Kasvatus- ja opetuslautakunta, kokous 11.6.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 63 Apulaisrehtorin viran perustaminen Sivistyspalvelujen palvelualueelle Perusopetuksen palveluryhmään 

TRE:3075/01.02.01/2024

Valmistelija

  • Järvelä Kristiina, Perusopetusjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Perusopetusjohtaja Kristiina Järvelä,​ puh. 040 800 4678 ja HR-asiantuntija Raita Heinänen, puh. 040 800 4967, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Kalle Kaunisto, puh. 040 485 1059, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Perusopetuksen koulujen johtaminen on tällä hetkellä organisoitu niin,​ että alakouluissa on yksi rehtori ja yhtenäiskouluissa on rehtorin lisäksi virassa toimiva apulaisrehtori. Suurissa ja monimuotoisen toiminnan yhtenäiskouluissa on rehtorin lisäksi kaksi virassa toimivaa apulaisrehtoria. 

Tammelan koulu on oppilas- ja henkilöstömäärältään Tampereen suurin alakoulu, jossa on poikkeuksellisen laaja ja monimuotoinen opetustarjonta. Koulussa toimii yleisopetuksen luokkien lisäksi vaativan erityisen tuen luokkia, painotettua kuvataiteen opetusta sekä saksankielistä opetusta. Myös oppilaiden aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestämisvastuu on koulun osalta kasvanut ja laajentunut. Hallinnollista työtä lisää myös se, että koulu on sisäilmakohde ja koulun tontilla sijaitsee väistötila. Lisäksi tontilla sijaitsevan koulurakennuksen purkutyö, sen uudisrakentaminen sekä toisen rakennuksen perusparantaminen toteutuvat hyväksyttyjen suunnitelmien mukaan lähivuosina. Tammelan koulu ja Juhannuskylän koulu muodostavat yhteisen Juhannuskylän koulupolun. Juhannuskylän koulun toinen virka-apulaisrehtori on lukuvuonna 2023–2024 kohdentanut työpanostaan myös Tammelan kouluun, mutta Tammelan koulun johtamiseen liittyvän työmäärän kasvaessa ja pitkään jatkuvien poikkeusjärjestelyjen vuoksi työpanoksen jakaminen kahden koulun kesken ei ole enää tarkoituksenmukaista, ja molemmat koulut tarvitsevat oman hallinnollisen työnsä vahvistamista. Apulaisrehtorin viran perustamisen myötä myös Juhannuskylän yhtenäiskouluun on mahdollista saada vakiintunut ja riittävä apulaisrehtorirakenne.

Esitetään,​ että perusopetukseen perustetaan 1.8.2024 apulaisrehtorin virka, jonka sijoituskoulu on Tammelan koulu. Perustettavan apulaisrehtorin viran sijoituskoulua voidaan myöhemmin muuttaa.

Perustettavan viran tiedot: 

Toimintayksikkö: Sivistyspalvelujen palvelualue,​ Perusopetuksen palveluryhmä
Tehtävänimike: Apulaisrehtori
Kustannuspaikka: 131922 Tammela
Esimies: Rehtori
Palvelussuhteen laji: Virka
Peruspalkka: 4436,70
Hinnoittelu: 40302000
Asema: Muu
Esimiesasema: Kyllä
Työaikajärjestelmä: Toimistotyöaika 36,​25 tuntia/vko,​ koulun toiminnalliset vaatimukset huomioon ottava työaika
Koko/osa-​aikaisuus: Kokoaikainen

Hallintosäännön (1.5.2024) 43 § perusteella viran perustamisesta päättää lautakunta alaisessaan toiminnassa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Savisaari Lauri, Johtaja

Sivistyspalvelujen palvelualueelle perusopetuksen palveluryhmään perustetaan apulaisrehtorin virka 1.8.2024 alkaen. Sijoituskouluna on Tammelan koulu. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Kristiina Järvelä, Satu Hakulinen, Raita Heinänen, Marjoriina Mannermaa, Petri Peltonen, Ville Raatikainen, Ulla Ojalammi, Tiina Nurminen

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.