Elinvoima- ja osaamislautakunta, kokous 9.10.2024

§ 121 LISÄPYKÄLÄ: Varainhoitovuoden 2024 aikana jaettavaksi jätetyn perusrahoituksen hakeminen (yhteistoiminta-alueen asia) (lisäpykälä) 

TRE:4631/02.04.01/2024

Valmistelija

  • Viskari Kirsi, Johtaja, ammatillinen koulutus

Valmistelijan yhteystiedot

Johtaja, ammatillinen koulutus Kirsi Viskari, puh. 0400 376 420 ja kehitysjohtaja Tuula Hoivala, puh. 050 329 5711, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Aino Jokinen, puh. 040 801 6103, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Opetus- ja kulttuuriministeriö on avannut vuoden 2024 toisen lisäsuoriterahoituksen haun (VN/25783/2024, 4.10.2024). Tässä haussa voi hakea varainhoitovuoden 2024 aikana jaettavaksi jätettyä perusrahoitusta. 

Hakemukset tulee toimittaa opetus- ja kulttuuriministeriöön viimeistään 1.11.2024. Ministeriön on tarkoitus päättää toisesta lisäsuoritepäätöksestä marraskuun aikana.

Valtion vuoden 2024 varsinaisen talousarvion mukainen ammatillisen koulutuksen määräraha on 2 163 529 000 euroa, josta perusrahoituksen osuus on 1 503 970 000 euroa. Opetus- ja kulttuuriministeriö päätti 19.12.2023 ammatillisen koulutuksen järjestäjien tavoitteellisista opiskelijavuosimääristä ja perusrahoituksen harkinnanvaraisesta korotuksesta vuodelle 2024 (varsinainen suoritepäätös). Talousarvion määrärahasta jäi jakamatta 7 464 004 euroa varainhoitovuoden aikana, josta varsinaisen suoritepäätöksen korjauspäätöksellä 4.10.2024 jaettiin 224 423 euroa. Siten toisella lisäsuoritepäätöksellä perusrahoitusta voidaan jakaa enintään 7 239 581 euroa.

Vuoden 2024 varsinaisen talousarvion mukainen ammatillisen koulutuksen tavoitteellisten opiskelijavuosien määrä on enintään 180 700 opiskelijavuotta. Näistä Opetus- ja kulttuuriministeriö jakoi varsinaisella suoritepäätöksellään yhteensä 178 608. 

Tavoitteellisten opiskelijavuosien lisäämisen perusteet

Toisella lisäsuoritepäätöksellä tavoitteellisia opiskelijavuosia on jaettavissa noin 800, mahdollinen harkinnanvaraisen korotuksen tarve huomioon ottaen. Koulutuksen järjestäjät voivat käyttää mahdollista opiskelijavuosilisäystä myös työvoimakoulutuksen järjestämiseen.

Ministeriö kohdentaa lisäsuoritepäätöksellä opiskelijavuosilisäyksiä niille koulutuksen järjestäjille, 

  •  joiden se arvioi pystyvän ensisijaisilla toiminta-alueillaan tehokkaimmin lisäämään työvoiman saatavuutta ja kohtaantoa parantavia koulutuksia painottuen erityisesti vailla ammatillista tai korkeakoulututkintoa olevien koulutukseen,
  • joiden kuluvan vuoden opiskelijavuositoteuman ministeriö arvioi ylittävän järjestäjälle varsinaisella suoritepäätöksellä myönnettyjen tavoitteellisten opiskelijavuosien määrän.

 

Ministeriö arvioi varsinaisella suoritepäätöksellä myönnettyjen tavoitteellisten opiskelijavuosien riittävyyttä järjestäjän tähänastisen opiskelijavuosikertymän pohjalta lasketun koko vuoden opiskelijavuosiennusteen perusteella. Ministeriö käyttää arvionsa pohjana Koski-tietovarannon mukaisia kuluvan vuoden tammi-lokakuun ja kolmen aikaisemman vuoden toteumatietoja.

Edellisen lisäksi ministeriön tarkoituksena on ottaa huomioon vailla ammatillista tai korkeakoulutututkintoa olevien osuus koulutuksen järjestäjän opiskelijavuosien kokonaismäärästä. Opiskelijoiden pohjakoulutustietona on tarkoitus käyttää Tilastokeskukselta lokakuun aikana saatavaa vuoden 2023 tilastoaineistoa.

Koulutuksen järjestäjä voi tässä lisäsuoriterahoitushaussa hakea ministeriön esittämän laskennallisen kriteerin mukaisesti sille kohdentuvaa osuutta jaettavissa olevasta tavoitteellisten opiskelijavuosien määrästä. Tällöin hakemukseen ei tarvitse esittää tavoitteellisten opiskelijavuosien tarkkaa määrää, eikä myöskään esittää lisäperusteluja. Muussa tapauksessa koulutuksen järjestäjän tulee hakea lisättävien tavoitteellisten opiskelijavuosien tarkkaa määrää ja perustella se erikseen. Ministeriö korostaa, että koska jaettavien tavoitteellisten opiskelijavuosien määrä on vähäinen, vain erittäin poikkeuksellinen ja painava syy voi olla perusteena muulle kuin laskennallisen kriteerin perusteella jaettavalle opiskelijavuosimäärälle. 

