Perustelut
Tampereen keskustan keskeisten kaupunkikehityshankkeiden toteutumisen ehtona on niiden edellyttämien pysäköintiratkaisujen toteutuminen. Tämä koskee keskustan kehitysohjelman tavoitteita tukevien maanalaisten suurten vuoropysäköintilaitosten toteutumista, mutta myös täydennysrakennus- ja uusien suurten alueiden asukaspysäköintiä tukevia laitoksia. Viiden tähden keskusta -kehitysohjelman mukaan keskustan tulee olla saavutettavissa kaikilla liikennemuodoilla. Keskustan suuret maanalaiset vuoropysäköintilaitokset mahdollistavat erityisesti keskustan saavutettavuuden palveluiden, kaupan, työpaikkojen sekä tapahtumien osalta henkilöautoilla. Tavoitteena on samalla kehittää maanpäällistä kaupunkia viihtyisänä ja sujuvana liikkumisen ympäristönä. Maanalaisten vuoropysäköintilaitosten toteutuessa voidaan luopua maanpäällisistä pysäköintilaitoksista ja kehittää niiden kiinteistöjä edelleen palvelemaan vetovoimaisempaa keskustaa.
Tällä hetkellä kaupungilla ei ole keinoa edistää niiden laitosten toteutumista, jotka edellyttävät etupainotteisia investointeja, mutta eivät ole aluksi kannattavia. Nämä laitokset eivät siis toteudu markkinaehtoisesti. Kaupungin puolesta on tutkittu erilaisia malleja, joilla kaupunki voisi erilaisten yhtiöjärjestelyiden tai pääomituksen avulla toteuttaa laitoksia, jotka eivät markkinaehtoisesti toteutuisi. Tavoitteena on löytää malli kaupungin kannalta tarkoituksenmukaisin, ketterin ja kevein malli, jolla tärkeimmät vuoropysäköintilaitokset saadaan toteutettua ilman kaupungin merkittävää pääomitusta. Toteutusmallin tulisi tämän lisäksi mahdollistaa täydennysrakentamista sekä uusien alueiden toteutumisen ehtona olevien asukaspysäköintilaitosten liikkeelle lähteminen.
Kaupunginhallitukselle esitellään valmistelun havaintoja sekä annetaan tilannekatsaus valmistelussa olevasta toteutusmallista.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Tampereen kaupunkikehityksen mahdollistavien pysäköintiratkaisujen toteutusmallin valmistelun tilannekatsaus merkitään tiedoksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.
Kokouskäsittely
Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden hankejohtaja Tero Tenhuselle, Finnpark Oy:n toimitusjohtaja Antti Marttilalle, johtaja Mikko Nurmiselle, lakimies Janne Kytölle sekä controller Saara Unnanlahdelle. He olivat läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistuivat ennen päätöksentekoa.
Aleksi Jäntti poistui kokouksesta.
Asian käsittelyn kuluessa Lassi Kaleva teki seuraavan ponsiehdotuksen:
"Tampereen keskustan keskeisten kaupunkikehityshankkeiden toteutumisen ehtona on niiden edellyttämien pysäköintiratkaisujen toteutuminen. Kaupunginhallituksen tahtotila on, että osana Tampereen keskustan pysäköintiratkaisujen kehittämistä tavoitetila on:
• Lisätä maanpäällistä kadunvarsi- ja aluepysäköintiä.
• Pyrkiä ensisijaisesti ratkaisuihin, jotka mahdollistavat ilmaisen tai nykyistä edullisemman pysäköinnin.
• Mahdollistaa hajautettu pysäköintimalli, joka edistää sitä, että autolla pääsee mahdollisimman lähelle paikkaa, jossa asioi, vierailee tai yöpyy. Pysäköinnin tulee palvella nykyistä paremmin ja edullisemmin niin asukas-, asiakas- ja työpaikkapysäköintiä." Aarne Raevaara kannatti Kalevan ehdotusta.
Puheenjohtaja totesi, että oli tehty kannatettu ponsiehdotus, josta on äänestettävä.
Puheenjohtajan äänestysesitys: Esittelijän pohjaehdotus JAA, Kalevan ponsiehdotus EI. Äänestysesitys hyväksyttiin.
Äänestyksen tulos: Esittelijän pohjaehdotus hyväksyttiin äänin 11-2.