Perustelut
Terveydensuojelulain (763/1994) 53 §:n mukaan kunnan terveydensuojeluviranomainen voi tehostaa tämän lain nojalla antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai että toiminta keskeytetään tai kielletään.
Yhdyskuntalautakunnan alueellisen ympäristöterveydenhuollon jaosto päätti kokouksessaan 21.4.2022 § 12 (TRE:2613/06.10.03/2022), että Suomen Urheiluhallit Oy:lle, Y-tunnus 1477046-0, asetetaan uhkasakko terveydensuojelulain 51 §:ssä tarkoitettujen määräysten tehostamiseksi.
Määräyksen kohdan 4 mukaan Suomen Urheiluhallit Oy:n tulee täydentää siivouksen viikkokalenteriin nukkapintaisten mattojen puhdistus, siivousvälinevaraston siivous, ilmanvaihtoventtiilien puhdistus, kuntosalilaitteiden puhdistus sekä ns. ”yläpölyjen” puhdistus 1.6.2022 mennessä. Toiminnanharjoittajan edustajalta 10.2.2023 saadun tiedon mukaan viikkosiivouskalenteriin on täydennetty puutteet syksyllä 2022, ja että uusi viikkosiivouskalenteri on toimitettu siivouskomeron oveen kuten aikaisemminkin. Tampereen kaupungin terveydensuojelun tarkastuksella 23.3.2023 (liite 1) on todettu, että viikkosiivouskalenterista puuttuivat edelleen Yhdyskuntalautakunnan alueellisen ympäristöterveydenhuollon jaoston 21.4.2022 § 12 (TRE:2613/06.10.03/2022) määräyksen mukaiset asiat.
Määräyksen kohdan 5 mukaan Suomen Urheiluhallit Oy:n tulee nuohota liikuntakeskuksen ilmanvaihtokanavat sekä tarkastaa ja tarvittaessa säätää tilojen ilmamäärät 30.9.2022 mennessä. Määräyksen mukaan kirjalliset raportit tehdyistä toimenpiteistä tulee toimittaa ympäristöterveyteen kuukauden kuluessa määräajoista. Tampereen kaupungin terveydensuojeluun ei ole toimitettu kirjallista raporttia ilmanvaihtokanavien nuohouksesta tai ilmamäärien tarkistuksesta 31.5.2023 mennessä.
Määräyksen kohdan 6 mukaan Suomen Urheiluhallit Oy:n tulee selvittää kattovuotojen syy ja kattovuodon aiheuttamien vaurioiden laajuus 30.9.2022 mennessä sekä poistaa kattovuotojen syy ja uusia vaurioituneet materiaalit 31.1.2023 mennessä. Määräyksen mukaan kirjalliset raportit tehdyistä toimenpiteistä tulee toimittaa ympäristöterveyteen kuukauden kuluessa määräajoista. Lisäksi määräyksen mukaan rakennetekniset tutkimukset ja selvitykset on teetettävä henkilösertifioidulla rakennusterveysasiantuntijalla (RTA) tai kosteusvaurion kuntotutkijalla ja sisäilma-asiantuntijalla (yhdessä). Käytettävien menetelmien on oltava asumisterveysasetuksen ja Valviran ohjeistuksen mukaisia. Mahdolliset näytteet on analysoitava laboratoriossa, jolla on Ruokaviraston hyväksyntä kyseisiin tutkimuksiin. Tampereen kaupungin terveydensuojeluun ei ole toimitettu 31.5.2023 mennessä määräyksen mukaista selvitystä koskien kattovuotojen syytä ja niiden aiheuttamia vaurioita.
Uhkasakkolain 10 §:n mukaan uhkasakon asettanut viranomainen voi tuomita uhkasakon maksettavaksi, jos päävelvoitetta ei ole noudatettu eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä ja uhkasakon asettamista koskeva päätös on lainvoimainen.
