Yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaosto, kokous 21.2.2023

§ 27 Ilmoitus hulevesistä aiheutuvasta haitasta 

TRE:5675/11.03.02/2022

Valmistelija

  • Nikko Patricia, Lakimies

Valmistelijan yhteystiedot

Tarkastusinsinööri Juha Lehtilä, puh. 040 062 4602, erikoissuunnittelija Kimmo Mäkinen, puh. 050 382 6451 ja lakimies Patricia Nikko, puh. 040 023 9710, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Hanna Sandström, puh. 040 750 1876, etunimi. sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Ilmoitus

Osoitteessa ********* sijaitsevan tontin (jäljempänä tontti 1a) omistaja on ilmoituksessaan 16.8.2022 pyytänyt rakennusvalvontaviranomaista puuttumaan osoitteessa ********* (jäljempänä tontti 1b) sijaitsevan tontin luvattomaan korottamiseen alkuperäisestä sekä hulevesien ohjaamiseen tontille 1a. Ilmoituksen mukaan tontin 1b omistaja on kaivanut kellarista maa-ainesta tontilleen. Muun muassa maankorotuksen takia sulamisvedet ohjautuvat tontille 1a. Edelleen ilmoituksen mukaan osoitteessa ********* sijaitsevan tontin (jäljempänä tontti 20) ja tontin 1b ja 1a välissä on oja, joka on täysin hoitamaton, umpeenkasvanut ja tukossa tontin 20 ja tontin 1b kohdalta. Oja on hoidetulta tontin 1a osuudelta matala suhteessa tontin 1a korkoon ja näin ollen tontin 20 sulamisvesien ja tontin 1b hulevesien aiheuttama rasite on liian suuri. Vesi tulvii ojasta ja suoraan tontilta 1b tontille 1a.

Ilmoituksessa on vaadittu, että Tampereen kaupungin tulee velvoittaa tontin 1b omistaja kuljettamaan kellarikerroksesta kaivettu maa-aines pois tontilta, sekä huolehtimaan omalta osaltaan tontin 1b ja tontin 20 välisestä ojasta, jotta vesikuormitus vähenee tontilla 1a. Lisäksi ilmoituksessa on vaadittu, että tontin 20 omistajaa ohjeistetaan lumien kolaamisessa niin, ettei sulamisvedet aiheuta tulvimista tontille 1a.

Edelleen ilmoituksen mukaan tontin 1b omistaja on kaivanut kaupungin hulevesiojaa ja muokannut ********* vedenkulkua asentamalla ajoliittymän rumpuputken asentoon, jossa vesi ei pääse etenemään pidemmälle *********. Tampereen kaupungin on vaadittava tontin 1b omistajalta ojarummun ja ojan korjaamista. Myös kattovesien ohjaamista kaupungin hulevesiojaan tulee tarkistaa.

Ilmoitukseen on liitetty kuvia tontin 1a piha-alueen ja ympäröivien katuojien hulevesistä.

Kuuleminen

Kaupunki on varannut tontin 1b ja tontin 20 omistajille tilaisuuden lausua ilmoituksen johdosta.

Tontin 20 lausunto

Tontin 20 omistajan 3.9.2022 antaman lausunnon mukaan tontilla ei ole tehty maantäyttöjä, salaojituksia, ojien kaivuita eikä istutuksia. Omistaja on ilmoittanut ohjeistavansa tontin 20 asukkaat kolaamaan lumet mahdollisimman kauas naapurien ojista.

Tontin 1b lausunto

Tontin 1b omistaja on antanut asiassa lausunnon 25.9.2022 ja 26.9.2022. Tontin 1b omistaja on kiistänyt väitteet hulevesien luonnollisen kulun muuttamisesta, kaupungin hulevesiojan luvattomasta virtauksen muuttamisesta ja kattovesien ohjaamisesta katuojaan.

