Perustelut
Enqvistinkadun katusuunnitelma nro 1/22070 välillä Energiakatu – Paasikiventie, Possiojankadun katusuunnitelma nro 1/22071 välillä Enqvistinkatu – Possiojankadun paalu 232 ja Enqvistinpolun katusuunnitelma nro 1/22141, Hiedanrannan kaupunginosassa.
Hiedanrannan asuinalueen toteuttaminen edellyttää Enqvistinkadun muuttamista Hiedanrannan kohdalla, ja ensimmäisessä vaiheessa toteutetaan laadittujen suunnitelmien mukaiset tilapäisjärjestelyt. Katusuunnitelmat ovat laadittu nykyisen Enqvistinkadun jatkamiseksi itään päin ja Enqvistinkadun ja Paasikiventien liittymän siirtämiseksi noin 100 metriä kaupunkiin päin. Samalla tehdään uusi kulkuyhteys Hiedanrannan vaihtopysäkille, jossa voidaan vaihtaa linja-autosta ratikkaan. Laadittujen katusuunnitelmien lisäksi hankkeeseen liittyy osaltaan Paasikiventien (kantatie 65) liittymäalueen muutokset ja näistä muutoksista on tehty tiesuunnitelmaa yhteistyössä valtion kanssa.
Nykyistä Enqvistinkatua jatketaan itään päin. Energiakadun liittymäalueella Enqvistinkadun kaistajärjestelyt säilyvät ennallaan, ja kadun eteläreunassa olevaa yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää siirretään hieman erottamalla väylä ajoradasta välikaistalla. Sellukadun liittymäalueen kohdalla Enqvistinkadun linjausta muutetaan siirtämällä katua etelään päin ottaen huomioon alueen tuleva maankäyttö. Muutostöiden yhteydessä nykyinen kulkuyhteys Enqvistinkadulta Sellukadulle katkaistaan moottoriajoneuvoliikenteen osalta ja Sellukadun liittymäalueella sijaitseva suojatie säilyy lähes nykyisellä paikallaan. Enqvistinkadun ylittävä suojatie toteutetaan liikennevalo-ohjattuna.
Enqvistinkadun kaistajärjestelyt on suunniteltu siten, että linja-autoliikennereitti on mahdollisimman sujuva Paasikiventieltä Hiedanrannan vaihtopysäkille. Enqvistinkadun ja Possiojankadun liittymään Paasikiventieltä tultaessa on liittymässä kaksi vasemmalle kääntyvää kaistaa, yksi suoraan johtava kaista pohjoiseen palvelemaan Hiedanrannan alueen tulevaa maankäyttöä sekä erityisesti vaihtopysäkille suuntautuvaa linja-autoliikennettä palveleva liittymän ohittava oikealle kääntymiskaista. Enqvistinkadun ja Possiojankadun sekä Enqvistinkadun ja Paasikiventien liittymät toteutetaan liikennevalo-ohjattuna.
Osana Ylöjärven ja Tampereen keskustan välistä korkealuokkaista pyöräilyn ja jalankulun seudullista pääreittiä sekä Hiedanrannan alueen sisäisien kulkuyhteyksien parantamista toteutetaan Enqvistinkadun ja Possiojankadun pohjoisreunaan eroteltu pyörätie ja jalkakäytävä. Kulkumuotojen sekä pyörätien kulkusuuntien erotteleminen toteutetaan ajoratamaalauksin. Pyörätie ja jalkakäytävä erotetaan ajoradasta välikaistalla. Enqvistinkadun muutostöiden toteuttaminen edellyttää Paasikiventien ylittävän pyöräily- ja jalankulkuyhteyden poistamista käytöstä. Nykyisin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden käytössä oleva Paasikiventien ylittävä vanha ratasilta sekä sillalle johtavat korkeat pengerrakenteet puretaan.
Katualueilla pintavesien kuivatus hoidetaan pääosin hulevesiviemäröinnillä, jota täydennetään tarvittavilta osin. Possiojan kohdalla avouoman luiskaan istutetaan hulevesiä haihduttavaa kasvillisuutta.
