Valmistelija
Rantanen Teppo, Johtaja, Teppo.Rantanen@tampere.fi
Perustelut
Tampereen henkilöratapiha on solmupiste, jonka toimivuus vaikuttaa koko Suomen rataverkon käytettävyyteen. Henkilöratapiha-hankkeella edistetään kokonaisuudessaan raideliikenteen toimivuutta, matkustusmukavuutta sekä kestävää liikkumista ja sen pikainen toteuttaminen on erittäin tärkeää jo ilman ja ennen pääradan kehittämistä koskevia ratkaisuja. Asemakeskuksen ja ratapihan kehittämisen jatkamisesta on myös sovittu Tampereen kaupungin ja valtion MAL-aiesopimushankkeessa (2020-2023).
Tampereen keskustan kehittäminen huipentuu Kannen alueen kokonaisuuteen. Nokia Arenalta rautatieaseman suuntaan aina pohjoiselle ratapihalle ulottuvalle alueelle rakentuu elinvoimainen ja tiivis osa kaupunkia, joka muuttaa Tampereen keskustan yhtenäiseksi ihmisten ja elämän keskittymäksi.
Kannen alueelle tulee tuhansia uusia asukkaita ja työntekijöitä. Noin 15 hehtaarin kokoisen alueen keskellä sijaitsevan henkilöratapihan uudistus sujuvoittaa koko maan junaliikennettä ja parantaa Tampereen saavutettavuutta: valmistuttuaan Tampereen rautatieaseman läpi kulkee vuosittain yli 20 miljoonaa ihmistä, mikä luo alueelle huomattavan suuret asiakasvirrat. Kun tähän vielä lisätään Nokia Arenan miljoona vuotuista kävijää, voidaan sanoa että Kannen alue on tulevaisuudessa yksi Suomen vilkkaimmista ja vetovoimaisimmista kaupunkikeskuksista.
Kaupunkikehityksen näkökulmasta Kannen alue on merkittävä useiden hankekokonaisuus paitsi Suomessa myös maailmanlaajuisesti.
Henkilöratapiha-hankkeen toteuttaminen ja Itsenäisyydenkadun alikulkusillan uusiminen matkaterminaaliksi ovat ratkaisevassa asemassa Kannen alueen kehittämisen jatkamisessa, liikenne- ja matkustajamäärien kasvuun vastaamisessa, alueen ihmisvirtojen ohjaamisessa, palveluiden lisäämisessä ja vanhan tunnelialueen turvallisuuden ja viihtyisyyden parantamisessa.
Asemakeskuksen alue luo ensimmäisen mielikuvan Tampereen kaupungista sinne saavuttaessa. Itsenäisyydenkadun alikulkusillan uusiminen matkaterminaaliksi ja henkilöratapiha-hankkeen toteuttaminen ovat ratkaisevassa asemassa alueen kehittämisen jatkamisessa, liikenne- ja matkustajamäärien kasvuun vastaamisessa, alueen ihmisvirtojen ohjaamisessa, palveluiden lisäämisessä ja vanhan tunnelialueen turvallisuuden ja viihtyisyyden parantamisessa.
Asemakeskuksen alue on Tampereen keskustan kehittämisen merkittävin kokonaisuus. Aikaisemmin ratapihan hallitsema alue on tavoitteena muuttaa uudeksi ihmisten ja elämän alueeksi, mielenkiintoiseksi ja aktiiviseksi osaksi Tampereen keskustaa. Alueelle rakennetaan uusia toimi- ja liiketiloja, asuntoja, palveluita sekä aktiviteetteja. Lisäksi alueella parannetaan liikenteen sujuvuutta ja matkustusyhteyksiä.