Lausunnossa kerrotaan tontilla 1b uusitun talolta kaupungin viemäriin menevä liittymä kesällä 2021. Tampereen Vedeltä saatiin konsultaatio työn vaatimuksiin. Maankaivuun jälkeen maa-aines palautettiin alkuperäiseen muotoonsa. Rumpuputkea ei asennettu eikä siirretty.

Lausunnon mukaan tontin rajalle on kattovettä varten asennettu maan alle säiliö, josta vesi imeytetään maaperään. Säiliöstä on ylipaisumista varten johdettu varoputki ojaan. 

Tontilla 1b sijaitsevan maa-aineksen osalta todetaan, että tontilla suoritetaan putkiremonttia ja tästä aiheutuvaa betoni/maa-ainesta on tilapäisesti varastoitu tontille, ja se poistetaan tontilta vuoden 2022 loppuun mennessä.

Lausunnossa katsotaan, että tontti 1a ei imeytä/viivytä sadevettä omalla tontillaan ja aiheuttaa itse suurimmat vesiongelmat mainitsemiinsa ojiin. Vesiongelmat ja tontille 1a valuva vesi korostuu tontin 1a puutteellisesta lumenluontisuunnitelmasta ja luvattomasta lumen varastoinnista katuojiin. Tontti 1a ei ole esittänyt mitään todistetta hulevesien valumisesta tontilta 1b tontille 1a.

Tontin 1b omistaja on lausunnossaan vaatinut tontin 1a velvoittamista hakemaan jälkikäteen rakennuslupaa tehdyille pihan muokkauksille, poistamaan lumet ohjeistuksen mukaisesti, poistamaan luvattomat aitaelementit tonttien rajalta rakennusjärjestyksen mukaisesti, siirtämään rajalle istutettua orapihlaja-aitaa siten, että aita on leikattavissa tulematta tontin 1b alueelle sekä ohjaamaan tontin 1a pihavalaistus siten, ettei se paista tontin 1b:n asuintiloihin.

Lausuntoon on liitetty valokuvia tontin 1a aidoista, istutuksista ja valaistuksesta sekä videotallenne tontin 1a lumen varastoinnista (katsottavissa ympäristö- ja rakennusjaoston kokoustyötilassa).

Tontin 1 a vastaselitys

Tontin 1a omistajat ovat antaneet 10.11.2022 lausuman asiassa saatujen lausuntojen ja selvitysten johdosta. Lisäksi tontin 1a omistajat ovat 15.12.2022 toimittaneet kaupungille kirjelmän ja esittäneet 20.1.2023 kiirehtimispyynnön asiassa.

Lausumassa on kiistetty tontin 1b vaatimukset ja väitteet perusteettomina. Ympäristö- ja rakennusjaosto on päätöksessään 8.2.2022 § 10 todennut, ettei ole näyttöä siitä, että tontin 1b vettyminen johtuisi tontin 1a piharemontista. Hulevesiremontti on tehty asianmukaisesti.

Tontin 1a lumet eivät aiheuta kosteusrasitusta tielle tai naapuritonteille. Lumet varastoidaan omalla tontilla. Tontti 1a on välillä kolannut lunta ********* ojaan omalle kohdalleen, mutta myös omaehtoisesti poiskuljettanut lunta ********* ojasta pitkin talvea. ********* vastainen tontin 1a raja on ojan pohjalla, noin 1 metri orapihlaja-aidasta ********* päin. Tontin 1b omistaja on kasannut lunta pihamaalleen jätemaan päälle, mikä on aiheuttanut sulamisvesien valumista alaspäin tontille 1a.

Tontilla ei ole luvattomia aitaelementtejä. Lähellä rajaa on kukkaruukkuja, jotka eivät ole kiinteitä elementtejä. Orapihlajan taimet on suojattu jäniksiltä verkkoaidalla. Orapihlaja-aita on istutettu siten, että sitä voidaan huoltaa omalta puolelta. Pihavalaistuksen todetaan olevan alkuperäinen v. 1983 ja tavanomainen.