Kohteet sisältyvät Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen vuosien 2023–24 vuosisuunnitelmiin ja rakennustyöt pyritään aloittamaan ensimmäiseksi Possiojankadun osalta kesällä 2023.
Hiedanrannan eteläosan välivaiheeen katutöiden kustannusarvio on yhteensä noin 2 115 000 euroa, josta Enqvistinkadun osuus välillä Energiakatu – Paasikiventie noin 1 037 000 euroa (210 €/m²), Possiojankadun välillä Enqvistinkatu – Possiojankadun paalu 232 noin 1 076 000 euroa (249 €/m²) ja Enqvistinpolun osuus noin 2 000 euroa (35 €/m²).
Katusuunnitelmaehdotukset ovat olleet julkisesti nähtävillä 27.2. – 13.3.2023 ja katusuunnitelmaehdotuksia vastaan on tehty viisi muistutusta.
Muistutukset
Muistuttaja (A) on esittänyt väistämisvelvollisuus risteyksessä -liikennemerkkien asettamista pyörätielle Enqvistinkadun ylityspaikalle.
Muistuttaja (B) on esittänyt, että Enqvistinkadun ja Possiojankadun poikkileikkauksissa ei ole otettu riittävästi huomioon liikenneväylien talvikunnossapitoa, ja katutilassa on liian vähän tilaa liikenneväyliltä aurattaville lumille. Lisäksi muistuttajan mielestä Enqvistinkadun etelänpuoleisen 3,0 metrin levyisen yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän leveys on riittämätön, ja väylätyyppinä yhdistetty väylä ei edusta nykyisten suunnitteluohjeiden mukaisia suosituksia.
Muistuttaja (C) on esittänyt vasemmalle kääntyvän kaistan toteuttamista Paasikiventielle Ylöjärven suunnasta tulevalle liikenteelle.
Muistuttaja (D) on huolissaan Enqvistinkadun liikenteenvälityskyvystä erityisesti ruuhka-aikaan. Lisäksi muistuttaja on esittänyt Sellukadun hyödyntämistä nykyistä enemmän alueen kevyen liikenteen reittinä ja tukien siten väyläverkostoa paremmin Hiedanrannan ja Lielahden nykyisen kaupallisen keskuksen välillä. Myös Enqvistinkadun ja Possiojankadun pohjoisreunassa olevaa jalkakäytävää ja pyörätietä on esitetty siirrettävän pohjoiseen päin lähemmäksi katualueen rajaa.
Tampereen polkupyöräilijät ry on muistutuksessaan esittänyt, että katusuunnitelmaehdotuksen mukainen liikennevalo-ohjaamaton Enqvistinkadun ylittävä suojatieratkaisu ei ole riittävän turvallinen jalankulkijoiden ja pyöräilijöille näkökannalta. Lisäksi suojatien reunoilta puuttuu odotustilat, jotka parantaisivat osaltaan kadun ylittäjien olosuhteita turvallista ylityshetkeä odottaessaan.
Vastineet
Laadituissa katusuunnitelmissa on esitetty Hiedanrannan asuinalueen toteuttamista palvelevat välivaiheen liikenneväyläratkaisut, jotka tulevat olemaan käytössä ainoastaan seuraavat 5–10 vuotta. Hiedanrannan maankäytön edistyessä sekä Paasikiventien (kantatie 65) ja valtatie 12 liittymäalueen muuttamisen jälkeen päästään vasta toteuttamaan Hiedanrannan eteläosan liikenneverkkoa lopullisen tavoitetilan mukaisesti. Tässä lopullisessa tilanteessa alueen liikenneverkko tulee poikkeamaan oleellisesti nykyisistä sekä suunnitelmissa esitetyistä väliaikaisista ratkaisuista, ja suurin osa nykyisistä kulkuyhteyksistä tulee korvautumaan aikanaan kokonaan uusilla katu- ja puistokäytäväyhteyksillä. Lopputilanteessa mm. läpikulku Enqvistinkadun kautta Lielahdenkadulle tullaan katkaisemaan moottoriajoneuvoliikenteen osalta ja Enqvistinkadun Näsijärven puoleinen pää jää palvelemaan Hiedanrannan sisäistä liikennettä.
