Kaupunginhallitus, kokous 10.6.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 248 Aleksanterin koulun pihasuunnitelman uudelleenvalmistelu 

TRE:2404/10.03.07/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Heinämäki Anna-Kaisa, Johtaja, Anna-Kaisa.Heinamaki@tampere.fi
Savisaari Lauri, Johtaja, Lauri.Savisaari@tampere.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus päätti 22.1.2024 § 22 käyttää otto-oikeutta kasvatus- ja opetuslautakunnan päätökseen 17.1.2024 § 11 koskien Aleksanterin koulun perusparannuksen hankesuunnitelmaa. Kaupunginhallitus päätti 29.1.2024 § 34 käyttää otto-oikeutta asunto- ja kiinteistölautakunnan päätökseen 18.1.2024 § 10 koskien Aleksanterin koulun perusparannuksen hankesuunnitelmaa. Kaupunginhallitus päätti 4.3.2024 § 82 palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi kasvatus- ja opetuslautakunnan päätöksen osalta ja § 83 palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi asunto- ja kiinteistölautakunnan päätöksen osalta.

Palautuspäätöksien mukaan pihasuunnitelmaa muutetaan siten, että koulun saattoliikenteen turvallisuutta edistetään nykyisestä. Saattoliikenne halutaan ensisijaisesti toteuttaa Hallituskadun varressa parkkialueen sijaan. Vaihtoehtona on erillisten sisään- ja ulostuloreittien suunnittelu parkkipaikalle. Parkkipaikalle ei pidä suunnitella saattoliikennettä siten, että se vaatii parkkipaikalla peruuttelua. Uudelleen valmistelussa pysäköintipaikkojen riittävyys koulun henkilökunnalle turvataan ja lisäksi nykyiset muiden käyttäjien pysäköintitarpeet huomioidaan ja ratkotaan tarkoituksenmukaisesti. Kaikki koulun piha-alueen pysäköintipaikat otetaan joustavasti myös yleiseen maksulliseen käyttöön iltaisin ja viikonloppuisin. Aleksanterin koulun pihan koko mahdollistaa lapsille tärkeiden leikkialueiden virikkeellisen ja monipuolisen suunnittelun myös uudelleen valmistelussa.

Maaliskuun alusta voimaan tulleen hallintosäännön muutoksen myötä ratkaisuvalta yli 10 miljoonan euron arvoisten tilahankkeiden hankesuunnitelmien hyväksymiseen on kaupunginhallituksella.

Aleksanterin koulun perusparannuksen hankesuunnitelman pihasuunnitelma irrotetaan suunnittelukokonaisuudesta ja siirretään käsiteltäväksi myöhemmin. 

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään elinvoiman palvelualueen kiinteistöt, tilat ja asuntopolitiikka -palveluryhmän kiinteistöjohtaja, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Virpi Ekholm.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Aleksanterin koulun pihasuunnitelma irrotetaan muusta suunnittelukokonaisuudesta valmisteltavaksi perusteluissa mainittujen kaupunginhallituksen 4.3.2024 päätösten § 82 ja § 83 mukaisesti.

Aleksanterin koulun perusparannuksen hankesuunnitelma ja väistötilaratkaisu hyväksytään muilta osin jatkosuunnittelun pohjaksi.

