Yhdyskuntalautakunta, kokous 21.1.2025

§ 12 Poikkeamishakemus XXIII (Viinikka), Lokintaival 4 (Kurjenpuisto), matkaviestintukiaseman rakentaminen 

TRE:3455/10.03.01/2024

Valmistelija

  • Montonen Hanna, Asemakaavapäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Toimistoarkkitehti Frida Piuva, puh. 040 154 8964, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Asia on tullut vireille 7.6.2024 eli ennen 1.1.2025, joten asia käsitellään loppuun soveltaen maankäyttö- ja rakennuslakia ja muita 31.12.2024 voimassa olleita säännöksiä. 

Poikkeamispäätös MRL 171 §:n nojalla MRL 58 § 1 momentin säännöksestä, jonka mukaan rakennusta ei saa rakentaa vastoin asemakaavaa.

Rakennetaan matkaviestintukiasema, joka kattaa 36 metriä korkean maston ja 7,6 m2 laitetilan.

HAKIJA ON ANTANUT ERITYISET SYYT POIKKEAMISELLE

"Tampereen Viinikan alueella on mitattua ja analysoitua matkaviestinverkon kapasiteetin ja peittoalueen ongelmaa. Tarvealueelle on täten tarve rakentaa telecom-masto (36 m) ja siihen liittyvä laitetila (7,6 m2). Vapaasti seisova pylväsmasto (ei haruksia). Masto sijoitettaisiin Kurjenpuistoon, kiinteistölle 837-586-1-4 (V0016), 120 m2 määräala. Tulotie mastolle Lokintaival-tieltä, olemassa olevaa puistokäytävää pitkin.

Maston perustus tehdään joko paikalla valettavalla betonianturalla tai kallioperustuksena. Perustus saatetaan joutua paaluttamaan, mikäli maapohja sitä vaatii. Maadoitusverkko upotetaan maaperään perustan ja laitetilan ympärille. Maanrakennustyöt rajoittuvat maston ja tulotien alueelle.

Kulkua rakennusaikana, jonka jälkeen vain satunnaista huoltokäyntiä. Laitetila tuodaan rakentamispaikalle valmiiksi koottuna elementtinä ja nostetaan elementtiperustuspalkkien päälle. Masto tuodaan tehtaalta osissa ja kasataan rakentamispaikalla nosturiauton avulla. Laitetila liitetään sähköverkkoon ja kuituyhteyteen. Mastosta on pyydetty lentoestelupa, jossa on lausuttu, että se ei tarvitse lentoestemaalauksia tai -valoja.

Haetaan poikkeamista asemakaavan VP-aluemerkinnän käytön määräyksiin; telecom-maston ja pienehkön laitetilan rakentaminen. Suunnitellun maston tarvealueella ei ole kaavoissa osoitettua tukiasemapaikkaa tai muuta radioteknisesti tai ympäristöllisesti sopivaa paikkaa tukiasemalle (masto ja laitetila). Alueen rakennukset eivät sovi sijaintinsa ja mataluutensa vuoksi tukiaseman sijoituspaikaksi. 

Haettu tukiasemapaikka (masto) parantaa alueen matkapuhelinverkon kuuluvuutta ja kapasiteettia Viinikan alueella. Kapasiteetti- ja kuuluvuusongelmaa on todennettu kuuluvuus- ja verkkoanalysoinneilla. Lähimmät olemassa olevat mastot ovat liian kaukana tarvealueesta ja kuormitettuja, joten niistä ei saada Viinikan alueelle ja sitä ympäröiville alueille laadukasta mobiiliverkkopeittoa ja riittävää kapasiteettia.
Tukiasema olisi nk. monioperaattorimallia, joten siihen voi sijoittaa kaikkien operaattoreiden laitteita.

