Yhdyskuntalautakunta, kokous 13.9.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 209 Hallilantien välillä Nekalantie – Vihiojanpuisto jalkakäytävän ja pyörätien katusuunnitelma, Vuohenpellon jalkakäytävän ja pyörätien puistosuunnitelma ja Hervannan valtaväylän ja Nekalantien välisen rampin katusuunnitelma, Muotiala ja Vuohenoja  

TRE:265/10.03.02/2022

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Sivenius Jouni, Suunnittelupäällikkö, jouni.sivenius@tampere.fi

Perustelut

Hallilantie ja Vuohenpelto

Jalkakäytävien ja pyöräteiden suunnitelmat on laadittu lähinnä polkupyöräliikenteen järjestelyjen parantamiseksi. Lähtökohdat suunnitelmalle on esitetty Turtolan alueen liikenneselvityksessä, jonka yhdyskuntalautakunta hyväksyi 23.3.2021. Yleissuunnitelma pyöräliikenteen järjestelyjen parantamisesta hyväksyttiin yhdyskuntalautakunnassa 28.9.2021.

Hallilantien länsipuolen yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie on suunnitelmassa levitetty erotelluksi jalkakäytäväksi ja pyörätieksi. Väylä on osa Hervannan ja Kalevan aluekeskukset yhdistävää pyöräilyn pääreittiä. Kaksisuuntaisen pyörätien leveys on 3,00 m ja jalkakäytävän leveys on 2,25 – 2,50 m. Väylät on suunniteltu asfalttipäällysteisinä ja pyörätie osittain punaisella sävyasfaltilla. Kulkumuotojen erotteluna on osin valkoinen betonikiviraita ja osin maalimerkintä. Jalkakäytävän ja pyörätien vaatima lisätila toteutetaan kaventamalla ajorataa. Kadun itäreunan yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie säilyy pääosin ennallaan. Pintavedet johdetaan kallistusten ja painanteiden avulla hulevesikaivoihin. Hallilantien katuvalaistus uusitaan.

Vuohenpellon yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie parannetaan erotelluksi jalkakäytäväksi ja pyörätieksi. Väylä on osa Hervannan ja Kalevan välistä pyöräilyn pääreittiä. Jalkakäytävän leveys on 2,50 m ja kaksisuuntaisen pyörätien leveys on 3,00 m. Kulkumuodot erotellaan toisistaan valkoisella betonikiviraidalla. Väylä on asfalttipäällysteinen, ja pintavesien johtaminen tapahtuu nykyiseen tapaan avo-ojin ja rummuin. Vuohensillankadun ja Vuohenpellon liittymään on suunniteltu korotettu suojatie, jossa Vuohensillankadun suuntainen liikenne on väistämisvelvollinen Vuohenpellon jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin nähden. Suunniteltu väylä liittyy Vuohensillankadun pohjoispuolella nykyiseen yhdistettyyn jalkakäytävään ja pyörätiehen. Vuohenpellon valaistus uusitaan.

Hervannan valtaväylän ja Nekalantien välinen ramppi

Hervannan valtaväylän ja Nekalantien väliselle rampille on suunniteltu lisäkaista liikenteen sujuvoittamiseksi ja moottoriajoneuvoliikenteen ruuhkien vähentämiseksi. Suunniteltujen ratkaisujen myötä saadaan omat kaistat suoraan meneville ja kääntyville ajoneuvoille ja estetään moottoriajoneuvojen jonoutumista raitiotiekiskoille.

Hallilantien rakentamisen kustannusarvio on noin 620 000 euroa.

Vuohenpellon rakentamisen kustannusarvio on noin 770 000 euroa.

Hervannan valtaväylän ja Nekalantien välisen rampin kustannusarvio on noin 110 000 euroa.

Suunnitelmaehdotukset ovat olleet julkisesti nähtävillä 24.1. – 7.2.2022. Ehdotuksia vastaan on tehty neljä muistutusta.

Muistutus 1

Muistutuksessa kerrotaan alueen hulevesiongelmista laajemmin ja siinä esitetään, että Vuohenpellon jalkakäytävälle ja pyörätielle tehdään riittävän suuret rumpuputket. Täten varmistetaan hulevesien ohjaaminen Iidesjärveen ja vältytään ongelmilta Aakkulassa.

