Kaupunginhallituksen konsernijaosto, kokous 21.2.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 11 Tampere-talo Oy:n yhtiöjärjestelyjä koskevien selvitysten tilannekatsaus 

TRE:939/14.02.00/2023

Valmistelija

  • Vuojolainen Arto, Liiketoiminta- ja rahoitusjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Controller Ville Taivassalo,​ puh. 041 730 5437,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio,​ puh. 040 514 4884,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi 

Perustelut

Tampere-talo Oy on Tampereen kaupungin täysin omistama osakeyhtiö. Yhtiön toimialana on hallita vuokrasopimuksen nojalla tonttia nro 2-316-XVII Tampere ja sillä olevaa Tampere-taloa ja näyttelyrakennusta tai muuta vastaavaan toimintaan tarkoitettua rakennusta, vuokrata ko. rakennusten tiloja, vuokrata tontilla olevien rakennusten tiloja konsertti- ja muuta musiikkitoimintaa, kongressi- ja muuta kokoustoimintaa samoin kuin tiloihin sopivia juhlatilaisuuksia ja näyttelyjä varten, avustaa rakennuksissa pidettävien tilaisuuksien järjestämistä henkilökuntapalveluin ja rakennuksissa olevilla teknisillä ja muilla laitteistoilla, vuokrata talon teknistä laitteistoa, kalusteita ja henkilökuntapalveluja talon ulkopuolisiin tilaisuuksiin, harjoittaa ohjelma- ja ravintolatoimintaa. Tampere-talo Oy omistaa 21,42 prosenttia Suomen Musiikki & Media-Tapahtumat S.M.M. Oy:n osakkeista, 40 prosenttia LiveX Oy:stä ja on osaomistajana Oy Aku's Factory Ltd:ssä.

Vuosien 2021-2022 aikana yhtiön ja kaupungin puolesta on teetetty lukuisia selvityksiä, joissa on haettu mahdollisuuksia järjestää kiinteistön omistus ja/tai yhtiön toiminnan organisointi nykymallista poikkeavalla tavalla.  Nykyisessä toimintamallissa Tampereen kaupunki omistaa Tampere-talon kiinteistön ja vastaa kiinteistön investoinneista sekä perii yhtiöltä vuokraa, jonka yhtiö saa vastaavasti kumppanuusavustuksena vuosittain kaupungilta. Yhtiön tehtävänä on huolehtia kiinteistön ylläpidosta ja edelleen vuokrauksesta omaan liiketoimintaansa perustuen. Tampere-talo Oy harjoittaa toimialansa mukaista liiketoimintaa yhtiönä, jonka ei-markkinaehtoisesta toiminnasta laaditaan kilpailulain 30 D §:n säädöksen mukainen liitetieto yhtiön tilinpäätökseen.

Kaupungin sisäinen tarkastus on kiinnittänyt huomiota (Tarkastusraportti R13/2021) Tampere-talo Oy:n kaupungilta saamiin tukiin. Tampere-talo Oy:n toimintaa ja sen kaupungilta saamia avustuksia on arvioitu mm. suhteessa kiellettyyn valtiontukeen. Omistajaohjausyksikön asiasta saamien selvitysten perusteella ei ole ainakaan toistaiseksi havaittu tekijöitä sen osalta, ettei nykyisen toimintamallin mukaisen toiminnan olisi mahdollista jatkua myös tulevaisuudessa. Tampere-talo Oy on myös toimittanut kesäkuussa 2021 Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirastolle (Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimeksiantamana) selvityksen koskien mm. yhtiön liikevaihtoa, kilpailullisen toiminnan tulosta, kilpailullisen toiminnan organisointia ja kirjanpidon eriyttämistä. Omistajaohjausyksikön/yhtiön tiedossa ei ole tähän liittyviä jatkotoimenpiteitä. Nykyisen toimintamallin vertailukohteena on huomioitu myös muiden kaupunkien vastaavantyyppiset toimijat ja niiden saamat julkiset avustukset ja tuet. Kaupungin on erilaisia tukia myöntäessään varmistettava tuen käyttöön kohdistuvat tekijät ja arvioida niitä valtiontukisääntelyn näkökulmasta.