Maston ja laitetilan paikka on hakijan toimesta tutkittu maastossa ja esitelty eri vaihtoehtoja kaupungin Kiinteistötoimelle ja sieltä on pyydetty ennakkolausuntoja kaupungin eri yksiköistä (asemakaavoitus, hulevedet, vihersuunnittelu, ympäristönsuojelu) sekä Maakuntamuseolta ennen alueen vuokraamista. Esitetyistä vaihtoehdoista nyt haettu sijainti oli kokonaistarkastelussa kelvollisin em. lausuntojen perusteella.  

Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa lausunnossaan 15.2.2024, että ko. maston sijoituspaikalla vaikuttaa käytettävissä olevan aineiston perusteella olevan esitetyistä vaihtoehdoista vähiten kielteisiä kaupunkikuvallisia vaikutuksia. Se sijaitsee RKY-alueen reunavyöhykkeellä ja on muihin vaihtoehtoihin verrattuna kauimpana suojelluista pientaloista. Runsaahko puusto toimii näkymäesteenä pientalojen suuntaan länteen ja etelään. Lokintaipaleen varsi ja Nekalantien risteysalue eivät ole kaupunkikuvallisesti erityisen herkkää aluetta. Maakuntamuseo pitää maston toteuttamista kyseiselle paikalle mahdollisena.

Liito-oravien, lepakoiden ja lintujen elinympäristö ei vaarannu, koska masto sijaitsee aukossa ja puuston kaatoa ei tarvita ennakkosuunnittelun mukaan. Ko. lajien elinympäristön rakennepiirteitä ei muuteta tai turmella. Lisäksi Masto on stabiili rakenne, ei liikkuvia osia.

Tähän liittyen kaupungin ympäristönsuojelu on todennut, että jos tässä mastopaikan vaihtoehdossa voidaan masto rakentaa ilman puiden kaatoja, niin hankkeen kanssa voinee niiden puolesta edetä. Mahdollisia työnaikaisia hulevesiä on ennen vesistöön johtamista käsiteltävä, jos joudutaan kaivamaan maaperää isosti ja vaihtamaan maita, jolloin mahdollisia työmaavesiä voi syntyä. Tukiasema ei vaaranna viereistä vesiekosysteemiä ja sen suojeluarvoja, koska se on perustuksiltaan pienialainen ja ei kuivata ympäristöä.

Haetulla rakennuspaikalla on mastolle ja laitetilalle jo olemassa oleva aukko puistossa ja puistoa reunustaa paikoin tiheähkö puusto, joka maisemoi maston alaosaa ja laitetilaa. Suunniteltu masto on pylväsmasto, joka on maisemallisesti paras vaihtoehto; kapeampi ja paremmin ympäristöön sulautuva, kuin harustetut mastotyypit. Maston latvaosa näkyy maisemassa tietyistä katselusektoreista ja kauempaa katseltuna se näkyy neulamaisena kohteena.

Hanke ei hakijan mielestä vaikeuta kaavoitusta, koska kyseessä on pienialainen infrarakenne ja toimet kohdistuvat suppealle alueelle olemassa olevalle aukolle. Suunniteltu hanke on yleishyödyllistä digitaalisen infran rakentamista. Hanke ei ole myöskään haitaksi alueen virkistyskäytölle tai luonnon- ja ympäristöarvoille mm. hankealueen pienialaisuuden vuoksi ja se on myös sijoitettu siten, että alueen luonto- ja virkistysarvot eivät heikenny. Tukiasema sijoitetaan ulkoilureittien ulkopuolelle, joten se ei ole haitaksi reittien käytölle. Mastoon ei kerry jäätä ja lunta huomattavia määriä, joten masto ei aiheuta jäävaaran kannalta rajoituksia ympäristön käyttöön.

Eduskunta on nähnyt telepalvelut tarpeelliseksi ja huomioinut ne (2014/2015) voimaan tulleessa laissa: Tietoyhteiskuntakaarilaki. Hankkeella on myös kokonaisturvallisuutta ja sähköisiä palveluita parantava vaikutus Viinikan ja sitä ympäröiville alueille (puhelujen kuuluvuus, paikannus, hätäpuhelut, opetus). 