Vastine muistutukseen 1

Suunnitelmassa on esitetty riittävän suuret rumpuputket Vuohenpellon jalkakäytävän ja pyörätien sekä väylän reunaan kauempaa tulevien hulevesien poisjohtamiseksi. Näillä ratkaisuilla ei lisätä hulevesiongelmia Aakkulan alueella.

Muistutus 2

Muistutuksessa kritisoidaan verorahojen käyttämistä Hervannan valtaväylän ja Nekalantien välisen rampin rakentamiseen.

Vastine muistutukseen 2

Hervannan valtaväylän ja Nekalantien rampin kehittäminen uudella kaistalla on järkevä investointi. Tällä ratkaisulla sujuvoitetaan moottoriajoneuvoliikennettä ja estetään moottoriajoneuvojen jonoutumista raitiotiekiskoille.

Muistutus 3

Muistutuksessa huomautetaan, että liittymän kaventamisen ja korottamisen jälkeen on Muotialantieltä entistä hankalampaa päästä moottoriajoneuvoilla Hallilantielle. Muotialantietä pidetään merkittävänä tonttikatuna ja se toimii muun muassa linja-autoreittinä. Muistutuksessa mainitaan yhtenä vaihtoehtona Muotialantien ja Hallilantien liittymän muuttamista kiertoliittymäksi.

Muistutus vastineeseen 3

Muotialantien merkitys on viimeisten vuosikymmenien aikana pienentynyt Hallilantien ja Nekalantien rakentamisen seurauksena. Nykyisin katu on alueen tonttikatu. Liikenneturvallisuuden parantamiseksi Hallilantien ja Muotialantien liittymä on aiheellista toteuttaa korotettuna ja nykyistä ratkaisua hieman kaventaen. Suunnitellut ratkaisut eivät merkittävästi heikennä moottoriajoneuvojen pääsyä Muotialantieltä Hallilantielle. Muotialantien ja Hallilantien liittymän muuttaminen kiertoliittymäksi ei ole liikenteellisesti mahdollista, koska sen välittömässä läheisyydessä on Nekalantien ja Hallilantien liikennevalo-ohjattu nelihaaraliittymä. Kiertoliittymäratkaisu ruuhkauttaisi liikenteen valoliittymässä.

Muistutus 4

Hallilantie

Muistutuksessa huomautetaan, että jalkakäytävän ja pyörätien suunnitelmat eivät täytä laatuvaatimuksia eivätkä ole suunnitteluohjeiden mukaisia etenkään väylien leveyksien ja pituuskaltevuuksien suhteen.

Hallilantiellä ei toteudu riittävät lumitilat suunnitelluilla toimenpiteillä ja muistutuksessa esitetään ratkaisuna, että Hallilantien ajorataa kavennetaan lumitilan kasvattamiseksi ja ajonopeuksien hillitsemiseksi. Lisäksi muistutuksessa mainitaan, että väylien kallistukset on suunniteltu siten, että pintavedet valuvat pyörätien yli.

Lisäksi muistutuksessa esitetään, että Hallilantien ja Laulunmaankadun liittymä toteutetaan korotettuna saarekeratkaisujen sijaan. Tällöin ei tarvitse kaventaa pyörätietä liittymän tuntumassa ja mahdollistetaan riittävät odotustilat suojateillä. Muistutuksessa pyydetään harkitsemaan myös Laulunmaankadun pyöräilyjärjestelyitä.

Lisäksi muistutuksessa esitetään Hallilantielle Huringinkadun kohdalle suunnitellun taskupysäkin muuttamista ajoratapysäkiksi. Ratkaisu vähentää Hallilantien läpiajoa ja mahdollistaa leveämmän pyörätien pysäkin kohdalla.

Muistutuksessa esitetään myös poistettavaksi puu Hallilantien ja Vihiojanpuiston kulmauksesta tontin puolelta näkemäongelmien estämiseksi.

Muistutuksessa huomautetaan myös, että painonapin avulla toimivat ratkaisut Nekalantien ja Hallilantien liittymässä eivät ole pyörätien pääreitin mukainen ratkaisu.

