Yhdyskuntalautakunta, kokous 27.8.2024

§ 222 Tampereen raitiotie välillä Pirkkala - Linnainmaa, katusuunnitelmat osa 2 

TRE:1482/10.03.02/2024

Valmistelija

  • Sivenius Jouni, Suunnittelupäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Katuinsinööri Mikko Vainiomäki, puh. 040 801 6212, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626 etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Katusuunnitelmaehdotukset on laadittu Pirkkala-Linnainmaa raitiotien, sekä asemakaavan 8951 mukaisten katujen toteutusta varten. Suunnitelmat pohjautuvat Pirkkala-Linnainmaa raitiotien hankesuunnitelmaan, sekä asemakaavan laadinnan yhteydessä laadittuihin katujen yleissuunnitelmiin.

Katusuunnitelmaehdotuksissa on esitetty mm. väylien tuleva sijainti, korkeusasema, pintamateriaalit sekä pintavesien kuivatus ja istutukset.

Hatanpään valtatiellä ja Nuolialantiellä raitiotie kulkee nykyisen kadun keskellä omalla kaistallaan. Nuolialantielle suunnitellaan pääosin yhdet ajokaistat suuntaansa ja liittymiin lisäksi kääntymiskaistat. Raitiotiealueen reunoille sijoitetaan pääosin viherkaistat puuistutuksin tai paahdekasvillisuus. Lentokonetehtaankadun ja Valmetinkadun välinen osuus toteutetaan tilan puutteen vuoksi sekaliikennekatuna, jossa raitiotie- ja ajoneuvoliikenne kulkevat samassa tilassa. Nuolialantien pohjoisreunassa kulkee pyöräliikenteen seudullinen pääreitti. Nuolialantien varrelle sijoitetaan kolme raitiotiepysäkkiä: Lentokentänkadun länsipuolelle, Kuuselakeskuksen kohdalle ja Tarmonkadun länsipuolelle. Linja-autoliikenteen poikkeustilanteen pysäkit on sijoitettu raitiotiepysäkkien yhteyteen.

Hatanpään valtatien, Nuolialantien, Sarankulmankadun ja Tuomikujan katusuunnitelmien kustannusarvio on noin 57 M€, josta Raitiotie Oy:n osuus on noin 55 M€. Kustannusarvio ja kustannusten jako tarkentuu myöhemmin toteutussuunnitelman kokonaiskustannusten laskennan yhteydessä.

Hatanpään valtatien, Nuolialantien, Sarankulmankadun ja Tuomikujan katusuunnitelmaehdotukset olivat julkisesti nähtävillä 13.6.–27.6.2024. Katusuunnitelmaehdotuksista jätettiin kolmelta eri toimijalta muistutukset.

Kiinteistön 837-303-896-1 (Rantaperkiönkatu 2) tontinosan haltijan Oy Teboil Ab:n muistutus:

Teboil jätti muistutuksen, jossa pyydettiin huomioimaan Sarankulmankadulta Rantaperkiönkadulle kääntyvän ajoneuvoyhdistelmän ajolinjat katusuunnitelmassa. Muistutuksessa tuodaan esiin, että ajorataa ollaan suunnitelmassa kaventamassa, jonka takia kääntötila vähenee ja kääntyvä ajoneuvo joutuisi ajamaan keskisaarekkeen yli.

Vastine:

Suunnitelmaa muutetaan muistutuksessa olleen ehdotuksen mukaiseksi. Sarankulmankadun keskisaareketta lyhennetään ajouratarkastelun mukaisesti, jotta kulku kiinteistölle 837-303-896-1 onnistuisi ilman keskisaarekkeen päältä ajoa säiliöautolla.

Tampereen seudun polkupyöräilijät ry:n muistutus:

Tampereen seudun polkupyöräilijät ry (Tapo) muistuttaa, että punainen sävyasfaltti katkeaa Tuomikujan liittymän kohdalla, vaikka sävyasfaltin tulisi jatkua myös liittymän yli kuten muissakin kohdissa. Perusteluna sävyasfaltin jatkumiselle Tampereen seudun polkupyöräilijät ry kertoi sen selkeyttävän liikenneympäristöä ja vähentävän saumakohtia. Tampereen seudun polkupyöräilijät ry pyysi muistutuksessa myös tarkastelemaan Hatanpään valtatien ja Nuolialantien risteysaluetta autoliikenteen ja pyöräliikenteen kannalta. Muistutuksessa autoliikenteen ajolinjaa pidettiin liian loivana ja sitä pyydettiin jyrkentämään. Perusteluna kohdan jyrkentämiseen Tampereen seudun polkupyöräilijät ry kertoi, että loivasti kääntyvä ajoneuvo aiheuttaa vaaraa samaan aikaan suoraan ajavien pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden kannalta. Pyöräliikenteen osalta muistutuksessa pyydettiin pyöristämään Sarankulmankadulta risteykseen saapuvien pyöräilijöiden ajolinjaa.