Asemakeskuksen alueen uudistusta viedään eteenpäin useilla kehityshankkeilla. Tavara-aseman siirto on tehty ja Kansi ja areena -hankkeen rakennustyöt eteläisessä osassa ovat jo valmiina. Alueen kehittäminen jatkuu Tampereen henkilöratapiha -hankkeella. Ensimmäinen toimenpide on Itsenäisyydenkadun alikulkusillan uudistaminen ja henkilöratapihan perusparantaminen. Toimenpiteet tehdään samanaikaisesti, sillä ne kytkeytyvät rakennusteknisesti toisiinsa ja mahdollistavat yhdessä Itsenäisyydenkadun alikulkusillan muutoksen tasokkaaksi matkaterminaaliksi. Kaupungin intressi olla mukana hankkeessa on juuri alikulkusillan uusimisen yhteydessä toteutettavan uuden matkaterminaalin toteuttaminen.
Erkkilän ylikulkusilta, Itsenäisyydenkadun alikulkusilta sekä Viinikanojan ja Tampereen valtatien alikulkusilta ovat osa Tampereen henkilöratapihahanketta. Tampereen henkilöratapiha hankkeen valtion rahoitus osuus on varmistumassa. Hankkeen rakentamisvaihe on tarkoitus käynnistää tammikuussa 2024.
Erkkilän ylikulkusilta
Erkkilän sillan uusimisen tavoitteena on parantaa aluerakenteen liikenteellistä toimivuutta ja valtatien/kadun liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta sekä vähentää liikenteen aiheuttamia ympäristöhaittoja, liikennemäärän lisääntyessä maankäytön lisääntymisen myötä. Sillan uusiminen mahdollistaa vaunuhuoltojärjestelmien ja seisontaraiteistojen rakentamisen Naistenlahteen ja Erkkilänkadun kävely- ja pyöräilyliikenteen kehittämisen. Alueesta on laadittu yleissuunnitelma vuonna 2010 ja ratasuunnitelma vuosina 2020-2021.
Itsenäisyydenkadun alikulkusilta
Asematunneli muodostuu yhtenäisenä rakenteena olevista Itsenäisyydenkadun alikulkusillasta ja Ratapihankadun sillasta. Asematunneli ja Itsenäisyydenkadun tunneli yhdistyvät matkaterminaaliksi.
Itsenäisyydenkadun alikulkusillan Toteuttamissopimus (Toteuttamissopimus VT-153 Tampere henkilöratapiha Itsenäisyydenkadun alikulkusilta) on hyväksytty ja allekirjoitettu jo vuonna 2021. Kaupunginvaltuusto hyväksyi 22.2.2021 § 28 Tampereen kaupungin rahoitusosuudeksi 18,3 milj. euroa. Sopimushetkeen verrattuna kaupungin rahoitusosuus on noussut 18,3 milj. eurosta 26,8 milj. euroon. Kustannusnousujen pääsyinä ovat rakennuskustannusten nousu (MAKU-indeksi), suunnittelualueen laajentuminen Ratapihankadun ja Itsenäisyydenkadun osalta sekä suunnittelun edetessä tulleet tekniset ratkaisut. Kustannusten jakautumisesta on sovittu sopimuksessa. Sopimusta ei ole tarpeen avata voimassaoloaikaa lukuun ottamatta.
Itsenäisyydenkadun alikulkusillan toteuttamissopimuksen kohdassa 8 Sopimuksen voimassaolo ja voimaantulo mukaisesti sopimus raukeaa, mikäli hankkeen rakentamisvaihetta ei käynnistetä vuoden 2023 loppuun mennessä. Sopimuksen raukeamispäivämäärää jatketaan vuodella 31.12.2024 saakka. Rakentamisvaihe on tarkoitus käynnistää vuoden 2024 tammikuussa. Suunnitellun aikataulun pitäminen on tärkeää muun muassa rakentamistöiden mahdollistamiseksi järjestettyjen rautatieliikenteen liikennekatkojen vuoksi.
Viinikanojan ja Tampereen valtatien alikulkusillat
Viinikanojan ja Tampereen valtatien alikulkusiltojen uusiminen mahdollistaa raideliikenteen järjestelyjen parantamisen hankeen tavoitteiden mukaiseksi.
