Yhdyskuntalautakunta, kokous 31.5.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 146 Asemakaava nro 8891, Koivistonkylä, Kaukolankatu 7, rakennusoikeuden lisääminen 

TRE:6780/10.02.01/2021

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö, Elina.Karppinen@tampere.fi

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 10.2.2022 päivätyn asemakaavan ja asemakaavamuutoksen nro 8891. Asian hyväksyminen kuuluu yhdyskuntalautakunnan toimivaltaan.

Lisätietoja osoitteessa: https://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8891 

Diaarinumero: TRE: 6780/10.02.01/2021

Kaavan laatija:

Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus, toimistoarkkitehti Anna-Kaisa Anttila

Asemakaavan kuvaus:

Suunnittelukohteena on laajuudeltaan 766 m2 pientalotontti 5374-3, joka sijaitsee Koivistonkylän kaupunginosassa osoitteessa Kaukolankatu 7. Tontilla sijaitsee 85 k-m2 asuinrakennus vuodelta 1935 sekä autotalli. Rakennuksille on myönnetty purkulupa. Tontti on liitetty kunnalliseen vesi- ja viemäriverkostoon.

Suunnittelualueella on voimassa asemakaava numero 373, joka on vahvistettu 4.6.1953. Asemakaavassa tontti on merkitty asunto- ja liikekorttelien korttelialueeksi. Nykyisen asemakaavan mukaan tontin rakennusoikeus on 162 k-m2 ja tonttitehokkuus on e=0,21. 

Ehdotetulla asemakaavan muutoksella rakennusoikeus kasvaa 28 k-m2 ja tonttitehokkuudeksi muodostuu e=0,25. Tontin käyttötarkoitus on erillispientalojen korttelialue (AO).

 Asemakaavan tavoitteet:

Hakijan tavoitteena on tontin rakennusoikeuden lisääminen, vanha asuinrakennus on tarkoitus purkaa.

Asemakaavoituksen tavoitteena on luoda kaavalliset edellytykset hyvälle asuinympäristölle ja siihen sopeutuvalle täydennysrakentamiselle. Asemakaavoituksessa otetaan huomioon alueen sijainti kaupunkirakenteessa ja kaupunkikuvallinen luonne.

Valmisteluaineiston nähtävilläolo ja palautteen huomioiminen:

Osallistumis- ja arviointisuunnitelma sekä valmisteluaineisto olivat nähtävillä 10.2. – 3.3.2022. Aineistosta saatiin neljä viranomaiskommenttia ja yksi mielipide. Tampereen Vedellä sekä ympäristönsuojelu ja hulevedet -yksiköillä ei ollut kommentoitavaa kaavasta. Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa kommentissaan kohdealueen ominaispiirteiden merkittävyyden ja mainitsee tontin keskimääräistä suuremmasta kaupunkikuvallisesta vaikutuksesta. Yksityishenkilön mielipide koski yleisesti kohteen lähialueen uudisrakennusten julkisivuja, jotka poikkeavat alueen vanhemman rakennuskannan vaaleasävyisistä julkisivuista.

Saatujen kommenttien pohjalta kaavakarttaan ei tullut muutoksia kaavan ehdotusvaiheeseen.

Henkilötietoja sisältävän oheismateriaalin verkkojulkisuutta on rajoitettu.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Asemakaavaehdotus nro 8891 (päivätty 10.2.2022) hyväksytään asetettavaksi nähtäville. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Toimistoarkkitehti Anna-Kaisa Anttila, puh. 041 730 4636,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 10.2.2022 päivätyn ja 16.5.2022 tarkistetun asemakaavamuutoksen nro 8891. Asian hyväksyminen kuuluu yhdyskuntalautakunnan toimivaltaan.

Lisätietoja osoitteessa: http://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8891

Diaarinumero: TRE: 6780/10.02.01/2021

Asemakaavaehdotus asetettiin nähtäville 22.4.- 9.5.2022. Asemakaavaehdotuksesta ei jätetty nähtävilläolon aikana palautetta.

Kaava-aineistoon tehdyt tarkistukset ehdotuksen nähtävilläolon jälkeen:

Kaavakarttaan on tehty tekninen tarkistus ja muutos hakijan viitesuunnitelman pohjalta siten, että asuinrakennuksen ja kadun väliin on mahdollista rakentaa autokatos. Katokselle on osoitettu kaupungin liikenne- ja katusuunnitteluyksikön ohjeistuksesta liikenneturvallisuusnäkökulmasta sopivin kohta tonttiliittymän yhteyteen. Kaavamääräyksiin on lisätty merkintä a-8: Autokatoksen rakennusala. 

Kaavaehdotukseen tehdyt muutokset nähtävilläolon jälkeen ovat luonteeltaan teknisiä, eivätkä ne edellytä kaavaehdotuksen asettamista uudelleen nähtäville.

Henkilötietoja sisältävän oheismateriaalin verkkojulkisuutta on rajoitettu.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Asemakaavaehdotus nro 8891 (päivätty 10.2.2022, tarkistettu 16.5.2022) hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

hakija, Pirkanmaan ELY-keskus, Sirpa Lehtonen, Jaana Huttunen

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
 
Kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisen ja kunnan jäsenen tietoon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on asetettu nähtäville, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.