Perustelut
Tampereen nykyinen pysäköintipolitiikka hyväksyttiin yhdyskuntalautakunnassa 31.5.2016. Pysäköintiä on kehitetty Tampereella pysäköintipolitiikassa esitettyjen tavoitteiden ja toimenpiteiden mukaisesti. Lähes kaikki vuosille 2014–2022 esitetyt toimenpiteet on toteutettu.
Tampereen pysäköintipolitiikka päivitetään vastaamaan kaupungin liikennepoliittisia ja muita tavoitteita. Samalla määritellään Tampereen pysäköinnin kehittämisen suuntaviivat tulevaisuuteen huomioiden yhteiskunnan ja liikkumisen tulevaisuuden trendit. Työn aikatähtäys (visio) ulottuu vuoteen 2040 ja se ohjaa pysäköinnin kehittämistä seuraavat noin kymmenen vuotta. Työn on tarkoitus valmistua vuoden 2024 alkupuolella.
Työ tehdään laajassa vuorovaikutuksessa eri sidosryhmien kesken. Työtä ohjaa kaupungin edustajista nimetty ohjausryhmä, jonka tukena toimivat pienemmät työryhmät. Työn etenemistä esitellään kaupunginhallituksessa, liikennetoimikunnassa ja yhdyskuntalautakunnassa. Lisäksi työn loppuvaiheessa toteutetaan laaja lausuntokierros.
Työn aikana järjestetään kolme työpajaa, joista ensimmäinen pidettiin 30.8.2023. Siinä käsiteltiin pysäköinnin visiota ja tavoitteita. Työpajassa oli edustettuna yli 20 tahoa. Toisessa työpajassa käsitellään keskustan pysäköintiä ja kolmannessa toimenpiteitä. Lisäksi työssä haastatellaan erikseen pysäköintioperaattoreita, rakennusliikkeiden edustajia sekä yrittäjien ja kauppakamarin edustajia. Lisäksi haastatellaan Kiinteistöliitto, Tampereen vuokra-asunnot (TVA), Pirkanmaan opiskelija-asuntosäätiö (POAS), Tampereen opiskelija-asuntosäätiö (TOAS), Tampereen vuokratalosäätiö (VTS) ja Kotilinnasäätiö.
Päivityksen laadinnan tueksi toteutetaan lokakuussa paneelikyselytutkimus asukkaille ja puhelinhaastattelututkimus yrityksille. Kyselyissä on tarkoitus saada vastauksia vähintään 1000 asukkaalta ja 100 yritykseltä.
Pysäköintipolitiikan visio tulee korostamaan sitä, että toimivaa pysäköintiä kehitetään ihmisille ja yrityksille. Ensimmäisen työpajan pohjalta on laadittu seuraavat neljä konkreettista tavoitetta pysäköinnille:
- Pysäköintiratkaisut tukevat suunnitelmallisesti kaupunkistrategian mukaisesti kestävän liikennejärjestelmän ja kaupunkiranteen kehittämistä
- Pysäköintiratkaisut tukevat elinkeinoelämän kilpailukykyä ja elinvoimaista kaupunkia
- Pysäköintiratkaisut edistävät kaupungin viihtyisyyttä, turvallisuutta ja arjen helppoutta
- Pysäköintiratkaisut tukevat kaupunkirakenteen tiivistymistä ja kestävää kasvua
Pysäköintipolitiikan päivityksen seuraavassa vaiheessa määritetään toimenpiteet, joilla tavoitteet saavutetaan. Toimenpiteiden laadinnassa huomioidaan muun muassa pysäköintipalveluiden saavutettavuus, helppokäyttöisyys, älykkyys, monipuolisuus, joustavuus, kestävyys ja tehokkuus. Toimenpiteet on jaettu viiteen kokonaisuuteen: rakentaminen, pysäköintipalvelut, keskusta, erikoispysäköinti ja kaupungin rooli strategisena pysäköintitoimijana. Näiden kokonaisuuksien sisältämiä toimenpiteitä käsitellään erillisissä kaupungin työntekijöistä muodostetuissa työryhmissä
Toimenpiteiden ensimmäinen kokonaisuus keskittyy rakentamiseen käsittäen asuin- ja työpaikkatonttien pysäköinnin kehittämistarpeet, pysäköintiluvat ja pyöräpysäköinnin tonteilla. Toinen kokonaisuus keskittyy keskustan pysäköintiin käsittäen muun muassa kadunvarsipysäköinnin määrät, aikarajoitukset ja maksullisuudet sekä maanlaisen pysäköinnin ja pysäköintilaitokset. Kolmannen kokonaisuuden muodostavat erilaiset pysäköintipalvelut, joihin kuuluvat esimerkiksi digitaaliset palvelut, dataan liittyvät palvelut, yhteiskäyttöautot, liikkuminen palveluna, pysäköinnin valvonta ja talvipysäköintiin liittyvät toimintamallit. Toimenpiteiden neljäs kokonaisuus muodostuu tietyille kohderyhmille kohdistetuista toimenpiteistä, joita ovat liityntäpysäköinti, pyöräpysäköinti yleisillä alueilla, sähköpotkulautapysäköinti yleisillä alueilla, jakeluliikenteen lastaus- ja purkupaikat, tilausliikenteen pysäköinti ja sähköisten ajoneuvojen latauspisteet. Viidentenä kokonaisuutena käsitellään kaupungin roolia strategisena pysäköintitoimijana.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Tampereen pysäköintipolitiikan päivityksen tilannekatsaus, vuorovaikutus ja tavoitteet merkitään tiedoksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.