Valmistelija
Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö, Elina.Karppinen@tampere.fi
Perustelut
Lisätietoja osoitteesta:www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8806
Diaarinumero: TRE:342/10.02.01/2020
Kaavan laatija Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus, projektiarkkitehti Raija Mikkola
Asemakaavan muutos koskee Hervannan kaupunginosan korttelin 7103 tonttia 1. Tontilla sijaitsee Ahvenisjärven kouluun kuuluva Pohjois-Hervannan koulutalo.
Asemakaavamuutoksella lisätään tontin rakennusoikeutta, mikä mahdollistaa 1100 oppilaan koulun ja 160 lapsen päiväkotiyksikön.
Osallistumis- ja arviointisuunnitelma asetettiin nähtäville 5.11.–26.11.2020. Osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta saatiin 3 viranomaiskommenttia sekä 2 mielipidettä.
Mielipiteet koskivat mm. koulurakentamisen vaihtoehtoja ja pyöräilyn olosuhteita.
Pirkanmaan pelastuslaitoksella ei ollut huomautettavaa asemakaavasta. Pirkanmaan maakuntaliiton teknisluonteinen kommentti koski maakuntakaavan määräysten kirjaamista. Pirkanmaan maakuntamuseo otti kantaa nykyisen koulurakennuksen säilyttämisen puolesta.
Valmisteluvaiheessa laadittiin kaksi luonnosvaihtoehtoa. Vaihtoehto A perustui nykyisen koulurakennuksen säilyttämiseen ja lisäksi siinä varauduttiin uuden päiväkotirakennuksen rakentamiseen. Luonnosvaihtoehdon B lähtökohtana oli uusi koulu- ja päiväkotirakennus.
Valmisteluaineisto asetettiin nähtäville 10.6. – 5.8.2021. Valmisteluvaiheessa saatiin kaksi mielipidettä ja neljä viranomaiskommenttia.
Osallisten mielipiteissä kannatettiin uudisrakentamiseen perustuvaa vaihtoehtoa B ja otettiin kantaa mm. koulun pihasuunnitteluun.
Pirkanmaan maakuntamuseo, maakuntaliitto ja Ely-keskus esittivät lausunnoissaan, että vaihtoehto A, nykyisen koulurakennuksen laajentaminen ja perusparannus, olisi kannatettavampi kuin uudisrakentamiseen perustuva vaihtoehto B.
Pirkanmaan maakuntamuseo katsoi, että vaihtoehtoa A puoltavat rakennukseen ja aluerakenteeseen liittyvien arvojen eli massoittelun, toiminnallisuuden, suunnitteluidean ja maisemapiirteiden säilyminen.
Pirkanmaan maakuntaliiton lausunnon mukaan vaihtoehto A säilyttää korttelirakenteen ja kaupunkikuvan ja toteuttaa siksi paremmin maakuntakaavan tavoitteita ja sisältöä kuin uudisrakentamiseen perustuva vaihtoehto B. Lisäksi säilyttävä vaihtoehto vastaa ilmastotavoitteita paremmin kuin uudisrakentaminen.
Pirkanmaan ELY-keskus perusteli kantaansa rakennetun kulttuuriympäristön säilyttämisellä ja ilmastotavoitteilla.
Asemakaavan valmisteluvaiheen jälkeen Tampereen kaupunki linjasi, että luonnosvaihtoehdoista jatkosuunnitteluun valittaisiin uudisrakentamiseen perustuva vaihtoehto B.
Lausuntoja on huomioitu ehdotusvaiheen suunnittelussa hakemalla uudisrakentamiseen vaikutteita nykyisen koulurakennuksen kaupunkikuvallisesta ilmeestä ja antamalla asemakaavassa yleismääräys purkumateriaalin jatkokäytöstä.
Kaavaehdotuksessa tontin kokonaisrakennusoikeus on 19 500 k-m². Rakennusoikeus kasvaa 10 866 k-m².
Henkilötietoja sisältävien liitteiden verkkojulkisuutta on rajoitettu.
Lausunnot
Pirkanmaan ELY-keskus, Pirkanmaan maakuntamuseo ja Pirkanmaan maakuntaliitto
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi
Asemakaavaehdotus 8806 (päivätty 7.6.2021, tarkistettu 29.11.2021) hyväksytään asetettavaksi nähtäville.
Asemakaavaehdotus esitetään nähtävilläolon jälkeen kaupunginhallituksen ja edelleen valtuuston hyväksyttäväksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.