Alueellinen jätehuoltolautakunta, kokous 7.12.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 48 Kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen taksa 1.1.2023 alkaen 

TRE:6244/02.04.03/2022

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Suoniemi Jani, Jätehuoltosuunnittelija, jani.suoniemi@tampere.fi

Perustelut

Yleistä jätetaksasta

Jätelain (646/2011) 78 §:n mukaan kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan sille tehtävän hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Jätemaksuilla katetaan kaikki kustannukset, joita aiheutuu lakisääteisen kuntavastuullisen jätehuollon toteuttamisesta (esim. jätteiden kuljetus, käsittely ja hyötykäyttö, neuvonta, tiedotus ja valistus, jätehuollon kehittäminen ja investointeihin varautuminen). Jätemaksuilla katetaan myös lakisääteisten jätehuollon viranomaistehtävien hoitaminen.

Jätelain luvussa 9 säädetään jätemaksun ja sen perustana olevan jätetaksan laadinnasta. Jätetaksa on asiakirja, joka sisältää luettelon käytössä olevista jätemaksuista ja niiden laskentaperusteista yksikköhintoineen. Kunnassa on oltava voimassa oleva jätetaksa, jotta julkisoikeudellista jätemaksua voidaan periä. Jätetaksan mukaisten maksujen on vastattava kunnan tarjoamaa jätehuollon palvelutasoa ja mahdollisuuksien mukaan kannustettava jätteen määrän ja haitallisuuden vähentämiseen sekä etusijajärjestyksen mukaiseen jätehuoltoon.

Jätetaksa koskee kunnan jätehuollon järjestämisvastuulle kuuluvia jätteitä, kuten asumisen ja julkisen hallinto- ja palvelutoiminnan jätteitä. Taksa ei koske saostus- ja umpisäiliölietteitä, kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvia jätteitä eikä alueellisen putkikeräysjärjestelmän jätetaksaa, joille on omat taksansa.

Jätetaksa päätetään ilman arvonlisäveroa. Esityksessä jätetaksaksi yksikköhinnoille esitetään myös arvonlisäverollinen yksikköhinta pyöristettynä likiarvona.

 Jätetaksan valmistelu ja päätöksenteko

Jätetaksan valmistelua varten kunnallinen jäteyhtiö, Pirkanmaan Jätehuolto Oy, on tehnyt laskelmat eri jätehuoltopalvelujen kustannuksista ja niiden perusteista. Pirkanmaan Jätehuolto Oy on toimittanut jätehuoltolautakunnalle 13.9.2022 päivätyllä kirjeellään 1.1.2023 voimaan tulevan jätetaksan valmisteluaineiston. Käsittelyssä on nyt esitys jätemaksutaksaksi 1.1.2023 alkaen (Liite 1). Jätetaksaa esitetään astuvaksi voimaan, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta.

Jätelain mukaan kuntalaisille ja muille asianosaisille on varattava vaikutusmahdollisuus asiaan hallintolain mukaisesti ennen jätetaksan hyväksymistä. Vaikutusmahdollisuuksien varaamisen ja mahdollisten muutosten jälkeen jätetaksa 1.1.2023 alkaen tuodaan hyväksyttäväksi jätehuoltolautakunnalle.

Jätehuoltolautakunta voi jätelain sallimissa puitteissa määritellä maksupolitiikan ja maksujen nimikkeet, kohteet ja suuruuden. Lautakunta ei voi kuitenkaan hyväksyä laillisesti taksaa, jolla ei katettaisi kunnallisen jäteyhtiön toimintaa jätelain mukaisesti.

Jätehuoltolautakunnan alaisuudessa toimiva viranhaltija määrää jätemaksut maksuunpantavaksi jätetaksan mukaisesti. Jätemaksut suoritetaan jäteyhtiölle, joka toimii jätehuoltolautakunnan lukuun hoitaen laskutuksen ja maksukertymien seurannan.   

Jätetaksan rakenne ja merkittävimmät muutokset jätetaksaan

Jätetaksaesityksen mukaisesti jätetaksan rakenne on sama kuin vuonna 2022. Jätemaksu koostuu perusmaksuosuudesta sekä järjestetyn jätehuollon maksusta. Järjestetyn jätehuollon maksu on maksu jäteastioiden tyhjennyksistä tai aluejätepisteen käytöstä. Samoin kuin aikaisempina vuosina, perusmaksu sisältyy edelleen aluejätepisteiden käyttäjien vuosimaksuun sekä kiinteistöittäisessä jätehuoltopalvelussa sekajätteen keräysvälineen yksikköhintaan.

Jätemaksun perusmaksuosuutta esitetään korotettavaksi 9,8 prosenttia vuoden 2023 jätetaksaan. Korotusesitys johtuu perusmaksulla katettavien palveluiden kustannusten noususta. Kotitalouksien vaarallisten jätteiden jatkokäsittelyprosessin kustannukset nousevat noin 6 prosenttia sekä jätekeskusten, jäteasemien ja ekopisteiden ylläpito- ja kuljetuskustannukset noin 7 prosenttia. Lisäksi perusmaksulla katettavat jätehuoltoviranomaisen toiminnan kustannukset nousevat vuodelle 2023 noin 10 prosenttia uuden jätelain ja jätehuoltomääräysten tuomien velvoitteiden vuoksi. Samoin perustein nousevat myös lakisääteisen jäteneuvonnan ja -viestinnän kustannukset (korotus noin 10 prosenttia). Myös uusi jätelain muutoksesta aiheutuva tekstiilijätteen erilliskeräysvelvoite aiheuttaa lisäkustannuksia. Euromääräisesti mitattuna suurin korotustarve kohdistuu kotitalouksien vaarallisten jätteiden jatkokäsittelyprosessin kustannusten muutokseen.

