Kaupunginhallitus, kokous 20.3.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 116 Tampereen kaupungin vuoden 2022 tilinpäätös 

TRE:7257/02.02.02/2022

Valmistelija

  • Männikkö Jukka, Talousjohtaja
  • Linnamaa Reija, Strategiajohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Talousjohtaja Jukka Männikkö, puh. 050 576 7539 ja strategiajohtaja Reija Linnamaa, puh. 040 572 9610, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio, puh. 040 514 4884, etunimi.sukunimi@tampere.fi  

Perustelut

Tampereen kaupungin talous säilyi kolmatta vuotta peräkkäin vakaana ja ylijäämäisenä. Tulos tosin heikkeni edellisen vuoden ennätyksellisestä tuloksesta, mutta ilman kertaluonteisten suurten myyntivoittojen laskua tulos olisi ollut vuoden 2021 tasolla. Kunnallisverotulojen ja yhteisöverotulojen tilitykset kehittyivät erittäin positiivisesti. Kun lisäksi toimintamenojen kasvu oli kokonaisuudessaan maltillista, niin tilikauden tuloksesta tuli hyvin tasapainoinen.

Tilinpäätöksen vuosikate oli 142,3 milj. euroa, joka kattoi suunnitelmapoistoista 114 prosenttia. Tilikauden tulos oli 17,8 milj. euroa, mikä oli 11,1 milj. euroa muutettua talousarviota ja 44,4 milj. euroa alkuperäistä talousarviota parempi. Tulos toteutui  pitkälti sen mukaisena, mitä vuoden aikana talousraportoinneissa ennustettiin.

Toimintamenot kasvoivat 4,3 prosenttia ja nettomenot kasvoivat 9,6 prosenttia. Nettomenojen kasvua selittää erityisesti pysyvien vastaavien myyntivoittojen aleneminen vuoden 2021 poikkeuksellisen korkeasta tasota 54,5 milj. eurolla. Nettomenojen vertailukelpoinen kasvu ilman myyntivoittoja oli 5,2 prosenttia. Asukaskohtaiset käyttökustannukset kasvoivat 2,2 prosenttia

Verotuloja tilitettiin 74,8 milj. euroa eli 6,7 prosenttia vuotta 2021 enemmän. Kunnallisverotulojen 6,4 prosentin kasvu oli 1,3 prosenttiyksikköä koko maan keskimääräistä kasvua parempi. Kunnallisverotulojen vahvan kasvun taustalla oli sekä työllisten määrän kasvu että työttömyysasteen lasku. Yhteisöveroja kertyi 8,9 prosenttia edellisvuotta enemmän, vaikka valtio pienensi kuntaryhmän yhteisövero-osuutta kahdesta edellisestä vuodesta 10 prosenttiyksiköllä.

Nettoinvestoinnit olivat 232,5 milj. euroa, missä oli kasvua 4,8 milj. euroa vuodesta 2021. Nettoinvestoinnit alittuivat muutetusta talousarviosta 56,9 milj. eurolla. Rahalaitoksilta nostetut pitkäaikaiset velat lyhenivät vuoden aikana yli 25 milj. eurolla. Lyhytaikainen konsernitilivelka tytäryhtiöille kasvoi noin 60 milj. eurolla. Asukaskohtainen lainamäärä kasvoi 69 eurolla ja asukaskohtainen lainamäärä oli vuoden lopussa 3 718 euroa.

Palkallisten henkilötyövuosien määrä vuonna 2022 oli 13 206 henkilötyövuotta, josta palkkatuetun henkilöstön osuus oli 180 henkilötyövuotta. Henkilötyövuodet alittivat muutetun talousarvion 641:llä. Kaupungin henkilötyövuosien määrä kasvoi edellisvuoteen nähden 251 henkilötyövuodella (1,9 %). Kasvu aiheutui pääasiassa lisääntyneestä palvelutarpeesta sekä sairauspoissaolojen ja sijaistarpeen kasvusta. Henkilöstökulut alittivat muutetun talousarvion 18,0 milj. eurolla.

