Elinvoima- ja osaamislautakunta, kokous 26.4.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 67 Elinvoiman ja kilpailukyvyn avustusten myöntämisperusteiden päivittäminen 

TRE:6611/00.01.01/2022

Valmistelija

  • Viiki Maiju, Asiakkuuspäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Asiakkuuspäällikkö Maiju Viiki, puh. 040 646 2841 ja suunnittelija Tatjaana Julin, puh. 040 029 7956, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Aino Jokinen, puh. 040 801 6103, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen kaupungin tavoitteena on olla luovien alojen kansallinen ja kansainvälinen keskittymä vuoteen 2030 mennessä. Eri toimijoiden yhteistyötä vahvistavalla elinkeino- ja innovaatiopolitiikalla edistetään elinkeinorakenteen ja uusien toimialojen kasvua. Yhtenä toimenpiteenä luovien alojen ja audiovisuaalisen alan toiminnan edistämiseksi Tampereen kaupunki otti käyttöön audiovisuaalisen alan (AV-alan) tuotantokannustimen vuonna 2018.

AV-alan tuotantokannustimen tavoitteena on vauhdittaa Tampereen seudulla toteutettavia tuotantoja. Elokuvatuotannoilla on todettu olevan positiivinen vaikutus niin aluetalouteen kuin kaupunkien vetovoimaan. AV-ala on elinkeinona Tampereelle tärkeä ja tuotannot työllistävät alueella suoraan sekä välillisesti.

AV-alan tuotantokannustimen käytännön koordinoinnista ja valmistelusta vastaa Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Business Tampere Oy:n hallinnoima Film Tampere Tampereen kaupungin ja Business Tampere Oy:n välisen sopimuksen nojalla. Film Tampere toimii elinkeinopoliittisena ohjelmana, jonka toimenpitein kehitetään audiovisuaalista tuotantoa ja kasvatetaan alan liiketoimintaa sen eri osa-alueilla. Tuotantokannustimen myöntämisestä päättää Tampereen kaupungin hallintosäännön ja delegointipäätösten mukainen toimivaltainen viranomainen. Elinvoima- ja osaamislautakunta on tehnyt edellisen avustustoiminnan ehtoja koskevan päätöksen hyväksyessään Tampereen kaupungin elinvoiman ja kilpailukyvyn avustusten myöntämisperusteet -asiakirjan (19.10.2022 § 115). Asiakirjaa esitetään nyt päivitettäväksi audiovisuaalisen alan tuotantokannustimen (asiakirjan luku 6) osalta.

Tampereen audiovisuaalisen alan tuotantokannustinjärjestelmää laadittaessa on arvioitu EU:n valtiontukisääntöjen vaikutusta tuen sisältöön. Tukea koskeva poikkeus ennakkoilmoitusvelvollisuudesta on niin sanottu yleinen ryhmäpoikkeusasetus (komission asetus 651/2014 EU tiettyjen tukimuotojen toteamisesta sisämarkkinoille soveltuviksi perussopimuksen 107 ja 108 artiklan mukaisesti). Asetuksella on yleisesti vapautettu tietyt edellytykset täyttävät tukimuodot ennakkoilmoitusvelvollisuudesta, koska ne katsotaan yhteismarkkinoille soveltuviksi SEUT 107 artiklan 3 kohdan nojalla. Ryhmäpoikkeusasetuksen perusteella myönnetyistä tuista raportoidaan komissiolle yhteenvetotiedot jälkikäteen ja komissio valvoo tukia jälkivalvontana.

AV-alan tuotantokannustimen juridisen pohjan varmistamiseksi ja jatkokehittämiseksi Tampereen kaupunki on teettänyt (1/2023) asianajotoimisto Castrén & Snellmanilla kirjallisen arvion tuotantokannustimen soveltuvuudesta komission asetuksen (EU) N:o 651/2014 (”ryhmäpoikkeusasetus”) 54 artiklan kriteereihin. Arviossa todetaan, että Tampereen tuotantokannustin täyttää kaikki edellä mainitun artiklan kriteerit. Lisäksi ryhmäpoikkeusasetuksen soveltuessa tuotantokannustimen katsotaan soveltuvan sisämarkkinoille myös SEUT 107 artiklassa tarkoitetulla tavalla. Asianajotoimisto Castrén & Snellmanin arvio on tämän asian liitteenä 1.