Perusmaksuosuudeksi vuodelle 2023 esitetään vakinaiselle asuinkiinteistölle/huoneistolle 21,75 € (alv 0%) /vuosi ja vapaa-ajan asunnolle 11,51 € (alv 0 %) /vuosi. Samoin kuin vuonna 2022, jätemaksun perusmaksuosuudella esitetään katettavaksi tiedotusta ja neuvontaa, kotitalouden vaarallisten jätteiden jätehuoltoa, jäteasemien ja ekopisteiden hoitoa sekä jätehuoltoviranomaisen kustannuksia. Lisäksi biojätehuoltoa esitetään edelleen tuettavaksi jätetaksan sisäisesti siten, että osa biojätehuollon kustannuksista sisällytetään sekajätteen jätetaksan perusmaksuosuuteen.

Liitteessä 2 on esitetty jätetaksaesityksen hinnoittelumuutokset verrattuna vuoden 2022 jätetaksaan.

Uutena elementtinä taksaesitykseen on tuotu lähikeräysjärjestelmän jätemaksut. Lähikeräysjärjestelmä on kaavassa tai muussa suunnittelussa määritelty asuntoaluekohtainen jätteiden keräysjärjestelmä. Lähikeräysjärjestelmän alueella on Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n toimesta järjestettyjä jätteenkeräyspisteitä, joihin saa viedä kerralla kohtuullisen määrän tavanomaisessa asumisessa syntyvää päivittäistä jätettä. Lähikeräysalueella ei ole järjestetty kiinteistökohtaista jätteenkeräystä, vaan koko alueen jätehuolto järjestetään yhteisten jätteenkeräyspisteiden avulla. Lähikeräysjärjestelmän piiriin kuuluvilta pienkiinteistöasiakkailta (enintään 15 huoneistoa sisältävät kiinteistöt) peritään kiinteää huoneistojen lukumäärään perustuvaa vuosimaksua. Suurkiinteistöasiakkailta (yli 15 huoneistoa sisältävät kiinteistöt) peritään puolestaan asemakaavan mukaiseen kerrosneliömetrimäärään perustuvaa vuosimaksua. Lähikeräysjärjestelmän vuosimaksu sisältää jätehuollon järjestämisen ja perusmaksun sekä liittymisen lähikeräysjärjestelmään. Lähikeräysjärjestelmän maksuperusteet ja vuosimaksut on esitetty liitteessä 1.

Jäteastioiden tyhjennysmaksut

Jäteastioiden tyhjennysmaksut koostuvat noudosta, kuljetuksesta ja käsittelystä. Noudon ja kuljetuksen kustannuksiin vaikuttavat kuljetusmatka ja keräysvälinetyyppi. Lisäksi jäteastioiden tyhjennysmaksu sisältää jätehuoltomääräysten mukaisen jäteastian (140 l, 240 l, 360 l, 660 l ja 770 l). Astioita toimitetaan lakisääteisesti kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen kuuluville asiakkaille. Astia toimitetaan kiinteistöittäiseen jätehuoltoon liittyville uusille asiakkaille, joilla jäteastiaa ei ole, sekä jätteen kuljettajan tai asiakkaan ilmoitusten perusteella vanhan rikkoutuneen tai muutoin jätehuoltomääräysten vastaisen astian tilalle. Astiat toimitetaan kiinteistöille maksutta.

Vuoden 2023 jäteastioiden tyhjennysmaksuja esitetään muutettavaksi kuljetusurakkakustannusten muutoksiin sekä seka- ja biojätteen käsittelykustannusten muutokseen perustuen.

Kuljetusurakoiden kustannusten arvioidaan nousevan noin 12 prosenttia. Alue- ja astiakohtaisia eroja kuitenkin syntyy kilpailutuksen ja urakkasopimusten mukaisten indeksikorotusten seurauksena eri urakka-alueilla. Kustannustasomuutokset on viety taksaan alue- ja astiakohtaisesti.

140-660 litran sekajäteastioiden tyhjennyshintoihin esitetään kohonneiden kuljetuskustannusten johdosta muutoksia kunnasta ja jäteastian koosta riippuen. Esimerkiksi Kangasalan, Lempäälän, Nokian, Oriveden, Pirkkalan ja Tampereen 140, 240, 360 ja 660 litran sekajäteastioiden tyhjennyshintoihin esitetään astiakoosta riippuen 0,30-0,61 € (alv 0 %) hinnan korotusta per astiatyhjennys. Ylöjärven, Sastamalan, Ikaalisten, Parkanon, Mänttä-Vilppulan ja Virtain 140-660 litran jäteastioiden tyhjennyshintoihin esitetään 0,33-0,82 € hintojen korotusta per astiatyhjennys kunnasta ja keräysvälinetyypistä riippuen. Juupajoella ja Ruovedellä 140, 240, 360 ja 660 litran jäteastioiden tyhjennyshintoihin esitetään 0,49-1,00 € hintojen korotusta per astiatyhjennys kunnasta ja keräysvälinetyypistä riippuen. Pälkäneelle esitettävät korotukset ovat 140, 240, 360 ja 660 litran astioiden kohdalla 0,39-0,61 € per astiatyhjennys astiakoosta riippuen. Hämeenkyrössä ja Vesilahdella 140, 240, 360 ja 660 litran jäteastioiden tyhjennyshintoihin esitetään 0,38-0,92 € hintojen korotusta per astiatyhjennys kunnasta ja keräysvälinetyypistä riippuen. Pintakeräysastioiden kunta- ja astiakohtaiset tyhjennyshinnat on esitetty liitteessä 1.