Kaupungilla on perusteltua olla erilaisia vaihtoehtoja toiminnan organisoinnin osalta esimerkiksi tilanteessa, jossa nykymuotoinen toiminta Tampere-talo Oy:ssä ei olisi mahdollista. Vaihtoehtojen on myös oltava yhtiön näkökulmasta tarkoituksenmukaisia ja toiminnan kehittämisen mahdollistavia, huomioiden henkilöstön keskeinen rooli yhtiön toiminnassa. Omistajaohjausyksikkö on tunnistanut yhdessä Tampere-talo Oy:n kanssa kolme vaihtoehtoa Tampere-talo Oy:n toiminnan jatkumiselle. Kaikissa vaihtoehdoissa kiinteistön omistaa jatkossakin Tampereen kaupunki. Näin ollen lähivuosina realisoituvan Tampere-talon korjaushankkeen investointikustannukset (arvio tilanteessa 8/2022 noin 37,4 milj. euroa) kohdistuvat Tampereen kaupungille ja aiheuttavat kiinteistön hallinnoijalle/käyttäjille koituvan merkittävän vuokrankorotuksen.

Ensimmäisessä vaihtoehdossa toimintaa jatketaan nykymallin mukaisesti. Vaihtoehdossa voidaan tarkastella mm. kaupungin perimän vuokratason alentamismahdollisuudet, jolloin myös kumppanuusavustuksen tilakustannuksiin kohdistuvaa avustusta voitaisiin alentaa. Toisessa vaihtoehdossa (ns. konsernimalli/emo-tytäryhtiömalli) nykyinen Tampere-talo organisoidaan konserniksi, jossa markkinaehtoisesti toimivasta kokonaisuudesta muodostetaan tytäryhtiö. Kolmannessa vaihtoehdossa (ns. kahden erillisen yhtiön malli/sisaryhtiömalli) markkinaehtoisesti toimivasta kokonaisuudesta muodostetaan suoraan kaupungin omistama yhtiö, eikä toimintaa organisoida samaan konserniin.

Tampere-talo Oy on selvittänyt nykymuotoisen toimintatavan vaihtoehtona toistaiseksi laajimmin vaihtoehtoa kaksi. Konsernijaoston puheenjohtajiston antaman ohjeistuksen perusteella omistajaohjausyksikkö on ohjannut yhtiötä selvittämään vaihtoehdon kaksi rinnalla myös vaihtoehdon kolme plussia ja miinuksia. Omistajaohjausyksikkö on myös keskustellut alustavasti eri vaihtoehdoista kaupungin sisäisen tarkastuksen ja lakiyksikön kanssa. Vaihtoehdon kolme keskeisiä kysymyksiä ovat mm. perusteet ja tavoitteet sille, jonka johdosta Tampereen kaupunki muodostaisi suoraan omistukseensa markkinoilla toimivan yhtiön. Vaihtoehtoa kolme voidaankin pitää edellisen perusteella vähintään joiltain osin kaupungin omistajapoliittisten linjausten vastaisena (Tampereen kaupungin omistajaohjauksen periaatteet, kaupunginvaltuusto 2.10.2017 § 268).

Omistajaohjausyksikkö on asian valmistelussa huomioinut kaupunginhallituksen konsernijaoston 25.10.2022 § 102 hyväksymän Tampere-talo Oy:n omistajastrategian (salassa pidettävä julkisuudesta annetun lain 24.1 §:n 17-kohdan perusteella).

Tampere-talo Oy:n johto esittelee tehtyjä selvityksiä kokouksessa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Tampere-talo Oy:n yhtiöjärjestelyjä koskevien selvitysten tilannekatsaus merkitään tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Konsernijaosto myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden Tampere-talo Oy:n hallituksen puheenjohtaja Martti Silvennoiselle, toimitusjohtaja Pauliina Ahokkaalle, hr- ja kehitysjohtaja Heidi Tapaninaho-Pitkäselle ja kiinteistö-, turvallisuus- ja vastuullisuuspäällikkö Marko Koivistolle sekä johtaja Teppo Rantaselle ja johtaja Lauri Savisaarelle. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn ajan.

Liiketoiminta- ja rahoitusjohtaja Arto Vuojolainen poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon jälkeen.

Tiedoksi

Arto Vuojolainen, Ville Taivassalo

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)