Kaupunginhallitus, kokous 12.2.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 59 Aleksanterin koulun perusparannuksen hankesuunnitelma 

TRE:2404/10.03.07/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Tuominen Minna, Hankearkkitehti, minna.h.tuominen@tampere.fi

Perustelut

Wivi Lönnin koulun Aleksanterin koulutalo sijaitsee Kaakinmaan kaupunginosassa osoitteessa Hallituskatu 26, 33200 Tampere. Kiinteistötunnus on 837-106-86-6. Etäisyys Keskustorilta on alle 1 km.  

Aleksanterin koulutalo koostuu kolmesta eri aikaan rakennetusta asemakaavalla suojellusta koulurakennuksesta. Aleksanterin koulun ruokalarakennuksen vuodelta 1875 on suunnitellut Brynolf Sjöström, puurakennuksen vuodelta 1886 on suunnitellut F.L. Calonius ja kivirakennuksen vuodelta 1904 on suunnitellut Wivi Lönn. Ruokalarakennus on perusparannettu vuonna 2000 ja kivirakennus vuonna 2001. Puurakennus on peruskorjattu tulipalon jälkeen vuonna 2011. Aleksanterin koulutalon kivi- ja puurakennukset perusparannetaan. Vuonna 2011 tulipalon jälkeen peruskorjattu puurakennus on tutkittu kolmen vaihtoehdon mukaisesti. Rakennusten yhteenlaskettu kokonaispinta-ala on 7 565 brm2. 

Tilan tarve 

Wivi Lönnin koulun Aleksanterin koulutalossa toimii perusopetuksen luokat 1.–6. sekä varhaiskasvatuksen esiopetusryhmät. Aleksanterin koulutalon laskennallinen kapasiteetti on perusparannuksen jälkeen noin 550 oppilasta. Henkilökuntaa koululla on yhteensä noin 70 henkeä.

Tilaohjelman mukainen toimintojen tilantarve hyötyalana on yhteensä 3 453 hym2. Rakennuksen vuokran maksun perusteena oleva huoneistoala on 5 028 htm2. Tilasuunnittelussa mahdollistetaan tilojen iltakäyttö alueen asukkaille ja muille toimijoille. 

Aikataulu 

Rakennustyöt on suunniteltu alkaviksi kesäkuussa 2025 ja niiden on määrä valmistua huhtikuussa 2027. Koulun käyttöönotto olisi elokuussa 2027. 

Hankkeen toteuttamiseen liittyvät tiedot 

Voimassa oleva asemakaava on vuodelta 1985, ja kohteen merkintä on YO-14, opetustoimintaa ja kulttuuritoimintaa palvelevien rakennusten korttelialue. Kaikilla rakennuksilla ja piha-alueella on suojelumerkintä. Tontin koko on 10 941 m2. Tontti rajautuu pohjoisessa ja lännessä Pyynikin kirkkopuistoon, idässä Hämeenpuistoon sekä etelässä Hallituskatuun. Tontille kuljetaan Hallituskadulta. Välituntipihan koko on noin 6 650 m2 (noin 12 m2/oppilas). Pihan välineet ja varusteet suunnitellaan toteutussuunnitteluvaiheessa, käyttäjä osallistaa henkilökuntaa ja oppilaita suunnittelussa. 

Kevyen liikenteen yhteydet koululle ovat hyvät. Lähin joukkoliikenteen pysäkki sijaitsee Hämeenkadulla, joka on noin 150 metrin päässä koulupihasta. Tontille sijoittuu huolto- ja pysäköintialue, jonne on kulku Hallituskadulta. Tontille sijoittuu myös oppilaskuljetuksien taksien saattoalue. Saattoalueelta on suunniteltu esteetön, ajoväylästä erotettu turvallinen reitti kivirakennuksen eteläpuoleisen sisäänkäynnin läheisyyteen. Muu saattoliikenne on osoitettu Hallituskadun varteen nykyisen liikennesuunnitelman mukaan. Polkupyöräpaikkoja on hajautetusti yhteensä 95 paikkaa, joista 12 toteutetaan katettuina. 