Syväkeräyssäiliöiden tyhjennyshintoihin esitetään muutoksia koko toimialueelle siten, että hinta per tyhjennys laskee enimmillään 5,57 € ja nousee enimmillään 7,80 €, kunnasta ja astiakoosta riippuen. Syväkeräyssäiliöiden kunta- ja astiakohtaiset tyhjennyshinnat on esitetty liitteessä 1.  

Vaihtolavasäiliöiden osalta jätetaksassa määrätään säännönmukaisesti ainoastaan vaihtolavasäiliöiden perusmaksu- ja kuljetusosuus, mutta käsittelymaksuosuus on painoperusteinen, jolloin käsittelymaksu peritään tuotetun jätteen määrän mukaisesti. Vaihtolavasäiliöiden tyhjennyshintoihin esitetään muutoksia siten, että hinta per tyhjennys laskee enimmillään 32,85 € ja nousee enimmillään 30,56 € kunnasta ja astiakoosta riippuen. Vaihtolavasäiliöiden kunta- ja astiakohtaiset tyhjennyshinnat on esitetty liitteessä 1.

140 – 660 litran biojäteastioiden tyhjennyshintoihin esitetään muutoksia siten, että hinta per tyhjennys laskee enimmillään 0,73 € ja nousee enimmillään 1,30 € kunnasta ja astiakoosta riippuen. Biojätteen syväkeräyssäiliöiden tyhjennyshintoihin esitetään muutoksia siten, että hinta per tyhjennys laskee enimmillään 0,63 € ja nousee enimmillään 9,11 € kunnasta ja astiakoosta riippuen. Biojäteastioiden kunta- ja astiakohtaiset tyhjennyshinnat on esitetty liitteessä 1.

Pakkausjätteiden jätemaksut

1.7.2021 voimaan tulleiden kunnallisten jätehuoltomääräysten vuoksi pakkausjätteiden keräys- ja kuljetuspalvelut tulevat laajenemaan toimialueella entistä useammille kiinteistöille vuosien 2022 ja 2023 aikana. Muutosten myötä jätekuljetusten määrissä on tapahtunut merkittäviä muutoksia, millä on väistämättä vaikutuksia jätekuljetusten kustannuksiin. Muutos koskee koko toimialuetta.

Metallin ja lasin keräys on aiemmin ollut maksutonta kiinteistöille, joilla on biojätteen erilliskeräys. Taksan mukaista lasin ja metallin tyhjennyshintaa on peritty niiltä kiinteistöiltä, joilla ei ole ollut biojätteen erilliskeräystä. Jätelain ja jätehuoltomääräysten muutoksen seurauksena lasin ja pienmetallin keräys on laajentunut huomattavasti toimialueella ja siitä aiheutuu merkittävästi suuremmat kuljetuskustannukset aiempaan verrattuna. Edellä mainittuun perustuen maksuttoman lasin ja metallin keräyksen esitetään poistuvan 1.1.2023 alkaen myös niiltä kiinteistöiltä, joilla on biojätteen erilliskeräys.

Pienmetallin ja lasipakkausten keräysastioiden tyhjennyshintoihin koko toimialueelle esitetään 7,1 – 28,7 prosentin korotusta kunnasta ja astiakoosta riippuen. Muutosta perustellaan kuljetusurakkakustannusten muutoksilla ja urakkasopimusten mukaisilla indeksikorotuksilla. Pienmetallin ja lasipakkausten keräysastioita tyhjennetään kuitenkin pääsääntöisesti hyvin harvoin, joten esitetty maksuttomuuden poistuminen sekä esitetyt hintamuutokset eivät aiheuta asukkaille merkittäviä muutoksia jätemaksuun.  Astia- ja kuntakohtaiset tyhjennyshinnat koko toimialueelle on esitetty liitteessä 1.

Kartonkipakkausten tyhjennyshintoihin esitetään koko toimialueelle 2,5–12,7 prosentin korotusta kunnasta ja astiakoosta riippuen. Muutosta perustellaan kuljetusurakkakustannusten muutoksella ja urakkasopimusten mukaisilla indeksikorotuksilla.

Muovipakkausjätteiden keräys laajenee koko toimialueelle ja sen seurauksena muovipakkausten kuljetusmäärät kasvavat voimakkaasti. Keräyksen laajenemisen ja kuljetusmäärien kasvun seurauksena tyhjennyshintoihin esitetään koko toimialueelle 4,5 – 7,3 prosentin korotusta.  Korotusta perustellaan muovinkeräyksen laajenemisen aiheuttamien kuljetuskustannusten muutoksilla ja urakkasopimusten mukaisilla indeksikorotuksilla. Astia- ja kuntakohtaiset tyhjennyshinnat koko toimialueelle on esitetty liitteessä 1.

Aluejätepisteen käyttäjän vuosimaksut

Kiinteistöille, joilta ei noudeta säännöllisesti yhdyskuntajätteitä, on osoitettu sekajätteen vastaanottopaikaksi aluejätepiste, johon saa viedä kerralla kohtuullisen määrän normaalissa asumisessa syntyvää jätettä. Aluejätepisteitä käyttäviltä kiinteistöiltä peritään vuotuinen jätemaksu kiinteistön käyttötarkoituksen ja asuinhuoneistojen tai vapaa-ajan asuntojen lukumäärän mukaan.