Tampereen seudun polkupyöräilijät pyysi muistutuksessa tiukentamaan myös muiden risteysalueiden ajolinjoja.

Vastine:

Suunnitelmasta puuttunut väriasfaltti on lisätty Tuomikujan liittymään. Väriasfaltin puuttumiselle ei ole kohdassa perusteluja ja se oli jäänyt suunnitelmasta pois epähuomiossa.

Hatanpään valtatien ja Nuolialantien liittymän ajoneuvojen ajolinjoja tutkittiin, ja liittymään saapuvan ajoneuvoliikenteen ajokaistaa jyrkennetään ajouratarkastelun mukaisesti.

Sarankulmankadulta risteykseen saapuvan pyörätien ajolinjaa pyöristetään tilan sallimissa rajoissa. Kohta on pyöräilyn pääreittiä, joten tiukat mutkat olisi hyvä pystyä pyöristämään selkeyden ja sujuvoittamisen takia.

Risteysalueiden reunakivilinjoja on jyrkennetty muutamassa risteyksessä ajouratarkastelujen perusteella. Jyrkennykset lyhentävät pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden ylitysmatkaa, mikä parantaa turvallisuutta.

Yksityishenkilön muistutus:

Kiinteistön 837-303-753-21 asukkaat jättivät muistutuksen, joka koski liittymäjärjestelyjen muutoksia. Muistutuksessa kerrottiin, että suunnitelma tulee rajoittamaan oleellisesti tontin liikennöintiä, sillä kiinteistön asukkaat käyttävät yhteismitoiltaan 13 ja 11 metristä ajokalustoa päivittäin ja ovat nykytilanteessa päässeet peruuttamaan tontille vain vasempaan kääntyen. Perusteluina peruuttamisen välttämättömyydelle oli kerrottu, että tontilta peruuttaminen tulisi olemaan liikenteellisesti täysin turvatonta.

Kiinteistön 837-303-753-21 asukkaat jättivät muistutuksen myös toisesta aiheesta. Muistutuksessa ehdotetaan, että poistuvat linja-autopysäkit olisi hyvä esittää suunnitelmissa ja suunnitelmaselostuksessa. Tällä hetkellä suunnitelmaa on haastava tulkita ja vaikutuksia arvioida, kun joukkoliikenneratkaisuja ei pystytä vertaamaan nykytilanteeseen. Muistutuksessa oli kommentoitu myös pysäkkivälejä, joita pidettiin liian pitkinä. Muistutuksessa huomautettiin pitkän pysäkkivälin heikentävän käyttäjien tasa-arvoisuutta, sillä varsinkin liikkumiseltaan heikompien käyttäjien on vaikeampaa saavuttaa pysäkki kuin nykytilanteessa.

Vastine:

Tontille peruuttamista tutkittiin ajouratarkastelujen avulla ja suunnitelmaa muutettiin siten, että tontille on tulevaisuudessa mahdollista päästä peruuttamalla Pirkkalan suunnan ajokaistalta. Ajoradan viereistä reunakiveä madallettiin pidemmällä matkalla, jotta ajoneuvoyhdistelmä pääsee peruuttamaan loivemmin kiinteistön pihaan. Tontin liittymän läheisyydessä olevaa valaisinta siirretään myös siten, että tontin omistajan on mahdollista leventää olemassa olevaa tonttiliittymää halutessaan. Tontille peruutettaessa on kuitenkin huomioitava, että se suoritetaan liikennesääntöjen mukaisesti vaarantamatta turvallisuutta ja muuta liikennettä häiritsemättä. Rakentamissuunnitelmaa laadittaessa huomioidaan myös muiden tonttiliittymien reunakivien madallukset, jotta niille liikennöintiä heikennettäisiin mahdollisimman vähän.

Pysäkkiväleistä on päätetty hankesuunnitelmavaiheessa eikä niihin tässä kohdassa voi enää vaikuttaa. Raitiovaunupysäkit on suunniteltu maankäytön painopistekohtiin, eli sinne, missä asutus on hyvin tiivistä ja työpaikkoja sekä kaupallisia ja julkisia palveluja on paljon. Raitiovaunupysäkit on myös pyritty sijoittamaan mahdollisimman lähelle keskeisiä kohteita, kuten esimerkiksi Tampereen rautatieasema, TAYS:in pääovet tai Hervantakeskus Hervannan Insinöörinkadulla. Suunnittelun lähtökohtana on, että keskeisten palvelujen äärellä sekä kerrostalovaltaisella alueella joukkoliikenteen käyttäjämäärä ja kysyntä ovat suurempia kuin pientalovaltaisella tai harvaan asutulla alueella. Raitiotieliikenteessä on tavoitteena kilpailukykyinen matka-aika kaikille matkustajille, ja parhaan matka-ajan varmistamiseksi raitiotie mm. toteutetaan mahdollisuuksien mukaan omille kaistoilleen. Toisin kuin esimerkiksi bussiliikenteessä, jossa pysähtymistiheys riippuu matkustajista, ratikka pysähtyy aina jokaisella pysäkillä. Tämän seurauksena ratikan matka-aikaan ja aikatauluun vaikuttavat jokaisella pysäkillä hidastaminen, pysähtyminen sekä uudelleen vauhtiin kiihdyttäminen. Eli jokainen pysäkki vaikuttaa raitiotielinjan kokonaismatka-aikaan koko liikennöintivuorokauden ajan.

