsaus 1-4/2022 hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Marko Sivonen

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)