Aluejätepisteen käyttöön oikeuttava maksu on jokaisessa toimialueen kunnassa samansuuruinen. Maksuja on entiseen tapaan kolme luokkaa: vakinaisen asuinkiinteistön/huoneiston, yksin asuvan sekä vapaa-ajan asunnon maksuluokat. Aluejätepisteen käyttäjän vuosimaksua esitetään korotettavaksi 8,0 prosenttia vuodelle 2023. Aluejätepisteen käyttäjän vuosimaksun korotusesityksen taustalla ovat perusmaksuosuuden korotus, sekajätteen käsittelyhinnan korotus sekä aluejätepisteiden ylläpidon ja kuljetuskustannusten kustannustason nousu.

Vakituisen asuinkiinteistön/huoneiston vuosimaksuksi esitetään 101,99 € (alv 0 %), yksin asuvan vuosimaksuksi 68,26 € (alv 0 %) ja vapaa-ajan asunnon vuosimaksuksi 56,89 € (alv 0 %) vuodelle 2023.

Lisätöistä perittävät maksut

Jätehuoltopalveluihin liittyvistä lisätöistä perittäviin maksuihin esitetään pieniä euromääräisiä korotuksia kaikkien lisätyöluokkien osalta. Muutoksia perustellaan yleiskustannusten nousun mukaisilla indeksikorotuksilla sekä urakkakustannusten muutoksilla.

Pientuojien maksut

Jäteasemilla ja jätekeskuksissa vastaanotettaviin kotitalouksien pientuojamaksuihin esitetään korotuksia. Muutoksia esitetään, jotta käsittelyhinnat olisivat entistä kustannusvastaavampia. Enintään 2 m3:n sekajätekuorman vastaanottohintaan esitetään 1,61 euron (alv 0 %) korotusta ja enintään 4 m3:n sekajätekuormaan 2,42 euron (alv 0 %) korotusta. Uusiksi vastaanottohinnoiksi esitetään enintään 2 m3:n kuormalle 18,55 € (alv 0 %) ja 4 m3:n kuormalle 31,45 € (alv 0 %).  Pientuojien sekajätteen minimimaksuun esitetään 0,80 euron korotusta (alv 0 %). Minimimaksu kattaa enintään 500 l vastaavan jätemäärän. Hinnan korotuksia perustellaan jätteen käsittelyssä ja vastaanotossa tapahtuneiden urakointikustannusten muutosten sekä yleisen kustannusindeksimuutoksen perusteella.

Puujätekuormien vastaanottohintoihin esitetään korotuksia. Muutoksia esitetään, jotta käsittelyhinnat olisivat entistä kustannusvastaavampia. Enintään 2 m3 puujätekuorman vastaanottohintaan esitetään 1,61 euron (alv 0 %) korotusta ja enintään 4 m3 vastaanottohintaan 3,23 euron (alv 0 %) korotusta. Kyllästetyn puun vastaanottohintaan esitetään 0,41 euron (alv 0 %) korotusta. Taksaan esitetty hinta on asetettu kustannusvastaavaksi toiminnan kustannuksiin nähden.

Maa-aineksen sekä betoni- ja tiilijätteen osalta pientuojamaksuihin esitetään 0,81 euron (alv 0 %) hinnan korotusta per kuorma. Muutoksia esitetään, jotta käsittelyhinnat olisivat entistä kustannusvastaavampia.

Enintään 2 m3:n erissä tuotujen maatuvien puutarhajätteiden vastaanotosta jätekeskuksissa ei ole aiemmin peritty maksua. Vuoden 2023 jätetaksassa vastaanoton esitetään muuttuvan maksulliseksi. Maatuvan puutarhajätteen vastaanottomaksuksi enintään 2 m3:n kuormille esitetään 4,03 € (alv 0 %). Muutosta perustellaan sillä, että maatuvan puutarhajätteen jatkokäsittelyprosessissa on tapahtunut merkittävä muutos biolaitoksen toiminnan alkaessa. Jatkokäsittelyprosessin muutos aiheuttaa aiempaa suurempia kustannuksia, joita pyritään osakattamaan vastaanottomaksulla.  

Vuoden 2022 tapaan jäteasemilla ja jätekeskuksissa otetaan velvoituksetta erikseen lajiteltuna vastaan kotitalouksien materiaalina hyötykäyttöön kelpaavaa jätettä kuten paperia, pahvia, kartonkia, metallia ja lasipakkauksia. Veloituksetta otetaan vastaan myös kotitalouksien vaarallisia jätteitä, lukuun ottamatta yli 200 litran eriä öljyjä tai muita nesteitä, ja kotitalouksien sähkö- ja elektroniikkalaitteita. Lisäksi jätekeskuksissa otetaan veloituksetta vastaan erikseen lajiteltuna risuja, oksia ja pieniä puunrunkoja enintään 2 m3:n eriä.

Kotitalouksien painoperusteisten jätemaksujen maksuperusteet (euroa/tonni) yli 4 m3 kuormien osalta on esitetty 54 §:ssä. Painoperusteisiin maksuihin esitetään 1,17 – 8,70 euron (alv 0 %) hinnankorotusta/tonni jätelajista riippuen. Hinnankorotuksia perustellaan jatkokäsittelyprosessin kustannusten muutoksella.

Repsikkanoudon maksuperusteita on vuoden 2023 taksaesitykseen tarkennettu. Vuonna 2022 maksuperusteina on käytetty kotitalouksien pientuojien maksuja jäteasemilla ja jätekeskuksissa sekä taksassa esitetyn kiinteistökohtaisten lisätöiden mukaista tuntiveloitushintaa. Vuoden 2023 taksaesityksessä Repsikkanoudon maksuperusteet on aiempaa tarkemmin yksilöity vastaamaan siitä aiheutuvia todellisia kustannuksia. Tarkennetut maksuperusteet on esitetty §:ssä 55. 