Vuoden 2022 lopussa Tampereen konsernitilinpäätökseen kuului yhteensä 92 konserniyhteisöä, joista 12 ei ole yhdistelty konsernitilinpäätökseen. Konsernin 114,2 milj. euron tilikauden tulos oli jälleen erittäin hyvä. Konsernin investointimenot olivat 550,1 milj. euroa ja investointimenot kasvoivat 29,5 milj. eurolla edellisestä vuodesta. Konsernin investointien tulorahoitusprosentti oli 71. Konsernin 9 133 euron asukaskohtainen lainamäärä väheni 210 eurolla vuodesta 2021. Konsernin korollinen vieras pääoma pieneni 7,1 milj. eurolla.

Pirkanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän perussopimuksen 28 §:n mukaan kuntayhtymän purkamisesta päättävät jäsenkuntien valtuustot. Koska hyvinvointialueiden perustaminen on perustunut sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimen uudistusta koskevaan lainsäädäntöön, ei kuntien tarvitse erikseen päättää kuntayhtymän purkamisesta.

Talousarvion toteutuminen

Tilinpäätöksen talousarvion toteumaosa sisältää laskelmaosan, strategiaosan, palvelualueiden, kehitysohjelmien, konsernihallinnon ja taseyksiköiden talousarvion toteumavertailun sekä konsernin tytäryhteisöjen tavoitteiden toteuman. Talousarvion toteumavertailuissa on esitetty valtuuston talousarviossa hyväksymän sitovuustason mukaisten määrärahojen, tuloarvioiden, investointien ja toiminnan tavoitteiden toteumat ja niiden olennaiset poikkeamat talousarvioon perusteluineen.

Toimintayksiköiden talous toteutui pääsääntöisesti muutetun talousarvion mukaisena tai hieman muutettua talousarviota parempana. Merkittävimmät poikkeamat muutettuun talousarvioon nähden olivat elinvoima- ja osaamislautakunnan 9,5 milj. euron sekä konsernihallinnon ICT-kehittämisen 4,7 milj. euron talousarviota paremmat toteumat. Sosiaali- ja terveyslautakunnan nettomenot alittuivat 2,2 milj. eurolla muutetusta talousarviosta ja sosiaali- ja terveyslautakunnan nettomenot kasvoivat 5,4 prosentilla vuodesta 2021. Sosiaali- ja terveyslautakunnan asukaskohtaiset nettokustannukset kasvoivat 3,2 prosenttia. Kaikki valtuustoon nähden sitovien erien talousarviopoikkeamat on esitetty toimintakertomuksen kohdassa Olennaiset poikkeamat talousarvioon.

Toiminnan tavoitteiden toteutuminen

Vuosi 2022 oli Tampereen strategian Tekemisen kaupunki ensimmäinen toteutusvuosi. Kaupunginvaltuusto asetti vuoden 2022 talousarviossa strategian pohjalta yhteensä 10 koko kaupunkia koskevaa toiminnan tavoitetta ja palvelualueille yhteensä 36 tavoitetta. Pirkanmaan pelastuslaitokselle ja liikelaitoksille asetettiin yhteensä 11 tavoitetta. Tytäryhteisöille asetettiin 52 tavoitetta, jotka tuovat esiin pääomistajan tahdon.

Talousarvion toiminnan tavoitteet perustuvat Tampereen strategiaan. Talousarviossa tavoitteita asetetaan ensisijaisesti toiminnan vaikuttavuudelle ja tuloksille. Toiminnan tavoitteet ovat valtuustoon nähden sitovia, pois lukien tytäryhteisöille asetetut tavoitteet.

Suoraan strategiasta johdetuista 46 toiminnan tavoitteesta 25 toteutui ja 8 toteutui osittain. Tavoitteista 10 jäi toteutumatta ja 3 tavoitteen toteutumista ei voida arvioida. Liikelaitosten ja Pirkanmaan pelastuslaitoksen 11 toiminnan tavoitteesta 7 toteutui, 1 toteutui osittain ja 3 tavoitetta jäi toteutumatta. Tytäryhteisöjen 52 toiminnan tavoitteesta 36 toteutui, 4 toteutui osittain ja 12 jäi toteutumatta.

