Kaupunginhallitus, kokous 30.10.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 440 Tampereen pysäköintipolitiikan päivityksen tilannekatsaus, vuorovaikutus ja tavoitteet (kehittämiskokousasia) 

TRE:164/08.01.02/2023

Valmistelija

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Liikenneinsinööri Timo Seimelä, puh. 040 758 2104, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen nykyinen pysäköintipolitiikka hyväksyttiin yhdyskuntalautakunnassa 31.5.2016. Pysäköintiä on kehitetty Tampereella pysäköintipolitiikassa esitettyjen tavoitteiden ja toimenpiteiden mukaisesti. Lähes kaikki vuosille 2014–2022 esitetyt toimenpiteet on toteutettu.

Tampereen pysäköintipolitiikka päivitetään vastaamaan kaupungin liikennepoliittisia ja muita tavoitteita. Samalla määritellään Tampereen pysäköinnin kehittämisen suuntaviivat tulevaisuuteen huomioiden yhteiskunnan ja liikkumisen tulevaisuuden trendit. Työn aikatähtäys (visio) ulottuu vuoteen 2040 ja se ohjaa pysäköinnin kehittämistä seuraavat noin kymmenen vuotta. Työn on tarkoitus valmistua vuoden 2024 alkupuolella.

Työ tehdään laajassa vuorovaikutuksessa eri sidosryhmien kesken. Työtä ohjaa kaupungin edustajista nimetty ohjausryhmä, jonka tukena toimivat pienemmät työryhmät. Työn etenemistä esitellään kaupunginhallituksessa, liikennetoimikunnassa ja yhdyskuntalautakunnassa. Lisäksi työn loppuvaiheessa toteutetaan laaja lausuntokierros.

Työn aikana järjestetään kolme työpajaa, joista ensimmäinen pidettiin 30.8.2023. Siinä käsiteltiin pysäköinnin visiota ja tavoitteita. Työpajassa oli edustettuna yli 20 tahoa. Toisessa työpajassa käsitellään keskustan pysäköintiä ja kolmannessa toimenpiteitä. Lisäksi työssä haastatellaan erikseen pysäköintioperaattoreita, rakennusliikkeiden edustajia sekä yrittäjien ja kauppakamarin edustajia.  Lisäksi haastatellaan Kiinteistöliitto, Tampereen vuokra-asunnot (TVA), Pirkanmaan opiskelija-asuntosäätiö (POAS), Tampereen opiskelija-asuntosäätiö (TOAS), Tampereen vuokratalosäätiö (VTS) ja Kotilinnasäätiö.

Päivityksen laadinnan tueksi toteutetaan lokakuussa paneelikyselytutkimus asukkaille ja puhelinhaastattelututkimus yrityksille. Kyselyissä on tarkoitus saada vastauksia vähintään 1000 asukkaalta ja 100 yritykseltä.

Pysäköintipolitiikan visio tulee korostamaan sitä, että toimivaa pysäköintiä kehitetään ihmisille ja yrityksille. Ensimmäisen työpajan pohjalta on laadittu seuraavat neljä konkreettista tavoitetta pysäköinnille:

  • Pysäköintiratkaisut tukevat suunnitelmallisesti kaupunkistrategian mukaisesti kestävän liikennejärjestelmän ja kaupunkiranteen kehittämistä
  • Pysäköintiratkaisut tukevat elinkeinoelämän kilpailukykyä ja elinvoimaista kaupunkia
  • Pysäköintiratkaisut edistävät kaupungin viihtyisyyttä, turvallisuutta ja arjen helppoutta
  • Pysäköintiratkaisut tukevat kaupunkirakenteen tiivistymistä ja kestävää kasvua


Pysäköintipolitiikan päivityksen seuraavassa vaiheessa määritetään toimenpiteet, joilla tavoitteet saavutetaan. Toimenpiteiden laadinnassa huomioidaan muun muassa pysäköintipalveluiden saavutettavuus, helppokäyttöisyys, älykkyys, monipuolisuus, joustavuus, kestävyys ja tehokkuus. Toimenpiteet on jaettu viiteen kokonaisuuteen: rakentaminen, pysäköintipalvelut, keskusta, erikoispysäköinti ja kaupungin rooli strategisena pysäköintitoimijana. Näiden kokonaisuuksien sisältämiä toimenpiteitä käsitellään erillisissä kaupungin työntekijöistä muodostetuissa työryhmissä

Toimenpiteiden ensimmäinen kokonaisuus keskittyy rakentamiseen käsittäen asuin- ja työpaikkatonttien pysäköinnin kehittämistarpeet, pysäköintiluvat ja pyöräpysäköinnin tonteilla. Toinen kokonaisuus keskittyy keskustan pysäköintiin käsittäen muun muassa kadunvarsipysäköinnin määrät, aikarajoitukset ja maksullisuudet sekä maanlaisen pysäköinnin ja pysäköintilaitokset. Kolmannen kokonaisuuden muodostavat erilaiset pysäköintipalvelut, joihin kuuluvat esimerkiksi digitaaliset palvelut, dataan liittyvät palvelut, yhteiskäyttöautot, liikkuminen palveluna, pysäköinnin valvonta ja talvipysäköintiin liittyvät toimintamallit. Toimenpiteiden neljäs kokonaisuus muodostuu tietyille kohderyhmille kohdistetuista toimenpiteistä, joita ovat liityntäpysäköinti, pyöräpysäköinti yleisillä alueilla, sähköpotkulautapysäköinti yleisillä alueilla, jakeluliikenteen lastaus- ja purkupaikat, tilausliikenteen pysäköinti ja sähköisten ajoneuvojen latauspisteet. Viidentenä kokonaisuutena käsitellään kaupungin roolia strategisena pysäköintitoimijana.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Tampereen pysäköintipolitiikan päivityksen tilannekatsaus, vuorovaikutus ja tavoitteet merkitään tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Mikko Nurmiselle, suunnittelujohtaja Jukka Lindforsille ja suunnittelupäällikkö Ari Vandellille. He olivat läsnä kokouksessa asian käsittelyn ajan ja poistuivat ennen päätöksentekoa.

Sirpa Pursiainen poistui kokouksesta klo 15.09-15.35 väliseksi ajaksi.

Ilmari Nurminen ja Mikko Aaltonen poistuivat kokouksesta.

Aila Dündar-Järvinen, Sirpa Pursiainen ja Oliver Priimägi poistuivat kokouksesta päätöksenteon jälkeen.

Tiedoksi

Mikko Nurminen, Ari Vandell, Timo Seimelä

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)