Koulun tilat suunnitellaan nykyisen laajuuden mukaisesti. Puu- ja ruokalarakennuksissa on kotiluokkien, keittiö- ja siivoustilojen sekä ruokasalin kokoa kasvatettu tilamuutoksin. Kivirakennukseen on järjestetty laajemmat tilat opiskeluhuollolle, esiopetuksen uudelle märkäeteiselle sekä käsityötiloille. Kivi- ja ruokalarakennuksiin on suunniteltu uudet ilmanvaihtokonehuoneet. Kivirakennuksen tilojen esteettömyyttä on parannettu. Osa luokista kaikissa kolmessa rakennuksessa varustetaan siirtoseinällä, mikä mahdollistaa luokkatilan monipuolisemman käytön. Rakenteelliset riskit korjataan ja poistetaan perusparannuksen yhteydessä. Toimenpiteet tehdään vanhoja rakenteita kunnioittaen ja historialliset arvot huomioiden.

Investointi- ja käyttökustannukset 

Hankesuunnitelman perusteella on päädytty kustannusarvioon 24 140 000 euroa (3 191 euroa/brm2). Hintataso on Haahtela-indeksi Tampere 108,0/12.2023. 

Tarveselvityksen hyväksymispäätökseen kaupunginhallituksessa 5.6.2023 § 281 sisältyi ponsi hankkeen kustannussäästöjen tarkastelusta: ”Hankesuunnitteluvaiheessa hankkeen kustannuksia pyritään pienentämään vähintään 10 prosentilla tarveselvityksen alustavasta kustannusarviosta.” 

Tarveselvityksen mukainen kustannusarvio oli 25 500 000 euroa. Hankesuunnitelman mukainen kustannusarvio on 24 140 000 euroa, eli 1 360 000 euroa tarveselvitysvaiheen kustannusta pienempi. Hankesuunnitteluvaiheessa on tutkittu kustannussäästömahdollisuuksia kaikkien rakennusten osalta. Hankkeen toteutusmuodoksi on hankesuunnitteluvaiheessa valittu yhteistoiminnallinen projektinjohtourakka tavoitebudjetilla, jossa korostuu osapuolten yhteistyö hankkeen parhaaksi. Kolmen rakennuksen osalta on tehty rakennuksittain tarkastelu mahdollisista säästökohteista, joilla olisi kustannuksia alentava vaikutus ilman, että laskennallista oppilasmäärää vähennetään.  

Vuonna 2011 tulipalon jälkeen osittain peruskorjatun puurakennuksen toteuttamismahdollisuuksia on tutkittu myös ilman laajempia tilamuutoksia. Puurakennuksen vaihtoehdoilla B1 ja B2 koko koulun laskennallinen oppilasmäärä laskisi 550 oppilaasta 525 oppilaaseen. Kaikissa vaihtoehdoissa vuokrakustannus oppilasta kohden on lähes sama. Tämä puoltaa hankesuunnitelman mukaista ratkaisua A. Tässä ratkaisussa saadaan kahden kotiluokan sijaan kolme kotiluokkaa, joista yksi on lisäksi mahdollista jakaa kahdeksi erilliseksi tilaksi. Jaettavissa oleva kotiluokkatila lisää tilojen monikäyttöisyyttä. Tässä esitetyssä vaihtoehdossa kouluun saadaan kooltaan nykytavoitteen täyttäviä kotiluokkia. Muissa rakennuksissa osa kotiluokkatiloista on pienempiä johtuen vanhoista kantavista seinistä tai rakenteista.  

Kolmen rakennuksen yhteenlaskettu vuosivuokra on 2 087 503 euroa, joka jakaantuu perusopetukselle 1 947 596 euroa, varhaiskasvatukselle 53 824 euroa, Pirkanmaan hyvinvointialueelle 43 449 euroa ja Pirkanmaan Voimia Oy:lle 42 633 euroa. Lopullinen vuokra määräytyy käyttöönottoajan ylläpitokustannustason, hankkeen toteutuneiden investointikustannusten ja pinta-alan mukaisesti. 