Jätetaksan ohjaavuus etusijajärjestyksen mukaiseen jätehuoltoon

Jätetaksalla pyritään jätelain mukaisesti kannustamaan etusijajärjestyksen mukaiseen jätehuoltoon. Tämä tarkoittaa sitä, että eri jätelajien jätehuollosta perittäviä maksuja voidaan porrastaa niin, että kierrätettävistä jätteistä peritään suhteessa pienempää maksua kuin energiana hyödynnettävistä jätteistä. Jätemaksujen on kuitenkin kokonaisuudessaan katettava jätteen tuottajien aiheuttamat kustannukset.

Biojätehuollon kustannuksia esitetään edelleen tuettavaksi jätetaksassa. Biojätehuollon tuki sisällytetään täysimääräisesti sekajätteen jätetaksan perusmaksuosuuteen sekä toiminnan katteeseen. Biojätteen käsittelyhintaa tuetaan perusmaksuosuuden kautta laskennallisesti 60,00 eur/t. Biojätteen käsittelyhinta vuonna 2022 on ollut 31,50 eur/t ja käsittelyhinnaksi vuodelle 2023 esitetään 35,00 eur/t. Muutosta perustellaan mm. uuden biolaitosinvestoinnin aiheuttamilla kohonneilla henkilöstö-, operointi- ja pääomakustannuksilla, joita ei vastaavassa määrin ole syntynyt biojätteen aumakompostoinnin yhteydessä. Biolaitoksen mahdollistamat tulevaisuuden lisätuotot mm. liikennebiokaasun myynnistä ovat vielä spekulatiivisia sekä toteutuvat arvioiden mukaan pienempinä kuin kustannustason ennakoitu nousu. Tämä aiheuttaa nostopainetta biojätteen käsittelyhintaan.

Vuonna 2022 sekajätteen käsittelymaksu on ollut 85,00 eur/t. Sekajätteen käsittelymaksuksi vuodelle 2023 esitetään 90,00 eur/t. Korotusesityksen taustalla on jätteen esikäsittelyyn ja välivarastointiin vaikuttavat nousseet aliurakoinnin kustannukset.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö, Anu.Toppila@tampere.fi

Jätetaksaesitys 1.1.2023 alkaen asetetaan julkisesti nähtäville 13.10 – 11.11.2022 toimialueen kuntien virallisille ilmoitustauluille.

Asianosaisille varataan mahdollisuus lausua mielipiteensä asiasta 11.11.2022 mennessä.

Toimialueen kunnilta pyydetään lausuntoa jätetaksaesityksestä 11.11.2022 mennessä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Suoniemi Jani, Jätehuoltosuunnittelija

Valmistelijan yhteystiedot

Jätehuoltosuunnittelija Jani Suoniemi, puh. 040 596 4737, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Yleistä jätetaksasta

Jätelain (646/2011) 78 §:n mukaan kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan sille tehtävän hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Jätemaksuilla katetaan kaikki kustannukset, joita aiheutuu lakisääteisen kuntavastuullisen jätehuollon toteuttamisesta (esim. jätteiden kuljetus, käsittely ja hyötykäyttö, neuvonta, tiedotus ja valistus, jätehuollon kehittäminen ja investointeihin varautuminen). Jätemaksuilla katetaan myös lakisääteisten jätehuollon viranomaistehtävien hoitaminen.

Jätelain luvussa 9 säädetään jätemaksun ja sen perustana olevan jätetaksan laadinnasta. Jätetaksa on asiakirja, joka sisältää luettelon käytössä olevista jätemaksuista ja niiden laskentaperusteista yksikköhintoineen. Kunnassa on oltava voimassa oleva jätetaksa, jotta julkisoikeudellista jätemaksua voidaan periä. Jätetaksan mukaisten maksujen on vastattava kunnan tarjoamaa jätehuollon palvelutasoa ja mahdollisuuksien mukaan kannustettava jätteen määrän ja haitallisuuden vähentämiseen sekä etusijajärjestyksen mukaiseen jätehuoltoon.

Jätetaksa koskee kunnan jätehuollon järjestämisvastuulle kuuluvia jätteitä, kuten asumisen ja julkisen hallinto- ja palvelutoiminnan jätteitä. Taksa ei koske Tampereen Vuoreksen putkikeräysjärjestelmää, saostus- ja umpisäiliölietteitä sekä kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvia jätteitä, joille on omat taksansa.

Jätetaksa päätetään ilman arvonlisäveroa. Jätetaksassa esitetään informatiivisuuden vuoksi kuitenkin myös arvonlisäverollinen yksikköhinta pyöristettynä likiarvona.

 Jätetaksan valmistelu

Jätehuoltolautakunta päätti 6.10.2022 (§ 39) asettaa kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksaesityksen julkisesti nähtäville 13.10.-11.11.2022. Lisäksi asianosaisille varattiin mahdollisuus jättää mielipiteitä taksaesityksestä. Toimialueen kunnilta pyydettiin myös lausuntoja asiasta.

Jätetaksaesitys oli julkisesti nähtävillä toimialueen kuntien virallisilla ilmoitustauluilla sekä alueellisen jätehuoltolautakunnan internetsivuilla. Asian vireilläolosta on tiedotettu julkisen kuulutuksen, paikallislehdissä julkaistun lehti-ilmoituksen ja tiedotteen avulla.

Jätetaksaesityksestä jätetyt lausunnot

Esityslistan valmistumiseen mennessä lausuntonsa ovat jättäneet seuraavat kunnat (liite 2):

  • Hämeenkyrön kunnan elinympäristölautakunta,
  • Ikaalisten kaupungin tekninen lautakunta,
  • Lempäälän kunnan yhdyskuntalautakunta,
  • Kangasalan kaupungin elinympäristölautakunta,
  • Pirkkalan kunnanhallitus,
  • Oriveden kaupungin tekninen lautakunta,
  • Nokian kaupunginhallitus,
  • Sastamalan kaupungin tekninen lautakunta,
  • Vesilahden kunnan rakennus- ja ympäristölautakunta,
  • Ylöjärven kaupungin tekninen lautakunta,
  • Virtain kaupungin teknisten palveluiden lautakunta ja
  • Pälkäneen kunnan tekninen lautakunta.

