Perustelut
Katusuunnitelmat on laadittu huonokuntoisten Mattilanmäen v. Aitolahdentie – Mattilanrinne sekä Urpolankujan saneeraamista varten. Katujen korkeusasemat tontteihin nähden eivät merkittävästi muutu. Pintavedet johdetaan maastoon avo-ojin sekä hulevesiviemäröinnillä.
Mattilanmäki, välillä Aitolahdentie – Mattilanrinne, on suunniteltu asfalttipäällysteiseksi. Katuosuuden pituus on noin 140 metriä ja ajoradan leveys on 5,0 metriä. Kadun pohjoisreunaan on suunniteltu reunakivi. Urpolankuja on suunniteltu asfalttipäällysteiseksi. Kadun pituus on noin 28 metriä ja ajoradan leveys on 4,5 metriä. Kadun itäreunaan on suunniteltu reunakivi.
Katujen rakentamisen yhteydessä uusitaan myös katuvalaistus.
Mattilanmäen v. Aitolahdentie – Mattilanrinne sekä Urpolankujan rakentaminen sisältyy Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen vuoden 2024 vuosisuunnitelmaan.
Mattilanmäen katutöiden kustannusarvio on noin 156 000 euroa (155 euroa/m2) ja Urpolankujan katutöiden kustannusarvio on noin 25 000 euroa (192 euroa/m2).
Katusuunnitelmaehdotukset ovat olleet julkisesti nähtävänä 5.– 19.6.2024. Katusuunnitelmaehdotuksia vastaan on tehty kolme muistutusta.
Muistutukset
Muistutus 1 (Urpolankuja)
Muistutuksessa on tuotu esiin hulevesitilanteen hankaloituminen alueen rakentamisen myötä ja huoli hulevesien ohjautumisesta tontille. Muistutuksessa on esitetty toisen hulevesikaivon lisäämistä Urpolankujan päähän.
Muistutus 2 (Mattilanmäki)
Muistutuksessa on esitetty suojatiemerkin lisäämistä Mattilanmäelle, Aitolahdentien liittymässä. Lisäksi muistutuksessa on kysytty, miksi pohjoispuolen pyörätiemerkki on esitetty poistettavaksi.
Muistutus 3 (Mattilanmäki)
Muistutuksessa on esitetty, että yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän liikennemerkkiä (D6) ei poistettaisi, jotta Mattilanmäen ajorataa pitkin ajavat pyöräilijät tietävät Aitolahdentielle saapuessaan kääntyä yhdistetylle pyörätielle ja jalkakäytävälle.
Vastineet
Vastine 1
Pintavesien kuivatusta on ehdotusvaiheen jälkeen parannettu siten, että Urpolankujan eteläpäähän on esitetty linjakuivatuskouruja.
Vastine 2 ja 3
Aitolahdentien itäreunan yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä ei ole varsinaista kadunylitystä Mattilanmäen liittymässä, vaan väylä jatkuu liittymän ohi katkeamatta, joten liittymän kohdalle ei merkitä suojatietä.
Koska yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä ei Mattilanmäen liittymässä katkea, suunnitelmaehdotuksessa oli esitetty yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän liikennemerkin poistamista. Pyöräilijä voi kuitenkin tulla Mattilanmäelle puistoväylän kautta, jolloin Mattilanmäen ja Aitolahdentien liittymäjärjestelyt ei ole pyöräilijän tiedossa. Mattilanmäen ajorataa Aitolahdentielle ajava pyöräilijä saattaa tulkita yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän pelkäksi jalkakäytäväksi ilman liikennemerkkiä, joten suunnitelmaa on muutettu siten, että yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän liikennemerkkiä (D6) ei poisteta.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Mattilanmäen, välillä Aitolahdentie – Mattilanrinne, katusuunnitelma nro 1/22309 ja Urpolankujan katusuunnitelma nro 1/22308 hyväksytään kustannusarvioineen muistutuksista huolimatta siten muutettuna, että Mattilanmäen ja Aitolahdentien liittymässä olevaa yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän liikennemerkkiä ei poisteta ja Urpolankujan eteläpäähän lisätään linjakuivatuskourut.
Maankäyttö ja rakennuslain 202 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.