Edellä mainitun arvioin pohjalta Tampereen audiovisuaalisen tuotantokannustimen ehtoja on tarkennettu siten, että tuotantokannustinhakemukseen lisätään maininta, että tuotantokannustin myönnetään avustuksena. Tuensaajaa pyydetään myös vahvistamaan hakemuksessa, että Tampereen tuotantokannustin ja muut saadut valtiontuet eivät ylitä asianomaiselle tuotannolle säädettyä enimmäisintensiteettiä. Lisäksi tuotantokoordinaatioyrityksen roolia kevennetään siten, että kirjanpitoa ei edellytetä enää toteuttavaksi Suomessa, vaan tuotannon kustannuksia tulee seurata ja raportoida Suomen lainsäädännön mukaisesti. Muutokset Tampereen audiovisuaalisen alan tuotantokannustimen myöntämisperusteisiin on merkitty liitteeseen 2 ja niiden esitetään astuvan voimaan 1.6.2023 alkaen. Tämän asian liitteenä 3 on uusi, esitetyt päivitykset sisältävä Tampereen kaupungin elinvoiman ja kilpailukyvyn avustusten myöntämisperusteet -asiakirja kokonaisuudessaan.

Osana vuoden 2023 AV-alan tuotantokannustimen kehittämisprosessia yleiset ehdot täyttävien tuotantokannustinhakemusten myöntämiskriteereitä esitetään päivitettäväksi saatujen kokemusten perusteella. Myöntämiskriteerien päivittämisen tavoitteena on kehittää AV-alan tuotantokannustinjärjestelmää aiempaa vaikuttavammaksi ja kansainvälisiä produktioita alueelle houkuttelevaksi insentiiviksi. Päivitetyt myöntämiskriteerit on valmisteltu Tampereen kaupungin ja Film Tampereen yhteistyönä ja ne esitetään otettavaksi käyttöön vuoden 2024 alusta alkaen, jonka aikana tuotantokannustinpäätöksiä aletaan myöntämään uuden harkinnanvaraisen kriteeristön mukaan kuitenkin niin, että vuonna 2023 aloitettuja ja 2024 päättyviä tuotantoja koskevat vuoden 2023 sopimusehdot.

Tuotantojen, jotka hakevat tuotantokannustinta, tulee vähintään täyttää Film Tampereen jo käytössä olevat, elinvoiman ja kilpailukyvyn avustusten myöntämisperusteisiin pohjautuvat, tuotantokannustimen yleiset ehdot (liite 4). Yleisten ehtojen täyttävien tuotantojen osalta tuotantokannustinta esitetään myönnettäväksi harkinnanvaraisesti seuraavien kriteerien kautta.