Hankkeen tavoitteena Väyläviraston osalta on, että
- rautatieliikenteen turvallisuus paranee nykytilasta (kansilla olevat siltapelkat, jotka ovat syttyneet ajoittain palamaan, poistuvat rakenteesta)
- ratapihan toiminnallisuus ja liikenteen välityskyky ja toimitusvarmuus paranee, kun raiteita ja vaihteita voi sijoittaa geometrisesti siltakansille
- turvallisuus paranee, kun siltojen tulopenkkojen painumakohdat korjataan
- turvallisuus paranee, kun teräsristikkosiltojen väsymisen aiheuttamat vauriot poistetaan toteuttamalla uudet teräsbetoniset siltakannet.
Hankkeen tavoitteena kaupungin osalta on, että
- Tampereen valtatien vaakageometriaa, linjausta ja poikkileikkausta voidaan muuttaa kaupunkikehityksen vaatimalla tavalla parantaen pyöräily- ja jalankulkuliikenneväylien toiminnallisuutta ja palvelutasoa
- maan alla oleva sähköverkkolinja saadaan muutettua turvallisemmaksi
- liikenteen turvallisuutta parantavien uusien väylämuutosten toteuttaminen mahdollistetaan
- alueen toiminnallisuus ja viihtyvyys paranevat.
Toteutussopimuksien kustannukset ja ehdot on saatu neuvoteltua ja sopimukset ovat valmiit hyväksyttäväksi. Toteutussopimuksien hyväksyminen varmistaa Tampereen henkilöratapiha hankkeen etenemisen aikataulussa ja Kannen alueen kehittämisen jatkamisen.
Sopimusten vastuuhenkilöksi nimetään kaupunkiympäristön palvelualueen johtaja, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Mikko Nurminen.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi
Liitteenä oleva Erkkilän ylikulkusillan toteuttamissopimus liitteineen hyväksytään ehdolla, että kaupunginvaltuusto hyväksyy toteutussopimuksen mukaisen kaupungin rahoitusosuuden.
Liitteenä oleva Viinikanojan ja Tampereen valtatien alikulkusiltojen toteuttamissopimus liitteineen hyväksytään ehdolla, että kaupunginvaltuusto hyväksyy toteutussopimuksen mukaisen kaupungin rahoitusosuuden.
Liitteenä oleva Itsenäisyydenkadun alikulkusillan toteutussopimuksen sopimusmuutos ja voimassaolon raukeamispäivämäärän jatkaminen vuodella 31.12.2024 saakka hyväksytään.
Väylävirasto valtuutetaan hyväksymään ja allekirjoittamaan toteuttamissopimuksien hankintoja koskevat ratkaisut ja päätökset. Väylävirasto valtuutetaan käsittelemään mahdolliset hankintaoikaisuvaatimukset, tekemään niitä koskevat päätökset sekä antamaan vastineet markkinaoikeuteen ja korkeimpaan hallinto-oikeuteen mahdollisten valitusten johdosta.
Konsernijohtaja oikeutetaan tekemään vähäisiä täsmennyksiä toteuttamissopimuksiin ja niiden liitteisiin.
Kaupunkiympäristön palvelualueen johtaja valtuutetaan allekirjoittamaan Erkkilän ylikulkusillan toteuttamissopimus.
Strategisen hankekehityksen hankejohtaja valtuutetaan allekirjoittamaan Viinikanojan ja Tampereen valtatien alikulkusiltojen toteuttamissopimus sekä Itsenäisyydenkadun alikulkusillan toteutussopimuksen jatkamisen sopimusmuutos.
Sopimusten vastuuhenkilöksi nimetään kaupunkiympäristön palvelualueen johtaja, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Mikko Nurminen.
Esitetään valtuuston päätettäväksi:
Erkkilän ylikulkusillan toteuttamissopimuksen mukainen kaupungin rahoitusosuus 3,3 milj. euroa hyväksytään.
Viinikanojan ja Tampereen valtatien alikulkusiltojen toteuttamissopimuksen mukainen kaupungin rahoitusosuus 5,4 milj. euroa hyväksytään.
Itsenäisyydenkadun alikulkusillan kaupungin rahoitusosuuden nousu 8,5 milj. euroa hyväksytään.
Erkkilän ylikulkusillan sekä Viinikanojan ja Tampereen valtatien alikulkusiltojen toteuttamissopimukset liitteineen merkitään tiedoksi.
