Alueellinen jätehuoltolautakunta, kokous 7.12.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 49 Kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen taksa 1.1.2023 alkaen 

TRE:6245/02.04.03/2022

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Suoniemi Jani, Jätehuoltosuunnittelija, jani.suoniemi@tampere.fi

Perustelut

Kunnan toissijainen vastuu jätehuollon järjestämisessä

Elinkeinoelämän jätehuolto on pääsääntöisesti jätteen haltijan järjestämisvastuulla. Kunta kuitenkin vastaa tietyin ehdoin toissijaisesti näiden jätteiden jätehuollosta. Jätelain 33 §:n mukainen toissijainen vastuu tarkoittaa sitä, että kunnilla on velvollisuus järjestää yrityksille ja muille yhteisöille jätehuoltopalveluja tilanteessa, jossa jätteen haltija tätä pyytää muun palvelutarjonnan puutteen vuoksi ja jäte laadultaan ja määrältään soveltuu kuljetettavaksi tai käsiteltäväksi kunnan jätehuoltojärjestelmässä. Toissijaisen vastuun nojalla tuotettavia jätehuoltopalveluja kutsutaan TSV-palveluiksi. Kunnan toissijaisen jätehuoltovastuun avulla pyritään turvaamaan toimiva jätehuolto ja jätehuoltopalveluiden saatavuus silloinkin, kun muuta palvelutarjontaa ei ole saatavilla. TSV-palveluun liittyvistä menettelyistä säädetään yksityiskohtaisemmin jätelaissa. 

Yleistä TSV-taksasta ja sen valmistelusta

Kunnan toissijaisen vastuun perusteella tuotettavat jätehuoltopalvelut ovat lakisääteisiä palveluja. TSV-palvelusta peritään jätteen haltijalta julkisoikeudellinen jätemaksu. Jätemaksun perusteista määrätään jätetaksassa, jonka kunnan jätehuoltoviranomainen hyväksyy. Jätemaksut määrätään jätteen haltijoille jätetaksan mukaisesti ja maksut suoritetaan jätehuoltopalvelut tuottavalle kunnalliselle jäteyhtiölle, Pirkanmaan Jätehuolto Oy:lle, joka toimii jätehuoltolautakunnan lukuun hoitaen laskutuksen ja maksukertymien seurannan.

Jätelain 78 §:n mukaisesti kunnan lakisääteisestä jätehuollon järjestämisestä on perittävä kustannukset täysimääräisesti kattavaa jätemaksua. TSV-maksujen on vastattava mahdollisimman tarkasti TSV-palvelujen järjestämisestä aiheutuvia kustannuksia eikä palveluja saa kompensoida asukkaiden jätemaksuilla tai markkinaehtoisen toiminnan tuloilla. Lisäksi kunnan TSV-palvelusta perittävä jätemaksu ei saa alittaa kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvasta jätehuoltopalvelusta perittävää jätemaksua. Tämän vuoksi TSV-jätehuoltopalveluista perittävien jätemaksujen on oltava vähintään yhtä suuria kuin kotitalouksien sekä kuntien hallinto- ja palvelutoiminnan vastaavista palveluista perittävien maksujen.

Kunnan toissijaiselle jätehuollon järjestämisvastuulle kuuluvan jätteen taksan valmistelua varten Pirkanmaan Jätehuolto Oy on tehnyt laskelmat TSV-jätehuoltopalvelujen kustannuksista ja niiden perusteista. Pirkanmaan Jätehuolto Oy on toimittanut jätehuoltolautakunnalle 13.9.2022 päivätyllä kirjeellään TSV-jätetaksan valmisteluaineiston.

Käsittelyssä on nyt esitys kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksaksi 1.1.2023 alkaen (liite 1). Jätetaksaa esitetään astuvaksi voimaan, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta.

