Yhdyskuntalautakunta, kokous 13.9.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 207 Yhdyskuntalautakunnan vuoden 2023 talousarvio ja sen yhteydessä käsiteltävät valtuustoaloitteet  

TRE:5671/02.02.01/2022

Valmistelija

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Controller Marko Sivonen, puh. 040 741 6821, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus hyväksyi vuoden 2023 talousarviokehyksen 22.8.2022. Päätös liitteineen on luettavissa Selmassa (http://intra.tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimielimet/Kaupunginhallitus).

Talousarviokehys perustuu kaupungin toimintayksiköiden kanssa toukokuussa käytyihin neuvotteluihin ja kaupungin johtoryhmän linjauksiin. Talousarvion kehyspohjissa on lisäksi huomioitu useita teknisiä muutoksia.

Vuoden 2023 talousarvio ja sen sisältämät vuosittaiset sitovat toiminnan tavoitteet perustuvat Tampereen strategiaan 2030 ja sen pohjana olevaan Anna-Kaisa Ikosen pormestariohjelmaan. Yhdyskuntalautakunnalle kohdistuu vuonna 2023 yhteensä yhdeksän sitovaa toiminnan tavoitetta. Tavoitteissa painottuvat kaupungin kasvuun vastaaminen sekä kaupunkiympäristön laadun parantaminen. Uutena teemana tavoitteistoon nousee kaupunkilaisten vaikutusmahdollisuuksien parantaminen asuinalueiden kehittämisessä. Lisäksi työntekijäkokemuksen parantaminen on asetettu tavoitteeksi kaikille lautakunnille.

Kesäkuun tilanteen perusteella laadittu kaupungin koko vuoden vuosikate-ennuste on 126,2 milj. euroa ylijäämäinen ja tulosennuste 9,7 milj. euroa ylijäämäinen, mikä on 39,5 milj. euroa vuosisuunnitelmaa parempi. Suurimmat menojen ylitykset ovat sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelualueella. Verorahoituksen ennuste on 50,4 milj. euroa vuosisuunnitelmaa parempi, mikä aiheutuu erityisesti yhteisö- ja kunnallisverojen hyvistä kertymistä.

Kaupunkiympäristön palvelualueen talouden arvioidaan toteutuvan 6,6 milj. euroa vuosisuunnitelmaa heikompana johtuen pääosin sekä joukkoliikenteen lipputuloja pienentävistä koronan vaikutuksista että kasvaneista polttoainekustannuksista. Yhdyskuntalautakunnan talouden ennustetta heikentää Tampereen Infra Oy:n kunnossapidon sopimuksen laatutason ylläpidon varmistamisen lisäkustannus sekä vaikeahoitoisen talven lisäkustannus.

Kaupunkiympäristön palvelualueen toimielimiä ovat yhdyskuntalautakunta ja sen ympäristö- ja rakennusjaosto sekä alueellinen ympäristöterveydenhuollon jaosto, seudullinen joukkoliikennelautakunta sekä alueellinen jätehuoltolautakunta.

Yhdyskuntalautakunnan tehtävänä on järjestää kaupunkirakenteen kehittämistä kokonaisuutena, kaupunkisuunnittelua, rakentamista ja ylläpitoa koskevat palvelut sekä viranomaispalvelut. Lautakunnan tehtävänä on vastata kestävän kaupunkikehityksen ja ympäristöpolitiikan linjausten ja sitoumusten koordinaatiosta, toimeenpanosta, projektoinnista ja seurannasta. Lautakunnalle kuuluu liikenteen hallinta lukuun ottamatta ympäristö- ja rakennusjaostolle sekä Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle kuuluvia tehtäviä, tulvariskien hallinta sekä yleisen vesi- ja viemärilaitoksen toiminta-alueesta määrääminen. Lautakunta toimii lainsäädännön mukaisena viranomaisena edellä mainituissa asioissa.

Epävarma ja nopeasti muuttuva taloustilanne haastaa talouden suunnittelua, ja näkymät tuleville vuosille ovat heikot. Sosiaali- ja terveydenhuolto- ja pelastuslaitosuudistus, Venäjän hyökkäyssodan vaikutukset maailman talouteen, energian ja sähkön hintojen raju nousu sekä voimakkaasti kiihtynyt inflaatio lisäävät taloussuunnittelun epävarmuutta. Jo ensi vuonna sekä erityisesti vuosina 2024-2026 on talouden tasapainottamiseen kiinnitettävä erityistä huomiota.

Tuottavuuden tavoitteiden ja kehityksen seurantaa jatketaan vuonna 2023 lautakuntien alaisessa toiminnassa. Toimintatapoja kehitetään, muun muassa koronapandemian aikana toteutettuja uusia toimintatapoja hyödynnetään digitalisaation edistämisessä.

