Perustelut
Tampereen kaupungille on 23.5.2022 saapunut oikaisuvaatimus johtaja, ammatillinen koulutus Kirsi Viskarin päätökseen 17.5.2022 § 121 Päätoimisen tuntiopettajan ottaminen Tredun Kalevan kampukseen 1.8.2022 alkaen.
Tampereen seudun ammattiopiston (Tredu) Kalevan kampuksen Sammonkadun toimipisteessä on ollut avoinna kaksi turvallisuusalan virkasuhteista päätoimista tuntiopettajan tehtävää. Tehtävät ovat olleet julkisesti haettavana 19.4. - 3.5.2022. Tehtäviä haki määräajassa seitsemän (7) hakijaa, joista Tredu katsoi kolmen (3) täyttäneen opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 986/1998 § 13 mukaiset ehdot. Kokonaisarvioinnin perusteella tehtäviin soveltuvimmiksi katsottiin ja tehtäviin valittiin kaksi muuta kuin oikaisuvaatimuksen tehnyt hakija. Oikaisuvaatimuksen tehnyt hakija valittiin molemmissa tehtävissä 1. varasijalle.
Oikaisuvaatimuksen tekijä hakee päätökseen oikaisua ja pyytää kohteliaasti tarkastelemaan valintapäätöksiä uudelleen, koska päätöksistä ei käy ilmi valittujen pedagoginen pätevyys eikä opetusalan työkokemus, jotka viran hakuilmoituksessa on määritelty osaamisvaatimuksina. Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä mainitsee, että hänen tutkintotasonsa on ylempi korkeakoulututkinto ja päätöksessä on maininta vain turvallisuusalan erikoisammattitutkinnosta.
Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä vetoaa hakuilmoituksen kohtaan, "Tehtävässä edellytetään laaja-alaista osaamista ja käytännön kokemusta turvallisuusalalta (vähintään viisi vuotta), hyviä turvallisuusalan työelämäsuhteita Pirkanmaalla, opetuskokemusta turvallisuusalan perustutkintoon johtavassa ammatillisessa koulutuksessa sekä kokemusta nuorten kanssa toimimisesta. Lisäksi edellytetään kokemusta voimankäytön käytännön koulutustyöstä, pätevyyttä toimia voimankäytön kouluttajana ja järjestyksenvalvojakouluttajana", todeten, että ylläolevasta vaatimuksesta hänellä on yli kymmenen vuoden kokemus ammatillisena opettajana sekä työkokemusta eri turvallisuuden sektoreista vuodesta 1996 lähtien.
Oikaisuvaatimuksen tekijä kertoo, että haastattelussa käydyn keskustelun perusteella mitään puutosta tai osaamisvajetta ei tullut hänen osaamisessaan esille ja, että hänelle jäi haastattelusta hyvin positiivinen olo omasta koulutus- ja työkokemuksesta sekä kouluttajapätevyyksistä suhteessa avoinna oleviin virkoihin. Lopuksi oikaisuvaatimuksen tekijä kysyy miten hakijoiden koulutus- ja työkokemusvertailu ja pisteytys on tehty.
Tampereen kaupunki toteaa, että kaikkien hakijoiden kohdalla on arvioitu koulutustasoa asetuksen 986/1998 § 13 mukaisella tavalla. Kyseisen pykälän mukaisesti kelpoiseksi voidaan katsoa koulutuksen osalta henkilö, joka on suorittanut koulutuksenjärjestäjän päättämän tehtävän kannalta soveltuvan korkeakoulututkinnon. Samaisessa 13 §:ssä todetaan viimeisessä momentissa, että edellä mainitusta korkeakoulututkintoa koskevasta vaatimuksesta voidaan poiketa, jos korkeakoulututkintojen järjestelmässä ei ole koulutuksen järjestäjän päättämän opetustehtävän edellyttämää soveltuvaa korkeakoulututkintoa tai jos koulutuksen järjestäjän päättämä opetustehtävä edellyttää erityisen vahvaa tai erikoistunutta käytännön ammattitaitoa. Tällöin opettajalla on oltava opetustehtävään soveltuva erikoisammattitutkinto tai muu soveltuva tutkinto tai koulutus. Kaupunki on katsonut, että oikaisuvaatimuksen tekijän suorittama korkeakoulututkinto (amk sairaanhoitaja) tai ylempi korkeakoulututkinto (yamk sairaanhoitaja) eivät ole opetettavan tehtävän (turvallisuusala) kannalta soveltuvia korkeakoulututkintoja. Oikaisuvaatimuksen tekijä kuin myös tehtävään valittu Toni Saarela katsottiin koulutuksen osalta kelpoisiksi, sillä kumpikin olivat suorittaneet Turvallisuusvalvojan erikoisammattitutkinnon.