Jätehuoltolautakunta voi jätelain sallimissa puitteissa määritellä maksupolitiikan ja maksujen nimikkeet, kohteet ja suuruuden. Lautakunta ei voi kuitenkaan hyväksyä laillisesti taksaa, jolla ei katettaisi kunnallisen jäteyhtiön toimintaa jätelain mukaisesti.

Jätelain mukaan yrityksille ja muille yhteisöille, joihin asia vaikuttaa, on varattava vaikutusmahdollisuus hallintolain mukaisesti ennen jätetaksan hyväksymistä. Vaikutusmahdollisuuksien varaamisen ja mahdollisten muutosten jälkeen jätetaksa tuodaan jätehuoltolautakunnan hyväksyttäväksi.

 TSV-jätetaksan rakenne ja merkittävimmät muutokset jätetaksaan

TSV-jätetaksan mukaisilla jätemaksuilla katetaan kuntavastuullisen TSV-jätehuollon järjestämisen ja toteutuksen kaikki jätelain mukaiset kustannukset, jotka muodostuvat jätteen käsittelystä ja tiedotuksesta, neuvonnasta ja hallinnosta. Jätemaksuilla katetaan myös kaatopaikkojen käytöstä poistaminen ja jälkihoito sekä jätehuoltoviranomaisen toiminta. Jäteastioiden tyhjennysmaksut sisältävät lisäksi keräyksen ja kuljetuksen.

TSV-jätetaksa on laadittu kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvalle jätekeskuksissa ja jäteasemilla vastaanotettaville jätteille, Tarastenjärven jätekeskuksessa vastaanotettavalle vaaralliselle jätteelle sekä jäteastioiden tyhjennyksille. TSV-jätetaksan rakenteen esitetään säilyvän samanlaisena kuin vuonna 2022.

 Jäteastioiden tyhjennysmaksut

TSV-jätetaksaesityksessä on määritelty maksut jäteastioiden tyhjennyspalveluille kunnittain ja jätelajeittain. Sekajäteastioiden tyhjennyshintoihin esitetään muutoksia kuljetusurakkakustannusten sekä jätteenkäsittelykustannusten muutoksiin perustuen. Alue- ja astiakohtaisia eroja syntyy kilpailutuksen seurauksena eri urakka-alueilla. Kuljetusurakoiden kustannustasomuutokset on viety taksaan alue- ja astiakohtaisesti.

TSV-palvelujen jätetaksassa sekajätteen käsittelymaksua on esitetty korotettavaksi viidellä eurolla 93 euroon/tonni (alv 0 %). Voimassa olevassa jätetaksassa vastaava käsittelymaksu on ollut 88,00 €/t (alv 0 %). Kuten kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen taksassa, myös TSV-palvelujen jätetaksassa sekajätteen käsittelymaksun korotusesityksen taustalla on arvio yleiskustannusten noususta sekä jätteenkäsittelyn aliurakoinnin kustannustason muutos.

TSV-palvelujen taksassa sekajätteen käsittelymaksu on korkeampi kuin kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen taksassa, minkä vuoksi sekajäteastioiden tyhjennyshinnat ovat korkeampia kuin kotitalouksien ja muiden kunnan ensisijaiselle jätehuollon järjestämisvastuulle kuuluvien asiakkaiden jäteastioiden tyhjennyshinnat. Korkeampi sekajätteen käsittelyhinta TSV-asiakkaille johtuu siitä, että jäteyhtiöllä on TSV-palvelutuotantoon yksilöityjä resursseja, jotka nostavat palvelun hintaa. Korkeampi käsittelyhinta vastaa myös jätelain vaatimuksia. Kunnan toissijaisesta jätehuoltopalvelusta perittävän jätemaksun tulisi kattaa jätehuollon järjestämisestä aiheutuvat kustannukset, mukaan lukien kunnan jätelaitokselle jätteiden ja sivuvirtojen tietoalustan käytöstä sekä kunnan toissijaiseen jätehuoltopalveluun liittyvästä neuvonnasta aiheutuvat hallinnolliset kustannukset. Vastaavia kustannuksia ei aiheudu kunnan ensisijaisen jätteen jätehuoltopalveluiden järjestämisestä.