Tamperelaisten hyvinvointia ja hyvinvointialueelle siirtyneitä ennaltaehkäiseviä palveluja koskevat tavoitteet toteutuivat pääosin suunnitellusti. Vuonna 2022 ikäihmisistä lähes 92 prosenttia asui kotona, kotihoidon asiakkaiden sairaalavuorokausien määrä väheni edelliseen vuoteen verrattuna ja lastensuojelun asiakkaiden osuus väestöstä oli alle tavoitteelle asetetun 5,7 prosentin raja-arvon. Vuodenvaihteessa tapahtunut sosiaali- ja terveyspalvelujen ja pelastustoimen luovutus hyvinvointialueelle toteutui kaupungin näkökulmasta suunnitelman mukaisesti ja näin ollen palvelujen jatkuvuus turvattiin ja asiakas- ja potilastietojärjestelmät ovat pääsääntöisesti toimineet hyvin.

Työllisyystilanne kehittyi vuoden 2022 aikana positiiviseen suuntaan. Tampereen työttömyysaste oli vuoden alussa 11,4 prosenttia ja kevään aikana se alitti kymmenen prosentin rajan. Loka-marraskuussa lähestyttiin jo yhdeksää prosenttia (9,2 %). Joulukuussa työttömyysaste kasvoi hieman kausimaiseen tapaan. Työllisyyskokeilussa onnistuttiin tavoitteissa. Työttömien asiakkaiden määrä kokeilussa vähentyi 7,4 prosentilla joulukuusta 2021. Myös nuorten työttömyysaste laski Tampereella vuoden aikana 1,7 prosenttiyksikköä, kun viidessä muussa suuressa kaupungissa lasku oli keskimäärin 1,3 prosenttiyksikköä. Ulkomaalaisten laaja työttömyysaste kasvoi sen sijaan 2,8 prosenttiyksikköä. Tätä selitti osin tilapäistä suojelua saavien ukrainalaisten työnhakija-asiakkaiden tulo.

Lasten ja nuorten hyvinvointia on nostettu tällä valtuustokaudella erityisesti esiin. Vuonna 2022 tehdyn selvityksen mukaan Tampereen perusopetuksen kaikista oppilaista koki olonsa hyväksi koulussa 88,9 prosenttia, mikä ylitti selkeästi tavoitteeksi asetetun 70 prosentin. Sitä vastoin tavoite ammatillisten perustutkinto-opiskelijoiden negatiivisista eroamisista jäi toteutumatta. Myöskään ammatillisista perustutkinnoista ei valmistunut kunnianhimoiseksi tavoitteeksi asetettua 2 700 opiskelijaa.

Tampereen kansainvälisyyden edistämiseen liittyvät tavoitteet etenivät vuoden aikana suotuisasti. Kansainvälisten opiskelijoiden hakijamäärät kasvoivat Tampereen ammattikorkeakoulussa noin 37 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna ja Tampereen yliopiston osalta kasvua oli maisteriohjelmissa yhdeksän prosenttia ja kandiohjelmissa 151 prosenttia. Tutkijoiden ja erityisasiantuntijoiden ensimmäisten oleskelulupien määrä kasvoi 23,5 prosenttia vuoteen 2021 verrattuna. Tavoitteiden toteutuminen kertoo Tampereen kansainvälisen vetovoiman vahvistumisesta, mutta taustalla on oletettavasti myös koronapandemian aikana syntynyttä patoumaa, joka on nyt toteutunut.

Kaupunkiympäristön kehittämiseen liittyvät tavoitteet toteutuivat osittain. MAL 4 -sopimuksen mukainen asuntotuotantotavoite toteutui. Tavoite 110 pientalon rakentamisen mahdollistamisesta ei toteutunut vuoden 2022 osalta, mutta ennuste on, että tavoite toteutuu asemakaavoitusohjelman 2022-2026 aikana tarkasteltuna. Yhtiömuotoisen asumisen tontteihin liittyvä tavoite jäi toteutumatta erinäisten kaavojen valmisteluihin liittyvien viivästysten takia. Joukkoliikenteen matkustajamäärä on ylittänyt koronapandemiaa edeltävät määrät. Ilahduttavaa on, että matkustajamäärien noustessa myös asiakaskokemus on noussut erittäin hyvälle tasolle. Suositteluhalukkuusluku (NPS) on bussien osalta hyvällä ja ratikan osalta erittäin hyvällä tasolla.   