Lausumassa on pyydetty edelleen viranomaista määräämään tontti 1b huolehtimaan asianmukaisesti hulevesistään, poistamaan hulevesistä aiheutuvat haitat ja siistimään pihamaa tiettyyn määräaikaan mennessä.

Lausumaan on liitetty valokuvia tontin 1b piha-alueelta (jätemaa/rakennusjäte sekä lumen varastointi) sekä tontin 1a lumen varastoinnista, rajapyykistä ja aidoista.

15.12.2022 toimitetussa kirjelmässä tontin 1a omistajat ovat huomauttaneet tontin 20 edelleen kasaavan lunta tontin 1a ja tontin 20 väliseen ojaan.

20.1.2023 toimittamassaan kiirehtimispyynnön liitteenä olevassa selvityksessä tontin 1a omistajat ovat muun ohella vaatineet kaupunkia lopettamaan lumen kasaamisen ********* ja ********* kulmaan, sekä auraamisen ********* pitkin niin, ettei se rasita tonttia 1a, tontin 1b omistajan velvoittamista korjaamaan pihamaan kallistusta ja tontin 20 omistajan kieltämistä kattovesien ohjaamiseen ja lumen kasaamiseen ojaan.

Tarkastuskäynnit

Rakennusvalvonta on tehnyt tontilla 1b tarkastuskäynnin 1.9.2022, 1.12.2022, 4.1.2023 ja 3.2.2023.

Johtopäätökset

Tontilla 1b oleva maa-aines ja rakennusjäte

Maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 166 §:n mukaan rakennus ympäristöineen on pidettävä sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset eikä aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä. Jos rakennuksen kunnossapitovelvollisuus laiminlyödään, kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi määrätä rakennuksen korjattavaksi tai sen ympäristön siistittäväksi.

Tampereen kaupungin rakennusjärjestyksen 48 §:n (Tontilla tapahtuva säilyttäminen ja varastointi) mukaan tonttia tai sen ympäristöä ei saa käyttää häiriötä aiheuttavaan, ympäristöä rumentavaan tai paloturvallisuutta vaarantavaan ajoneuvojen, koneiden, laitteiden, polttopuiden tai muiden vastaavien aineiden ja esineiden säilytykseen tai varastointiin.

Kaupungille toimitetusta kuvamateriaalista ilmenee, että tontin 1b pihamaalle on ollut varastoituna maa-ainesta ja rakennusjätettä. Asia on todettu myös rakennusvalvonnan 1.9.2022 tarkastuskäynnillä. 

Tontin 1b antaman selvityksen mukaan pihamaalla on kellarista poistettu maa-aines ja lattia, ja ne tullaan poistamaan tontilta vuoden 2022 loppuun mennessä. Maa-aines on aseteltu siten, ettei siitä aiheudu haittaa tontille 1a.

Tontin 1a lausuman mukaan rakennusjätettä säilytetään huolimattomasti ilman suojausta noin 1 metri tonttien 1a ja 1b välisestä rajasta. Säilytettävien maa-ainesten määrä on lisääntynyt rakennusvalvonnan 1.9.2022 suorittaman katselmuksen jälkeen. Jätteensäilytys tontilla rumentaa ympäristöä ja aiheuttaa haittaa naapureille. 

Tontin 1b omistajalle on 1.12.2022 lähetetty kehotus läjitetyn maa-aineksen ja purkutavaran poistamiseksi 31.1.2023 mennessä. 3.2.2023 suoritetussa tarkastuksessa on todettu, että maa-ainekset on poistettu, mutta kehotusta ei ole noudatettu purkutavaran poistamisen osalta kaikilta osin. Rakennusvalvonta jatkaa asian käsittelyä tältä osin.

Hulevedet

MRL:n 103 e §:n mukaan kiinteistön omistaja tai haltija vastaa kiinteistönsä hulevesien hallinnasta. MRL:n 103 k §:n mukaan kunnan määräämä monijäseninen toimielin voi antaa kiinteistön omistajalle tai haltijalle määräyksen hulevesistä aiheutuvan haitan poistamiseksi.