Hanketta esitetään jatkettavaksi toteutussuunnitteluun ja hankkeen määrärahaa tarkistettavaksi urakkalaskennan kautta saatujen todellisten kustannusten mukaiseksi. Hankkeelle on esitetty investointiohjelmassa määrärahaa vuosille 2024–2027 yhteensä 22 950 000 euroa, joka on 90 % tarveselvityksen mukaisesta kustannusarviosta 25 500 000 euroa. Toteutussuunnitteluvaiheessa etsitään ratkaisuja, joilla kustannuksia saadaan alennettua. 

Elinkaaren hiilijalanjälki ja elinkaarikustannus

Rakennuksen kokonaishiilijalanjälki on 50 vuoden arviointijaksolla 4 580 t CO2e. Energiankulutuksen päästöjen arviointiin on käytetty ympäristöministeriön menetelmän mukaisia kertoimia energiantuotannon päästöjen muuttumiselle laskentajakson aikana. Hankesuunnitelmien perusteella tehtyjen laskelmien mukainen yhteenlaskettu kolmen rakennuksen perusparannusten veroton elinkaarikustannus 50 vuoden arviointijaksolla on yhteensä  67 529 000 euroa.

Väistötilatarpeet

Aleksanterin koulun perusparannuksen aikaisina väistötiloina toimivat Eteläpuiston päiväkodin ja koulun tilat sekä Pyynikintie 2:n perusopetuksen väistötiloiksi suunnitellut tilat. Pyynikintie 2:n ja Eteläpuiston päiväkodin ja koulun yhteenlasketut vuokrakustannukset Aleksanterin koulun väistötilakäytön osalta ovat 1 703 732 euroa vuodessa. Lopullinen vuokra määräytyy käyttöönottoajan vuokratason mukaan.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Rantanen Teppo, Johtaja, Teppo.Rantanen@tampere.fi

Aleksanterin koulun perusparannuksen hankesuunnitelma ja väistötilaratkaisu hyväksytään jatkosuunnittelun pohjaksi.

Toteutuksen edellytyksenä on, että hankkeelle osoitetaan vuosille 2025–2027 kustannusarvion mukainen määräraha.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Hankearkkitehti Minna Tuominen oli asiantuntijana läsnä kokouksessa ja poistui ennen päätöksentekoa.

Valmistelija

  • Rantanen Teppo, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Hankearkkitehti Minna Tuominen, puh. 041 730 0384, etunimi.h.sukunimi@tampere.fi ja koordinaattori Elina Kalliohaka, puh. 040 486 4918, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus päätti 29.1.2024 § 34 käyttää otto-oikeutta asunto- ja kiinteistölautakunnan päätökseen 18.1.2024 § 10 koskien Aleksanterin koulun perusparannuksen hankesuunnitelmaa. 

Asunto- ja kiinteistölautakunta päätti hyväksyä Aleksanterin koulun perusparannuksen hankesuunnitelman ja väistötilaratkaisun jatkosuunnittelun pohjaksi. Päätöksen ehtona oli, että hankkeelle osoitetaan vuosille 2025–2027 kustannusarvion mukainen määräraha.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Asunto- ja kiinteistölautakunnan päätös 18.1.2024 § 10 pysytetään.

Päätös

Asia jätettiin pöydälle.

Esteellisyys

  • Inna Rokosa ilmoitti olevansa asianosaisena esteellinen asian käsittelyyn. Esteellisyys todettiin hallintolain 28 §:n 5) kohdan perusteella ja hän poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Lauri Savisaarelle ja kiinteistöjohtaja Virpi Ekholmille. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistuivat ennen päätöksentekoa.

Asian käsittelyn kuluessa Anne-Mari Jussila ehdotti, että asia jätetään pöydälle. Anneli Taina kannatti ehdotusta.

Puheenjohtaja tiedusteli Jussilan pöydällepanoehdotuksen saamaa kannatusta ja totesi sen tulleen hyväksytyksi yksimielisesti.

Anne Liimola poistui kokouksesta päätöksenteon jälkeen.

Tiedoksi

Virpi Ekholm, Jarmo Viljakka, Niko Suoniemi, Anna-Maija Väänänen, Anu Tiira, Anni Andrejeff, Jenni Rämälä, Lauri Savisaari, Matti Taimi, Elina Kalliohaka, Elina Lahti, Petri Mölsä, Jukka Kauppinen, kitiatalous, Tilapalvelut/kirjaamo

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)