Perustelut
Kaupunki lähti osakkaasi Suomi-Rata Oy:öön valtuuston päätöksellä 11.3.2019 § 44. Konsernijaosto hyväksyi 7.4.2020 § 35 yhtiön osakassopimuksen ja yhtiöjärjestyksen. Tampere omistaa yhtiöstä 7,19 prosenttia ja valtio 51 prosenttia. Tähän mennessä kaupunki on sijoittanut yhtiöön rahaa 501 508,36 euroa.
Viime kesänä julkaisun hallitusohjelman mukaisesti valtio on päättänyt lopettaa Suomi-Rata Oy:n toiminnan huolimatta voimassaolevasta osakassopimuksesta ja siihen kirjatuista tavoitteista. Saadun käsityksen mukaisesti valtion tavoitteena on muuttaa yhtiön tarkoitukseksi vain niin sanotun Lentoradan toteuttaminen. Tässä yhteydessä valtio tarjoaa osakkuudesta irti haluaville kunnille siihen mahdollisuutta liitteen mukaisin ehdoin. Käytännössä toimenpide toteutettaisiin osakkaiden yksimielisenä päätöksenä yhtiön omien osakkeiden suunnatusta hankkimisesta. Tampereen kaupungille tarjotaan siis mahdollisuutta myydä osakkeet Suomi-Rata Oy:lle, joka vapaan oman pääoman puitteissa ja kassassa olevin varoin maksaisi osakkeista 71 900 euroa. Kaupungin tappioksi muodostuisi 429 608,36 euroa.
Tähän saakka Suomi-Rata Oy:n johto ja hallitus ovat toteuttaneet yhtiöjärjestyksen ja osakassopimuksen mukaisia tavoitteita.
Osakassopimuksen rikkominen on valtiolta harmillinen teko muita osakkaita kohtaan. Julkisen sektorin toimijaan sopimusosapuolena on yleensä voinut luottaa. Kun Suomessa laitettiin lähes saman aikaisesti vireille kolme isoa ratahanketta, oli selvää että Suomi-Rata Oy:n edellytykset kaupallisin periaattein toimivaksi hankkeeksi olivat liikennevolyymien ja muun kaupallisen tulonmuodostuksen ansiosta selvästi parhaat. Käänteisesti, julkista rahaa olisi toteutukseen tarvittu suhteessa vähiten.
Esitetty ostotarjous/osakkaiden yksimielinen päätösehdotus on heikko Tampereen kaupungin kannalta. Käytännössä se lienee kuitenkin ainoa realistinen vaihtoehto osakkeista luopumiseksi. Suomi-Rata Oy:n kuntaosakkaat Helsinkiä, Vantaata ja Lahtea lukuun ottamatta ovat myymässä osakkeensa samoin ehdoin.
Suomi-Rata Oy:n osakkaiden kesken laaditun osakassopimuksen kohdassa 11.2 lukee: "Tämä Sopimus on voimassa Osakkaan osalta niin kauan kuin kyseinen Osakas ja yksikin toinen Osakas omistaa Arvopapereita. Kun tämä Sopimus lakkaa olemasta voimassa tietyn Osakkaan osalta, kyseistä tahoa ei enää pidetä Sopimuksen tarkoittamana Osapuolena tai Osakkaana". Tämän kohdan perusteella Tampereen kaupungin osakassopimuksen mukaiset oikeudet ja velvoitteet lakkaavat kun kaupungin omistamat osakkeet on myyty. Sanalla Arvopaperit osakassopimuksessa tarkoitetaan yhtiön osakkeita ja niihin oikeuttavia mahdollisia muita arvopapereita (esimerkiksi merkintäoikeuksia, vaihtovelkakirjalainoja tms.).
Hallintosäännön mukaan konsernijaosto päättää yhtiön tai yhteisön perustamisesta, purkamisesta sekä osakkeiden ostamisesta, merkitsemisestä ja myymisestä lukuun ottamatta konserniohjeessa määriteltyjä, strategisesti tai taloudellisesti merkittäviä yhtiöitä. Suomi-Rata Oy:n osakkeiden myynnistä päättäminen on konsernijaoston päätösvallassa.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Vuojolainen Arto, Liiketoiminta- ja rahoitusjohtaja
Kaupungin omistamat Suomi-Rata Oy:n osakkeet myydään liitteiden mukaisin ehdoin yhtiölle itselleen 71 900 euron kauppahinnalla.
Päätös annetaan kuntalain 46 §:n mukaisena ohjeena osakkeenomistajien yksimielisen päätöksen allekirjoittavalle kaupungin edustajalle tai mikäli päätös muuttuu yhtiökokouksessa tehtäväksi, niin yhtiökokousedustajalle.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.