Poikkeamiselle on erityinen syy (sähköisten viestinnän palveluiden tarpeet ja alueen matkapuhelinverkon kuuluvuuden ja kapasiteetin turvaaminen). Tukiasemien rakentaminen on viestintäpalvelulain (7.11.2014/917) 1 §:ssä asetettujen tavoitteiden mukaista. Ne edistävät sähköisen viestinnän palvelujen tarjontaa ja käyttöä sekä varmistavat, että viestintäverkkoja ja –palveluja on kohtuullisin ehdoin saatavilla koko maassa ja varmistavat, että viestintäverkot ja -palvelut ovat teknisesti kehittyneitä, laadultaan hyviä, toimintavarmoja ja turvallisia sekä hinnaltaan edullisia.’’

Hakija on kertonut lisää hankkeesta ja sen vaikutuksista liitteenä olevassa maankäyttö- ja rakennusasetuksen 64 §:n mukaisessa selvityksessä.

KUULEMINEN

Naapurit on kuultu kaupungin toimesta. Naapurit on kuultu myös rakennuslupaa varten. Hakemus on kuulutettu Aamulehdessä 22.8.-12.9.2024. Neljällä naapurilla oli huomautettavaa hankkeesta.

Muistutukset ovat hakemuksen liitteenä. Henkilötietoja sisältävien muistutusten verkkojulkisuutta on rajattu. Muistutukset näkyvät yhdyskuntalautakunnan jäsenille.

Hakija on antanut muistutukseen erillisenä liitteenä olevan vastineen.

POIKKEAMINEN

Tontti 837–586–1–4 on asemakaavassa osoitettu puistoksi. Siitä poiketen rakennuspaikalle rakennetaan telemasto ja laitetila.

Poikkeaminen voidaan erityisestä syystä myöntää, mikäli se ei MRL 171 § mukaisesti

  1. aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle;
  2. vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista;
  3. vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista; tai
  4. johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

 

ASEMAKAAVOITUS

Rakennuspaikka sijaitsee Viinikka-Nekalan pientaloalueella, Kurjenpuiston länsipäässä, joka on rakennetun kulttuuriympäristön alue. Hankkeesta on saatu Pirkanmaan maakuntamuseolta ja ELY-keskukselta lausunto, jossa hanke on nähty mahdollisena. Hankkeelle on etsitty ympäristöstä vaihtoehtoista sijaintia, mutta radioteknisesti hakemuksen suunnitelmissa esitetty alue on sijainniltaan sopivin. Hanketta on ohjattu yhdessä kaupunkikuva-arkkitehdin ja vihersuunnitteluyksikön edustajan kanssa alueelle sopivan ratkaisun löytämiseksi. Masto ja laitetila sijoitetaan olemassa olevan ulkoilureitin varteen, jotta Kurjenpuiston luonnontilaiseen ja avoimeen puistomaisemaan ei ole tarvetta rakentaa erillistä huoltotietä tukiasemalle. Sijoittuessaan ulkoilureittiin kiinni, tukiasema tulee ulkoilureittejä reunustavien puiden väliin, mikä auttaa maastoon sovittautumisessa. Hankkeen tieltä ei ole tarvetta kaataa puita. Laitetila toteutetaan rimoitetulla julkisivulla, jonka tarkoitus on vähentää mahdollisten graffitien määrää. Laitetila sekä masto maalataan basaltin harmaaksi, jotta ne sulautuisivat ympäristöön paremmin.

Hankkeeseen ryhtyvää edellytetään noudattamaan Tampereen kaupungin ohjetta työmaavesistä ja tarvittaessa vastaamaan työalueelta löytyvien haitallisten vieraslajien asianmukaisesta torjunnasta, joten poikkeaminen asemakaavasta ei vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista tai luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista, eikä matkaviestintukiaseman rakentaminen aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle. 

