Asunto- ja kiinteistölautakunta, kokous 19.1.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 9 Oikaisuvaatimus metsänhoidon palvelusopimuksesta vuodelle 2022 

TRE:8203/00.01.06/2021

Valmistelija

  • Tuominen Anne, Metsätalouspäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Metsätalouspäällikkö Anne Tuominen, puh. 050 517 7053, etunimi.j.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Hanna Sandström, puh. 040 750 1876, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kiinteistöjohtaja hyväksyi päätöksellään 16.12.2021 § 636 Tampereen kaupungin kiinteistötoimen ja Tampereen Infra Oy:n (Y- tunnus 3022425- 9) välisen metsänhoidon palvelusopimuksen vuodelle 2022. Päätös on ollut nähtävänä 20.12.2021.

Kaksi yksityishenkilöä ovat tehneet kiinteistöjohtajan päätöksestä yhteisen oikaisuvaatimuksen 6.1.2022. Oikaisuvaatimuksessa on esitetty, että asunto- ja kiinteistölautakunta päivittää palvelusopimusta oikaisuvaatimuksessa esitetyillä muutoksilla ja velvoittaa kiinteistöjohtajan allekirjoittamaan Tampereen Infra Oy:n kanssa uuden palvelusopimuksen.

Oikaisuvaatimuksessa esitetään, että sopimukseen on lisättävä maininta puunmyyntitulojen tarkasta erittelystä kaupungin kotisivuilla. Talouden raportointi on kiinteistötoimen tehtävä. Talouden raportointi ei ole palvelusopimuksella tilattava työ, joten oikaisuvaatimuksen esitystä ei ole tarkoituksenmukaista lisätä sopimukseen. Kiinteistötoimi raportoi puunmyyntitulojen toteutumisen kaupungin ohjeiden mukaisesti.  

Oikaisuvaatimuksessa esitetään, että palvelusopimukseen on lisättävä velvoite metsäsuunnitelmien ja työkohdeluettelojen lisäämiseksi kaupungin sivuille. Tämä lisää Tampereen kaupungin tilaaman metsänhoidon avoimuutta. Metsäsuunnittelu ja työkohteiden valmistelu sekä niistä viestiminen ovat kiinteistötoimen tehtäviä. Ne eivät ole palvelusopimuksella tilattavia töitä, eikä oikaisuvaatimuksen esitystä ole siksi tarkoituksenmukaista lisätä sopimukseen. Tiedon saatavuus ja mm. työkohteista viestimisen kehittäminen on kirjattu valmistelussa olevan metsien hoidon toimintamallin toimenpiteeksi. Kiinteistötoimi kehittää metsätiedon jakamista parhaillaan käynnissä olevassa lähiöohjelman paikkatietohankkeessa, jossa yhtenä tavoitteena on työkohteiden vuorovaikutteinen julkaiseminen. Yleiseen metsäsuunnitelmatietoon voi jo nyt tutustua karttapalvelussa kaupungin metsäsivuilla.

Oikaisuvaatimuksessa esitetään, että metsätöistä on tiedotettava vähintään 4 viikkoa ennen toimenpiteitä nykyisen 1-2 viikon sijaan, ja että kotitalouksiin jaettavien tiedotteiden ja maastotiedotuksen lisäksi toimenpiteistä on aina tiedotettava myös kaupungin kotisivuilla. Palvelusopimuksella sovitaan tiedottamisesta työkohteiden toteutuksen osalta. Työkohteiden toteutuksesta pyritään tiedottamaan mahdollisimman ajoissa, kuitenkin viimeistään 1-2 viikkoa ennen töiden aloitusta. Viestintä toteutetaan työkohteen edellyttämällä laajuudella. Tampereen Infra Oy vastaa maastotiedottamisesta ja kotitalouksiin jaettavista tiedotteista. Kiinteistötoimi vastaa työkohteiden suunnitteluun liittyvästä viestinnästä ja mediatiedotuksesta ja verkkoviestinnästä kaupungin linjausten mukaisesti. Palvelusopimukseen ei ole tarkoituksenmukaista tehdä muutoksia työkohteiden toteutuksen käynnistymistä koskeviin tiedotuskäytäntöihin. 