Vuoden 2023 kehyksessä on sitovaa lautakuntarakenteen mukainen lautakunnan toimintakate ja nettoinvestoinnit sekä erikseen sitovat kehitysohjelmat. Yhdyskuntalautakunnan toimintakate vuonna 2023 on -45,6 milj. euroa. Toimintakate poikkeaa 0,579 milj. euroa kaupunginhallituksen hyväksymän talousarviokehyksen mukaisesta yhdyskuntalautakunnan toimintakatteesta, joka on -46,1 miljoonaa euroa. Poikkeama johtuu talousarvioon varatun raitiotien seudullisten jatkolinjojen suunnittelurahan pienentämisestä 0,385 milj. eurolla vastaamaan vuoden 2023 arvioitua suunnittelutarvetta sekä tietohallintokustannusten 0,194 milj. euron siirrosta yhdyskuntalautakunnasta joukkoliikennelautakuntaan arvioitua tarvetta vastaavasti. Yhdyskuntalautakunnan nettoinvestointien esitys vuonna 2023 on -51,95 milj. euroa, josta -5,44 milj. euroa kohdistuu lautakunnan alaisen Viiden tähden keskusta -kehitysohjelman ja Hiedanranta -kehitysohjelman investointimenoihin.

Yhdyskuntalautakunnan budjettiesityksessä on kehysvaiheessa huomioitu tulojen lisäyksiä yhteensä 0,7 milj. euroa ja menojen lisäyksiä yhteensä 5,1 milj. euroa. Tuloja lisää muun muassa pysäköinninvalvonnan kattavuuden parantaminen uusilla ja muuttuneilla alueilla sekä asemakaavoituksen kaavoitustulot. Menojen lisäyksistä merkittävimpänä ovat raitiotien infra- ja hallintovastikkeen maksamiseen varattu menojen 1,7 milj. euron lisäys, kunnossapidon tason varmistamiseen tehty 1,0 milj. euron lisäys (vuoden 2022 kehyspohjista) sekä kaupungin kasvun myötä aiheutuvasta palvelutarpeen kasvusta johtuvat menojen lisäykset. Lautakunnan palveluihin kohdistuvat kaupungin projektitoiminnan tulot ja menot on huomioitu.

Yhdyskuntalautakunnan budjettiesityksessä on pystytty huomioimaan useita lisäyksiä palvelutarpeen kasvuun, vaikka kaikkia lisäysesityksiä ei voitu huomioida. Kaupunkiympäristön suunnittelussa on varauduttu kaupungin kasvun ja kehittämisen vaatimuksiin niin kaavoitusohjelman toteuttamisen kuin yksityisten hankkeiden osalta mahdollistamalla oman suunnitteluresurssin lisääminen neljällä henkilötyövuodella. Lisäksi rakennusvalvonnassa sujuvoitetaan päätöksentekoprosessia sekä vahvistetaan kaupunkikuvallisen laadun arviointia mahdollistamalla yksikön resurssin lisääminen kahdella henkilötyövuodella. Kaupunkiympäristön rakennuttamisessa ja ylläpidossa on varauduttu raitiotien infra- ja hallintovastikkeen kasvuun, kunnossapidon tason varmistamiseen sekä kunnossapidettävien alueiden määrän kasvuun sekä puhtaanapidon laadun parantamiseen koko kaupungin alueella. Lisäksi pysäköinninvalvonnassa parannetaan valvonnan kattavuutta uusilla ja muuttuneilla alueilla mahdollistamalla yksikön resurssin lisääminen kahdella henkilötyövuodella. Lautakunnan resurssitarpeita tarkastellaan myös talousarvion liikumavaran sekä mahdollisten ulkoisten lisätulojen hankkimisen näkökulmista. Kestävä kaupunki -palveluryhmässä vahvistetaan LUMO-ohjelman indikaattorien seurantaa osana strategian painopisteen toimenpiteiden edistämistä sekä tehdään vuodelle 2023 kohdistuva lisäys Hiilineutraaleja tekoja -kehitysohjelman toimintamenoihin, jotta ohjelman vuodelta 2022 siirtyvät toimenpiteet saadaan toteutettua. Jätehuoltolautakunnan talousarvio on jätehuoltolautakunnan päätöksen mukainen. Ympäristöterveydenhuollon talousarvio sisältää ympäristöterveydenhuollon jaostolle esitetyt erät.   

Yhdyskuntalautakunnan budjettiesityksessä on huomioitu kaupungin tekeminä talousarviopohjan korjauksina 0,649 milj. euron menojen lisäys, jolla varaudutaan palkkaratkaisun kustannusvaikutusten kattamiseen, eläkemenoperusteisten maksujen muutoksiin sekä kiinteistötoimen perimiin vuokramuutoksiin.

Yhdyskuntalautakunnan talousarvioehdotuksen toimintatulot ovat 30,913 milj. euroa, toimintamenot -76,469 milj. euroa ja toimintakate -45,557 milj. euroa. Yhdyskuntalautakunnan nettoinvestointimenot ovat -51,95 milj. euroa sisältäen myös kehitysohjelmien investoinnit.

Pormestarin talousarvioesitys voi sisältää muutoksia lautakunnan talousarvioesitykseen verrattuna.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Kaupunkiympäristön palvelualueeseen kuuluvan yhdyskuntalautakunnan vuoden 2023 talousarvioesitys hyväksytään lautakunnan osalta sekä oikeutetaan palvelualueen johtaja tekemään talousarvioesitykseen teknisiä muutoksia.

Samalla hyväksytään lautakunnan lausunnot talousarvioesityksen yhteydessä käsiteltäviin valtuustoaloitteisiin.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Mikko Nurminen, Kari Kankaala, Milko Tietäväinen, Jukka Lindfors, Matias Ansaharju, Marko Sivonen, Tuomas Huhtala, Riikka Kolkkala

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)