Opetus- ja kulttuuriministeriön kirjeen liitteen 1 mukainen opetus- ja kulttuuriministeriön arvio Tampereen seudun ammattiopisto Tredun opiskelijavuosikertymäksi vuodelle 2024 on 8 793,7, minkä mukaan Tredun ylitys olisi 117,7 ov. Koska ministeriö kohdentaa jaettavat opiskelijavuodet huomioiden erityisesti vailla tutkintoa olevien osuuden koulutuksen järjestäjän opiskelijavuosien kokonaismäärästä, opiskelijavuosien ylitys olisi tällöin painotettuna 87,50 ov (OKM:n kirjeen liite 3). Tredu esittää, että opiskelijavuosilisäystä haetaan ministeriön laskennallisen kriteerin mukainen määrä 87,50 ov. 

Harkinnanvaraisen korotuksen myöntämisen perusteet

Koulutuksen järjestäjälle myönnettävää perusrahoitusta voidaan korottaa harkinnanvaraisesti koulutuksen järjestäjän toimintaan liittyvästä erityisestä syystä johtuen. Opetus- ja kulttuuriministeriö päättää harkinnanvaraisesta korotuksesta hakemuksen perusteella. Sitä voidaan myöntää myös varainhoitovuoden aikana 

  • tarpeisiin, jotka eivät ole olleet ennakoitavissa varsinaista suoritepäätöstä tehtäessä, 
  • työvoiman saatavuuden ja kohtaannon parantamiseksi ja/tai vailla tutkintoa olevien koulutukseen pääsyn turvaamiseksi, kun välttämätön koulutustarjonnan lisäys kohdentuu erityisen kalliin koulutuksen järjestämiseen, eikä koulutuksen järjestäjällä ole kokonaisrahoituksensa puitteissa muutoin mahdollisuutta toteuttaa tarvittavaa lisäystä. 
  • oppivelvollisten erityisiin majoitus- ja matkakorvauksiin (yli 100 km tai kun koulumatkaan kuluu päivittäin yli 3 tuntia nopeinta matkustustapaa käyttäen).

 

Tredu esittää, että perusrahoituksen harkinnanvaraista korotusta haetaan lentokoneasennuskoulutuksen järjestämiseen 50 000 – 100 000 €. Laskelma tarkentuu valmistelun edetessä. Lentokonealan koulutus on erityisen kallista ja sen opiskelijamäärät ovat olleet kasvussa useita vuosia. Ala on tärkeä huoltovarmuuden näkökulmasta ja opiskelijat työllistyvät koulutuksesta hyvin.

Asian liitteenä ovat opetus- ja kulttuuriministeriön hakua koskeva kirje, laskennallinen arvio koulutuksen järjestäjien vuoden 2024 opiskelijavuositoteumista, vuosien 2021-2024 kuukausikohtaiset opiskelijavuosikertymät koko maan tasolla, koulutuksen järjestäjien vuoden 2022 opiskelijavuositoteumat pohjakoulutuksen mukaan sekä ministeriön laskennallista kriteeriä kuvaava esimerkinomainen laskelma ja opetus- ja kulttuuriministeriön päätös vuoden 2024 varsinaisen suoritepäätöksen korjaamisesta.

Hallintosäännön 21 § mukaisesti elinvoima- ja osaamislautakunnan tehtävänä on järjestää toisen asteen koulutus sekä vastata koulutuspolitiikan suuntaviivojen määrittelystä ja koulutuspoliittisesta ohjauksesta ammatillisen koulutuksen osalta.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Salmi Pekka, Johtaja

Tampereen kaupunki hakee opetus- ja kulttuuriministeriöltä varainhoitovuoden 2024 aikana jaettavaksi jätettyä perusrahoitusta toisessa lisäsuoriterahoituksen haussa seuraavasti:

  • tavoitteellisten opiskelijavuosien määrän lisäystä yhteensä 87,50 opiskelijavuotta,
  • harkinnanvaraista korotusta erityisen kalliin koulutuksen tarjonnan lisäämiseksi lentokoneasennuskoulutuksen järjestämiseen 50 000–100 000 euroa. 

 

Johtaja, ammatillinen koulutus valtuutetaan täydentämään ja allekirjoittamaan 2. lisäsuoritepäätöksen hakemus.

Merkitään tiedoksi lautakunnalle 4.10.2024 saapunut opetus- ja kulttuuriministeriön päätös vuoden 2024 varsinaisen suoritepäätöksen korjaamisesta. Päätös korvaa 19.12.2023 annetun päätöksen vuodelle 2024 vahvistettujen suoritusrahoituksen perusteena käytettävien suoritteiden määrien osalta.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Tredu johtoryhmä, Mira Lappalainen, Henna Välimäki

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)