Hiedanrannan uudisalueen vaiheittaisesta toteutumisesta johtuen kaikkia liikenneväyliä ei voida heti alkuvaiheessa toteuttaa aivan optimaalisesti, ja alueella olemassa olevaa väyläverkostoa pyritään hyödyntämään mahdollisimman paljon eri vaiheissa. Tästä johtuen Enqvistinkatu joudutaan välivaiheessa mitoittamaan nykyisien liikennemäärien mukaan ja väylän nykyinen asema liikenneverkkokokonaisuudessa tulee ottaa huomioon. Lopullisessa tilanteessa kadun luonne muuttuu oleellisesti nykyisen kokoojakadun muuttuessa tonttikatutyyppiseksi ja silloin on myös tarvetta muuttaa kadun poikkileikkausta jäsentämällä katutila uudelleen lopputilanteen liikennemäärien sekä väylän tulevan verkollisen aseman mukaan. Uudisalueen lopullisen tavoitetilan mukaisissa väyläratkaisuissa voidaan ottaa huomattavasti paremmin huomioon mm. katujen talvikunnossapitokin varaamalla katutilaan riittävästi lumitiloja.
Monet muistutuksissa esitetyistä asioista koskevat nimenomaan väliaikaisratkaisuja, jotka eivät tue kaikilta osin parhaalla tavoin alueella liikkuvia. Taloudellisesti ei ole perusteltua toteuttaa väliaikaisia liikenneväyläyhteyksiä parhaalla mahdollisella tavoin, koska osa rakenteista joudutaan jälkikäteen purkamaan ennen kuin päästään toteuttamaan Hiedanrannan uudisalueen maankäyttöön perustuvia lopullisia liikenneväyläyhteyksiä. Välivaiheessa Enqvistinkadulla tulee olemaan liikennevalo-ohjattuja liittymiä suhteellisen tiheästi ja ruuhka-aikoina tulee esiintymään jonoutumista, mutta liikennevalosimulaatioiden perusteella valo-ohjausjärjestelmä pyritään ajoittamaan parhaalla mahdollisella tavoin Enqvistinkadun pääsuuntaa korostaen. Liikennevaloliittymien valo-ohjaukset ovat yhteen kytkettyjä, millä pyritään sujuvoittamaan liikennevirtoja.
Muistutuksissa on esitetty mm. katutilan jäsentelyn muuttamista siten, että lumitiloja kasvatettaisiin leventämällä ajoratojen ja kevyen liikenteen väylien välisiä välikaistoja. Välikaistojen leveyden kasvattaminen edellyttäisi Enqvistinkadun ja Possiojankadun pohjoisreunassa olevaa jalkakäytävän ja pyörätien siirtämistä pohjoiseen päin, mutta siinä tapauksessa väylät tulisivat sijoittumaan tulevien asuinrakennusten kohdalle. Asemakaavaehdotuksen 8862 mukaiset katualueen rajat tulevat vielä muuttumaan seuraavassa kaavoitusvaiheessa, ja liikenneväylien käyttöön tarkoitetut alueet on suunniteltu jo tässä vaiheessa alueen lopullista maankäyttöä silmällä pitäen.
