Kaupunginvaltuusto, kokous 24.10.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 146 Takauksen myöntäminen Tampereen Sähkölaitos Oy:n lyhytaikaiselle lainarahoitukselle 

TRE:6858/02.04.04/2022

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Vuojolainen Arto, Liiketoiminta- ja rahoitusjohtaja, Arto.Vuojolainen@tampere.fi

Perustelut

Tampereen Sähkölaitos Oy on kaupungin kokonaan omistama energia-alan yhtiö, joka toimii pääasiassa Tampereella. Yhtiön keskeisimmät liiketoiminnot ovat kaukolämmön tuottaminen ja myynti, sähköverkkoliiketoiminta sekä sähköenergian tuotanto ja myynti.

Sähköenergian markkinat ovat ennen kokemattomien haasteiden edessä tulevaa talvea ajatellen. Sähkön hinnat ovat jo huippukorkeat ja alalla joudutaan varautumaan myös sähköenergian saatavuuden hetkittäisiin rajoitteisiin.

Markkinatoimijoille tärkeätä johdannaismarkkinaa ylläpitää Nord Pool, jossa käydään kauppaa sekä fyysisillä sähkön toimituksilla että tulevaisuuden hinnoittelusopimuksilla. Nord Poolin sopimusten vakuudeksi käy vain käteispantti. Näiden lisäksi käteisvakuutta tarvitaan pohjoismaisten kantaverkkoyhtiöiden yhteisesti omistamalle Esett-nimiselle yhteisyritykselle, joka hoitaa sähköverkon tuotannon ja kulutuksen välistä taseselvitystä. Myös kaasupörssissä toimiminen edellyttää vakuuksia. Tampereen Sähkölaitos Oy:n liitteenä olevassa takauspyynnössä on hieman tarkempi kuvaus yhtiön erilaisista vakuustarpeista sekä takauspyyntö kaupungille.

Vaikka Tampereen Sähkölaitos Oy:n likviditeetti on nyt korkea, tulee yhtiön ja kaupungin sen omistajana varautua äärimmäisten tilanteiden varalle. Tällaisessa tilanteessa yhtiö saattaa tarvita merkittävän määrän lyhytaikaista lisärahoitusta mm. vakuuksien järjestämiseksi liiketoiminnoissaan. Varmimmin tämä rahoitus kyetään turvaamaan kaupungin myöntämän takauksen turvin. On silti täysin mahdollista, että yhtiö kykenee järkevin ehdoin hankkimaan lisärahoitustarpeensa myös ilman kaupungin takausta, mitä on pidettävä ensisijaisena vaihtoehtona.

Kuntien Takauskeskus ja Kuntarahoitus Oyj ovat notifioimassa EU:ssa mallia, jossa Kuntarahoitus Oyj voisi myöntää suomalaisille julkisomisteisille markkinoilla toimiville energia-alan yhtiöille tilapäistä rahoitusta julkisen sektorin takaamana talven toiminnan turvaamiseksi. Käytännössä Tampereen Sähkölaitos Oy neuvottelee itselleen parhaan rahoitusratkaisun ja kaupunki hallintosäännön päätösvallan delegointien mukaisesti hyväksyy rahoituksen ja rahoittajan sekä allekirjoittaa takaussitoumuksen, mikäli valtuusto takauksen myöntää ja takauksen käyttö on tarkoituksenmukaista.

Kuntalain mukaan kunta ei saa lainaa tai takausta myöntäessään ottaa riskejä, jotka vaarantavat sen kyvyn suoriutua lakisääteisistä tehtävistään. Lisäksi lain mukaan lainalle tai takaukselle tulee saada riittävä vakuus. Mikäli esitettyä lisärahoitusta jouduttaisiin tulevana talvena käyttämään, on sen tarve todennäköisesti lyhytaikaista. Koska kyseessä on kaupungin omistama yhtiö, jonka liiketoiminnan arvo ylittää selvästi sen velkojen määrän, on kaupungilla välillisesti jo osakeomistuksen myötä hallussaan yhtiön omaisuutta. Lisäksi Tampereen Sähkölaitos Oy:n nykyisen päärahoittajan kanssa solmittu rahoitussopimus kieltää uusien yli 10 milj. euron suuruisten vakuuksien panttaamisen. Kokonaisuutena arvioiden kaupungille pantattava erillinen vakuus ei oleellisesti parantaisi kaupungin riskiasemaa. Lisäksi esitettävä takaus ei muodosta kaupungille sellaista uhkaa, että kaupungin kyky suoriutua velvollisuuksistaan vaarantuu. Nähtävillä ei ole tilannetta, jossa Tampereen Sähkölaitos Oy ei suoriutuisi lyhytaikaisten lainojensa takaisinmaksusta.

