Perustelut
Maantie 309 yhdistää Lempäälän Sääksjärven ja Tampereen Ruskon alueet. Maantie on rakennettu Sääksjärven ja Hervannan välillä 1990-luvun alussa. Hervannan maankäytön muutosten myötä tietä on jatkettu Hervannan valtaväylän liittymästä Lintuhytin alueelle saakka. Lintuhytistä yhteys Ruskoon jatkuu nykyään katuna. Maankäytön kehittymisen myötä tien rakentamisesta Hervannasta itään on vastannut viime vuosina pääosin Tampereen kaupunki.
Maantie 309 kehittäminen ns. kehä 2-yhteytenä on ollut pitkään seudullinen tärkeä tiehanke, joka yhdistäisi mm. Tampere-Pirkkalan lentokentän, Hervannan, suunnitellun Saarenmaan alueen valtatiehen 12 Kangasalan suunnalla. Tiehanke ei ole ollut valtion tienrakentamisohjelmissa, vaikka sillä on tärkeä seudullinen merkitys.
Kangasalan kaupunki on aktiivisesti hankkinut maata Saarenmaan alueella ja vienyt alueen osayleiskaavaa eteenpäin. Saarenmaan osayleiskaava on hyväksytty, mutta päätöksestä tehdyn valituksen käsittely hallinto-oikeudessa on kesken. Saarenmaan alueen naapurissa, Tampereen puolella, sijaitsee Ruskon yritysalue. Lisäksi myös Lintuhytin uusi asuinalue sijaitsee Saarenmaan alueen naapurissa kuntarajan toisella puolella.
Kangasalan kaupungilla ja Tampereen kaupungilla on tarve edistää tiehanketta. Saarenmaan alue on seudullisesti merkittävä maankäytön kehittämishanke. Tien toteuttamiselle on myös Tampereen kaupungilla perusteita. Niitä ovat mm. tieliikenteen ohjaaminen tielle 309 Ruskon katuverkon sijasta sekä Kangasalan ja Tampereen yhteiset tarpeet kehittää materiaalien kierrättämistä Saarenmaan alueella.
Pirkanmaan ELY-keskus, Kangasalan kaupunki ja Tampereen kaupunki ovat neuvotelleet tien toteuttamisesta, ja lopputuloksena on esitys yhteistoimintasopimuksen laatimisesta kuntien kesken. Sopimuksen tarkoituksena on sopia Ruskonkehältä kuntarajalle (Saarenmaan alueelle) kulkevan kulkuyhteyden rakentamisesta sekä rakennuskustannusten jakamisesta.
Tien rakentamiskustannuksen Tampereen Lintuhytin alueelta Kangasalan kaupungin rajalle on arvioitu olevan noin 2.5 miljoonaa euroa. Kustannukset jaettaisiin kaupunkien kesken 50 %/50 %. Pirkanmaan ELY-keskuksen kanssa käytyjen neuvotteluiden perusteella valtiolla ei ole tässä vaiheessa taloudellisia mahdollisuuksia osallistua tai sitoutua tien toteuttamiskustannuksiin. Tämän Kangasalan kaupungin ja Tampereen kaupungin välisen yhteistoimintasopimuksen lisäksi laaditaan kuntien ja Pirkanmaan ELY-keskuksen välinen toteuttamissopimus hankkeen toteuttamisen tarkemmista yksityiskohdista. Lähtökohta on, että Pirkanmaan ELY-keskus vastaisi tien teettämisestä. Hanke edellyttää myös tiesuunnitelman laatimisen ja hyväksymisen ennen rakentamista. Rakentaminen voi mahdollisesti alkaa vuonna 2025, ja rakennustyön kesto on arvioilta 1-2 vuotta riippuen urakan sisällöstä ja ajoituksesta.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Liitteenä oleva yhteistyösopimus tiealueen rakentamisesta sekä kustannusjaosta Kangasalan ja Tampereen rajalla hyväksytään.
Johtaja Mikko Nurminen valtuutetaan tekemään sopimukseen teknisiä korjauksia.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.