Biojätteen tyhjennysmaksuihin esitetään muutoksia kuljetusurakkakustannusten sekä jätteenkäsittelykustannusten muutoksiin perustuen. Alue- ja astiakohtaisia eroja syntyy kilpailutuksen seurauksena eri urakka-alueilla. Kuljetusurakoiden kustannustasomuutokset on viety taksaan alue- ja astiakohtaisesti.

Biojätteen käsittely on siirtynyt Tampereen Tarastenjärven kompostointilaitoksesta Nokian Koukkujärven uuteen biolaitokseen, jossa aiemman aumakompostoinnin sijaan biojätteestä tehdään biokaasua ja lannoitteita. Biolaitoksen käyttöönotosta on aiheutunut henkilöstö-, operointi- ja pääomakustannuksia, joita ei ole vastaavissa määrin syntynyt aiemman aumakompostoinnin aikana. Tämän vuoksi TSV-jätetaksassa biojätteen käsittelymaksua esitetään korotettavaksi 91,50 eurosta 95,00 €/t (alv 0 %), jotta käsittelyn kustannukset olisivat kustannusvastaavia. TSV-jätetaksassa biojäteastioiden tyhjennysmaksut ovat kotitalouksia korkeampia, koska ensisijaisen vastuun jätehuoltopalvelujen jätetaksassa biojätteen käsittelymaksua tuetaan jätemaksun perusmaksuosuudella. Vastaavanlainen subventio ei ole mahdollinen TSV-jätetaksassa jätelain 78 §:n perusteella.

Pakkausjätteiden osalta jäteastian tyhjennyshintoihin esitetään korotuksia. Korotusesitykset vastaavat kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvien jätehuoltopalvelujen jätetaksaan esitettäviä korotuksia. Pienmetallin ja lasipakkausten astiahintojen esitetään nousevan 7,1–28,7 % per astiatyhjennys jätelajista, astiatyypistä ja -koosta riippuen. Euromääräisesti tarkasteltuna korotusesitykset ovat 0,50–8,47 €/tyhjennys (alv 0 %). Korotusesitykset johtuvat urakointikustannusten muuttumisesta, minkä vuoksi tyhjennyshintoja joudutaan korottamaan paremman kustannusvastaavuuden saavuttamiseksi. Suurimmat korotuspaineet ovat lasipakkausten 3 m3:n syväsäiliöiden tyhjennyshinnassa, mihin esitetään 8,47 € (alv 0 %) hinnan korotusta per tyhjennys. Suuria syväsäiliöitä käytetään lasinkeräyksessä kuitenkin verrattain vähän, minkä lisäksi astioita tyhjennetään hyvin harvoin. Tämän vuoksi hinnankorotus jää TSV-asiakkaille käytännössä vähäiseksi.

Kartonkipakkausten osalta Kangasalan, Lempäälän, Nokian, Oriveden, Pirkkalan, Tampereen ja Ylöjärven tyhjennyshintoihin esitetään kokonaisuudessaan korotuksia. Korotukset vastaavat kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvien jätehuoltopalvelujen tyhjennyshintoihin esitettäviä korotuksia. Korotusesitykset ovat pääasiassa kuljetuskustannusten muutokseen perustuvia indeksikorotuksia ollen 5,0–9,8 % astiatyypistä riippuen. Euromääräisesti tarkasteltuna korotukset ovat hyvin maltillisia, korkeintaan 1,10 € (alv 0 %) per astiatyhjennys. Muiden kuntien osalta korotusesitykset ovat 2,5-12,7 % kartonkiastiatyypistä riippuen. Euromääräisesti tarkasteltuna korotukset ovat myös hyvin maltillisia, korkeintaan 1,00 € (alv 0 %) per astiatyhjennys. 