 

Lempäälän kunnan yhdyskuntalautakunnan mukaan jätetaksaesitystä pidetään perusteltuna. Huolena kuitenkin on, että esitetyt taksamuutokset eivät kannusta kotitalouksia lisäämään omaehtoista jätteiden kierrätystä eikä jätteiden toimittamista asianmukaisiin vastaanottopaikkoihin. Asetettujen kierrätystavoitteiden saavuttaminen ja valvonta voi siten edelleen lisätä hallinnollista työtä ja sen kustannuksia. Taksan vaikutuksia onkin syytä seurata ja tarvittaessa reagoitava muutoksin.

Lisäksi Lempäälän kunta pitää kannatettavana useampien kiinteistöjen yhteisiä lähikeräysjärjestelmiä. Kunta kuitenkin toteaa, että lausuntopyynnön liitteenä olevasta valmistelumateriaalista ei käy ilmi, miten vuosimaksun suuruus on muodostettu ja miten se vertautuu suhteessa kiinteistökohtaisiin jätemaksuihin. Tämä tieto olisi hyödyllinen, kun maankäytön suunnittelussa tarkastellaan jätehuollon järjestämisen vaihtoehtoja. Lisäksi lausunnossa todetaan, että lähikeräysjärjestelmän liittymismaksun olisi hyvä olla kertaluonteinen. Lausunnossa lisäksi korostetaan, että biojätehuollon tukeminen jätetaksan sisäisesti edistää jätelain mukaisen etusijajärjestyksen noudattamista ja sen jatkaminen on siten tarpeellista.

Oriveden teknisen lautakunnan mukaan taksaesitykset eivät saisi nousta radikaalisti, jotta kaikki sellainen jäte, joka kuuluisi kaatopaikalle ja aluejätepisteisiin, ei kulkeutuisi korkeiden jätemaksujen takia maastoihin ja ettei laittomia kaatopaikkoja syntyisi tällä tavoin. Muilta osin teknisellä lautakunnalla ei ole huomautettavaa jätetaksaesityksestä.

Pirkkalan kunnanhallituksen lausunnon mukaan kunnalla ei ole huomautettavaa jätetaksaesityksestä muutoin kuin, että puutarhajätteen muuttamista maksulliseksi olisi suotavaa harkita uudelleen. Maksullisuus voi vaikuttaa kyseisen jätteen päätymiseen sopimattomiin paikkoihin.

Ylöjärven kaupungin teknisen lautakunnan mukaan esitystä maatuvan puutarhajätteen vastaanottomaksun käyttöönotosta pidetään huonona ajatuksena kaupungin näkökulmasta. Puutarhajätteen maksullisuus myötävaikuttaa todennäköisesti siihen, että pihoilta kerättävä puutarhajäte päätyy väärään paikkaan kuten esimerkiksi kunnan yleiselle alueelle, puistoon tai metsään. Väärään paikkaan päätyessään se aiheuttaa jätteen siivoamisen kautta ylimääräisiä kustannuksia kunnille. Mikäli maatuvan puutarhajätteen tuonti tulee maksulliseksi, voi myös jätekeskuksen maksupisteen kautta kulkeminen ja mahdollinen maksupisteessä jonottaminen kasvattaa edelleen kynnystä toimittaa puutarhajäte asianmukaisesti jätekeskukseen. Maatuvan puutarhajätteen maksuttomuutta tulisi edelleen jatkaa. Ylöjärven kaupungin tekniikka- ja ympäristöosaston henkilökunta on saanut yhteydenottoja liittyen toivomukseen maatuvan puutarhajätteen säilymisestä edelleen maksuttomana. Yhteydenotoissa on tuotu esiin mm. epätasa-arvo maksullisuuden aiheuttamasta tyypillisesti pienten yksittäisten jätesäkkikokoisten puutarhajäte-erien ja lähes kahden kuutiometrin puutarhajätekuormien välillä.

Vesilahden kunnan rakennus- ja ympäristölautakunnan lausunnon mukaan hinnankorotukset ovat kohtuuttomia nykyisessä taloustilanteessa. Lausunnossa todetaan, että on kohtuutonta nostaa perusmaksua vetoamalla biojätemaksujen subventointiin. Lausunnon mukaan tämä tarkoittaa, että maaseudun asukkaat joutuvat maksamaan kaupunkilaisten biojätemaksuja. Hinnan korotuksien pitäisi perustua kannattavuuden heikkenemiseen eikä pelkästään kustannuksien nousuun. Lautakunta halusi myös huomauttaa, että jäteasemien pitäisi olla auki ilmoitettuna aukioloaikana varsinkin, jos hintoja korotetaan. Lisäksi lautakunta kiinnitti huomiota § 51 ja 52 taulukoissa ilmoitettujen astiakokojen määrityksiin, joissa on lautakunnan näkemyksen mukaan virheitä.

Muiden kuntien lausunnoissa ei ollut lausuttavaa tai huomautettavaa jätetaksaesityksestä. Vastineet annettuihin lausuntoihin on esitetty liitteessä 4.

