Valmistelija
Järvelä Kristiina, Perusopetusjohtaja, Kristiina.Jarvela@tampere.fi
Perustelut
Tampereen Perussuomalaisten valtuustoryhmä esittää aloitteessaan, että perusopetuksessa siirrytään kohti älylaitteista vapaata koulupäivää sekä oppitunneilla että niiden ulkopuolella. Lisäksi aloitteessa ehdotetaan, että kouluissa lisätään oppilaiden ymmärrystä ikätasoisesti älylaitteiden aiheuttamista haitoista.
Tampereen perusopetuksessa on otettu käyttöön lukuvuodeksi 2023-2024 koulujen yhteiset järjestyssäännöt, jotka ohjaavat mobiililaitteiden käyttöä koulupäivän aikana. Järjestyssääntöjen mukaan oppilas ei saa käyttää älylaitteita luvatta tai pitää esillä oppituntien, muun opetussuunnitelman mukaisen opetuksen ja ruokailun aikana. Oppilas pitää huolen siitä, etteivät ko. laitteet häiritse koulupäivän aikana. Tämän lisäksi perusopetuksen kaikissa kouluissa ohjataan oppilaita viemään mahdollinen henkilökohtainen älylaite aina oppitunnin aluksi opettajan osoittamaan paikkaan. Tällainen paikka voi olla kaappi tai pehmustettu laatikko. Tämä toimintatapa on otettu käyttöön kaikissa kouluissa lukuvuodesta 2024-2025 alkaen. Pohjana laajennetulle mallille toimivat positiiviset kokeilut edelliseltä lukuvuodelta kolmelta isommalta yhtenäiskoululta. Oppituntien aikainen kännyköiden tai yleisemmin digilaitteiden käyttö on tuoreen Tampereen yliopiston Koulutuksen, arvioinnin ja oppimisen tutkimuskeskus REALin ja Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus HEAn toteuttaman tutkimuksen perusteella vähäistä (Digitalisaatio oppimisen ja oppimistulosten selittäjänä: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96937)
Tampereen perusopetuksen digitaalisen osaamisen kuvauksiin ja sitä kautta oppilaiden oppisisältöihin eri oppiaineissa kuuluu monessa kohtaa älylaitteiden käytön opettelua. Esimerkiksi juuri valmistuneissa uusissa kuudennen vuosiluokan digitaalisen osaamisen kuvauksissa on tarkennettu tavoitteita ja oppisisältöjä kehittää oppilaiden taitoja käyttää erilaisia tietoteknisiä laitteita (Linkki kuvauksiin: ThingLink ). Seuraavaksi kuvataan seitsemännen, kahdeksannen ja yhdeksännen vuosiluokan digitaalisen osaamisen sisällöt.
Kännyköiden käytön haitoista huolimatta digitaalisten välineiden ja sovellusten käyttäminen on osa opetussuunnitelman mukaista opetusta perusopetuksessa. Esimerkiksi Opetushallituksen näkemyksen mukaan digitalisoituvassa yhteiskunnassa on myös yhdenvertaisuuskysymys, että kaikki oppilaat pääsevät kouluissa harjoittelemaan laitteiden käyttöä maksuttomasti. Lisäksi on hyvä huomioida, että valtakunnallinen valmistelu kännyköiden käytön rajoittamiseksi on parhaillaan käynnissä. Edelliset seikat huomioiden voidaan todeta, että aloitteessa esitettyjä toimenpiteitä on jo otettu käyttöön ja niitä kehitetään edelleen vastauksessa kuvatulla tavalla.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Savisaari Lauri, Johtaja, Lauri.Savisaari@tampere.fi
Esitetään kaupunginhallitukselle ja edelleen valtuuston päätettäväksi:
Perussuomalaisten valtuustoryhmän aloite ja siihen annettu lausunto merkitään tiedoksi.
Aloite ei anna aihetta muihin kuin lausunnossa esitettyihin toimenpiteisiin.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.