Aiemmin muovipakkausten keräys- ja kuljetuspalvelua on ollut tarjolla ainoastaan Tampereen kaupunkiseudun kunnissa, mutta vuosien 2022 ja 2023 aikana keräys- ja kuljetuspalvelut laajenevat kattamaan koko toimialueen jätehuoltomääräysten muutoksesta johtuen. Voimassa olevassa jätetaksassa asetettuihin Kangasalan, Lempäälän, Nokian, Oriveden, Pirkkalan, Tampereen ja Ylöjärven muovipakkausten tyhjennyshintoihin esitetään 4,8-7,3 % hinnan korotusta astiatyypistä riippuen. Euromääräisesti tarkasteltuna korotukset ovat korkeintaan 1,60 € (alv 0 %) per astiatyhjennys. Muiden kuntien osalta vastaavat korotukset ovat 4,5-6,5 % astiatyypistä riippuen ollen euromääräisesti tarkasteltuna korkeintaan 1,60 € (alv 0 %) per astiatyhjennys. Korotusesitykset johtuvat urakointikustannusten muuttumisesta, minkä vuoksi tyhjennyshintoja joudutaan korottamaan paremman kustannusvastaavuuden saavuttamiseksi. Korotusesitys vastaa kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvien jätehuoltopalvelujen jätetaksaan esitettyjä hinnankorotuksia, koska TSV-asiakkaiden jäteastioiden tyhjennyshinnat eivät saa alittaa kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvasta jätehuoltopalvelusta perittävää jätemaksua. Pakkausjätteiden maksuihin esitettävät muutokset on kokonaisuudessaan esitetty liitteessä 2.

Jätehuollon lisätöiden maksut kuljetuspalveluiden osalta ovat TSV-asiakkailla samat kuin muilla lakisääteisillä asiakkailla. Lisätyömaksuihin esitetään kokonaisuudessaan korotuksia. Korotukset johtuvat pääasiassa yleisistä indeksikorotuksista. Maksuihin esitettävät muutokset on kokonaisuudessaan esitetty liitteessä 2.

 Jätekeskuksien ja lajitteluasemien sekä Tarastenjärven vaarallisen jätteen vastaanottomaksut

Jätteiden vastaanotolle jätekeskuksilla ja jäteasemilla on määritelty kustannusperusteisesti tonnihinnat (euroa/tonni), joilla katetaan jätteen vastaanoton ja käsittelyn kustannukset sekä osin jätekeskuksien kiinteitä kustannuksia.  

Tavanomaisen jätteen käsittelymaksujen esitetään säilyvän samansuuruisina kuin vuonna 2022 tai hintojen esitetään nousevan jätelajista riippuen. Korotukset ovat pääosin maltillisia, noin 1,36–10,00 %. Suurin euromääräinen käsittelyhintojen korotuspaine on esikäsiteltävän energiahyödynnettävän jätteen käsittelyhinnassa, jonka esitetään nousevan 11,12 €/t (alv 0 %). Esitetyt korotukset johtuvat jätteenkäsittelykustannusten noususta.

Jätekeskuksissa tehtäviin lisätöihin esitetään myös korotuksia työlajista riippuen. Esitetyt hinnankorotukset ovat prosentuaalisesti 1,91-9,09 % ja euromääräisesti mitattuna korotusesitykset ovat 0,03-10,40 euroa työlajista riippuen. Korotusesityksiä perustellaan jätteenkäsittelykustannusten muutoksella ja yleisellä indeksikorotuksella.

Vaarallisten jätteiden vastaanotolle Tarastenjärven jätteenkäsittelykeskuksessa on määritelty TSV-taksassa kustannusperusteisesti kilohinnat (euroa/kg), joilla katetaan jätteen vastaanoton ja käsittelyn kustannukset sekä osin jätekeskuksen kiinteitä kustannuksia. Vaarallisten jätteiden asema Varmalla vastaanotettavien jätteiden käsittelymaksuihin esitetään monelta osin korotuksia muuttuneiden yleiskustannusten perusteella. 