Päätös asetetuista uhkasakoista (Yhdyskuntalautakunnan alueellisen ympäristöterveydenhuollon jaosto 21.4.2022 § 12) on saatettu tiedoksi haastemiestiedoksiannolla 3.6.2022. Päätös on lainvoimainen.
Tarkastuksen 23.3.2023 perusteella todettiin, ettei määräyksen kohtaa 4 ole noudatettu. Tampereen kaupungin terveydensuojeluviranomaiselle ei ole myöskään toimitettu määräyksen kohtien 5 ja 6 mukaisia kirjallisia raportteja tehdyistä toimenpiteistä. Uhkasakon tuomitsemista koskevan kuulemisen yhteydessä toiminnanharjoittaja on esittänyt, että yrityssaneeraukseen liittyvät syyt ovat vaikuttaneet määräyksen kohtien 5 ja 6 toteuttamiseen.
Uhkasakkolain 11 §:n mukaan uhkasakko voidaan tuomita asetettua pienempänä, jos päävelvoitetta on olennaiselta osalta noudatettu tai velvoitetun maksukyky on merkittävästi alentunut taikka uhkasakon määrän alentamiseen on muu perusteltu syy. Yrityssaneerauksen voidaan katsoa vaikuttaneen toimenpiteiden toteuttamiseen jonkin verran. Tämän vuoksi uhkasakko jätetään nyt tuomitsematta juoksevien erien osalta.
Asianosaisen kuuleminen
Suomen Urheiluhallit Oy:tä on kuultu kirjeellä uhkasakon tuomitsemisesta maksuun (liite 2). Kirje on saatu toimitettua toiminnanharjoittajalle haastemiestiedoksiannolla 23.1.2023. Kirjeessä on ilmoitettu, että kuulemiseen on toimitettava kirjallinen selitys 3 viikon kuluessa tiedoksisaannista Tampereen kaupungin terveydensuojeluviranomaiselle.
Suomen Urheiluhallit Oy on toimittanut vastineensa 10.2.2023 (liite 3). Vastineen mukaan ilmastoinnin nuohousta ei ollut mahdollista suorittaa alkuperäisen suunnitelman mukaan syksyllä 2022 yrityssaneerauksen vuoksi ja talvella/keskellä pelikautta hallia ei voi sulkea sillä ilmastointi hoitaa myös hallin lämmityksen. Nuohouksen ja ilman mittausten työn kestoaika on vastineen mukaan noin kaksi viikkoa. Vastineessaan toimija kertoo, että kattovuodon osalta he toteavat itse sekä ammattiasentajan toimesta, ettei katolla ole vaurioita vaan vuoto oli paroc-elementtien seinällä olevissa liitossaumojen kohdissa, joista vesi pääsi tuulisateella saumaa pitkin alas hallin puolelle. Saumat on nyttemmin tukittu silikonimassalla, josta toimitettu raportti ja kuvia Elementtisaumaus Jari Häyhäseltä.
Vastineen mukaan katolle tehdään sertifioidun tarkastajan toimesta tarkastus keväällä/kesällä 2023. Edellytyksenä on, että katolla ei ole lunta tai jäätä. Edelleen vastineessa kerrotaan, että kenttien väliverhot on imuroitu sekä pesty. kenttien reuna-alueet on imuroitu ja imuroidaan kenttien pesun yhteydessä viikottain. Käytävälle tulevan kondensioveden osalta toimija esittää, että kesällä 2023 tullaan tekemään putkieristys, jolloin kyseinen ongelma poistuu.
