Elinvoima- ja osaamislautakunta, kokous 9.10.2024

§ 103 Elinvoima- ja osaamislautakunnan vuosisuunnitelman osavuosikatsaus tammi-elokuu 2024 (yhteistoiminta-alueen asia) 

TRE:3749/02.02.01/2023

Valmistelija

  • Salmi Pekka, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Controller Maaret Kastelli, puh. 040 806 3309 ja strategiacontroller Tuomas Huhtala, puh. 040 353 7384, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Aino Jokinen, puh. 040 801 6103, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Lautakunnan vuosisuunnitelma on osa kaupungin strategista johtamisjärjestelmää. Vuosisuunnitelmalla tarkennetaan ja toimeenpannaan palvelusuunnitelmaa sekä vuosittaista talousarviota. Vuosisuunnitelman seurantaraportissa raportoidaan lautakunnan alaiseen toimintaan liittyvät keskeiset toimenpiteet, talouden toteumat ja riskienhallinnan tilanne kolmesti vuodessa huhti-, elo- ja joulukuun tilanteista.

Lautakunnan vuosisuunnitelman katsauksessa on kuvattu palvelusuunnitelmassa määriteltyjen toimenpidekokonaisuuksien edistyminen vuoden 2024 aikana elokuun loppuun mennessä. Elinvoima- ja osaamislautakunnan osalta toimenpidekokonaisuudet ovat edistyneet tarkastelujakson aikana erittäin hyvin. Kaikkiaan 20 kokonaisuudesta 16 on ennusteen mukaan toteutumassa suunnitellusti ja neljä osittain. Osittain toteutuviksi ennustettuihin kokonaisuuksiin lukeutuu muun muassa kaupungin ja hyvinvointialueen välisten yhdyspintojen luominen, jossa ei ole päästy sopimukseen kaikista palvelujen resursointiin ja tuottamiseen liittyvistä kysymyksistä. Poikkeamia on lisäksi kestävän tulevaisuuden toimintakulttuurin, startup-yritysten toimintaedellytysten edistämisen sekä palvelujen saatavuuden turvaamisen kokonaisuuksissa.

Tarkastelujaksoon on mahtunut myös merkittäviä onnistumisia. Toisen asteen koulutuksessa on toteutettu onnistuneesti useita projekteja opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Kansainvälisyyden vahvistamisen kokonaisuudessa suomen- ja englanninkielisen lukiolinjan valmistelutyö on niin ikään edistynyt hyvin. Työllisyys- ja kasvupalveluissa on puolestaan toteutettu palvelujen asiakkaiden keskittäminen ja organisaatiorakenteen kehittäminen valmistauduttaessa vuoden 2025 alussa tapahtuvaan työllisyyspalvelujen siirtoon kunnille. Raportointikauden poikkeamia ja onnistumisia on avattu tarkemmin asian liitteenä olevassa katsauksessa.

Elinvoima- ja osaamislautakunnan toimintakate toteutui tammi-elokuussa 10,0 milj. euroa muutettua talousarviota pienempänä. Toimintatuottoja on alkuvuonna toteutunut 2,4 milj. euroa suunniteltua vähemmän pääosin tukien ja avustusten sekä myyntituottojen toteutuessa suunnitelmaa pienempinä. Toimintakulut ovat tammi-elokuussa toteutuneet 12,4 milj. euroa kauden suunnitelmaa pienempinä. Suurimmat poikkeamat kohdistuvat etenkin henkilöstömenoihin ja palvelujen ostoihin. Henkilöstökulut ovat toteutuneet 7,4 milj. euroa ja palvelujen ostot 4,4 milj. euroa kauden suunnitelmaa pienempinä johtuen valtion työllisyysmäärärahojen käytöstä hankintoihin. Avustukset ovat toteutuneet 0,9 milj. euroa muutettua talousarviota suurempina. Ylitys kohdistuu työmarkkinatuen kuntaosuuteen.

Tilinpäätösennusteen mukaan lautakunnan toimintakate toteutuu 2,5 milj. euroa muutettua talousarviota parempana. Toimintatuottojen ennustetaan toteutuvan 1,8 milj. euroa budjetoitua heikompana ja toimintakulujen 4,3 milj. euroa budjetoitua pienempinä. Lautakuntatasolla henkilöstökulujen ennuste alittaa suunnitellun 3,7 milj. euroa. Palveluryhmätasolla henkilöstökulujen ennusteeseen sisältyy alitusta etenkin Työllisyys- ja kasvupalveluissa ja ammatillisessa koulutuksessa. Palvelujen ostojen ennuste alittaa muutetun talousarvion 1,2 milj. euroa ja vuokrakulujen ennuste on 0,7 milj. euroa suunniteltua pienempi. Avustuksiin sisältyvä työmarkkinatuen kuntaosuus on tämän hetken arvion mukaan toteutumassa 26,4 milj. eurona, joka ylittää 1,9 milj. euroa suunnitellun.

Elinvoima- ja osaamislautakunnan vuosisuunnitelmaan sisältyy nettoinvestointeja yhteensä 2,6 milj. euroa. Investoinnit koostuvat erikseen sitovista ammatillisen koulutuksen investoinneista sekä lukiokoulutuksen kalustamisesta. Ammatillisen koulutuksen investointisuunnitelma sisältää 2,0 milj. euron kone- ja laitehankinnat. Lukiokoulutuksen suunnitellut investoinnit 0,6 milj. euroa liittyvät Pyynikintie 2 kiinteistön remontoitujen tilojen ensikertaiseen kalustamiseen ja Klassillisen lukion kuntosalin kalustamiseen. Pyynikintie 2:n ensikertaiseen kalustamiseen uudelleen budjetoitiin 0,5 milj. euroa vuodelta 2023.

Investointeja on tammi-elokuussa toteutettu 1,2 milj. eurolla kohdistuen pääasiassa ammatillisen koulutuksen palveluryhmään. Nettoinvestointien tilinpäätösennuste on 2,6 milj. euroa, joka on 39 t euroa muutettua talousarviota suurempi. Ammatillinen koulutus ja lukiokoulutus ennustavat budjetin mukaista toteumaa. Ero johtuu Työllisyys- ja kasvupalvelujen projektilta kirjautuvasta investointimenosta, jota ei ole huomioitu talousarviossa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Salmi Pekka, Johtaja

Elinvoima- ja osaamislautakunnan vuosisuunnitelman 2024 osavuosikatsaus hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Pekka Salmi, Regina Saari, Mari Aalto, Kirsi Viskari, Timo Antikainen, Mikko Koskela, Tuomas Huhtala, Maaret Kastelli, Max Liikka

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)