Perustelut
Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt lausuntoa luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi valtionavustuksesta eräisiin julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon covid-19-lisäkustannuksiin.
Esityksessä ehdotetaan, että avustuksen määrä perustuisi olennaisilta osin toimintaa kuvaaviin tietoihin sekä laskennalliseen yksikkökorvaukseen. Toiminnot, joille avustus määriteltäisiin tällä tavoin, olisivat covid-19-testaus, rokottaminen covid-19-tautia vastaan ja covid-19-taudin aiheuttama sairaalahoito. Toimintokohtainen avustuksen määrä määritettäisiin kertomalla lukumäärätieto valtionapuviranomaisen määrittämällä yksikkökorvauksella. Toimintokohtaisten avustuserien lisäksi avustuskokonaisuuteen sisällytettäisiin asukaslukuun pohjautuva laskennallinen erä kattamaan muita koronasta aiheutuneita välittömiä kustannuksia.
Esityksessä ehdotetaan, että avustus myönnetään ensisijaisesti kunnille ja Ahvenanmaan maakunnalle. Asetuksella säädettäväksi ehdotettu avustuskokonaisuus vastaa monilta osin vuoden 2021 kustannusten korvaamiseksi säädettyä asetusta. Valtionavustuksen hakeminen ajoittuisi syksyyn 2022.
Vuoden 2022 asetusluonnoksen mukaan korvauksia myönnettäisiin covid-19-epidemiasta aiheutuviin lisäkustannuksiin vain 1.1. - 30.6.2022. Rokottamisesta aiheutuviin lisäkustannuksiin avustus myönnettäisiin koko vuoden osalta. Näin ollen rokotuskustannuksia lukuunottamatta heinä-joulukuun kustannukset jäisivät kokonaan korvaamatta. Asetusluonnoksen perustelumuistion mukaan yksikkökorvausten tasoa on pienennetty edellisvuodesta erityisesti sairaalahoidon ja muihin välittömiin kustannuksiin liittyvän asukaskohtaisen korvauksen osalta. Näiden avustuskokonaisuuksien yksikkökorvaukset eivät kata kaupungille aiheutuvia kustannuksia. Muihin välittömiin kustannuksiin kohdennetun avustuksen merkittävä aleneminen heikentäisi myös yksityisille sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajille suojavälinekustannuksiin annettuja avustuksia. Lisäksi kaupungin näkemyksen mukaan korvausten pitäisi koskea myös covid-19-epidemiasta aiheutuvia erikoissairaanhoidon avohoitokäyntejä, joista aiheutuu merkittäviä kustannuksia Tampereen kaupungille. Avohoitokäyntejä ei ole huomioitu lainkaan toimintokohtaisissa avustuskokonaisuuksissa.
Tampereen kaupungin näkemyksen mukaan asetusluonnos ei toteuta hallituksen aiempia lupauksia korvata covid-19-epidemiaan liittyvät välittömät kustannukset täysimääräisesti. Tampereen näkemyksen mukaan korvausten pitäisi koskea kaikilta osin koko vuotta 2022 ja yksikkökorvausten tason pitäisi vastata aiheutuneita yksikkökustannuksia. Asetusluonnoksen perusteella Tampereen kaupungin covid-19-epidemian kustannuksista jäisi korvaamatta elokuussa tehdyn arvion mukaan noin 12 milj. euroa. Tämä tilanne heikentää kuntataloutta ja kasvattaa kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelujen nettokustannuksia kuluvana vuonna.
Korona-avustusten pitäisi vastata mahdollisimman hyvin koronasta aiheutuvia tosiallisia kustannuksia. Alikompensaatio vääristäisi myös kuntien ja hyvinvointialueiden rahoituslaskelmia. Jos covid-19-epidemia lisää kuntien kuluvan vuoden sosiaali- ja terveyspalvelujen nettokustannuksia, niin kunnilta siirrettäisiin liikaa tulorahoitusta hyvinvointialueiden rahoitukseen.
Tampereen kaupungin lausunto kokonaisuudessaan on päätöksen liitteenä.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Sosiaali- ja terveysministeriölle annetaan liitteen mukainen Tampereen kaupungin lausunto luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi valtionavustuksesta covid-19-lisäkustannuksiin vuonna 2022.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.