Oikaisuvaatimuksessa esitetään, että PEFC-sertifikaatin mukaisesta metsänhoitotöiden seurannasta ja laadunvalvonnasta on siirryttävä vuosittaisiin asukaskyselyihin, jotka toteutetaan avoimesti verkossa. Vaatimuksessa esitetään lisäksi muun muassa, että Tampereen Infra Oy:tä ei enää jatkossa velvoiteta kuulumaan Ely-keskusten ja Suomen ympäristökeskuksen hylkäämään Suomen PEFC-metsäsertifiointijärjestelmään, vaan laadunseurannaksi riittävät asukaskyselyjen ohella tehtävät vuosittaiset omavalvontaraportit metsä- ja luonnonsuojelulain noudattamisesta. Raportit esitetään julkaistavaksi kaupungin kotisivuilla ja palvelupisteissä. Tampereen kaupungin omistamat metsätilat kuuluvat PEFC-metsäsertifiointiin. Sertifiointi edistää ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää metsänhoitoa, ja se asettaa Tampereen kaupungin eri metsänhoidon toimintatavoille minimivaatimukset kuten esimerkiksi vaatimukset henkilöstön osaamisen varmistamiselle. PEFC:n kriteerien mukainen omavalvonta, raportointi ja auditointi varmistavat nämä vaatimukset. Sertifiointiin kuuluminen on hyödyllistä puutavaran paremman kysynnän ja hinnan takia. Kaupungin omat linjaukset täydentävät PEFC:n kriteereitä ja asettavat vaativampia tavoitteita. Kiinteistötoimi on tehnyt työkohteilla PEFC:stä riippumatonta laadunvalvontaa yli 15 vuoden ajan. Lisäksi asukkaille on tehty kyselyitä työkohteiden toteutuksesta. Seuranta ja raportointi on kirjattu myös metsien hoidon toimintamallin luonnokseen. Palvelusopimukseen ei ole tarkoituksenmukaista muuttaa PEFC:in liittyviä kirjauksia.

Oikaisuvaatimuksessa esitetään, että Viherympäristöliiton laatimien viheralueiden kunnossapitoluokituksien (RAMS 2020) käyttöä muutetaan siten, että kaikki lähi-, ulkoilu- ja retkeilymetsät siirretään arvometsien luokkaan. Sopimuksen mukaisten töiden toteutuksessa noudatetaan kaupungin sisäisiä ohjeita, päätöksiä ja strategioita. Kiinteistötoimi määrittelee toteutettavat työkohteet metsien hoidon toimintamallin metsäluokkia koskevien linjausten mukaisesti. Palvelusopimukseen ei ole tarkoituksenmukaista tehdä oikaisuvaatimuksessa esitettyä muutosta.

Oikaisuvaatimuksessa esitetään, että Tampereen kaupungin omistamissa talousmetsissä on oikaisuvaatimuksen tekijöiden näkemyksen mukaan siirryttävä jatkuvapeitteiseen metsänkasvatukseen, ja että palvelusopimusta Tampereen Infra Oy:n kanssa on muutettava siten, että sopimuksessa mainitut metsänviljely-, koneellista puunkorjuuta valmistelevat ennakkoraivaus-, taimikonhoito- ja muut pienpuuston perkaus- tai raivaustyöt poistetaan sopimuksesta. Vaatimuksen mukaan näiden toimien poisjättämisestä säästyneiden kulujen turvin sopimukseen voidaan lisätä kohta, jossa todetaan, että talousmetsissä tehdään vain metsurityönä yksittäisten isojen puiden poistamisia ja luonnonhoidollisia töitä kuten vieraslajien hävittämistä, kulotusta ja pöntötyksiä. Palvelusopimuksessa on perusteltua olla mukana kaikki metsänhoitomenetelmät, jotka ovat käytössä kaupungin metsienhoidossa. Kiinteistötoimi määrittelee toteutettavat työkohteet metsien hoidon toimintamallin linjausten mukaisesti. Palvelusopimukseen ei ole tarkoituksenmukaista tehdä oikaisuvaatimuksessa esitettyjä muutoksia.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Rantanen Teppo, Johtaja

Oikaisuvaatimus hylätään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Lausunnot

Lakimies Patricia Nikko:

Oikaisuvaatimus voidaan tehdä joko laillisuus- tai tarkoituksenmukaisuusperusteella. Laillisuusperuste on olemassa, jos päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä tai on muuten lainvastainen.

Kiinteistöjohtajan päätös ei ole ollut lain vastainen eikä sitä ole syytä muuttaa myöskään tarkoituksenmukaisuusperusteella. Oikaisuvaatimus tulee hylätä.

Tiedoksi

Oikaisuvaatimuksen tekijät, Patricia Nikko, Pentti Katajisto, Lauri Niemi, Heli Toukoniemi, kiinteistötoimi

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen, kun se ei ole muuttunut oikaisuvaatimusmenettelyssä, saa muutosta kuitenkin hakea vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.