Jätetaksaesityksestä jätetyt mielipiteet (liite 3)

Tampereen Infra Oy:n mielipiteessä tuodaan esille, että Infra vastaa koko kaupungin katujen ja viheralueiden kunnossapidosta. Jätetaksoilla ja kuntalaisten käyttäytymisellä on suuri merkitys sille, miltä kaupunki näyttää ja kuinka puhtaanapitoa hoidetaan. Aikaisemmin pientuojat, jotka pääosin ovat omakotiasukkaita, ovat saaneet tuoda maatuvaa lehtikompostia/omenoita peräkärryllisen ilmaiseksi jätteenkäsittelypaikoille. Nyt vastaanoton esitetään muuttuvan maksulliseksi. Tampereen Infra Oy siivoaa jo tälläkin hetkellä laittomia kaatopaikkoja/lehtikasoja/risukasoja sekä kodinkalusteita ympäri kaupunkia. Mielipiteessä katsotaan, että maatuvan puutarhajätteen ottaminen taksahinnoittelun piiriin pienellä kertahinnalla lisää suurella todennäköisyydellä lehtikasojen, omenoiden ja risujen viemistä yleisille puistoalueille, luonnonsuojelualueille ja metsiin. Kaupunki torjuu vieraslajeja (jättipalsami, kurttulehtiruusu, lupiini, jättiputket, kanukat, tattaret, espanjansiruetana) kymmenillä tuhansilla euroilla per vuosi yleisiltä puisto-, metsä- ja luonnonsuojelualueilla. Vieraslajien torjunnan lisäksi Infra Oy käy jatkuvaa rottasotaa ympäri kaupunkia, ja pahimmilleen joutuu kaatamaan omenapuita rottaongelman takia yleisiltä puistoalueilta. Kaupunki on lisäksi vuodesta 2008 lähtien järjestänyt vuosittain koko kaupunki siivoaa -talkoita sekä muistuttanut kuntalaisia keväisin ja syksyisin lehdistötiedottein, kuinka jätteitä lajitellaan ja viedään ilmaiseksi jätteenkäsittelypaikoille. Vuosia tehty valistustyö, talkootyö ja kuntalaisten opettaminen ei saisi mennä hukkaan. Maatuvaa jätettä kuitenkin hyödynnetään uudessa biokaasulaitoksessa Koukkujärvellä, jonne kuntalaiset tuovat raaka-ainetta ilmaiseksi. Mikäli maatuva jäte tulee maksulliseksi se tulee lisäämään huomattavasti Tampereen kaupungin kustannuksia vieraslajien torjunnan ja yleisen siisteyden ylläpitämiseksi sekä vähentää luonnon monimuotoisuutta sekä rumentaa ympäristöä. Infra Oy:n näkemyksen mukaan haitat ja korjaavat kustannukset ovat paljon isommat kuin taksasta saatava euromäärä. Hyvää ja siistiä ympäristöä ei voida pelkästään miettiä taksojen perusteella. Tampereen Infra Oy esittääkin, että maatuvan jätteen (mm. lehdet, omenat) pientuojan taksoista luovutaan ja niiden osalta toimitaan kuten aikaisemmin.

Tampereen kaupungin ympäristönsuojeluyksikön mielipiteessä otetaan kantaa maatuvan puutarhajätteen vastaanoton maksullisuuteen. Mielipiteessä todetaan, että Tampereella on tehty huomattava määrä työtä vieraslajien torjumiseksi niin vapaaehtoisina talkoina, hankkeiden yhteydessä, viranomaistyönä kuin perinteisinä infratöinäkin. Maatuvan puutarhajätteen vastaanottomaksun, vaikka se olisi pienikin, myötä puutarhajätteen luvaton vieminen yleisille alueille lähimetsiin ja puistoihin oletettavasti lisääntyy. Puutarhajätteen seassa on myös usein haitallisia vieraslajeja, jotka pääsevät näin leviämään ympäristöön. Samalla menetetään hyötyä arvokkaasta työstä luonnon monimuotoisuuden eteen, jota vuosien varrella on tehty vieraslajitorjunnan myötä. Puutarhajätteen luvaton vienti metsiin ja muille yleisille alueille tuo myös ylimääräisiä siivoamiskustannuksia kaupungille. Tampereen kaupungin ympäristönsuojeluyksikkö katsoo, että enintään 2 m3:n maatuvan puutarhajätteen kuormille ei tule ottaa käyttöön vastaanottomaksua, vaan maatuvan puutarhajätteen jatkokäsittelyprosessin aiheuttamat kustannukset tulee kattaa muiden jätteiden vastaanottomaksuilla. Mikäli vastaanottomaksu kuitenkin päätetään jättää esityksen mukaisesti taksaan, tulee jätehuoltoviranomaisen seurata maksun käyttöönottamisen vaikutusta ja tämän perusteella tarkastella maksun perimisen jatkamista. Maksun vaikutuksia voidaan arvioida mm. seuraamalla jätekeskuksiin päätyvän puutarhajätteen määrää sekä tiedustelemalla toimialueen ympäristönsuojeluviranomaisilta, onko puutarhajätteestä tehdyissä roskaantumisilmoituksissa ollut havaittavissa kasvua aikaisempiin vuosiin verrattuna.