Tehtävään edellytettiin vähintään viiden vuoden pituista käytännön työkokemusta turvallisuusalalta ja tehtävien edellyttämää laaja-alaista osaamista turvallisuusalalta sekä hyviä turvallisuusalan työelämäsuhteita Pirkanmaalta. Oikaisuvaatimuksen tehneen henkilön opetustyötä ei katsottu turvallisuusalan käytännön kokemukseksi. Hakijan katsottiin täyttävän vaatimuksen turvallisuusalan käytännön työkokemuksesta, koska hän oli työskennellyt rajavartiolaitoksessa käytännön työtehtävissä yli viiden vuoden ajan. Oikaisuvaatimuksen tekijällä on työkokemusta rajavartijana toimimisesta ajalla 1996 - 2009, jona aikana hän on myös suorittanut korkeakoulututkintonsa. Oikaisuvaatimuksen tekijän käytännön työkokemus turvallisuusalan työtehtävistä on kuitenkin kerrytetty 13 vuotta ennen nyt haettavana olleen opetustehtävän aloittamista. Tehtävään valitun Saarelan käytännön työkokemus turvallisuusalalta on laajempaa sekä nykyaikaisempaa ja kaupunki on arvostanut hänen laaja-alaista käytännön työkokemustaan enemmän kuin oikaisuvaatimuksen tekijän käytännön työkokemusta, joka on kerrytetty rajavartijan työtehtävässä. Lisäksi Saarelalla on paljon työelämänyhteyksiä turvallisuusalan toimijoihin Pirkanmaalla.
Oikaisuvaatimuksen tekijän kokemus opettajan työssä toimimisesta on pidempää kuin tehtävään valitun Saarelan opettajan kokemus. Oikaisuvaatimuksen tekijällä on opetuskokemusta noin 11 vuoden ajalta kun vastaavasti Saarelalla on opetuskokemusta turvallisuusalan sivutoimisena tuntiopettajana ja arvioijana noin 10 vuoden ajalta, jonka lisäksi hän on toiminut noin vuoden ajan turvallisuusalan tuntiopettajana.
Ansiovertailussa todettiin eroja valituksi tulleen Saarelan eduksi. Toni Saarelan eduksi arvioitiin yli 20 vuoden työkokemus järjestyksenvalvojan tehtävissä Securitas Oy:ssä. Saarelan käytännön työkokemus opetettavasta alasta on ajantaisempaa sekä monipuolisempaa kuin oikaisuvaatimuksen tekijällä. Lisäksi Saarelan katsottiin omaavan paremmat turvallisuusalan työelämäyhteydet Pirkanmaalla kuin oikaisuvaatimuksen tekijä. Oikaisuvaatimuksen tekijä vastaavasti omaa laajemman työkokemuksen opetustyöstä kuin Saarela.
Kokonaisuutena arvioiden kaupunki on katsonut, että kelpoisuusasetuksen kelpoisuusehdot täyttävien hakijoiden ansioita vertailtaessa on annettu enemmän painoarvoa nykyaikaiselle ja laajalle käytännön opetettavaa alaa lähinnä olevalle työkokemukselle kuin pitkälle työkokemukselle opetustyöstä, sillä niin Saarela kuin oikaisuvaatimuksen tekijäkin omaavat kumpikin kokemusta opetustyöstä useamman vuoden ajalta ja kummankin kokemus opetustyöstä on katsottava haettavana olleeseen tehtävään nähden riittäväksi. Kaupunki kuitenkin katsoo, että Saarelan monipuolisempi ja nykyaikaisempi turvallisuusalan työkokemus antaa paremmat edellytykset mahdollisimman laadukkaan ja nykyaikaisen opetuksen antamiseen Tredun opiskelijoille. Tampereen kaupunki katsoo, että perustuslain 125 §:n mukaisia yleisiä nimitysperusteita (taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto) arvioitaessa, Toni Saarela on tehtävään ansioituneempi sekä soveltuvampi kuin oikaisuvaatimuksen tekijä ja Saarela täyttää hakuilmoituksessa edellytetyt seikat kokonaisuutena arvioiden paremmin kuin oikaisuvaatimuksen tekijä. Hakuilmoituksen mukaisia eduksi luettavia seikkoja arvioitaessa ei hakijoiden välillä ollut merkittäviä eroja.
Liitteet sisältävät henkilötietoja, minkä johdosta niitä ei julkaista kaupungin internet-sivuilla.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Oikaisuvaatimus hylätään.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.