Toteutuksen edellytyksenä on, että hankkeelle osoitetaan vuosille 2025–2027 kustannusarvion mukainen määräraha.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään elinvoiman palvelualueen kiinteistöt, tilat ja asuntopolitiikka -palveluryhmän kiinteistöjohtaja, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Virpi Ekholm.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Savisaari Lauri, Johtaja
  • Heinämäki Anna-Kaisa, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Kiinteistöjohtaja Virpi Ekholm, puh. 0400 205 044, hankearkkitehti Minna H Tuominen, puh. 041 730 0384, koordinaattori Elina Kalliohaka, puh. 040 486 4918 ja liikenneinsinööri Pekka Stenman, puh. 040 163 7226, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasianjohtaja Laura Klami, puh.040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus päätti 11.3.2024 § 111, että Aleksanterin koulun hankesuunnitelma ja väistötilaratkaisu hyväksytään mutta koulun pihasuunnitelma erotetaan muusta suunnittelukokonaisuudesta valmisteltavaksi perusteluissa mainittujen kaupunginhallituksen 4.3.2024 päätösten § 82 ja § 83 mukaisesti. Päätöksen perustelutekstissä on §:issä 82 ja 83 tehty linjaus: ”Pihasuunnitelmaa muutetaan siten, että koulun saattoliikenteen turvallisuutta edistetään nykyisestä. Saattoliikenne halutaan ensisijaisesti toteuttaa Hallituskadun varressa parkkialueen sijaan. Vaihtoehtona on erillisten sisään- ja ulostuloreittien suunnittelu parkkipaikalle. Parkkipaikalle ei pidä suunnitella saattoliikennettä siten, että se vaatii parkkipaikalla peruuttelua. Uudelleen valmistelussa pysäköintipaikkojen riittävyys koulun henkilökunnalle turvataan ja lisäksi nykyiset muiden käyttäjien pysäköintitarpeet huomioidaan ja ratkotaan tarkoituksenmukaisesti. Kaikki koulun piha-alueen pysäköintipaikat otetaan joustavasti myös yleiseen maksulliseen käyttöön iltaisin ja viikonloppuisin. Aleksanterin koulun pihan koko mahdollistaa lapsille tärkeiden leikkialueiden virikkeellisen ja monipuolisen suunnittelun myös uudelleen valmistelussa.” 

Vaihtoehtotarkastelut

Aleksanterin koulun pihasuunnitelman vaihtoehtotarkastelut on laadittu yhteistyössä Tampereen kaupungin sivistyspalveluiden palvelualueen, kiinteistöt, tilat ja asuntopolitiikka -palveluryhmän, liikennesuunnittelun, arkkitehtitoimisto Forssi Oy:n sekä Destia Oy:n asiantuntijoiden kanssa. Tarkemmin on tutkittu kolmea vaihtoehtoa.

Koulun välituntipiha-alueen tilantarpeet

Perusparannuksen valmistuttua osa Wivi Lönnin koulun Aleksanterin koulutalon esi- ja 1-2 -luokkien opetuksesta siirtyy Eteläpuiston päiväkotiin ja kouluun. Uusi pienempi esiopetuksen ja 1-2 -luokkien opetus siirtyy esteettömiin tiloihin kivirakennukseen. Kivirakennuksesta on jatkossa erillinen sisäänkäynti pienimpien lasten piha-alueelle, joka on katos- ja meluaitarakenteella erotettu pysäköintialueesta ja kevyemmin luontoelementeillä isompien lasten piha-alueesta. Pihan parhaiten valvottavalle keskialueelle on suunniteltu avoin, riittävän suuri piha-alue vapaalle pelille ja leikille.

Liikenteelliset lähtökohdat

Saapumisessa tulisi keskeisen sijainnin vuoksi ensisijaisesti suosia kestäviä kulkutapoja. Pysäköintitarpeet tulee ratkaista tontilla, mikäli siihen on riittävät tilat. Välttämättömät toiminnot ovat esikoululaisten saatto, henkilökunnan pysäköintipaikat, liikuntaesteisten pysäköintipaikka ja sähköauton latauspiste. Kadunvarsipysäköintiä voidaan tarvittaessa muuttaa lisää koulun saaton tarpeisiin. Henkilökuntapaikkoja ei voida osoittaa kadulta. Henkilökunnan paikkamäärän osalta käytetään voimassa olevaa hyväksyttyä pysäköintinormia. Peruuttamista tontilla tulee pyrkiä minimoimaan. Tontilla peruuttaminen ei kuitenkaan ole poissuljettu ratkaisu, jos kulkemisen turvallisuus kyetään huomioimaan. Tonttiliittymien määrä on lähtökohtaisesti yksi. Tonttiliittymien määrän lisääminen heikentää jalankulkuväylän turvallisuutta.

Valmisteluryhmän esitys

Valmisteluryhmä esittää liikenneratkaisuksi vaihtoehtoa kaksi (VE 2), jossa toteutuu parhaiten koulun välituntipihan tilantarpeet sekä liikenteelliset lähtökohdat. Vaihtoehdossa kaksi koulun tontille on yksi liittymä Hallituskadulta. Kadunvarren saattopaikat säilyvät ja jalkakäytävän liikenneturvallisuus on kahden liittymän ratkaisuvaihtoehtoa parempi. Ratkaisussa jäte- ja koulutaksiliikenne ovat erillään pysäköintipaikoista. Jäteauton ei myöskään tarvitse nostaa jäteastioita muun pysäköinnin seassa. Esikoululaisten saattopaikoilta ja liikuntaesteisten paikalta on jalankulkuyhteys sisääntulopihaan.