Vastineen mukaan viikkosiivouskalenteriin on täydennetty puutteet syksyllä 2022. Uusi viikkosiivouskalenteri on toimitettu siivouskomeron oveen kuten aikaisemminkin. Tämän lisäksi siivousvälinevarasto on siivottu perusteellisesti sekä kaikki sinne kuulumaton ylimääräinen tavara on viety pois. Vastineessa kerrotaan, että kuntosalin rikkinäiset päällysteet viedään verhoilijalle korjattavaksi säännöllisin väliajoin. Päällisiä toimitetaan kerralla usempia. Aikatauluun vaikuttaa suurilta osin myös verhoilijan aikataulu. Toimija kertoo käyttäneensä samaa verhoilijaa toiminnan alusta alkaen. Kuntosalilaitteet ovat kovalla käytöllä ja tästä syystä myös päälliset kuluvat. Samalla tavalla, kun kuntosalilaitteiden verhoilut uusitaan, uusitaan/korjataan myös kuntosalilla olevat nukkamatot. Nukkamatot liimataan kiinni lattiaan jatkuvasti, mutta myös nämä ovat kuluvia osia ja irtoavat ajoittain lattiasta.
Vastineessaan toimija esittää lisäksi seuraavaa: ”Ilmastoinnin, katon sekä kondensioveden korjaustoimenpiteiden osalta toivomme lykkäystä kesälle 2023. Yrityssaneerauksen mukaiseen byrokratiaan emme ole voineet vaikuttaa. Samalla toivomme ettei uhkasakkoja laiteta täytäntöön tänä aikana.”
Toiminnanharjoittaja on lisäksi täydentänyt vastinettaan 14.3.2023 viestillä (liite 4), jonka liitteenä oli lisää kuvia ja tietoa katolla tehdyistä toimenpiteistä.
Asianosaiselle on ennen uhkasakon tuomitsemista varattu mahdollisuus selityksen antamiseen siten kuin hallintolain 34 §:ssä säädetään. Asianosainen on antanut selityksen (liitteet 3 ja 4).
Asetettuja päävelvoitteita, edellä mainitun määräyksen kohtia 4–6 ei ole noudatettu. Noudattamatta jättämiseen ei ole esitetty pätevää syytä. Uhkasakot on tuomittava maksettavaksi.
Sovelletut oikeusohjeet:
Terveydensuojelulaki (763/1994) 51 §, 53 §
Sosiaali- ja terveysministeriön asetus asunnon ja muun oleskelutilan terveydellisistä olosuhteista sekä ulkopuolisten asiantuntijoiden pätevyysvaatimuksista (545/2015) 4 §
Uhkasakkolaki (1113/1990) 6 §, 10 §, 11 § ja 23 §
Hallintolaki (434/2003) 34 §
Julkiseen tietoverkkoon julkaistavista tämän asian liitteinä olevista asiakirjoista on peitetty henkilötietoja yksityishenkilöiden tietosuojan varmistamiseksi.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Saxholm Paula, Terveydensuojelupäällikkö
Yhdyskuntalautakunnan alueellisen ympäristöterveydenhuollon jaoston päätöksessä 21.4.2022 § 12 (TRE:2613/06.10.03/2022) Suomen Urheiluhallit Oy:lle terveydensuojelulain 51 §:n mukaisen määräyksen tehostamiseksi asetetut uhkasakot tuomitaan maksettavaksi seuraavasti:
Kohdan 4 osalta kiinteä peruserä viisituhatta (5 000) euroa.
Kohdan 5 osalta kiinteä peruserä kymmenentuhatta (10 000) euroa.
Kohdan 6 osalta kiinteä peruserä on kymmenentuhatta (10 000) euroa.
Maksettavaksi tuomittavien sakkojen määrä yhteensä kaksikymmentäviisituhatta (25 000) euroa.
Päätös
Yhdyskuntalautakunnan alueellisen ympäristöterveydenhuollon jaoston päätöksessä 21.4.2022 § 12 (TRE:2613/06.10.03/2022) Suomen Urheiluhallit Oy:lle terveydensuojelulain 51 §:n mukaisen määräyksen tehostamiseksi asetetut uhkasakot tuomitaan maksettavaksi seuraavasti:
Kohdan 5 osalta kiinteä peruserä kymmenentuhatta (10 000) euroa.
Kohdan 6 osalta kiinteä peruserä on kymmenentuhatta (10 000) euroa.
Maksettavaksi tuomittavien sakkojen määrä yhteensä kaksikymmentäviisituhatta (20 000) euroa.