Yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaosto, kokous 21.2.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 24 Päätös CeLLife Technologies Oy koetoimintaa koskevasta ilmoituksesta 

TRE:8625/11.01.00/2022

Valmistelija

  • Skippari Kati, Ympäristöpäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Ympäristötarkastaja Sari Sassi, puh. 050 328 5969, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Hanna Sandström, puh. 040 750 1876, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

CeLLife Technologies Oy on tehnyt ympäristönsuojelulain (527/2014) 119 §:n mukaisen ilmoituksen ympäristönsuojeluviranomaiselle koeluonteisesta toiminnasta, joka koskee litiumioniakuista purettujen akkukennojen uudelleen käyttöön valmistelua. Samalla CeLLife Technologies Oy hakee jätelain (646/2011) 5 b §:n mukaista päätöksentekoa siitä, että yhtiön tarkastamat, korjaamat ja myytäväksi luokittelemat akkukennot lakkaavat olemasta jätettä.

Ympäristönsuojelulain 31 § mukaan koeluonteiseen lyhytaikaiseen toimintaan, jonka tarkoituksena on käsitellä jätettä laitos- tai ammattimaisesti tällaisen toiminnan vaikutusten, käyttökelpoisuuden tai muun näihin rinnastettavan seikan selvittämiseksi, ei tarvita ympäristölupaa. Koeluonteisesta toiminnasta on tehtävä viranomaiselle ympäristönsuojelulain 119 § mukainen ilmoitus.

Koeluonteista toimintaa koskevan ilmoituksen käsittelee se viranomainen, jonka toimivaltaan kuuluisi kyseistä toimintaa koskevan ympäristöluvan käsitteleminen. Ympäristönsuojeluasetuksen (713/2014) 2 §:n kohdan 12 f mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomainen käsittelee ympäristölupahakemuksen, joka koskee jätteen ammattimaista tai laitosmaista käsittelyä, kun käsiteltävän jätteen määrä on alle 20 000 tonnia vuodessa.

Ilmoituksen mukaisesta koetoiminnasta ei aiheudu ilmoituksen ja liitteenä olevassa päätöksessä määrätyn mukaisesti toteutettuna terveyshaittaa, merkittävää muuta ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa tai muuta haitallista seurausta.

Ympäristönsuojelulain 200 §:n mukaan päätöksen tehnyt viranomainen voi määrätä, että ympäristönsuojelulain 122 §:ssä tarkoitettua määräystä tai päätöstä on oikaisuvaatimuksesta ja muutoksenhausta huolimatta noudatettava. Koeluonteisen toiminnan saa aloittaa 30 vuorokauden kuluttua ilmoituksen jättämisestä. Sen varmistamiseksi, että koeluonteinen toiminta tehdään tässä päätöksessä määrätyssä laajuudessa ja muodossa, on tarpeen määrätä päätöstä noudatettavaksi mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta. Muutoksenhakutuomioistuin voi valituksesta kumota määräyksen tai muuttaa sitä tai muutoinkin kieltää päätöksen täytäntöönpanon (YSL 201 §).

Ympäristöministeriön 30.8.2019 julkaiseman muistion "Jätteeksi luokittelun päättymistä koskeva tapauskohtainen päätöksenteko" mukaan jätteeksi luokittelun päättyminen voidaan ratkaista tapauskohtaisella menettelyllä, ellei tiettyä jätettä koskevaa unionin tai kansallisen tasoista säädöstä ole annettu. Tapauskohtaisessa harkinnassa voidaan muistion mukaan käyttää apuna jätelain 5 §:n 4 momentissa säädettyjä arviointiperusteita.

CeLLife Techologies Oy:n hakemuksen mukaisen hyödyntämistoimen läpi käyneelle litiumioniakkujen kennoille ei ole annettu yhteisiä jätteeksi luokittelun päättymisen kriteerejä Euroopan unionissa eikä kansallisesti. Hakemuksessa on riittävän luotettavasti osoitettu, että hakemuksen mukainen litiumioniakun kenno hyödyntämistoimen läpikäytyään täyttää kaikilta osin jätelain 5 §:n 4 momentissa säädetyt arviointiperusteet jätteeksi luokittelun päättymiselle.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Skippari Kati, Ympäristöpäällikkö

Päätetään, että CeLLife Techologies Oy voi toteuttaa ilmoituksen mukaisen koeluonteisen toiminnan, joka koskee litiumioniakuista purettujen akkukennojen uudelleen käyttöön valmistelua. Toimintaa on harjoitettava ilmoituksessa ja annetussa vastineessa esitetyn mukaisesti, ellei liitteenä olevan päätöksen määräyksistä muuta johdu.

Määrätään ympäristönsuojelulain 200 § nojalla, että liitteenä olevaa päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, jollei muutoksenhakuviranomainen toisin määrää.

Ratkaistaan, että koetoiminnan aikana koetoimintailmoituksen mukaisesti CeLLife Techologies Oy:n testaamat ja uudelleen käyttöön valmistelemat litiumioniakkujen kennot ovat jätelain 5 b §:n mukaisesti käyneet läpi hyödyntämistoimen, eivätkä ole enää jätettä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

CeLLife Techologies Oy, Pirkanmaan ELY-keskuksen ympäristövastuualue (kirjaamo.pirkanmaa@ely-keskus.fi), Kansallinen tuottajavastuuvalvontaviranomainen (tuottajavastuu@ely-keskus.fi), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes (kirjaamo@tukes.fi), Pirkanmaan pelastuslaitos (pirkanmaanpelastuslaitos@pirha.fi)

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Valitusoikeus on:
1) asianosaisella;
2) rekisteröidyllä yhdistyksellä tai säätiöllä, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät;
3) toiminnan tai hankkeen sijaintikunnalla ja muulla kunnalla, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät;
4) valtion valvontaviranomaisella sekä toiminnan tai hankkeen sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomaisella;
5) asiassa yleistä etua valvovalla viranomaisella;
6) kunnan jäsenellä (maa-ainesluvat)

Valitusviranomainen

Valitus tehdään ympäristönsuojelulain ja vesilain mukaisissa asioissa sekä maa-aineslain ja ympäristönsuojelulain mukaisesta yhteisluvasta Vaasan hallinto-oikeudelle.

Vaasan hallinto-oikeus
Korsholmanpuistikko 43
PL 204, 65101 Vaasa
faksi: 029 56 42760
sähköposti: vaasa.hao@oikeus.fi

Valitus tehdään maa-aineslain mukaisissa asioissa Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle.

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Päätös annetaan tiedoksi julkisella kuulutuksella kaupungin verkkosivuilla. Tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen seitsemän päivän kuluttua päätöksen julkaisemisesta. Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätöksen tiedoksiantopäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä
    
Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perustelut
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.