Tampereen kaupungin seudullisen ympäristöterveyden mielipiteessä otetaan kantaa maatuvan puutarhajätteen vastaanottomaksuun. Mielipiteessä pyydetään huomioimaan, että maatuvan puutarhajätteen, mukaan lukien omenien, vastaanottamisen maksullisuudella saattaisi olla negatiivisia vaikutuksia haittaeläinten esiintymiseen. Maahan pudonneet omenat houkuttelevat mm. rottia. Rottien torjuntaan ja omenoiden asianmukaiseen käsittelyyn joudutaan antamaan säännöllisesti ohjausta ja neuvontaa mm. terveydensuojeluviranomaisen toimesta. Omenoiden maksuton vastaanotto on osaltaan edistänyt omenajätteen asianmukaista käsittelyä ja siten myös ennaltaehkäissyt mm. haittaeläinten aiheuttamia haittoja. Maatuvan puutarhajätteen (mm. haravointijäte ja omenat) vastaanottomaksun myötä omenoiden toimittaminen jätteenkäsittelyyn saattaa vähentyä, ja ne jäävät ympäristöön eläinten ruuaksi lisäten siten haittaeläinten esiintymistä. Pahimmillaan jäteomenoita saatetaan viedä luvattomasti esim. lähimetsiin, jolloin toiminnasta aiheutuu kaupungille siivouskustannuksia. Ympäristöterveys ei kannata vastaanottomaksun käyttöönottamista enintään 2 m3:n maatuvan puutarhajätteen (mm. haravointijäte ja omenat) kuormille.

Kuntalaismielipiteiden (3 kpl) mukaan esitetty maatuvan puutarhajätteen vastaanottomaksu mm. lisää yleisten alueiden roskaantumista sekä saattaa aiheuttaa enenevässä määrin haittaeläin- ja vieraslajiongelmia. Mielipiteissä tuodaan lisäksi esiin huoli vastaanoton maksullisuuden aiheuttamasta jätekeskusten ruuhkautumisesta sekä esitetystä hinnoitteluperusteesta. Vastineet annettuihin mielipiteisiin on esitetty liitteessä 4.

Lausuntojen ja mielipiteiden perusteella tehdyt muutokset taksaesitykseen

Alkuperäisestä jätetaksaesityksestä poiketen pientuojien maatuvan puutarhajätteen vastaanoton esitetään toistaiseksi säilyvän maksuttomana jätekeskuksissa. Muutos on tehty, koska vastaanoton maksullisuus voi lisätä kuntien yleisten alueiden roskaantumista ja aiheuttaa kunnille ylimääräisiä kustannuksia jätelain 74 §:n mukaisen toissijaisen siivousvelvollisuuden kautta. Maatuvan puutarhajätteen päätyminen asiattomiin paikkoihin saattaa myös lisätä valvontaviranomaisten valvontatoimia, lisäten myös vieraslajien mahdollista leviämistä uusille alueille sekä edesauttavan haittaeläinongelman laajentumista. Mahdolliset ongelmat kohdentuvat erityisesti Tampereen kaupunkiseudun keskustaajamaan kuuluvien kuntien alueelle.

Maatuvan puutarhajätteen maksuttomasta vastaanotosta syntyvä kustannusvaje (150 000 €) esitetään katettavaksi Tampereen kaupunkiseudun kuntien sekajätekuljetusten jätemaksuilla. Tämän vuoksi Kangasalan, Lempäälän, Nokian, Oriveden, Pirkkalan, Tampereen ja Ylöjärven sekajäteastioiden tyhjennyshintoja esitetään korotettavaksi, jotta kustannukset saadaan katettua jätelain 78 §:n edellyttämällä tavalla. Korotukset ovat esimerkiksi pyörällisillä jäteastioilla 2-7 senttiä/astiatyhjennys ja syväkeräyssäiliöillä 4-55 senttiä/astiatyhjennys (alv 0 %). Kustannusvaikutus asukkaiden vuotuisiin jätehuoltokustannuksiin jäisi täten hyvin maltilliseksi.

Lisäksi taksan 20 §:ssä mainittuja lisämaksuja on päivitetty jäteastian siirtomaksun osalta. Muutos on tehty Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n esityksestä. Alkuperäisen esityksen mukaan jäteastian siirrosta tai jätesäkin kannosta kiinteistöllä perittäisiin viiden metrin jälkeen jokaiselta alkavalta viideltä metriltä 3,00 € (alv 0%) lisämaksu. Korotusesitys maksuun oli alun perin tehty ohjaavuusvaikutuksen korostamiseksi. Maksua esitetään kuitenkin laskettavaksi 1,50 € (alv 0 %) lopulliseen jätetaksaan. Muutosesitys johtuu siitä, että Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n tarkemmassa analyysissä on huomattu, että toimialueelta löytyy yksittäisiä taloyhtiöitä, joissa astioiden siirtomatkaa ei voida pienentää esimerkiksi porttikonkien vuoksi. Alkuperäinen korotusesitys olisi johtanut näillä kiinteistöillä kohtuuttomiin korotuksiin ottaen huomioon jäteastian tyhjennyksen kokonaishinnan.

Maksumuistutukset ja jätetaksan voimaantulo

Jätelaki säätelee jätemaksuja koskevien maksumuistutusten käsittelyä. Jätehuoltoviranomainen voi jätelain 81 §:n mukaisesti kohtuullistaa jätemaksua, mikäli taksan mukaista maksua on pidettävä kohtuuttoman suurena tai pienenä. Maksuvelvollisella on oikeus tehdä 14 päivän kuluessa jätelaskun saamisesta kirjallinen muistutus asiasta kunnan jätehuoltoviranomaiselle.

Jätetaksaa esitetään astuvaksi voimaan, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta. Taksa on voimassa toistaiseksi, kunnes eri päätöksellä toisin määrätään.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö

Liitteenä 1 oleva kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksa hyväksytään käyttöönotettavaksi toimialueen kunnissa.

Jätetaksa tulee voimaan 1.1.2023 mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

Alueellisen jätehuoltolautakunnan 8.12.2021 § 63 hyväksymä jätetaksa kumotaan.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Toimialueen kunnat, Pirkanmaan Jätehuolto Oy, kuulutus.

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

 Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa  (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa muutosta hakea myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.