Päätös
Liitteenä oleva Erkkilän ylikulkusillan toteuttamissopimus liitteineen hyväksyttiin ehdolla, että kaupunginvaltuusto hyväksyy toteutussopimuksen mukaisen kaupungin rahoitusosuuden.
Liitteenä oleva Viinikanojan ja Tampereen valtatien alikulkusiltojen toteuttamissopimus liitteineen hyväksyttiin ehdolla, että kaupunginvaltuusto hyväksyy toteutussopimuksen mukaisen kaupungin rahoitusosuuden.
Liitteenä oleva Itsenäisyydenkadun alikulkusillan toteutussopimuksen sopimusmuutos ja voimassaolon raukeamispäivämäärän jatkaminen vuodella 31.12.2024 saakka hyväksyttiin.
Väylävirasto valtuutettiin hyväksymään ja allekirjoittamaan toteuttamissopimuksien hankintoja koskevat ratkaisut ja päätökset. Väylävirasto valtuutettiin käsittelemään mahdolliset hankintaoikaisuvaatimukset, tekemään niitä koskevat päätökset sekä antamaan vastineet markkinaoikeuteen ja korkeimpaan hallinto-oikeuteen mahdollisten valitusten johdosta.
Konsernijohtaja oikeutettiin tekemään vähäisiä täsmennyksiä toteuttamissopimuksiin ja niiden liitteisiin.
Kaupunkiympäristön palvelualueen johtaja valtuutettiin allekirjoittamaan Erkkilän ylikulkusillan toteuttamissopimus.
Strategisen hankekehityksen hankejohtaja valtuutettiin allekirjoittamaan Viinikanojan ja Tampereen valtatien alikulkusiltojen toteuttamissopimus sekä Itsenäisyydenkadun alikulkusillan toteutussopimuksen jatkamisen sopimusmuutos.
Sopimusten vastuuhenkilöksi nimettiin kaupunkiympäristön palvelualueen johtaja, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Mikko Nurminen.
Lisäksi kaupunginhallitus hyväksyi seuraavan ponnen:
Kaupunginhallitus edellyttää, että hankkeet aikataulutetaan siten, ettei muulle liikenteelle aiheudu kohtuutonta ja haittaa ja ettei Ratapihankatua, Viinikankatua eikä Tampereen valtatietä suljeta missään vaiheessa kokonaan autoliikenteeltä.
Esitetään valtuuston päätettäväksi:
Erkkilän ylikulkusillan toteuttamissopimuksen mukainen kaupungin rahoitusosuus 3,3 milj. euroa hyväksytään.
Viinikanojan ja Tampereen valtatien alikulkusiltojen toteuttamissopimuksen mukainen kaupungin rahoitusosuus 5,4 milj. euroa hyväksytään.
Itsenäisyydenkadun alikulkusillan kaupungin rahoitusosuuden nousu 8,5 milj. euroa hyväksytään.
Erkkilän ylikulkusillan sekä Viinikanojan ja Tampereen valtatien alikulkusiltojen toteuttamissopimukset liitteineen merkitään tiedoksi.
Kokouskäsittely
Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Teppo Rantaselle, johtaja Mikko Nurmiselle, hankejohtaja Tero Tenhuselle, hankekehityspäällikkö Markku Ahoselle sekä rakennuttamisjohtaja Milko Tietäväiselle. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistuivat ennen päätöksentekoa.
Lassi Kaleva saapui kokoukseen.
Asian käsittelyn kuluessa pormestari Kalervo Kummola teki seuraavan lisäponsiehdotuksen:
"Kaupunginhallitus edellyttää, että hankkeet aikataulutetaan siten, ettei muulle liikenteelle aiheudu kohtuutonta ja haittaa ja ettei Ratapihankatua, Viinikankatua eikä Tampereen valtatietä suljeta missään vaiheessa kokonaan autoliikenteeltä."
Puheenjohtaja tiedusteli ehdotuksensa saamaan kannatusta ja totesi sen tulleen hyväksytyksi yksimielisesti.