Rakennusjärjestyksen 36 §:n (Hulevesien johtaminen ja käsittely) mukaan kiinteistön hulevesiä ei saa johtaa jätevesiviemäriin. Tontille on rakennettava hulevesi- ja perustusten kuivatusjärjestelmä, josta vedet on imeytettävä omalle tontille, jos maaperäolosuhteet sen sallivat eikä vesihuoltolaista muuta johdu. Mikäli hulevedet johdetaan hulevesijärjestelmään tai katu- tai muun yleisen alueen kuivatusjärjestelmänä toimivaan avo-ojaan, on siihen saatava järjestelmän haltijan suostumus. Hulevesien poisjohtaminen on suoritettava siten, ettei siitä aiheudu haittaa naapureille tai kadun käyttäjille. Hulevesiä ei saa johtaa katu- tai muulle yleiselle alueelle. Rakennusvalvontaviranomainen voi määrätä useampia kiinteistöjä suunnittelemaan ja toteuttamaan yhteisen hulevesijärjestelyn, mikäli se alueen vesiolosuhteiden johdosta on välttämätöntä.

Tonttien hulevesitilannetta on tarkasteltu jo aiemmin rakennusvalvonnan toimesta. Tältä osin viitataan ympäristö- ja rakennusjaoston päätökseen 8.2.2022 § 10. Maankäyttö- ja rakennuslain 103 k §:n mukaista määräystä ei tuolloin annettu. Maaperän katsottiin hyvin todennäköisesti olevan huonosti vettä läpäisevää savimaata molemmilla tonteilla. Samoin molemmilla tonteilla tehtyjen mittavien maanmuokkausten ja muotoilujen todettiin voineen muuttaa hulevesien kulkeutumista tonteilla. Tontin 1b vettymisen ei katsottu johtuneen tontin 1a piharemontista. Toisaalta tontin 1b kesken olevista töistä johtuen ja koska selvityksestä ei yksiselitteisesti ilmennyt, että tontin 1b hulevesiä valuisi tonttien väliselle rajalle aikaisempaa enemmän, ei myöskään tontin 1b omistajaa velvoitettu toimenpiteisiin.

Rakennusvalvonnan valvontakäynnin perusteella esittämä ratkaisuehdotus tilanteen korjaamiseksi oli (tarkastuskertomus 2.7.2021): ”Hulevesien imeyttäminen tulee hoitaa omalla puolella tonttia. Rajalle voidaan tehdä yhteinen painanne. Mikäli painanne tehdään rajalle, rakennusvalvonta suosittelee, että painanteesta tehdään kirjallinen sopimus. Mikäli rajalle tulevasta painanteesta ei päästä yhteisymmärrykseen, tulee painanteet tehdä oman tontin puolelle. Rakennusvalvonta suosittelee hankkimaan pätevän suunnittelijan, jolla teettää suunnitelma hulevesien poisjohtamisesta ja tekemään sopimuksen hulevesien poisjohtamisesta suunnitelmien pohjalta.”

Rakennusvalvonta suosittelee edelleen yhteisen painanteen / tonttien omien painanteiden toteuttamista aiemmin annetun ratkaisuehdotuksen mukaisesti. Rakennusvalvonnalla ei ole käytettävissä aikaisempia eikä nykyisiä pinnantasaustietoja. Alueen ollessa kauttaaltaan melko tasaista ja perusmaan ollessa huonosti vettä läpäisevää, rakennusvalvonta ei voi osoittaa, mistä ajoittain lammikoituvat hulevedet ovat peräisin eikä sitä, että hulevesiä olisi tarkoituksellisesti johdettu naapureiden tonteille. Ei ole näytetty, että tontin 20 puolella olevaan painanteeseen kertyvä vesi olisi peräisin ainoastaan tonteilta 20 ja 1b. MRL:n 103 k §:n mukaista määräystä ei ole tarpeen antaa. 