Vuohenpelto

Muistutuksessa huomautetaan, että Vuohenpellon jalkakäytävän ja pyörätien suunnitelma ei vastaa yhdyskuntalautakunnassa hyväksyttyä yleissuunnitelmaa, eikä suunnitteluohjeita väylien leveyksien osalta. Väylien leveydet ovat puistosuunnitelmaehdotuksessa yhteensä 5,50 metriä ja yleissuunnitelmassa 7,00 metriä. Lisäksi muistutuksessa mainitaan, että suunnitteluohjeiden mukaan Vuohenpellon jyrkkään mäkeen pitää tehdä lisäksi 0,50 metrin levitys.

Muistutuksessa pyydetään myös poistamaan suunnitellut heräteraidat jyrkästä mäestä, sillä nämä saattavat epätasaisuuden vuoksi aiheuttaa vaaratilanteita pyöräilijöille ja rullaluistelijoille. Paremmalla väylägeometrialla valaistusta painottamalla saavutetaan jyrkälle osuudelle parempi lopputulos kuin suunniteltu ratkaisu.

Muistutuksessa huomautetaan myös, että väylän kaarresäteet Vuohensillankadun kohdalla eivät ole riittävän loivia. Lisäksi muistutuksessa huomautetaan, että Vuohensillankadulta haarautuva yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie ohjautuu suoraan Vuohenpellon jalkakäytävälle. Parempana ratkaisuna pidetään yhdistetyn väylän ohjaamista pyörätielle.

Muistutuksessa esitetään myös jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden opastimien merkitsemistä taulumallisina ratkaisuina, jotka ovat paremmin havaittavissa kuin suunnitellut opasteviitat.

Hervannan valtaväylän ja Nekalantien välinen ramppi

Muistutuksessa tiedustellaan, onko ruuhkien poistamiseksi tutkittu muita vaihtoehtoja kuten liikennevalojen optimointia. Muistutuksessa viitataan myös aikaisempiin selvityksiin ja todetaan, että kokonaisuuden kannalta liikenteellisesti toimivin ratkaisu on rampin poistaminen.

Vastine muistutukseen 4

Hallilantie

Hallilantien suunnittelussa on käytetty pyöräilyn pääreitin mitoitusohjeita. Katu on vilkasliikenteinen ja toimii muun muassa linja-autoreittinä, joten esimerkiksi ajoradan kaventaminen ja sillä saatavan lisätilan käyttäminen pyörätiehen ei ole järkevää. Ajoradan kaventaminen aiheuttaisi myös hankaluuksia liittymistä kääntyville ajoneuvoille. Rakentamiskustannukset olisivat tällöin myös huomattavasti suuremmat kuin suunnitelluilla ratkaisuilla. Hallilantien pituuskaltevuudet ovat varsin pienet ja suunnitteluohjeiden mukaiset.

Uudet ratkaisut pienentävät lumitiloja katualueella, mutta tehokkaammalla talvikunnossapidolla väylät ovat hoidettavissa. Jalkakäytävältä pintavedet ohjataan pyörätien ylitse ojapainanteisiin tai ajoradan hulevesikaivoihin. Katualueen vesiä ei voida ohjata tonttien suuntaan, sillä se aiheuttaisi suuret riskit kiinteistöille etenkin sulamisvesien ja rankkasateiden aikoihin.

Hallilantien keskisaarekejärjestelyt on suurilla liikennemäärillä järkevä ja kaupungin suunnitteluperiaatteiden mukainen ratkaisu. Tämä palvelee etenkin hitaasti liikkuvia jalankulkijoita suojateillä, eikä kerralla ylitettävä osuus muodostu kovin suureksi. Saarekeratkaisut liikenteen rauhoittamiseksi on myös ensisijainen toimenpide linja-autoreiteillä. Korotukset ovat aina huonompi ratkaisu etenkin raskaan liikenteen ajoneuvojen kannalta. Jalkakäytävän ja pyörätien kavennus lyhyellä matkalla on suunnitteluohjeiden mukainen, eikä oleellisesti hankaloita jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikkumista. Laulunmaankadun pyöräilyjärjestelyitä ei ole suunniteltu tässä yhteydessä, mutta niitä tutkitaan myöhemmin.