Vaikutuksiltaan merkittävänä rakentamisena pidetään ympäristöstään täysin poikkeavaa rakentamista, kuten kerrostalon rakentamista omakotialueelle tai suuren päivittäistavarakaupan perustamista. Nyt on kyse maston ja pienehkön laitetilan rakentamisesta puistoon. Poikkeaminen asemakaavasta ei johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Haetun poikkeamisluvan mukaisen matkaviestintukiaseman rakentaminen parantaa alueen matkapuhelinverkon palvelukykyä. Nykyiset vaatimukset edellyttävät aiempaa suurempaa tukiasematiheyttä. Laki sähköisen viestinnän palveluista huomioiden kunnan on edistettävä sähköisen viestinnän palvelujen tarjontaa ja käyttöä sekä varmistaa, että viestintäverkkoja ja viestintäpalveluja on jokaisen saatavilla. Lain mukaan tulee myös varmistaa, että nämä ovat teknisesti kehittyneitä, laadultaan hyviä, toimintavarmoja ja turvallisia (Laki sähköisen viestinnän palveluista 7.11.2014/917). Näin ollen poikkeamisluvan myöntämiselle voidaan katsoa olevan MRL 171 § mukaisia erityisiä syitä.

Ottaen huomioon hakijan selvityksen sekä saadut lausunnot asemakaavayksikkö toteaa, että ehtojen mukaan toteutettuna poikkeaminen käyttötarkoituksesta ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle eikä vaikeuta luonnon tai rakennetun ympäristön arvojen säilyttämistä koskevien tavoitteiden saavuttamista tai johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia. 

Poikkeamisluvan myöntämisellä ei ole merkittäviä vaikutuksia yritystalouteen.

LIITTEET:

Kartat: Sijaintikartassa on esitetty rakennuspaikan sijainti ja poikkeuslupatilanne. Rakennuspaikka sijoittuu Iidesjärven eteläpuolella sijaitsevaan Kurjenpuiston länsipäähän. Rakennuspaikka on ohjeellisen yleiselle jalankululle ja polkupyöräilylle varatun alueen osan länsipuolella. Poikkeamislupahakemus sijaitsee osoitteessa Lokintaival 4. Kohteen kaakkoissuunnalla on aikaisempi lupahakemus, joka on saanut kielteisen päätöksen vuonna 1993. Asemakaavassa tontin pääkäyttötarkoitus on puisto. Tontille ei ole osoitettu rakennusoikeutta tai rakennusalaa.
Muistutus: Henkilötietoja sisältävän liitteen verkkojulkisuutta on rajattu. 
Poikkeamishakemus: Liitteessä on kerrottu hankkeen, rakennuspaikan ja hakijan tiedot. 
Suunnitelmat: Kurjenpuiston länsipäähän sijoitetaan basaltin harmaa 36 m korkea masto ja 7,6 m2 laitetila rimoitetulla julkisivulla.
Lausunnot: Pirkanmaan ELY-keskus, Pirkanmaan maakuntamuseo, Ympäristönsuojelu, Fintraffic

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Myönnetään tontille 837–586–1–4 lupa saada poiketa asemakaavan käyttötarkoituksesta matkaviestintukiaseman rakentamiseksi hakemuksen liitteenä olevien suunnitelmien periaatteiden mukaisesti XXIII (Viinikka) kaupunginosassa, osoitteessa Lokintaival 4 (Kurjenpuisto) sillä ehdolla,

että masto pystytetään lintujen pesimäajan ulkopuolella.

Lupa on voimassa kaksi (2) vuotta siitä, kun tämä päätös on saanut lainvoiman. Päätöstä vastaavaa rakennuslupaa on haettava luvan voimassaoloaikana.