Liitteenä olevassa Kuntien Takauskeskuksen notifiointia koskevassa kirjeessä EU:lle on haettu yhteensä 5,0 miljardin euron suuruista rahoitusvaltuutusta. Hakemuksen ydin on saada EU:lta vahvistus sille, että kuvatun mukainen rahoitus voidaan kiellettyä valtiontukea koskevista säännöksistä huolimatta nykyisissä poikkeuksellisissa oloissa myöntää. Koska EU saattaa notifioinnissa ottaa kantaa esitetystä rahoituksesta perittävään takausprovisioon, on sen määrä syytä päättää myöhemmin.

Hallintosäännön 36 §:n mukaan konsernijohtaja päättää mm. talousarviolainojen ottamisesta ja ennenaikaisesta takaisinmaksusta sekä velkakirjojen ja lainaehtojen hyväksymisestä ja muuttamisesta. Siten on käytännöllistä, että konsernijohtaja päättäessään takauksen kohteena olevasta velkakirjasta ja ehdoista päättäisi myös mahdollisen takausprovision suuruudesta.

Kuntien Takauskeskuksen hakemukseen notifioinnista on tullut komissiolta positiivinen päätös 7.10.2022.

Lausunnot

Konsernilakimies Janne Kytö:

Asiassa on oikeudellisesti olennaista tarkastella kuntalain 129 §:n asettamia edellytyksiä takauksen myöntämiselle.

"Kunnan myöntämä laina, takaus tai muu vakuus ei saa vaarantaa kunnan kykyä vastata sille laissa säädetyistä tehtävistä. Kunta ei saa myöntää lainaa, takausta tai muuta vakuutta, jos siihen sisältyy merkittävä taloudellinen riski. Kunnan edut tulee turvata riittävän kattavilla vakuuksilla tai vastavakuuksilla." (Kuntaki 410/2015 1. mom)

Lisäksi on varmistuttava, että takaus ei ole Euroopan Yhteisön kilpailuoikeuden vastainen. Notifiointiprosessin lopputulos ja takausprovision määrä ovat merkittäviä tekijöitä tätä edellytystä arvioitaessa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Esitetään valtuuston päätettäväksi:

Tampereen kaupungin omavelkainen takaus annetaan Tampereen Sähkölaitos Oy:n enintään 150,0 milj. euron suuruisen ja enintään 1 vuoden pituisen lainan pääoman, korkojen, viivästyskorkojen sekä mahdollisten lainanhoito- ja perimiskulujen suorittamisesta.

Takauksen myöntämisen ehtona on hyväksytty komission notifiointimenettely Kuntarahoitus Oyj:n rahoituksen Kuntien Takauskeskuksen hakemuksen mukaisesti.

Konsernijohtaja oikeutetaan päättämään takausprovision määrästä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden liiketoiminta- ja rahoitusjohtaja Arto Vuojolaiselle. Hän oli läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistui ennen päätöksentekoa.

Pekka Salmi liittyi kokoukseen.

Valmistelija

  • Vuojolainen Arto, Liiketoiminta- ja rahoitusjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Liiketoiminta- ja rahoitusjohtaja Arto Vuojolainen, puh. 050 345 1397, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio, puh. 040 514 4884, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätösehdotus oli

Tampereen kaupungin omavelkainen takaus annetaan Tampereen Sähkölaitos Oy:n enintään 150,0 milj. euron suuruisen ja enintään 1 vuoden pituisen lainan pääoman, korkojen, viivästyskorkojen sekä mahdollisten lainanhoito- ja perimiskulujen suorittamisesta.

Takauksen myöntämisen ehtona on hyväksytty komission notifiointimenettely Kuntarahoitus Oyj:n rahoituksen Kuntien Takauskeskuksen hakemuksen mukaisesti.

Konsernijohtaja oikeutetaan päättämään takausprovision määrästä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Arto Vuojolainen, Saara Unnanlahti, Marjut Ontronen / Tampereen Sähkölaitos Oy, Jussi Laitinen / Tampereen Sähkölaitos Oy

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

 Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa  (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa muutosta hakea myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.