Hallilantien liikennemäärät ovat niin suuret, että ajoradalle on aiheellista toteuttaa taskupysäkit. Ajoratapysäkit aiheuttaisivat linja-autojen pysäkeille pysähtyessä jonoutumista ja liittymien tukkeutumista muulle liikenteelle.

Tontin puoleisten puiden poistamiseen ei oteta kantaa katusuunnitelmissa, mutta niistä mahdollisesti aiheutuvat näkemäongelmat selvitetään ja tarvittaessa annetaan tontin haltijoille kehotukset näkemien parantamiseksi. Liikennevalo-ohjauksen tarkempi suunnittelu tehdään myöhemmin ja ratkaisut suunnitellaan esimerkiksi tunnisteiden osalta siten, että ne palvelevat mahdollisimman hyvin kaikkia käyttäjiä.

Vuohenpelto

Vuohenpellon puistosuunnitelmassa on ratkaisuja tarkennettu yleissuunnitelmaan nähden ja asioita on tutkittu monesta eri näkökulmasta. Vuohenpelto on asemakaavassa puistoaluetta, joka sijaitsee luonnonsuojelualueen vieressä ja jonka maaperät ovat rakennettavuudeltaan heikot. Maisemalliset ja ympäristölliset syyt huomioiden on Vuohenpellon suunnittelussa käytetty pyöräilyn pääreitin mitoitusohjeita eikä ole noudatettu kaikilta osin baanojen vaatimuksia. Vastaavaa mitoitusta on käytetty Tampereella muillakin vastaavilla väylillä. Suunnitelmaa on kuitenkin muutettu siten, että Vuohenpellon eteläpäässä mäkisellä osuudella pyörätietä on levitetty 0,5 metrillä ehdotusvaiheen ratkaisuun nähden.

Ehdotusvaiheessa esitetyt heräteraidat ja alikulun kohdalle merkitty suojatie on suunnitelmasta poistettu. Täten pyöräilijöille ja rullaluistelijoille ei aiheudu kaatumisvaaraa ja alikulun suunnasta tulevat ovat väistämisvelvollisia Vuohenpellon kulkijoihin nähden. Väylägeometrian muokkaaminen muistutuksen mukaisesti ei tuo merkittävää parannusta jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikkumiseen, mutta olisi ympäristöllisesti huono ratkaisu.

Vuohensillankadun liittymän tuntumaan on mahdotonta saada suunnitteluohjeiden mukaisia loivia kaarresäteitä ilman mittavia rakentamistöitä. Ehdotusvaiheen jälkeen kaarteita on suunnitelmassa kuitenkin muokattu hieman loivemmiksi ja levitetty sujuvamman liikkumisen saavuttamiseksi. Vuohensillankadulta haarautuvan yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän linjausta on muutettu suunnitelmassa ehdotusvaiheesta siten, että se ohjautuu selkeämmin Vuohenpellon pyörätielle.

Taulumallisia opasteita käytetään pyöräilyn pääreittien risteämiskohdissa. Muut opasteet toteutetaan viittamallisina.

Hervannan valtaväylän ja Nekalantien välinen ramppi

Yhdyskuntalautakunta hyväksyi 23.03.2021 Turtolan alueen liikenneselvityksen jatkosuunnittelun lähtökohdaksi ja päätöksessä esitettiin lisäkaistan toteuttamista ensimmäisessä vaiheessa. Muiden tutkittujen vaihtoehtojen toteuttaminen edellyttää Turtolan kauppakeskuksen ja pohjoispuolisten alueiden maankäytön kehittämistä ja niiden toteutusaikataulut ovat tällä hetkellä avoimia. Nämä vaihtoehdot sisältävät muun muassa rampin poistamisen ja uuden valo-ohjatun liittymän toteuttamisen Hervannan valtaväylälle.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Hallilantien välillä Nekalantie – Vihiojanpuisto jalkakäytävän ja pyörätien katusuunnitelma numero 1/21616, Vuohenpellon jalkakäytävän ja pyörätien puistosuunnitelma numero 18/21617 sekä Hervannan valtaväylän ja Nekalantien välisen rampin katusuunnitelma numero 1/21618 hyväksytään kustannusarvioineen muistutuksista huolimatta seuraavin muutoksin:

Hallilantien liikenteenohjaukseen on tehty pieniä tarkennuksia.

