Yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaosto, kokous 21.2.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 26 Tampereen kaupungin ympäristönsuojelumääräysten päivittäminen 

TRE:7223/11.01.00/2022

Valmistelija

  • Skippari Kati, Ympäristöpäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Ympäristötarkastaja Tiina Ryyppö, puh. 040 8062138, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hanna Sandström, puh. 0407501876, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Ympäristönsuojelulain 202 § nojalla kunta voi antaa ympäristönsuojelulain täytäntöön panemiseksi kunnan ympäristönsuojelumääräykset.  Määräykset ovat valtuuston hyväksymiä kunnallisia määräyksiä, jotka täydentävät olemassa olevaa lainsäädäntöä. Ympäristönsuojelumääräysten tavoitteena on estää ympäristön pilaantumista ja niiden soveltamisala on määritelty ympäristönsuojelulaissa. Tampereen kaupungin voimassa olevat ympäristönsuojelumääräykset on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 18.2.2019 § 29.

Tampereen kaupungin ympäristönsuojelumääräysten päivitysprosessi on käynnistetty syksyllä 2022. Päivitysprosessin tavoitteena on ollut helpottaa joitain hallinnollisia prosesseja niin, että valvonnan painopiste olisi ympäristöhaittojen kannalta vaikuttavissa toimenpiteissä. Lisäksi tavoitteena on ollut saadun palautteen perusteella tarkastella joitain säännöksiä uudestaan niin, että määräykset perustuvat paremmin toiminnasta syntyvien ympäristöhaittojen ehkäisyyn rajoittamatta kuitenkaan tarpeettomasti yritystoimintaa. Merkittävimpiä muutoksia määräyksissä esitetään öljysäiliöiden käytöstä poistamiseen liittyviin määräyksiin sekä melua koskeviin määräyksiin. Muut muutokset ovat merkitykseltään vähäisempiä korjauksia ja selvennyksiä aikaisempiin määräyksiin.

Määräysten päivitysehdotuksessa esitetään, että käytöstä poistettua maanalaista öljysäiliötä ei enää määrättäisi poistettavaksi maaperästä ja hallinnollisesti raskaasta poikkeamismenettelystä luovuttaisiin. Käytöstä poiston yhteydessä öljysäiliö olisi kuitenkin tyhjennettävä, puhdistettava, tarkastettava ja tarkastuspöytäkirja olisi toimitettava tiedoksi ympäristönsuojeluun ja pelastusviranomaiselle. Mikäli säiliö jätetään maaperään olisi säiliön täyttöputket lisäksi katkaistava ja tulpattava, jotta säiliötä ei vahingossa voi täyttää eikä öljyä pääse maaperään. Vireillä olevat poikkeamishakemukset jäisivät määräysten voimaan tullessa sillensä, mutta hakijoita koskisi edellä mainitut velvoitteet. Hakijoille tiedotettaisiin kirjeitse käsittelyn päättymisestä ja annettaisiin ohjeet toimia uusien määräysten mukaisesti.

Alkuperäisen määräyksen vaikuttavuus maaperän ja pohjaveden suojelun näkökulmasta on käytännön kokemuksen perusteella jäänyt vähäiseksi, kun taas valvontatyöhön käytettävä resurssitarve on ollut suurta etenkin öljysäiliön maaperään jättämiseen liittyvien poikkeamishakemusten suuren määrän myötä. Maaperän ja pohjaveden pilaantumisen riskin ehkäisemisen kannalta on tärkeintä, että maaperässä oleva säiliö on puhdas ja tarkastettu eikä sitä voida täyttää vahingossa. Kiinteistön omistaja voi sitten poistaa öljysäiliön maaperästä, kun se on esimerkiksi isojen pihatöiden yhteydessä tarkoituksenmukaista.

Meluilmoitusvelvollisuutta koskevia määräyksiä on täsmennetty ja esitetään muutettavaksi mm. niin, että mineraalisen kiviaineksen murskaus (betoni ja tiili) ei tarvitsisi enää meluilmoitusta tietyin ehdoin. Meluilmoitusvelvollisuuden ulkopuolelle rajattaisiin myös liikenneväyliin tai yhdyskuntatekniikkaan liittyvä kunnossapitotyö, jos työn suorittamista on liikenneturvallisuuden, liikenteen sujuvuuden tai muun perustellun syyn vuoksi pidettävä välttämättömänä. Energiakaivon poraustyölle lisättäisiin meluilmoitusvelvollisuus, vain pitkäaikainen tai häiritsevinä ajankohtina suoritettava kaivon poraaminen katsottaisiin meluilmoitusvelvollisuuden piiriin kuuluvaksi. Määräyksissä täsmennettäisiin neuvottelu- ja tiedotusvelvollisuutta myös yöaikaisista välttämättömistä töistä.