Harvemmasta pysäkkivälistä aiheutuu luonnollisesti lisää kävelymatkaa pysäkille niille, jotka eivät asu pysäkin välittömässä läheisyydessä. Joukkoliikenteessä kokonaismatka-aika muodostuu pääosin kävelystä pysäkille, odotusajasta pysäkillä, matka-ajasta kulkuneuvossa ja kävelymatkasta pysäkiltä määränpäähän. Raitiotieliikenteessä on tiheä vuoroväli, joka minimoi odotusajan pysäkillä. Esimerkiksi 7,5 minuutin vuorovälillä keskimääräinen odotusaika pysäkillä on alle 4 minuuttia. Raitiovaunuliikenteessä on optimoitu kulkuneuvossa vietettävää matka-aikaa, kävelymatkaa keskeisiin palvelukohteisiin sekä odotusaikaa pysäkillä siten, että matka olisi mahdollisimman sujuva ja houkutteleva. Matka-ajan optimointi kulkuneuvossa tarkoittaa erityisesti pientalovaltaisella alueella pidempää kävelymatkaa asunnoista raitiovaunupysäkille.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Pirkkalan ja Linnainmaan raitiotieosuudelle kuuluvat seuraavat katusuunnitelmat

  • Hatanpään valtatie v. Nuolialantiestä 90 m pohjoiseen, n:o 1/22506
  • Nuolialantie v. Hatanpään valtatie - Pirkkalan kuntaraja, n:o 1/22507
  • Sarankulmankatu v. Nuolialantie - Rantaperkiönkatu, n:o 1/22484
  • Tuomikuja v. Nuolialantie - Koivukuja, n:o 1/22485

 

hyväksytään kustannusarvioineen muistutuksista huolimatta alla kerrotuin täsmennyksin asemakaavan 8951 saatua lainvoiman ja sillä ehdolla, että kaupunginvaltuusto päättää raitiotien rakentamisesta.

Maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman. Tämä edellyttää, että kaupunginvaltuusto on tehnyt raitiotiepäätöksen.

Hatanpään valtatien ja Nuolialantien liittymän kääntymiskaistan reunakivilinjaa lännen suuntaan on tiukennettu ajonopeuksien hillitsemiseksi ja suojatien turvallisuuden parantamiseksi.

Nuolialantien Z-muotoisten suojateiden ylitykseen liikennevalosymbolit ovat muutettu jalankulun liikennevaloksi.

Nuolialantien kuivatusjärjestelyjä on tarkennettu koko katusuunnitelman matkalla mm. hulevesikaivoja on lisätty Tarmon-, Taiston- ja Taunonkaduille sekä radan paahderataosuuksille.

Nykyisten jalkakäytävien ja uudelleen päällystettävien osuuksien rajauksia on tarkennettu Härmälän alueella mm. Härmäläntorpanpolulla.

Ko. alueen katujen ja jalkakäytävien/pyöräteiden kunnossapitoluokat määrätään seuraavasti:

  • Hatanpään valtatie v. Nuolialantiestä pohjoiseen 90 m: Kunnossapitoluokat 1, länsireuna A+ ja itäreuna B1
  • Nuolialantie v. Hatanpään valtatie - Pirkkalan kuntaraja: Kunnossapitoluokat 1, pohjoisreuna A+, eteläreuna A
  • Sarankulmankatu v. Nuolialantie - Rantaperkiönkatu: Kunnossapitoluokat 2 ja A
  • Tuomikuja v. Nuolialantie – Koivukuja: Kunnossapitoluokat 3 ja kaupungin ylläpitämät väylät B1

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Muistuttajat, Mikko Vainiomäki, Olli Halme, Timo Seimelä, Reijo Lahtinen, Leena Tala, Heljä Aarnikko, Katja Seimelä, Ari Vandell, Elisa Ruokoranta, Lassi Jokinen

Liitteet


Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomaisella on lisäksi valitusoikeus, jos laissa niin säädetään tai jos valitusoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Yleistiedoksiannossa tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta kaupungin verkkosivuilla. Jos ilmoitus julkaistaan kaupungin verkkosivujen lisäksi myös sanomalehdessä, katsotaan tiedoksiannon tapahtuneen kuitenkin seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta verkkosivuilla. Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.