Jäteasemilla ja jätekeskuksissa vastaanotettavien pienkuormien käsittelymaksuihin esitetään korotuksia rakentamisen ja purkamisen jätteen sekä sekajätteen pienkuormien jätemaksujen osalta. Korotusesitys johtuu sekajätteen käsittelymaksun korotuksesta sekä jätteenkäsittelyn kustannusten muutoksesta. Enintään 0,5 m3:n pienkuormille korotusesitys on noin 14,2 % eli 0,80 € (alv 0 %) per kuorma, enintään 2 m3:n pienkuormille noin 19,0 % eli 3,22 € (alv 0 %) per kuorma sekä enintään 4 m3:n pienkuormille noin 8,3 % eli 2,42 € (alv 0 %) per kuorma.  

Myös kyllästämättömän puujätteen käsittelymaksuihin esitetään noin 11,7 % hinnankorotusta. Korotusesitys johtuu jätteenkäsittelyn kustannusten muutoksesta sekä yleiskustannusten indeksikorotuksesta. Taksaan esitetty hinta on asetettu kustannusvastaavaksi toiminnasta aiheutuviin kustannuksiin nähden.

TSV-jätetaksassa on lisäksi esitetty Repsikka-noutopalvelun kuljetushinnat sekä siihen liittyvät tuntiveloitukseen perustuvat yksikköhinnat. Kuljetushintoihin esitetään noin 6,7 – 11,1 % hinnan korotusta kohonneisiin kuljetuskustannuksiin perustuen. Muihin tuntiveloitukseen perustuviin maksuihin esitetään kouranoudon osalta noin 17,2 prosentin hinnan alennusta ja apumiehen tuntiperusteiseen hintaan noin 6,8 % hinnan korotusta. Esitetyt muutokset maksuihin perustuvat niistä aiheutuvien kustannusten muutokseen. Taksassa asetetut kuljetushinnat sekä muut tuntiveloitukseen perustuvat työlajit ovat kustannusvastaavia toiminnasta aiheutuviin kuluihin nähden.

Hintamuutokset on esitetty kokonaisuudessaan liitteessä 2.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö, Anu.Toppila@tampere.fi

Esitys kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen taksaksi 1.1.2023 alkaen asetetaan julkisesti nähtäville 13.10. -11.11.2022 toimialueen kuntien virallisille ilmoitustauluille.

Asianosaisille varataan mahdollisuus lausua mielipiteensä asiasta 11.11.2022 mennessä.

Toimialueen kunnilta pyydetään lausuntoa jätetaksaesityksestä 11.11.2022 mennessä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Jätehuoltopäällikkö Anu Toppila, puh. 040 806 3362, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Yleistä TSV-taksasta

Elinkeinoelämän jätehuolto on pääsääntöisesti jätteen haltijan järjestämisvastuulla. Kunta kuitenkin vastaa tietyin ehdoin toissijaisesti näiden jätteiden jätehuollosta. Jätelain 33 §:n mukainen toissijainen vastuu tarkoittaa sitä, että kunnilla on velvollisuus järjestää yrityksille ja muille yhteisöille jätehuoltopalveluja tilanteessa, jossa jätteen haltija tätä pyytää muun palvelutarjonnan puutteen vuoksi ja jäte laadultaan ja määrältään soveltuu kuljetettavaksi tai käsiteltäväksi kunnan jätehuoltojärjestelmässä. Toissijaisen vastuun nojalla tuotettavia jätehuoltopalveluja kutsutaan TSV-palveluiksi.

