Alueellinen jätehuoltolautakunta, kokous 17.12.2025

§ 62 Kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen taksa 1.1.2026 alkaen 

TRE:5009/02.04.03/2025

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Suoniemi Jani, Jätehuoltosuunnittelija, jani.suoniemi@tampere.fi

Perustelut

Yleistä jätetaksasta

Jätelain (646/2011) 78 §:n mukaan kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan sille tehtävän hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Jätemaksuilla katetaan kaikki kustannukset, joita aiheutuu lakisääteisen kuntavastuullisen jätehuollon toteuttamisesta (esim. jätteiden kuljetus, käsittely ja hyötykäyttö, neuvonta, tiedotus ja valistus, jätehuollon kehittäminen ja investointeihin varautuminen). Jätemaksuilla katetaan myös lakisääteisten jätehuollon viranomaistehtävien hoitaminen.

Jätelain luvussa 9 säädetään jätemaksun ja sen perustana olevan jätetaksan laadinnasta. Jätetaksa on asiakirja, joka sisältää luettelon käytössä olevista jätemaksuista ja niiden laskentaperusteista yksikköhintoineen. Kunnassa on oltava voimassa oleva jätetaksa, jotta julkisoikeudellista jätemaksua voidaan periä. Jätetaksan mukaisten maksujen on vastattava kunnan tarjoamaa jätehuollon palvelutasoa ja mahdollisuuksien mukaan kannustettava jätteen määrän ja haitallisuuden vähentämiseen sekä etusijajärjestyksen mukaiseen jätehuoltoon.

Jätetaksa koskee kunnan jätehuollon järjestämisvastuulle kuuluvia jätteitä, kuten kotitalouksien ja kunnan hallinto- ja palvelutoiminnan jätteitä. Taksa ei koske saostus- ja umpisäiliölietteitä, kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvia jätteitä eikä alueellisen putkikeräysjärjestelmän jätetaksaa, joille on omat taksansa.

Jätetaksa päätetään ilman arvonlisäveroa. Esityksessä jätetaksaksi yksikköhinnoille esitetään myös arvonlisäverollinen yksikköhinta pyöristettynä likiarvona.

 Jätetaksan valmistelu ja päätöksenteko

Jätetaksan valmistelua varten kunnallinen jäteyhtiö, Pirkanmaan Jätehuolto Oy, on tehnyt laskelmat eri jätehuoltopalvelujen kustannuksista ja niiden perusteista. Pirkanmaan Jätehuolto Oy on toimittanut jätehuoltolautakunnalle 22.9.2025 päivätyllä kirjeellään 1.1.2026 voimaan tulevan jätetaksan valmisteluaineiston. Käsittelyssä on nyt esitys jätemaksutaksaksi 1.1.2026 alkaen (liite 1). Jätetaksaa esitetään astuvaksi voimaan, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta.

Kuntalaisille ja muille asianosaisille on varattava vaikutusmahdollisuus asiaan ennen jätetaksan hyväksymistä. Vaikutusmahdollisuuksien varaamisen ja mahdollisten muutosten jälkeen jätetaksa tuodaan hyväksyttäväksi jätehuoltolautakunnalle.

Jätehuoltolautakunta voi jätelain sallimissa puitteissa määritellä maksupolitiikan ja maksujen nimikkeet, kohteet ja suuruuden. Lautakunta ei voi kuitenkaan hyväksyä laillisesti taksaa, jolla ei katettaisi kunnallisen jäteyhtiön toimintaa jätelain mukaisesti.

Jätehuoltolautakunnan alaisuudessa toimiva viranhaltija määrää jätemaksut maksuunpantavaksi jätetaksan mukaisesti. Jätemaksut suoritetaan jäteyhtiölle, joka toimii jätehuoltolautakunnan lukuun hoitaen laskutuksen ja maksukertymien seurannan.   

Jätetaksan rakenne ja merkittävimmät muutokset jätetaksaan

Vuoden 2026 jätetaksan rakenne on sama kuin vuonna 2025. Jätemaksu koostuu perusmaksuosuudesta sekä järjestetyn jätehuollon maksusta. Järjestetyn jätehuollon maksu on maksu jäteastioiden tyhjennyksistä tai aluejätepisteen käytöstä. Samoin kuin aikaisempina vuosina, perusmaksu sisältyy edelleen aluejätepisteiden käyttäjien vuosimaksuun sekä kiinteistöittäisessä jätehuoltopalvelussa sekajätteen keräysvälineen tyhjennyshintaan.

Jätemaksun perusmaksuosuuteen ei esitetä muutoksia vuoden 2026 jätetaksaan. Perusmaksuosuudeksi esitetään vakinaiselle asuinkiinteistölle/huoneistolle 23,97 euroa/vuosi (alv 0 %) ja vapaa-ajan asunnolle 12,68 euroa/vuosi (alv 0 %). Samoin kuin vuonna 2025, jätemaksun perusmaksuosuudella esitetään katettavaksi tiedotusta ja neuvontaa, kotitalouksien vaarallisten jätteiden jätehuoltoa, jäteasemien ja ekopisteiden hoitoa sekä jätehuoltoviranomaisen toiminnan kustannuksia.

Liitteessä 2 on esitetty jätetaksaesityksen hinnoittelumuutokset verrattuna vuoden 2025 jätetaksaan.

