Perustelut
Opetus- ja kulttuuriministeriössä on ollut käynnissä lakimuutokset, joiden seurauksena tukijärjestelmä uudistuu sekä esi- ja perusopetuksessa, lukiokoulutuksessa että ammatillisessa koulutuksessa. Opetushallituksen Lukion opetussuunnitelman perusteiden uudistus (4.2. Oppimisen tuki ja erityisopetus) valmistui maaliskuussa 2025. Tampereen kaupunkiseudun lukioryhmä ja seuturehtorit kokosivat Oppimisen tuen uudistuksen ja LOPS 4.2.4 -luvun seudullisen laadintaryhmän. Seudullisen lausuntapyynnön jälkeen opetussuunnitelmateksti valmisteltiin paikallisesti päätettävien asioiden osalta. Opetushallitukselta pyydettiin tarkennukset 4.2.4-lukuun alle 18-vuotiaan opiskelijan ja huoltajan kuulemisen liittyen. Lukiokoulutuksen opetussuunitelmaa on muutettava ja täydennettävä uusien LOPS-perusteiden vaatimalla tavalla. Lukiokoulutusta koskevat muutokset astuvat voimaan 1.8.2025.Oppimisen tuen uudistuksen seurauksena lukiolaisten oikeus oppimisen tukeen vahvistuu ja oikeus erityisopetukseen täsmentyy.
Oppimisen tuen pääpaino on helposti saavutettavassa oppimisen tuessa, heti tarpeen ilmetessä. Tuen on tarkoitus ennaltaehkäistä vaikeuksien kasautumista. Oppimisen tuki on tarkoitettu aineenopetuksen tueksi niille opiskelijoille, joilla on vaikeuksia suoriutua opinnoistaan.Tukitoimet toteutetaan opetushenkilöstön yhteistyönä. Oppimisen tukea ja siihen liittyvää opetusta ja ohjausta antavat aineenopettajat, erityisopettajat, opinto-ohjaajat ja muu henkilöstö. Tukea pyritään antamaan riittävästi ja oikea-aikaisesti, jotta se edistää opiskelijoiden oppimista, osaamisen osoittamista, jatko-opintoihin siirtymistä sekä hyvinvointia.
Opiskelijalla on uudistuksen myötä lakisääteinen oikeus saada tukiopetusta eli aineenopettajien antamaa opetusta ja ohjausta, joka vastaa opiskelijan oppimisen tuen tarpeisiin. Oppilaitos voi antaa tukiopetusta opiskelijalle, joka on jäänyt tilapäisesti jälkeen opinnoissaan tai joka tarvitsee muusta syystä tukea tai ohjausta lukio-opintojen suorittamiseksi. Tukiopetusta voidaan antaa myös opiskelutaitojen, kuten esimerkiksi kielellisten, matemaattisten tai tietoteknisten valmiuksien vahvistamiseksi tai opiskelutekniikkaan liittyvien taitojen tukemiseksi. Jos opiskelijalla on puutteita opetuskielen sanaston tai kielen käytön tapojen osaamisessa, tukiopetukseen voi sisältyä myös kielitaidon vahvistamista. Osana oppimisen tukea oppilaitoksen on tarjottava erityisopettajan antamaa opetusta, tukea ja ohjausta. Opiskelijalla on oikeus erityisopetukseen, jos edellä kuvattu oppimisen tuki ei riitä ja hän tarvitsee todennettujen oppimisvaikeuksien tai muun niihin rinnastettavan syyn vuoksi erityisopetusta lukion oppimäärän suorittamiseksi. Koulutuksen järjestäjän on tehtävä hallintopäätös opiskelijalle annettavasta erityisopetuksesta.
Tampereen kaupungin hallintosäännön (1.1.2025) 20 § mukaisesti elinvoima- ja osaamislautakunnan tehtävänä on järjestää osaamisen ja elinkeinojen edistämisen palvelut, joita ovat toisen asteen koulutus sekä osaamisen, elinkeinojen, työllisyyden ja yrittäjyyden edistäminen.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Saari Regina, Työllisyys- ja kasvujohtaja
Liitteen mukaiset Tampereen kaupungin nuorten lukiokoulutuksen opetussuunnitelman muutokset hyväksytään.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.