Kunnan toissijaisen vastuun perusteella tuotettavat jätehuoltopalvelut ovat lakisääteisiä palveluja. Jätelain mukaan kunnan lakisääteisestä jätehuollon järjestämisestä on perittävä kustannukset täysimääräisesti kattavaa jätemaksua. TSV-maksujen on vastattava mahdollisimman tarkasti TSV-palvelujen järjestämisestä aiheutuvia kustannuksia, eikä palveluja saa kompensoida asukkaiden jätemaksuilla tai markkinaehtoisen toiminnan tuloilla. Lisäksi kunnan TSV-palvelusta perittävä jätemaksu ei saa alittaa kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvasta jätehuoltopalvelusta perittävää jätemaksua. 

Jätetaksa koskee kunnan toissijaisen vastuun nojalla tuotettavia jätehuoltopalveluja. Jätetaksa päätetään ilman arvonlisäveroa. Jätetaksassa esitetään informatiivisuuden vuoksi kuitenkin myös arvonlisäverollinen yksikköhinta pyöristettynä likiarvona.

Jätetaksan valmistelu

Jätehuoltolautakunta päätti 6.10.2022 (§ 40) asettaa kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksaesityksen julkisesti nähtäville 13.10.-11.11.2022. Lisäksi asianosaisille varattiin mahdollisuus jättää mielipiteitä taksaesityksestä. Toimialueen kunnilta pyydettiin myös lausuntoja asiasta.

Jätetaksaesitys oli julkisesti nähtävillä toimialueen kuntien virallisilla ilmoitustauluilla sekä alueellisen jätehuoltolautakunnan internetsivuilla. Asian vireilläolosta on tiedotettu julkisen kuulutuksen, paikallislehdissä julkaistun lehti-ilmoituksen ja tiedotteen avulla.

Jätetaksaesityksestä jätetyt lausunnot

Esityslistan valmistumiseen mennessä lausuntonsa ovat jättäneet seuraavat kunnat (liite 2):

  • Pälkäneen kunnan tekninen lautakunta,
  • Ylöjärven kaupungin tekninen lautakunta,
  • Sastamalan kaupungin tekninen lautakunta,
  • Vesilahden kunnan rakennus- ja ympäristölautakunta,
  • Pirkkalan kunnanhallitus,
  • Nokian kaupunginhallitus,
  • Virtain kaupungin teknisten palvelujen lautakunta,
  • Oriveden kaupungin tekninen lautakunta,
  • Ikaalisten kaupungin tekninen lautakunta,
  • Lempäälän kunnan yhdyskuntalautakunta,
  • Hämeenkyrön kunnan elinympäristölautakunta,
  • Kangasalan kaupungin elinympäristölautakunta.

 

Pääosalla kuntia ei ollut huomautettavaa tai lausuttavaa kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksaesityksestä. Pirkkalan kunnanhallitus pyysi kaikkia jätetaksaesityksiä koskevassa lausunnossaan harkitsemaan sitä, ettei puutarhajätteen vastaanottoa muutettaisi maksulliseksi. Pyyntö liittyy kunnan ensisijaisen vastuun jätetaksaesitykseen, minkä vuoksi asia on käsitelty kokonaisuudessaan kyseisen jätetaksan valmistelun yhteydessä.

Vesilahden kunta toteaa lausunnossaan, että lautakunnan mielestä yli 10 %:n hinnankorotukset eivät ole tässä taloustilanteessa maltillisia. Hinnan korotuksien pitäisi perustua kannattavuuden heikkenemiseen eikä pelkästään kustannuksien nousuun. Lautakunta toteaa vastineenaan, että jätehuollon palvelut järjestetään omakustannusperiaatteella. TSV-maksujen on vastattava mahdollisimman tarkasti TSV-palvelujen järjestämisestä aiheutuvia kustannuksia, eikä palveluja saa kompensoida muun toiminnan tuloilla. Näiltä osin jätetaksassa esitetyt hintamuutokset johtuvat kustannusten noususta ja ne on viety sellaisenaan suoraan jätetaksaan. Valmisteluaineistossa esitetyt perusteet hintojen muutoksille ovat perusteltuja ja jätelain 78 §:n mukaisia.

