Perustelut
Läntinen linjasto 2024 -suunnittelu käynnistettiin kevään 2022 aikana. Linjastouudistuksen tavoitteena on yhdistää Nyssen läntisen alueen bussi- ja ratikkaliikenne yhtenäiseksi kokonaisuudeksi sekä saattaa alueen joukkoliikennepalvelut suunnitellun palvelutason mukaiseksi. Ratikan liikennöinnin aloittaminen muuttaa lännen bussilinjastoa, mutta samalla kehitetään alueen bussipalveluja.
Ratikan liikennöinti Pyynikintorilta Santalahteen käynnistyy elokuussa 2023. Lentävänniemeen on tavoitteena liikennöidä alkuvuodesta 2025. Läntinen linjasto 2024 -suunnitelma toteutetaan alkavan ratikkaliikenteen rinnalla vaiheittain.
Lännen linjastosuunnittelu käynnistettiin yhdessä Nyssen asiakkaiden ja joukkoliikennelautakunnan jäsenten kanssa uudistamalla linjaston suunnitteluperiaatteet vuodelta 2016 sekä asettamalla tavoitteet linjastosuunnittelulle. Vuoden 2016 suunnitteluperiaatteissa korostui bussilinjaston muutokset raitiotien välittömässä läheisyydessä. Lisäksi vuoden 2016 suunnitteluperiaatteissa korostui vaihtoympäristön erityinen huomioonottaminen ja keskustan tärkeimpien kohteiden saavutettavuus. Suunnitteluperiaatteiden tarkistaminen nähtiin tarpeellisena etenkin, kun uudistettu bussilinjasto oli saatu käyttöön ja kokemuksia uudesta linjastosta oli kerätty.
Suunnitteluperiaatteiden päivitystyössä kerättiin asiakasymmärrystä strukturoidun kyselyn avulla. Kyselyllä kartoitettiin asiakkaiden näkemyksiä joukkoliikenteen käyttöön keskeisesti vaikuttavista tekijöistä sekä selvitettiin suunnitteluperiaatteissa priorisoitavia asioita. Kyselytutkimukseen osallistui yli 500 joukkoliikenteen käyttäjää eri ikä- ja käyttäjäryhmistä. Kyselytutkimus lisäsi asiakasymmärrystä erityisesti asiakkaiden valinnoissa vaihdollisen ja vaihdottoman matkan välillä, matka-ajan merkityksessä sekä aluekeskusten ja keskustan merkityksestä joukkoliikennematkustuksessa.
Linjaston suunnitteluperiaatteet ottavat kantaa Tampereen keskusta-alueen saavutettavuuteen, raideliikenteen (raitiotie- tai junaliikenne) ja bussiliikenteen yhteissuunnitteluun, liityntäliikenteen suunnitteluun sekä linjaston suunnitteluun tiivisti asutuilla alueilla ja haja-asutusalueilla.
Kevään 2022 aikana toteutettiin myös lännen alueen asukkaille liikkumiskysely, jolla kartoitettiin joukkoliikenteen liikkumistottumuksia. Kyselyyn vastasi lähes 1 400 asukasta. Vastauksissa toistuivat pitkälti samat teemat, kuin mitä Nysse sai Linjasto 2021 -käyttöönoton yhteydessä kesäkuussa ja elokuussa 2021. Liikkumiskyselyn lisäksi suunnittelussa on tarkistettu myös alueelliset matkustajamäärät usealta vuodelta.
Suunnitteluperiaatteiden, linjaston tavoitteiden, matkustajamäärän kehityksen tarkistuksen sekä liikkumiskyselyn jälkeen linjastosta julkaistiin alkukesästä 2022 ensimmäinen luonnos asiakkaiden kommentointiin. Ensimmäiseen luonnokseen saatiin yli 800 palautetta. Palautteen pohjalta linjastoluonnokseen tehtiin muutoksia ja syyskuussa asetettiin kommentoitavaksi toinen linjastoluonnos. Loppuvuodesta 2022 lausuntopyyntöjen ja kommentoinnin pohjalta laaditaan lopullinen suunnitelma, joka tuodaan Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan päätöksentekoon alkuvuonna 2023. Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan linjastopäätöksen jälkeen Nysse käynnistää neuvottelut liikennöitsijöiden kanssa tulevasta liikennöintikokonaisuudesta, aloittaa joukkoliikennepalveluiden hankintojen suunnittelun tulevan linjastokokonaisuuden osalta sekä käynnistää Tampereen kaupungin sisällä keskustelut mahdollisista inframuutostarpeista.
Eri käyttäjäryhmät ovat osallistettu ja osallistetaan suunnitteluprosessissa. Linjaston verkossa tapahtuvan kommentoinnin lisäksi on järjestetty lokakuussa asukastilaisuudet Länsi-Tampereella ja Ylöjärvellä sekä eri sidosryhmien tilaisuuksia.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Joukkoliikenteen läntinen linjasto 2024 -suunnittelutyön tilannekatsaus merkitään tiedoksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.