Perustelut
Tampereella käynnistyi vuonna 2021 Lauri Lylyn pormestariohjelman mukaisesti kaupunkipyöräjärjestelmä osana joukkoliikennejärjestelmää. Kaupunkipyöräjärjestelmällä tarkoitetaan kokonaisuutta, joka koostuu kaupunkipyöräkäyttöön tarkoitetuista polkupyöristä, niiden asettamiseen tarkoitetuista telineistä ja asemista, kaupunkipyörien hallintajärjestelmästä, järjestelmän käytön mahdollistavista ohjelmistoista, tietoliikenneyhteyksistä sekä tarvittavista varaosa-, huolto- ja korjauspalveluista. Kaupunkipyöräjärjestelmä on asiakkaiden käytettävissä ympärivuorokautisesti pyöräilykauden 15.4.–31.10. aikana. Kaupunkipyörät ovat yhteiskäyttöpyöriä, jotka ovat kaikkien käytettävissä maksua vastaan. Kaupunkipyörät saa käyttöönsä mobiilisovelluksella.
Tampereen kaupunkipyöräjärjestelmän palveluntuottaja on Inurba Mobility ja kaupunkipyörien operoinnista ja asiakaspalvelusta vastaa Tampereen Sarka Oy, joka on Tampereen kaupungin omistama sosiaalinen ja yhteiskunnallinen yritys. Tampereen Sarka Oy työllistää pitkäaikaistyöttömiä ja osatyökykyisiä ihmisiä omiin palveluihinsa ja auttaa heitä työhönvalmennuspalvelun avulla eteenpäin jatkotyöllistymisessä.
Kesällä 2021 käynnistyi Tampereen kaupunkipyöräjärjestelmä, joka koostui 700 kaupunkipyörästä, 70 kaupunkipyöräasemasta, 1050 kaupunkipyörätelineestä ja 70 infotaulusta sekä kaupunkipyörien hallintajärjestelmästä, ohjelmistoista, tietoliikenneyhteyksistä sekä ylläpito- ja asiakaspalvelusta. Kaupunkipyöräjärjestelmän hinta neljän vuoden sopimuskaudelle on noin 1,4 miljoonaa euroa.
Käyttöoikeusmaksut
Kaudella 2021 Tampereella otettiin käyttöön päivän, viikon ja koko kauden käyttöoikeudet, kuten muissakin Suomen kaupunkipyöräjärjestelmissä. Myös käyttöoikeuden hinta oli saman suuruinen kuin muissa Suomen kaupunkipyöräjärjestelmissä. Kaupunkipyöräilyn hinta koostui puolen tunnin käyttöajan sisältävästä käyttömaksusta sekä mahdollisesta lisäaikamaksusta. Kauden 2021 päättymisen jälkeen Tampere toteutti kyselyn, jossa kysyttiin mm. käyttäjien kokemuksia ja mahdollisia kehittämisajatuksia. Palautteessa nousi esille mm. toivomuksia hinnoittelun ja käyttöajan muuttamiseen. Saadun palautteen pohjalta tehtiin kaudelle 2022 pieniä muutoksia:
- Käyttöoikeuden kestoksi tuli päivä (24 h), kuukausi (30 vrk) tai kausi.
- Käyttöoikeuden hinnaksi tuli päivälle 4 euroa, kuukaudelle 7 euroa ja koko kaudelle 25 euroa.
- Kaupunkipyörien käyttöaika pidennettiin 30 minuutista 45 minuuttiin.
Kaudella 2023 kaupunkipyörien asemaverkkoa laajennetaan 17 asemalla Kaukajärvelle, Messukylään, Linnainmaalle, Koivistonkylään, Kalevanrinteelle, Nekalaan, Pyynikille ja Pispalaan. Laajennuksen jälkeen kaupunkipyöräasemia on 110 kappaletta. Saadun palautteen, asemaverkon laajenemisen ja kustannusten yleisen nousemisen vuoksi esitetään kaudelle 2023 muutoksia käyttöaikaan ja -oikeuteen sekä hinnoitteluun. Kaupunkipyörien käyttöaikaa esitetään kasvatettavaksi 45 minuutista 60 minuuttiin. Käyttöoikeuden kestoksi voi kaudella 2023 valita päivän (24 h), kuukauden (30 vrk jatkuva tilaus) tai kauden. Päivän käyttöoikeuden hintaa esitetään korotettavaksi 4 eurosta 5 euroon ja koko kauden käyttöoikeuden hintaa esitetään korotettavaksi 25 eurosta 30 euroon. Kuukauden käyttöoikeuden hintaa esitetään korotettavaksi 7 eurosta 10 euroon ja kuukauden käyttöoikeus muutetaan jatkuvaksi tilaukseksi. Ostamalla koko kauden, päivän tai kuukauden käyttöoikeuden voi tehdä varausaikana rajattoman määrän alle 60 minuutin matkoja. Jos pyörää käyttää yhtäjaksoisesti pidempään kuin 60 minuuttia, joutuu maksamaan lisäveloitusta euron kultakin alkavalta puolelta tunnilta. Enimmäiskäyttöajaksi on määritelty 5 tuntia. Enimmäismääräajan ylityksestä veloitetaan lisämaksujen ohella 80 euron viivästysmaksu.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Hyväksytään kaupunkipyöräjärjestelmän käyttöoikeusmaksut: päivä (24 h) 5 euroa, kuukausi 10 euroa (30 vrk jatkuva tilaus) ja kausi 30 euroa sisältäen käyttömaksun puitteissa rajattoman määrän alle 60 minuutin käyttökertoja.
Hinnoittelu on voimassa toistaiseksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.
Lisäksi hyväksyttiin seuraava toivomusponsi:
Tavoitteena olisi, että kaupunkipyöräjärjestelmästä saadaan suosittu ja taloudellisesti kannattava. Käyttäjien kokeiluintoa saattaisi lisätä esimerkiksi alennus ensimmäisestä käyttökerrasta ja applikaation asentamiseen kannustaminen. Esitämme toivomuspontena, että käyttöoikeusmaksupäätöksellä ei poissuljeta järjestelmän käytön lisäämiseen tähtäävien markkinointi- ja hinnoittelumallien kokeilemisen mahdollisuuksia.