Koko kaupunkia koskevat, organisaation toimintakykyyn liittyvät tavoitteet etenivät lähes suunnitellusti. Muun muassa tavoitteet esihenkilötyön ja henkilöstön työhyvinvoinnin parantumiseen toteutuivat. Työntekijäkokemuskyselyn tulokset parantuivat osittain edelliseen vuoteen verrattuna. Kyselyn QWL eli työelämän laatuindeksi parantui, mutta työnantajan suosittelua kuvaava eNPS-luku heikkeni hiukan. Kokonaisuudessaan molemmat tulokset ovat Tampereella kuitenkin suhteellisen hyvällä tasolla. Digitalisaation osalta vuonna 2022 tavoitteena oli, että verkkoasiointi on mahdollista 30 prosentissa kaupungin palveluja. Prosenttiosuus jäi 24:ään. Sosiaali- ja terveyspalvelujen siirtyminen hyvinvointialueelle vaikuttaa palveluiden prosenttiosuuden mittarointiin jatkossa. Tämä muutos tullaan huomioimaan osana Tampereen strategian Tekemisen kaupunki päivitystä kevään 2023 aikana.

Liikelaitosten ja Pirkanmaan pelastuslaitoksen tavoitteet saavutettiin pääosin suunnitellusti.

Lautakuntien ja konsernihallinnon vuosisuunnitelmissa määritellään talousarviossa asetettuja tavoitteita toteuttavia toimenpiteitä, joista raportoidaan lautakunnille kolmannesvuosittain. Vuoden 2022 osalta lautakuntien vuosisuunnitelman toteutumisesta on raportoitu kullekin lautakunnalle elokuun lopun ja vuoden lopun tilanteesta. Huhtikuun lopun tilanteesta ei raportoitu, sillä vuosisuunnitelmat valmistuivat poikkeuksellisesti uuden strategian hyväksymisen jälkeen helmikuussa 2022. Konsernihallinnon taloutta on raportoitu toiminnan ja talouden katsauksissa sekä tilinpäätöksessä. Vuosisuunnitelman 2022 toimenpiteistä on raportoitu ylimmän johdon tavoite- ja kehityskeskusteluissa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Tampereen kaupungin vuoden 2022 tilinpäätös allekirjoitetaan ja jätetään tilintarkastajien tarkastettavaksi.

Konsernihallinto oikeutetaan tekemään tilinpäätökseen teknisluonteisia tarkistuksia ja korjauksia.

Tilinpäätös saatetaan tarkastuslautakunnan valmistelun jälkeen edelleen valtuuston käsiteltäväksi.

Esitetään valtuuston päätettäväksi:

Esitetyt talousarvion menojen ylitykset, tuloksen alitukset ja investointimäärärahojen ylitykset hyväksytään.

Kaupungin tilikauden tulos muodostui 17 825 522,21 euroa ylijäämäiseksi. Tilikauden tulosta käsitellään siten, että aiemmin tehdyistä investointivarauksista syntynyttä poistoeroa tuloutetaan 1 708 369,92 euroa, Vahinkorahastosta tuloutetaan 561 396,86 euroa toteutuneiden menojen katteeksi ja että tilikauden ylijäämä 20 095 288,99 euroa siirretään taseen oman pääoman edellisten tilikausien ylijäämä -erään.

Selvitystä talouden tasapainotuksen toteutumisesta tilikaudella ei tarvita, koska taseessa on aikaisemmilta tilikausilta kertyneitä ylijäämiä.

Pirkanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän toiminnan päättyminen 31.12.2022 merkitään tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden talousjohtaja Jukka Männikölle, strategiajohtaja Reija Linnamaalle, johtaja Mikko Nurmiselle, johtaja Teppo Rantaselle sekä liiketoiminta- ja rahoitusjohtaja Arto Vuojolaiselle. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistuivat ennen päätöksentekoa.

Brigita Krasniqi ja Johanna Loukaskorpi saapuivat kokoukseen keskustelun aikana.

Tiedoksi

Konsernihallinto, palvelualueet ja liikelaitokset, Jukka Männikkö, Reija Linnamaa, Nina Mustikkamäki, Hanna Jääskeläinen, Heini Ruski, Erja Viitala

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)