Lausunnot

Hakemuksesta on saatu lausunto Tampereen ympäristönsuojelulta, Pirkanmaan maakuntamuseolta ja Pirkanmaan ELY- keskukselta. Vastaaviin muihin matkaviestintukiasemien hankkeisiin liittyen on aiemmin saatu terveydensuojelulta sekä Säteilyturvallisuuskeskukselta lausunnot, jotka on lisätty myös tälle hakemukselle. Hakija on pyytänyt lausunnon Fintraffic Lennonvarmistus Oy:ltä. 

Terveydensuojelu, lausunto annettu toista vastaavaa matkaviestintukiaseman hakemusta varten:

”Suomessa säteilyä valvoo Säteilyturvakeskus STUK. Säteilyturvakeskus (STUK) seuraa aktiivisesti operaattorien toimintaa ja esimerkiksi 5G-verkon käyttöönottoa. STUK myös puuttuu tarvittaessa tukiasema-asennuksiin, jos on syytä epäillä, että väestö on vaarassa altistua raja-arvot ylittävälle säteilylle.

Matkaviestinverkkojen säteilyturvallisuuden varmistamiseksi säteilylainsäädännössä on määritelty altistuksen raja-arvot. Ne perustuvat parhaaseen tieteelliseen näyttöön ja kattavat kaikki nyt käytössä olevat taajuudet sekä tulevaisuudessa käyttöön tulevat uudet 5G-verkon taajuudet. Raja-arvot suojaavat niin lyhyt- kuin pitkäaikaisenkin altistumisen terveysvaikutuksilta. Väestöaltistuksen raja-arvot sekä toimenpidetasot sähkömagneettiseille kentille on säädetty Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa (1045/2018). Ne noudattavat Euroopan unionin neuvoston suositusta, joka on voimassa useimmissa Euroopan maissa. 

Radiotaajuisen säteilyn ainoa tieteellisesti todettu vaikutus on kudosten lämpeneminen ja rajaksi määrätyn altistuksen ja mahdollisesti terveydelle haitallisen kudosten lämpenemisen väliin jää iso turvamarginaali. Säteilyturvakeskuksen (STUK) tiedon mukaisesti 5G-verkon tukiasemat eivät ole lisäämässä merkittävästi ihmisten altistumista radiotaajuiselle säteilylle.  5G-tukiasemien lähetystehot ovat samaa luokkaa kuin aiemmissa matkaviestintekniikoissa. 

Tukiaseman suunnittelussa on otettu huomioon Säteilyturvakeskuksen (STUK) ohjeistus. STUK:n julkaisemien tutkimusten perusteella oikein sijoitetut matkapuhelinverkon tukiasemat eivät nykyisen tutkimustiedon perusteella aiheuta sellaista altistumista, jolla olisi haitallisia terveysvaikutuksia. Säteilylle altistuminen pienenee nopeasti etäisyyden kasvaessa.”

Säteilyturvallisuuskeskus STUK, lausunto annettu toista vastaavaa matkaviestintukiaseman hakemusta varten:

”Säteilyturvallisuuteen liittyvänä lausuntonaan STUK toteaa seuraavan:
Matkaviestintukiasemien radiotaajuisia kenttiä koskevat altistuksen raja-arvot on annettu sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa 1045/2018, joka on säädetty säteilylain 859/2018 nojalla. Matkaviestinoperaattorilla on velvollisuus huolehtia siitä, etteivät raja-arvot ylity paikoissa, joihin väestöllä on vapaa pääsy. STUK valvoo väestön altistusta tukiasemien radiotaajuisille kentille. Valvonnan keinoja ovat operaattoreiden opastaminen tukiasemien turvallisessa asentamisessa, säteilyturvallisuutta selvittävien mittauskampanjoiden tekeminen ja tarvittaessa valvontatoimien kohdentaminen yksittäiseen tukiasemaan.