Ajoittain tulvivat painanteet sijaitsevat tonttirajoilla tontin 20 puolella ja katualueella eli tonttien reuna-alueilla, joissa niistä on mahdollisimman vähän haittaa varsinaisille tonttialueille ja rakennuksille. Joka tapauksessa kaupunki tulee kadun kunnossapidollisin toimin vuoden 2023 aikana perkaamaan katuojat ********* ja ********* osalta, jolloin tonttirajoilla olevan ojan kuormitus vähenee veden päästessä kulkeutumaan ympäröiviin katuojiin.

Lisäksi viitataan edellä kohdassa ”Tontilla 1b oleva maa-aines ja rakennusjäte” todettuun maa-ainesten poistamiseen, minkä johdosta tontin 1b maankorotuksesta johtunut sulamisvesien kulkeutuminen tontille 1a on poistunut.

Lumen varastointi

Rakennusjärjestyksen 27 §:n (Lumen poistaminen ja varastointi) mukaan tontilta ei saa varastoida lunta katu- tai muulle yleiselle alueelle. Lumet on tarvittaessa kuljetettava lumen vastaanottopaikkoihin, jotta vältytään sulamisvesien aiheuttamilta ongelmilta ja vaurioilta. Lumen varastointi on suoritettava siten, ettei siitä aiheudu vaaraa tai haittaa naapureille, ympäristölle tai kadun käyttäjille.

Kaupungille toimitetusta videosta käy ilmi, että tontin 1a ajoneuvoliittymän molemmin puolin katuojaan on varastoitu jonkin verran lunta. Tontin 1a lausuman mukaan lumet on varastoitu omalla tontilla, välillä on kolattu lunta ********* ojaan, mutta myös omaehtoisesti poiskuljetettu lunta *********ojasta pitkin talvea. ********* vastainen tontin 1a raja on ojan pohjalla, noin 1 metri orapihlaja-aidasta ********* päin.

Esitetyn selvityksen ja kuvamateriaalin perusteella voidaan todeta, että lunta on varastoitu pääosin omalla tontilla, ja että lunta on myös poiskuljetettu katualueelta. Ottaen huomioon viime talven verraten runsas lumitilanne, tontin 1a lumen varastointia ei voida pitää mitenkään erityisen poikkeavana eikä sen ole katsottava olleen rakennusjärjestyksen vastaista.

Tontin 20 omistajan asiassa antama lausunnon mukaan tontin asukkaita on ohjeistettu kolaamaan lumet mahdollisimman kauas naapureiden ojista. Tontin 1a kiirehtimispyynnön 20.1.2023 liitteenä olevassa selvityksessä on tuotu esiin, että tontti 20 kasaa edelleen lunta nyt kauemmaksi tontista 1a, mutta ylempään kohtaan tontin 1b kohdalle, josta se sulamisvesinä valuu edelleen tontille 1a hoitamattoman rajaojan takia.

Todetaan, että tontin 20 lumen varastointi tapahtuu omalla tontilla, eikä varastoinnista välittömästi aiheudu kulku- tai näköhaittaa tontille 1a. Mahdollinen haitta aiheutuu välillisesti lumien sulamisesta. Sulaessaan se hakeutuu painanteisiin ja lopulta kuormittaa katuojaa. Samoihin painanteisiin kulkeutuu myös tontille 1a sataneiden lumien sulamisvesiä. Olennaista on, riittävätkö painanteet vai voidaanko ne ohjata painanteista eteenpäin. Hulevesien hallintaan on tulossa parannusta katuojien perkaamisen johdosta kohdassa ”Hulevedet” kerrotun mukaisesti. Perkaamisen vaikutusta hulevesien hallintaan tulee seurata.

Edellä olevan johdosta todetaan, että myöskään tontin 20 lumen varastointia ei voida pitää mitenkään erityisen poikkeavana eikä asia tässä vaiheessa aiheuta muita toimenpiteitä.