  • Kansainvälisyys, joka pitää sisällään tuotannon saaman kansainvälisen rahoituksen, -levityksen tai -julkisuuden ja joka edistää Tampereen kaupungin strategisten tavoitteiden täyttymistä.
  • Kaupunkikuva ja imago, jonka arviointiin vaikuttaa kuvauspäivien määrä Tampereen seudun alueella (yli 50 %) kokonaiskuvauspäivien määrästä. Pitkäkestoinen ja näkyvä tuotanto ei ainoastaan lisää Tampereen tunnettuutta ja imagoa esimerkiksi matkailijoiden keskuudessa, vaan vahvistaa myös kaupungin houkuttelevuutta kuvauslokaationa muiden tuotantojen keskuudessa.
  • Tuotannon kokoluokka ja aluetaloudellinen hyöty. Tämän kriteerin tavoitteena on suurempien tuotantojen saaminen alueelle, joka tarkoittaa Tampereen profiloitumista isojen ja kansainvälisten tuotantojen keskittymänä. Lisäksi tavoitteena on saada tuotanto käyttämään mahdollisimman suuri osa kokonaisbudjetista Tampereen seudulla, jonka johdosta Tampereelle jäävä suora ja välillinen aluetaloudellinen hyöty sekä työllisyys kasvavat.
  • VFX (visuaalisten tehosteiden) -tuotannoille korvamerkitään maksimissaan 25 % kokonaismäärärahoista. VFX-tuotantojen kannustimia myönnetään ensisijaisesti tuotannoille, jotka toteuttavat kuvaukset Tampereen alueella. Tällä kriteerillä myönnettyjen tuotantokannustimien painopistettä kehitetään kohti tuotantoja, joissa hyödynnetään monipuolisemmin Tampereen seudun tarjoamia palveluja ja osaajia. Näin tuotantokannustimen aluetaloudellinen hyöty jakaantuu tasaisemmin eri alojen ja ammattiryhmien kesken.

 

Kaikkien edellä mainittujen kriteerien ei tarvitse täyttyä samanaikaisesti. Kokonaisarvio kaupungin strategisten tavoitteiden täyttymisestä sekä paikallisen luovan alan ekosysteemin edusta vaikuttavat tuotantokannustimen myöntämiseen.

Lisäksi yksi tuotanto voi hakea AV-alan tuotantokannustinta vain kerran (ei koske tuotantokausia tai elokuvien jatko-osia). Mikäli tv-sarjatuotannon yhteydessä tuotetaan pääosin samasta materiaalista oma elokuvatuotanto, tulee tämä sisällyttää alkuperäiseen hakemukseen. Jos kyseessä on täysin oma tuotantokokonaisuus, tulee tuotannolle hakea AV-alan tuotantokannustinta erillisellä hakemuksella.

Tuotantokannustimista tehdään myös avustuspäätösten mukaiset sopimukset yksittäisten tuotantojen ja Tampereen kaupungin välille. Elinvoiman ja osaamisen palvelualueen johtaja päättää kyseisten sopimusten hyväksymisestä (Tampereen kaupungin hallintosääntö 30.1.2023, 36 §).

Tampereen kaupungin hallintosäännön (30.1.2023, 17 §) mukaan lautakunta päättää oman tehtäväalueensa osalta avustusten ja tukien myöntämisperusteista ja myöntämisestä kaupunginhallituksen määräämien yleisten periaatteiden mukaisesti. 

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Rantanen Teppo, Johtaja

Elinvoiman ja kilpailukyvyn avustusten myöntämisperusteet asiakirjan päivitykset hyväksytään ja ne astuvat voimaan 1.6.2023 alkaen.

Päivitetty asiakirja korvaa aiemmin hyväksytyn Elinvoiman ja kilpailukyvyn avustusten myöntämisperusteet asiakirjan (elinvoima- ja osaamislautakunta 19.10.2022, § 115).

Lisäksi lautakunta päivittää Tampereen AV-alan tuotantokannustimen myöntämiskriteerit kansainvälisyyden, kaupunkikuvan, tuotannon kokoluokan ja aluetaloudellisen hyödyn sekä VFX-tuotantojen määrärahojen rajaamisen perusteella harkinnanvaraiseksi 1.1.2024 alkaen kuitenkin niin, että vuonna 2023 aloitettuja ja 2024 päättyviä tuotantoja koskevat vuoden 2023 sopimusehdot.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Lausunnot

Konserniohjaus, hallintoyksikkö (päätöksenteko ja lakiasiat), konsernilakimies Janne Kytö: Ei huomautettavaa. 

Tiedoksi

Teppo Rantanen, Tatjaana Julin, Tiia Joki, Heini Ruski, Janne Kytö, Antti Toiviainen, Fanny Heinonen, Maiju Viiki, Anna-Kaisa Heinämäki, Elina Lehtoniemi, Timo Antikainen, Tuula Mikkonen, Susanna Lundström

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 15.45 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.