Yöaikaiseen (klo 22- 7) ulkona tapahtuvan äänentoiston täyskielto poistettaisiin ja sen sijaan määrättäisiin, että yöaikaan ulkotiloissa sijaitsevat tai ulossuunnatut äänentoistolaitteet olisi suunnattava ja säädettävä siten, ettei ääni aiheuta häiritsevää melua tarjoilu-, tapahtuma- tai vastaavan toiminta-alueen ulkopuolella. Toiminnanharjoittajalle asetettaisiin lisäksi velvoite ympäristönsuojeluviranomaisen kehotuksesta selvittää äänentoistosta aiheutuva melutaso. Häiritsevyyttä ja sen arvioimista on tarkennettaisiin määräysten perusteluissa mm. desibeliarvolla.

Ympäristönsuojelumääräysten tavoite on lähtökohtaisesti haittojen ehkäisy. Viranomaisen tiedossa on, että äänentoistoa on käytetty joillain terasseilla myös yöaikaan. Viranomaisen tietoon ei kuitenkaan ole tullut tapauksia, joissa maltillinen, taustamusiikkitasoinen äänentoisto olisi aiheuttanut merkittäviä haittoja asuinympäristössä. Haittailmoituksia on saatu vain voimakkaasta äänentoiston käytöstä. Siten ei näytä olevan perustetta sille, että yöaikainen äänentoisto tulisi olla jatkossa kokonaan kielletty. 

Toiminnanharjoittajan vastuulla on selvittää tarvittaessa äänentoistosta aiheutuva melutaso. Vaikka meluhaitan arviointi on kokonaisuutena yleensä haastavaa, antaisi em. desibelitaso kuitenkin yhden yksiselitteisen kriteerin sallitulle äänentoiston voimakkuudelle. Desibelitasoa ei kuitenkaan ole esitetty määräyksessä raja-arvona, koska raja-arvon ehdoton soveltaminen voisi vähentää mahdollisuutta käyttää haittaan perustuvaa arviointia erilaisissa toimintaympäristöissä.   

Ympäristönsuojelumääräysten luonnosta on valmisteltu syksyn 2022 aikana ja luonnos ympäristönsuojelumääräyksistä perusteluineen on ollut nähtävillä 9.11. -9.12.2022. Esityslistan liitteenä olevassa vastineluettelossa on luonnoksesta saadut 5 lausuntoa ja 7 mielipidettä sekä ympäristönsuojeluyksikön niistä antamat vastineet. Ympäristönsuojelumääräysluonnosta ja sen perusteluja on muokattu ja tarkennettu vastineluettelon perusteella.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Skippari Kati, Ympäristöpäällikkö

Kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi esitetään liitteenä oleva, saatujen lausuntojen ja mielipiteiden pohjalta muokattu ehdotus Tampereen kaupungin ympäristönsuojelumääräyksiksi perusteluineen. Uudistetut ympäristönsuojelumääräykset astuvat voimaan 1.5.2023 ja niillä kumotaan aiemmin kaupunginvaltuustossa 18.2.2019 hyväksytyt ympäristönsuojelumääräykset.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Asian esittelijä, ympäristöpäällikkö Kati Skippari teki seuraavan lisäyksen perustelutekstiin: "Määräysten päivitysehdotuksessa esitetään, että käytöstä poistettua maanalaista öljysäiliötä ei enää määrättäisi poistettavaksi maaperästä ja hallinnollisesti raskaasta poikkeamismenettelystä luovuttaisiin. Käytöstä poiston yhteydessä öljysäiliö olisi kuitenkin tyhjennettävä, puhdistettava, tarkastettava ja tarkastuspöytäkirja olisi toimitettava tiedoksi ympäristönsuojeluun ja pelastusviranomaiselle. Mikäli säiliö jätetään maaperään olisi säiliön täyttöputket lisäksi katkaistava ja tulpattava, jotta säiliötä ei vahingossa voi täyttää eikä öljyä pääse maaperään. Vireillä olevat poikkeamishakemukset jäisivät määräysten voimaan tullessa sillensä, mutta hakijoita koskisi edellä mainitut velvoitteet. Hakijoille tiedotettaisiin kirjeitse käsittelyn päättymisestä ja annettaisiin ohjeet toimia uusien määräysten mukaisesti. "

Puheenjohtaja totesi näin muutetun esityksen olevan asian käsittelyn pohjana.

Milla Lehti ehdotti, että asia jätetään pöydälle. Koska ehdotus ei saanut kannatusta, se raukesi.

Lausunnot

Kooste lausunnoista ja mielipiteistä sekä ympäristönsuojeluyksikön vastaukset niihin on vastineluettelossa esityslistan liitteenä.

Tiedoksi

lausunnonantajat, mielipiteen ilmaisijat

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)