Radiotaajuisten kenttien terveysvaikutuksia on selvitetty tuhansissa tutkimuksissa. Tämänhetkisen tiedon valossa Suomessa sovellettavat raja-arvot suojaavat kaikilta todennetuilta haittavaikutuksilta. Raja-arvot perustuvat suureen joukkoon tutkimuksia ja ne kattavat sekä lyhyt- että pitkäkestoisen altistuksen. Vastaavat rajat ovat käytössä suuressa osassa Euroopan maista.

STUK seuraa raja-arvojen ajantasaisuutta ja alan tutkimustiedon kehittymistä. STUK perustaa näkemyksensä ensisijaisesti riippumattomien kansainvälisten asiantuntijaryhmien (mm. WHO,  SCENIHR/SCHEER, ICNIRP) julkaisemiin kirjallisuuskatsauksiin radiotaajuisen säteilyn terveysvaikutuksista. Lisäksi STUK seuraa kansainvälisissä tieteellisissä julkaisusarjoissa julkaistuja aiheeseen liittyviä tutkimusartikkeleita uusimman tiedon saamiseksi. Kansainvälisissä asiantuntijaryhmissä on sellaista monitieteellistä osaamista, jota radiotaajuisen säteilyn terveysvaikutusten arviointiin tarvitaan. Tutkimusten arviointiin ne käyttävät aina ennalta-asetettuja laatukriteerejä. Katsausten perusteella Suomessa käytettävät 
altistuksen raja-arvot ovat ajan tasalla.

Tukiasema-antennit sijoitetaan korkealle kyseisiin mastoihin, jolloin väestöllä ei ole vapaata pääsyä paikkoihin, joissa raja-arvot voisivat ylittyä. Radiotaajuisille kentille asetetut raja-arvot voivat ylittyä pisimmillään noin kymmenen metrin etäisyydellä tukiasema-antennista pääkeilan suunnassa. Altistus pienenee nopeasti etäisyyden kasvaessa. Suunniteltujen tukiasemien aiheuttamat radiotaajuiset kentät tulevat olemaan selvästi raja-arvoja pienemmät paikoissa, joihin väestöllä on vapaa pääsy. Tämän tasoisesta altistuksesta ei aiheudu haitallisia terveysvaikutuksia.

5G-verkon tukiasemat eivät ole lisäämässä merkittävästi ihmisten altistumista radiotaajuisille kentille. Lähetystehot ovat samaa luokkaa kuin varhaisemmissa matkaviestintekniikoissa. Tällä hetkellä 5G-verkkoa rakennetaan 3,5 GHz taajuusalueella, joka ei poikkea merkittävästi varhaisempien matkaviestintekniikoiden taajuuksista. Tästä syystä jo tehtyjä tuhansia tutkimuksia terveysvaikutuksista voidaan hyödyntää myös 5G-verkon säteilyturvallisuutta arvioitaessa. Tämänhetkisen tiedon valossa 5G-verkon radiotaajuiset kentät eivät aiheuta haitallisia terveysvaikutuksia. Raja-arvot kattavat myös ns. millimetriaallot, joihin muistutuksissa viitattiin. Tutkimustiedon perusteella ei ole syytä epäillä, että 5G-verkossa myöhemmin käyttöön otettavista millimetriaalloista aiheutuisi haitallisia terveysvaikutuksia, kun altistus on raja-arvoja pienempää. Millimetriaalloilla tukiaseman solukoko on pieni, koska näin korkea radiotaajuus etenee heikosti. Pienen peittoalueen tukiasemissa käytetään matalaa lähetystehoa, joten niiden aiheuttama altistus tulee olemaan vähäistä. 

Säteilyturvallisuussyyt eivät estä lausuntopyynnössä mainittujen matkaviestintukiasemien käyttöönottoa.”

Tiedoksi

Hakija, Pirkanmaan ELY-keskus, muistuttajat, Pirkanmaan maakuntamuseo