Jätetaksaesityksestä jätetyt mielipiteet

Jätetaksaesityksestä ei jätetty mielipiteitä.

Lausuntojen ja mielipiteiden perusteella tehdyt muutokset taksaesitykseen

Jätehuoltolautakunnan 6.10.2022 (§ 40) käsittelyn jälkeen TSV-jätetaksaesitykseen on päivitetty Kangasalan, Lempäälän, Nokian, Oriveden, Pirkkalan, Tampereen ja Ylöjärven sekajäteastioiden tyhjennyshinnat. Päivitys johtuu kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvan jätetaksan sekajäteastioiden tyhjennyshintoihin tehdyistä muutoksista. Muutokset johtuvat siitä, että kunnan ensisijaisen vastuun jätetaksassa maantuvan puutarhajätteen vastaanottomaksun esitettiin säilyvän edelleen maksuttomana, minkä takia maksuttomasta vastaanotosta aiheutuva kustannus on ohjattu Kangasalan, Lempäälän, Nokian, Oriveden, Pirkkalan, Tampereen ja Ylöjärven sekajäteastioiden tyhjennyshintoihin. Koska jätelain mukaan kunnan TSV-palvelusta perittävä jätemaksu ei saa alittaa kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvasta jätehuoltopalvelusta perittävää jätemaksua, on TSV-maksuja jouduttu nostamaan vastaavasti, jotta TSV-jätetaksa täyttää jätelain edellytykset. Korotukset ovat esimerkiksi pyörällisillä jäteastoilla 2-7 senttiä/astiatyhjennys ja syväkeräyssäiliöillä 4-55 senttiä/astiatyhjennys (alv 0 %). 

Lisäksi TSV-taksan 20 §:ssä mainittuja lisämaksuja on päivitetty jäteastian siirtomaksun osalta. Muutos on tehty Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n esityksestä. Alkuperäisen esityksen mukaan jäteastian siirrosta tai jätesäkin kannosta kiinteistöllä perittäisiin viiden metrin jälkeen jokaiselta alkavalta viideltä metriltä 3,00 € (alv 0%) lisämaksu. Korotusesitys maksuun oli alunperin tehty ohjaavuusvaikutuksen korostamiseksi. Maksua esitetään kuitenkin laskettavaksi 1,50 € (alv 0 %) lopulliseen jätetaksaan. Muutosesitys johtuu siitä, että Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n tarkemmassa analyysissä on huomattu, että toimialueelta löytyy yksittäisiä kohteita, joissa astioiden siirtomatkaa ei voida pienentää esimerkiksi porttikonkien vuoksi. Alkuperäinen korotusesitys olisi johtanut näillä kiinteistöillä kohtuuttomiin korotuksiin ottaen huomioon jäteastian tyhjennyksen kokonaishinnan.

Maksumuistutukset ja jätetaksan voimaantulo

Jätelaki säätelee jätemaksuja koskevien maksumuistutusten käsittelyä. Maksuvelvollisella on oikeus tehdä 14 päivän kuluessa jätelaskun saamisesta kirjallinen muistutus asiasta kunnan jätehuoltoviranomaiselle. Jätehuoltoviranomainen voi jätelain 81 §:n mukaisesti kohtuullistaa jätemaksua, mikäli taksan mukaista maksua on pidettävä kohtuuttoman suurena tai pienenä.

TSV-jätetaksaa esitetään astuvaksi voimaan 1.1.2023, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta. Taksa on voimassa toistaiseksi, kunnes eri päätöksellä toisin määrätään.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö

Liitteenä 1 oleva kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksa hyväksytään käyttöönotettavaksi toimialueella.

Taksa tulee voimaan 1.1.2023 mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

Alueellisen jätehuoltolautakunnan 8.12.2021 § 64 hyväksymä kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksa kumotaan.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Toimialueen kunnat, Pirkanmaan Jätehuolto Oy, Kuulutus

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

 Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa  (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa muutosta hakea myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.