Väistämisvelvollisuus risteyksessä -liikennemerkkien lisäämiselle pyörätielle Enqvistinkadun ylityspaikalle ei ole perusteita, koska Enqvistinkadun ylittävä suojatie tullaan toteuttamaan liikennevalo-ohjattuna katusuunnitelmaehdotusvaiheessa esitetystä suunnitelmaratkaisusta poiketen. Alueen liikennevaloliittymien suunnitelmat ovat tarkentuneet ja laajempaa aluetta koskevien liikennesimulaatioiden myötä on käynyt ilmi, että Enqvistinkadun jalankulun ja pyöräilyn ylityspaikan turvallisuuden takaamiseksi tulee myös suojatie toteuttaa liikennevalo-ohjattuna. Liikennevalo-ohjatussa suojatieratkaisussa odotustilojen merkitys kasvaa, mutta käytettävissä olevan katutilan ahtauden vuoksi odotustilojen toteuttaminen ei ole mahdollista. Suunnitelmissa esitetyt väylälinjaukset perustuvat väliaikaisratkaisuihin ja Enqvistinkadun suojatien kohdalla jalkakäytävä sekä pyörätie on jouduttu sijoittamaan osittain tulevalle tontille, ja väylät joudutaan aikanaan purkamaan talonrakennuskohteiden tieltä pois.
Lisäksi muistutuksissa on esitetty Enqvistinkadun eteläpuoleisen yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän leventämistä sekä pyörätien ja jalkakäytävän toteuttamista rinnakkain eroteltuina toisistaan. Lopullisessa tilanteessa tämä väyläyhteys tulee korvaantumaan kokonaan uudella pyörätie- ja jalkakäytäväyhteydellä, minkä vuoksi välivaiheessa on perusteltua hyödyntää nykyistä yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää lähes sellaisenaan.
Kohteiden rakennussuunnittelun yhteydessä suunnitelmat ovat tarkentuneet, ja katusuunnitelmaehdotuksissa esitettyihin suunnitelmaratkaisuihin on tullut joitakin suunnitelmamuutostarpeita. Liikenteenohjauksen parantamiseksi Possiojankadulle on lisätty heijastinpaaluja ajoratamerkinnöin toteutettavalle keskikaistalle. Lisäksi maanalaisen kunnallistekniikan vuoksi Possiojankadun katurakenteita on levitetty ja luiskaa loivennettu kadun eteläreunan osalta, millä on vaikutusta myös tiekaiteiden tarpeisiin sekä vapaan oikean kääntymiskaistan sisäkaarteen merkitsemiseen heijastinpaaluilla.
Muistutuksessa esitetty vasemmalle kääntyvän kaistan toteuttaminen Paasikiventielle Ylöjärven suunnasta tulevalle liikenteelle ei kohdennu nähtävillä olleisiin katusuunnitelmiin, mutta asia on otettu huomioon kantatien 65:n Enqvistinkadun liittymän siirtoa koskevassa tiesuunnitelmassa. Tiesuunnitelmaluonnoksessa vasemmalle kääntymiskaista on esitetty toteutettavan, ja se on ensisijaisen tärkeä myös Hiedanrannan vaihtopysäkille suuntautuvalle linja-autoliikenteelle.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Enqvistinkadun katusuunnitelma nro 1/22070 välillä Energiakatu – Paasikiventie, Possiojankadun katusuunnitelma nro 1/22071 välillä Enqvistinkatu – Possiojankadun paalu 232 ja Enqvistinpolun katusuunnitelma nro 1/22141 hyväksytään kustannusarvioineen muistutuksista huolimatta seuraavin muutoksin:
Enqvistinkadun suojatie toteutetaan liikennevalo-ohjattuna.
Sellukadun pyörätielle on lisätty väistämisvelvollisuus risteyksessä -liikennemerkki varustettuna kaksisuuntainen pyörätie -lisäkilvellä.
Possiojankadun keskisaarekkeelle sekä kääntymiskaistan sisäkaarteeseen on lisätty heijastinpaaluja.
Possiojankadun etelänpuoleista piennarta on levennetty, Possiojan luiskaa on loivennettu sekä kaidelinjoja muutettu.
Possiojankadun kunnossapitoluokaksi määrätään 2.
Enqvistinkadun ja Possiojankadun pohjoisen puoleisen pyörätien ja jalkakäytävän kunnossapitoluokaksi määrätään A.
Katusuunnitelmat hyväksytään ehdolla, että Hiedanrannan pohjoisosan katualueisiin vaikuttava asemakaava nro 8862 saa lainvoiman.
Päätös voidaan maankäyttö ja rakennuslain 202 §:n mukaisesti panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.