Muut tutkitut vaihtoehdot

Vaihtoehdossa yksi (VE 1) on kehitetty eteenpäin hankesuunnitelman mukaista ratkaisua, mutta lisätty jalankulkuyhteys esikoululaisten saattopaikoilta sisääntulopihalle. Koulutaksin saattopaikka on siirretty pysäköintialueen pohjoisreunaan. Ratkaisussa liikuntaesteisten paikan, sähköauton latauspaikan ja huollon paikan käytettävyys on estynyt koulutaksin kuljettaessa oppilaita kouluun. Jäteauto pysähtyy pysäköintialueen ajoväylälle jäteastioiden tyhjentämisen ajaksi.

Vaihtoehdossa kolme (VE 3) on tutkittu ratkaisua, jossa on kaksi tonttiliittymää. Koulun puolella parkkipaikkaa ovat jäteastiat ja huollon paikka sekä sähköauton latauspaikka. Koulutaksi pääsee ajamaan koulun piha-alueen edustalle. Koulutaksille tarkoitettu erillinen pysäköintitasku vaatii lisätilan ottamisen suunniteltujen pyöräkatosten paikalta, mikä pienentää koulun pihaa ja sen istutusaluetta länsipuolelta. Kaksi tonttiliittymää näin lähellä toisiaan eivät ole perusteltuja Hallituskadun jalkakäytävän käytettävyyden ja turvallisuuden kannalta. Vaihtoehdossa Hallituskadulta poistuu kaksi saattopaikkaa.

Esimerkki liikennemerkkisuunnitelmasta

Osana vaihtoehtotarkastelua on laadittu esimerkki liikennemerkkisuunnitelmasta, jossa henkilöstön ja saaton paikat on varattu koulun käyttöön arkisin klo 18 asti, jolloin myös maksullisuus päättyy kadulla. Tämän jälkeen paikat ovat iltaisin ja öisin kaikkien käytössä. Lauantaisin paikat ovat maksullisia samalla tavalla kuin Hallituskadun varressa. Suunnitelmaa tarkennetaan myöhemmin ja myös muut aikarajaukset ovat mahdollisia.

Aikataulu

Perusparannuksen projektijohtourakan kehitysvaihe alkaa kesällä 2024. Toteutussuunnitelman hyväksyminen on huhtikuussa 2025. Toteutusvaihe alkaa huhti-toukokuussa 2025. Rakennustyöt alkavat kesäkuussa 2025 ja valmistuvat huhtikuussa 2027. Perusparannettujen rakennusten ja piha-alueen käyttöönotto on elokuussa 2027.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Aleksanterin koulun hankesuunnitelman pihasuunnitelma hyväksytään vaihtoehdon 2 mukaisena jatkosuunnittelun pohjaksi.

Päätös

Asia jätettiin pöydälle.

Esteellisyys

  • Inna Rokosa ilmoitti olevansa asianosaisena esteellinen. Esteellisyys todettiin hallintolain 28 §:n 5) kohdan perusteella ja hän poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Lauri Savisaarelle ja kiinteistöjohtaja Virpi Ekholmille. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistuivat ennen päätöksentekoa.

Asian käsittelyn kuluessa Anne-Mari Jussila esitti, että asia jätetään pöydälle. Lauri Lyly kannatti Jussilan ehdotusta.

Puheenjohtaja tiedusteli Jussilan pöydällepanoehdotuksen saamaa kannatusta ja totesi sen tulleen hyväksytyksi yksimielisesti.

Tiedoksi

Virpi Ekholm, Jarmo Viljakka, Niko Suoniemi, Anna-Maija Väänänen, Anu Tiira, Anni Andrejeff, Jenni Rämälä, Lauri Savisaari, Matti Taimi, Elina Kalliohaka, Pekka Stenman, Elina Lahti, Petri Mölsä, Jukka Kauppinen, kitiatalous, Tilapalvelut/kirjaamo

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)