Yhdyskuntalautakunta, kokous 4.2.2025

§ 32 Ruskontien katuhanke välillä Kauhakorvenkatu – Juvankatu 

TRE:4968/10.03.02/2022

Valmistelija

  • Sivenius Jouni, Suunnittelupäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Vanhempi erikoissuunnittelija Joni Vuoristo, puh. 050 382 6458, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Katusuunnitelmaehdotus on laadittu huonokuntoisen Ruskontien ajoradan saneerausta varten. Ajorata säilyy reunakivettömänä katuvälillä Kauhakorvenkatu – Marmorikatu pois lukien Marmorikadun liittymäalueen kohta. Katuvälillä Kauhakorvenkatu – Marmorikatu ajoradan leveys kapenee ja sen leveys vaihtelee 6 metristä 8 metriin. Ajorata muutetaan reunakivelliseksi Marmorikadun liittymästä pohjoiseen. Katu päällystetään asfalttibetonilla. Ajoradan leveys on pääosin 6,5 metriä. Katuvälillä Suopursunkatu – Juvankatu ajorata säilyy ennallaan 7,4–7,8 metriä leveänä. Kadun pintavesiä johdetaan avo-ojien ja hulevesiviemäreiden avulla läheisiin ojiin sekä nykyiseen hulevesiviemäriin.

Saneerauksessa katurakenteen kuivatusta sekä kadun pintakuivatusta parannetaan. Kadun rakennekerrospaksuutta kasvatetaan, ja kadun korkeusasema nousee nykyisestä katuväleillä Kauhakorvenkatu – Marmorikatu, Marmorikatu – Hirvikallionkatu ja Ryypönkatu – Suopursunkatu, sekä katuvälillä Hirvikallionkatu – Sakkolanmäenkatu nykyinen pyörätie ja jalkakäytävä nousee 30 metrin matkalla. Muilla osin kadun korkeusasema ei muutu. Ruskontie välillä Kauhakorvenkatu – Juvankatu saneeraustyöt sisältyvät Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen alustaviin vuosien 2025– 2026 vuosisuunnitelmiin.

Ruskontie väli Kauhakorvenkatu – Juvankatu rakentamisen kustannusarvio on noin 730 000 euroa.

Katusuunnitelmaehdotus on ollut julkisesti nähtävillä 9.12.-23.12.2024. Ehdotusta vastaan on tehty yksi muistutus.

Muistutus

Muistutuksessa esitetään, että ajoradan saneerauksen lisäksi tulee saneerata myös ajoradan viereistä yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää, jotta se vastaa leveytensä puolesta nykyisiä suunnitteluohjeita. Yhdistetty jkpp-väylä on lisäksi joiltain osuuksiltaan myös heikkokuntoinen. Katuvälillä Kauhakorvenkatu – Marmorikatu – Solkiniitynkatu se on erillään ajoradasta eikä muistutuksessa esitetä saneerausta tälle katuvälille. Muistutuksessa pidetään katuvälillä Solkiniitynkatu – Ryypönkatu olevaa yhdistettyä jkpp-väylää liian kapeana ja tätä kapeaa väylää kaventaa entisestään väylän vieressä oleva kaide ja reunakivi. Muistutuksessa esitetään, että katualueelta on löydettävä lisätilaa jkpp-väylälle. Muistutuksessa pidetään katuvälin Suopursunkatu – Juvankatu ajorataa ylileveänä, ja siitä seuraa alimittainen yhdistetty jkpp-väylä. Muistutuksessa on lisäksi huomautettu, että Kauhakorven risteyksessä puuttuu yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän merkistä kaksisuuntaisuutta osoittava lisäkilpi.

Vastine

Ruskontien katusuunnitelma on laadittu ensisijaisesti nykyisen erittäin huonokuntoisen ajoradan parantamiseksi sekä nykyisen tiemäisen katuosuuden muuttamiseksi katumaisemmaksi. Lisäksi nykyistä yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää nähtiin tarpeellisena leventää välillä Ryypönkatu – Metsäniitynpolku sekä parantaa liittymien ja ajoradan ylityskohtien turvallisuutta.

Katuväli Ryypönkatu – Metsäniitynpolku on osuus, jossa tarkasteltiin nykyisen yhdistetyn väylän leventämistä 3,5 metriin. Tällä osuudella yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän leventäminen ei ollut mahdollista tontin ja kadun korkeuserojen takia. Lisäksi katuvälillä olevat puut on järkevää säilyttää viihtyisyyden vuoksi. Metsäniitynpolun eteläpuolella yhdistettyä pyörätietä pystytään leventämään nykyisestä 2,5 metristä siirtämällä valaisinpylvästä lähemmäksi tonttirajaa ja poistamalla yksi puu. Näin jkpp-väylää saada parannettua tontille ajon kohdassa. Ruskontien katualueen leveys ei mahdollista jkpp-väylän leventämistä järkevällä tavalla pistemäisiä osuuksia lukuun ottamatta.

Katuvälillä Solkiniitynkatu – Ryypönkatu Ruskontie sijoittuu rinnemaastoon. Kallioinen maasto nousee itäpuolella ja vastaavasti laskee länsipuolella. Kadun itäpuolella olevan tontin rakennuksien parvekkeet ovat osittain katualueella. Tähän maastoon yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän leventäminen ei ole taloudellisesti järkevää, vaan muilla toimenpiteillä pyritään luomaan turvallisempaa liikkumisympäristöä. Näitä muita toimenpiteitä ovat ajoradan kavennus ja reunakivien asentaminen myös ajoradan itäpuolelle. Näillä pyritään vaikuttamaan ajonopeuksiin. Ajorataa kaventamalla kadun itäreunaan saadaan hieman lisää lumitilaa. Jkpp-väylän leventäminen tarkoittaisi ajoradan siirtoa itään päin ja tukimuurin rakentamista ja tällöin lumitilaa ei enää ole.

Katuvälillä Suopursunkatu – Juvankatu Ruskontiellä on jonkin verran raskasta liikennettä ja tontille kääntymistä, muun muassa huoltoajoa päiväkodin tontille. Tässä vaiheessa ei ole tarvetta tehdä muutoksia muuten hyväkuntoiselle kadulle. Yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän leveys katuvälillä Suopursunkatu – Juvankatu on noin 3,5 metriä.  Nykytilanne tällä katuvälillä säilyy siten ennallaan. Katuvälillä Ryypönkatu – Juvankatu uusitaan nykyinen yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän asfaltti.

Kauhakorvenkadun yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän merkkiin on lisätty kaksisuuntaisuutta osoittava lisäkilpi ehdotusvaiheen jälkeen.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Ruskontien väli Kauhakorvenkatu - Juvankatu, katusuunnitelma numero 1/21852, hyväksytään kustannusarvioineen muistutuksista huolimatta seuraavien ehdotusvaiheen jälkeen tehdyin muutoksin:

Kauhakorvenkadun yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän merkkiin on lisätty kaksisuuntaisuutta osoittava lisäkilpi.

Liikennemerkkeihin on tehty pieniä muutoksia.

Alueidenkäyttölain 202 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.

Tiedoksi

Muistuttaja, Petri Keivaara, Olli Halme, Leena Tala