Tontin 1b kattovesien johtaminen

Rakennusjärjestyksen 36 §:n mukaan kiinteistön hulevesiä ei saa johtaa jätevesiviemäriin. Mikäli hulevedet johdetaan hulevesijärjestelmään tai katu- tai muun yleisen alueen kuivatusjärjestelmänä toimivaan avo-ojaan, on siihen saatava järjestelmän haltijan suostumus.

Tontti 1b ei ole hakenut tai täydentänyt rajakohtalausuntoa hulevesien johtamiseksi. Tontin 1b omistajalle 1.12.2022 lähetetyssä kehotuksessa on todettu, että hulevesien johtamiseksi kaupungin hallitsemaan katuojaan tulee hakea rajakohtalausunto. 

Tontin 1b omistaja on sittemmin ilmoittanut, että kattovettä varten maan alle asennettu säiliö ja ylipaisumista varten ojaan johdettu varoputki on poistettu.

3.2.2023 suoritetussa tarkastuksessa on todettu, että kattovesien imeytyskaivo on poistettu ja että hulevesien pois johtamiseksi on rakennettu vedenpoistojärjestelmä tarkastuskaivoineen. Tarkastuksessa ei voitu todeta minne kyseisen vedenpoistojärjestelmän vedet on ohjattu. Rakennusvalvonta tulee edellyttämään, että hulevesien johtamiseksi katuojaan tulee hankkia rajakohtalausunto tai vaihtoehtoisesti muu selvitys siitä, miten hulevedet tontilla käsitellään.

Tontin 1b ajoliittymän rumpuputki sekä ********* katuojan kaivuu

Kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain 4.2 §:n mukaan tontinomistaja vastaa tontille johtavan kulkutien kunnossapidosta. Kulkutien kunnossapitoon kuuluu tonttiliittymän alla olevan avo-ojaan liittyvän rummun pitäminen läpi vuoden toimivana, kuten riittävässä määrässä vapaana lehdistä, roskista, lumesta ja jäästä. Edelleen lain 10.3 §:n mukaan tontinomistajalle kuuluu muun ohella enintään 3 metrin etäisyydelle tontin rajasta ulottuvan, tonttiin välittömästi rajoittuvan viherkaistan ja ojan alueella roskien poistaminen, muu puhtaanapito ja kasvillisuuden siistinä pitäminen. Sen sijaan ojaan kohdistuviin kaivuu- tms. toimenpiteisiin tontinomistajalla ei ole oikeutta ryhtyä ilman kaupungin lupaa.

Kaupungille toimitetusta kuvamateriaalista on havaittavissa rakentamistoiminta, jota on suoritettu katu-alueen puolella ilman katulupaa. Tällä toiminnalla kadun kuivatukselle ojassa on aiheutettu huleveden viettokaltevuuden muutoksia. Nämä muutokset saattavat aiheuttaa ongelmia kokonaisvaltaisesti katukuivatuksen ja koko alueen suhteen. 

Kaupunki on myös suorittanut kohteessa mittauksia katuojan ja liittymärummun koroista. Mittaustulosten ja alueella tehtävän katselmuksen perusteella kaupunki tulee arvioimaan ja suorittamaan kadun teknisen toimivuuden kannalta tarvittavat perkaus- yms. toimenpiteet vuoden 2023 aikana.

Tontin 1a piharemontti

Myös tontin 1a piha-alueen muokkauksia on tarkasteltu jo aiemmin viranomaisen toimesta (ympäristö- ja rakennusjaoston päätös 8.2.2022 § 10). Tuolloin on selvitetty tontilla 1a keväällä 2021 tehtyä piharemonttia hyvin kattavasti. Tontilla 1a ei ole katsottu tehdyn rakennusjärjestyksen vastaista pengertämistä, eikä tontin 1b vettymisen ole katsottu johtuvan tontin 1a piharemontista. Päätöksessä ei ole todettu tontin 1a korkeusasemaa muutetun lupaa edellyttävällä tavalla.