Vuohenpellon eteläpäässä mäkisellä osuudella pyörätietä on levitetty 0,5 metrillä ehdotusvaiheen jälkeen.

Vuohenpellolle esitetyt heräteraidat ja alikulun kohdalle merkitty suojatie on poistettu.

Laitumelle on merkitty Vuohenpellolta uudet huoltotiejärjestelyt.

Vuohenpellolle Vuohensillankadun liittymän tuntumaan on tehty kaarrelevitykset ja kaarteita on loivennettu.

Vuohensillankadulta haarautuvan yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän linjausta on hiukan muutettu.

Hallilantien ja Vuohenpellon eroteltujen jalkakäytävien ja pyöräteiden kunnossapitoluokaksi määrätään luokka A+.

Maankäyttö ja rakennuslain 202 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.

Päätös

Asia jätettiin pöydälle.

Kokouskäsittely

Kari Kankaala ja Elina Karppinen poistuivat kokouksesta asian käsittelyn aikana.

Timo Seimelä ja Jouni Sivenius olivat paikalla asiantuntijoina tämän asian käsittelyn ajan ja Timo Seimelä poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Aleksi Jäntti poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana puheenjohtajan roolissa ja jatkoi kokouksessa etäyhteydellä jäsenen roolissa. Tiina Mikkonen toimi tästä eteenpäin puheenjohtajana.

Tiina Mikkonen ehdotti, että asia jätetään pöydälle. Ellen Ojala kannatti Mikkosen ehdotusta. Lautakunta hyväksyi yksimielisesti pöydällepanoehdotuksen.

Milko Tietäväinen ja Jouni Sivenius poistuivat kokouksesta asian käsittelyn jälkeen.

Valmistelija

  • Sivenius Jouni, Suunnittelupäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Katuinsinööri Petri Keivaara, puh. 050 382 6459, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Asia jäi pöydälle 30.8.2022.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Esittelijä uudisti päätösehdotuksensa: 

Hallilantien välillä Nekalantie – Vihiojanpuisto jalkakäytävän ja pyörätien katusuunnitelma numero 1/21616, Vuohenpellon jalkakäytävän ja pyörätien puistosuunnitelma numero 18/21617 sekä Hervannan valtaväylän ja Nekalantien välisen rampin katusuunnitelma numero 1/21618 hyväksytään kustannusarvioineen muistutuksista huolimatta seuraavin muutoksin:

Hallilantien liikenteenohjaukseen on tehty pieniä tarkennuksia.

Vuohenpellon eteläpäässä mäkisellä osuudella pyörätietä on levitetty 0,5 metrillä ehdotusvaiheen jälkeen.

Vuohenpellolle esitetyt heräteraidat ja alikulun kohdalle merkitty suojatie on poistettu.

Laitumelle on merkitty Vuohenpellolta uudet huoltotiejärjestelyt.

Vuohenpellolle Vuohensillankadun liittymän tuntumaan on tehty kaarrelevitykset ja kaarteita on loivennettu.

Vuohensillankadulta haarautuvan yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän linjausta on hiukan muutettu.

Hallilantien ja Vuohenpellon eroteltujen jalkakäytävien ja pyöräteiden kunnossapitoluokaksi määrätään luokka A+.

Maankäyttö ja rakennuslain 202 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Timo Seimelä oli paikalla asiantuntijana ja poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Mitra Jaferi poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Muistuttajat, Petri Keivaara, Tapio Lindström, Reijo Lahtinen/Tampereen Infra, Leena Tala

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomaisella on lisäksi valitusoikeus, jos laissa niin säädetään tai jos valitusoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Yleistiedoksiannossa tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta kaupungin verkkosivuilla. Jos ilmoitus julkaistaan kaupungin verkkosivujen lisäksi myös sanomalehdessä, katsotaan tiedoksiannon tapahtuneen kuitenkin seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta verkkosivuilla. Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.