Aidat ja istutukset

Rakennusjärjestyksen 26 §:n (Aidat ja istutukset) mukaan tonttien väliselle rajalle naapurien yhteisellä sopimuksella rakennettava enintään 1,2 m korkea aita ei edellytä lupaa. Jos sopimukseen aidasta ei päästä, voi tontin omistaja rakentaa enintään 1,2 m korkean rakenteellisen aidan etäisyydelle, joka on vähintään sama kuin aidan korkeus. Rakentamistapaohjeiden mukaan enintään 2,5 m korkea pensasaita voidaan toteuttaa ilman naapurin suostumusta, mikäli aita on kokonaisuudessaan omalla tontilla ja se voidaan hoitaa oman tontin puolelta. 

Kaupungille toimitetusta kuvamateriaalista voidaan todeta, että tontin 1a alueella tonttien 1a ja 1b rajan tuntumassa sijaitsee verkkoaita, orapihlaja-aita sekä ruukkuistutuksia.

Verkkoaidan katsotaan olevan väliaikainen taimisuoja eikä rakennusjärjestyksen tarkoittama pysyvä rakenteellinen aita. Myöskään rajan läheisyydessä tontin 1a alueella sijaitsevat ruukkuistutukset eivät ole rakennusjärjestyksen tarkoittamia rakenteellisia aitoja, vaan ne katsotaan valvonnan ulkopuolelle rajautuviksi kalusteiksi.

Orapihlaja-aidan sijainnin tontilla 1a voidaan kuvien perusteella katsoa tällä hetkellä olevan rakentamistapaohjeen mukainen. Aidan hoitaminen on mahdollista omalta puolelta niin kauan kun se pidetään riittävän matalana.

Valaistus

Rakennusjärjestyksen 18 §:n mukaan rakennuksen valaistusjärjestely ei saa häiritä alueen asukkaita. Koska häiritsevyys ei ole yksiselitteisesti määriteltävissä, rakennusvalvonta puuttuu vain erittäin räikeisiin tapauksiin, esim. häikäisevät valonheittimet.

Kaupungille toimitetun kuvamateriaalin perusteella voidaan todeta tontin 1a rakennuksen seinään kiinnitettyjen valaisimien olevan tavallisia seinävalaisimia, ja niiden tuottaman valon normaalia siten, että rakennuksen valaistuksen katsotaan olevan rakennusjärjestyksen mukainen. 

Lumen auraaminen katualueella ja aurauslumien kasaaminen katuojiin

********* lumenaurauksen ja aurauslumien kasaamisen osalta todetaan, että katujen sivuojat eivät ole talvikunnossapidon piirissä, vaan ne toimivat talvikaudella lumitilana, jonne kadun lumia voidaan lähtökohtaisesti aurata. Auraustoiminnassa tulee kuitenkin huomioida liikenneturvallisuuteen vaikuttavat seikat kuten risteysalueiden riittävät näkemät, sekä se, ettei lumen sijoittelusta aiheudu haittaa kadulle tai teknisiä ongelmia kiinteistöille.

Tontin 1a omistajien asiassa antama palaute on saatettu katujen kunnossapidosta vastaavien tietoon. Mikäli tilanne ei korjaannu, tullaan asiaa tarvittaessa käymään tarkemmin läpi.

Liitteet sisältävät henkilötietoja, minkä johdosta niitä ei julkaista kaupungin internet-sivuilla.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Henttonen Juha, Rakennusvalvontapäällikkö

Maankäyttö- ja rakennuslain 103 k §:n mukaista määräystä ei anneta.

Asia ei anna aihetta muihin kuin perusteluissa mainittuihin toimenpiteisiin.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Kiinteistön haltijat, Juha Lehtilä, Kimmo Mäkinen, Patricia Nikko

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomaisella on lisäksi valitusoikeus, jos laissa niin säädetään tai jos valitusoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Yleistiedoksiannossa tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta kaupungin verkkosivuilla. Jos ilmoitus julkaistaan kaupungin verkkosivujen lisäksi myös sanomalehdessä, katsotaan tiedoksiannon tapahtuneen kuitenkin seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta verkkosivuilla. Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.