Uusina elementteinä taksaesitykseen on tuotu lavapalvelut kotitalouksille. Voimassa olevan taksan on havaittu olevan puutteellinen tämän osalta. Lavapalvelut ovat vapaaehtoisia kotitalouksille tarjottavia lisäpalveluita. Taksaesitykseen on myös lisätty Vuoreksen Västinginmäen lähikeräysalue. Västinginmäessä noudatetaan samaa hinnoittelua kuin Tampereen ja Kangasalan alueilla sijaitsevalla Ojala-Lamminrahkan lähikeräysalueella. Lähikeräyksen hinnastoon on myös lisätty uusi maksuluokka vapaa-ajan asunnoille. Lisäys on tehty, koska Västinginmäen alueella sijaitsee vakituisten asuntojen ohella myös vapaa-ajan asuntoja, jotka liittyvät lähikeräysjärjestelmän käyttäjiksi. Lähikeräysjärjestelmän käyttäjien vuosimaksuihin ei esitetä muutoksia vuodelle 2026.

Taksaesityksestä on poistettu terveydenhuollon lasin vastaanottopalvelu tarpeettomana. Hyvinvointialueiden jätehuollon järjestäminen on lakimuutoksen seurauksena siirtynyt pois kunnan vastuulta ja siitä syystä edellä mainittu jätehuoltopalvelu ei ole enää tarpeellinen. Taksaesityksessä esitetään myös poistettaviksi palvelut pienille sekajätteen 0,3 ja 0,5 m³:n syväkeräyssäiliöille niiden vähäisen kysynnän vuoksi. Ne esitetään korvattavaksi uudella enintään 0,8 m³:n säiliön tyhjennyshinnalla.

Vuoden 2026 taksaesitykseen on lisäksi tehty pieniä selkeyttäviä tekstitarkennuksia mm. kiinteistökohtaisten lisätöiden osalta. Syväkeräysastioiden pesuun ja turhaan toimitetun astian pois kuljettamiseen liittyen on myös tehty tarkennuksia. Keräysvälineiden täyttöön, sijoittamiseen ja jäteastioiden painoon liittyen on myös tehty pieniä tekstitarkennuksia, johtuen päällekkäisyyksistä kunnallisiin jätehuoltomääräyksiin. Myös kiinteistölle rajatun pääsyajan määritelmää on tarkennettu aiemmasta. Jätekeskuksissa vastaanotettavien painoperusteisten kuormien vastaanottoon liittyviä ehtoja ja raportointivelvollisuutta MaterialPort-järjestelmään on myös tarkennettu aiemmasta.

Jäteastioiden tyhjennysmaksut

Jäteastioiden tyhjennysmaksut koostuvat noudosta, kuljetuksesta ja käsittelystä. Noudon ja kuljetuksen kustannuksiin vaikuttavat kuljetusmatka ja keräysvälinetyyppi. Lisäksi jäteastioiden tyhjennysmaksu sisältää jätehuoltomääräysten mukaisen jäteastian (140l, 240l, 360l, 660l ja 770l).

Alue- ja astiakohtaisia hintaeroja syntyy kilpailutuksen seurauksena eri urakka-alueilla. Kuljetusurakoiden kustannustasomuutokset on laskettu taksaan alue- ja astiakohtaisesti. Kuljetusurakoiden kustannusten muutokset ovat vuonna 2026 hyvin maltillisia tai niitä ei ole lainkaan.

140–660 litran sekajäteastioiden tyhjennyshintoihin esitetään muutoksia kunnasta ja jäteastian koosta riippuen. Kangasalan, Lempäälän, Nokian, Oriveden, Pirkkalan, Tampereen, Ylöjärven, Ikaalisten ja Parkanon sekajäteastioiden tyhjennyshintojen esitetään säilyvän pääosin ennallaan. Tiettyjen astiakokojen osalta esitetään hyvin maltillisia, enintään 0,1 euron (alv 0 %) hinnankorotuksia per astiatyhjennys. Vesilahdella, Hämeenkyrössä, Juupajoella, Pälkäneellä ja Sastamalassa sekajäteastioiden tyhjennyshintojen esitetään säilyvän ennallaan. Virroilla esitetään tyhjennyshinnan säilymistä ennallaan 360 litran astialle sekä enintään 0,25 euron (alv 0 %) korotuksia 140, 240 ja 660 litran astioille per astiatyhjennys astiakoon mukaan. Ruovedellä sekajäteastioiden tyhjennyshintoihin esitetään sekä hintojen alenemista että hintojen säilymistä ennallaan astiakoon mukaan. Kuljetusurakkamuutoksen vuoksi Mänttä-Vilppulaan esitetään enintään 1,27 (alv 0 %) euron hinnankorotusta 140, 240, 660 litran astioille per astiatyhjennys astiakoon mukaan ja 360 litran astian tyhjennyshinnan esitetään säilyvän ennallaan.

Myös syväkeräyssäiliöiden osalta tilanne on koko toimialueella sama. Tyhjennyshintoihin esitetään sekä hintojen laskua että maltillista nousua kunnasta ja astiakoosta riippuen. Astia- ja kuntakohtaiset muutokset ovat nähtävissä liitteenä 5 olevan Pirkanmaan Jätehuollon saatekirjeen taulukoissa.

Vaihtolavasäiliöiden osalta jätetaksassa määrätään ainoastaan vaihtolavasäiliöiden perusmaksu- ja kuljetusosuus. Käsittelymaksuosuus on painoperusteinen, jolloin käsittelymaksu peritään tuotetun jätteen määrän mukaan. Myös vaihtolavasäiliöiden tyhjennyshintoihin esitetään sekä nousua että laskua kunnasta ja astiakoosta riippuen.

140–660 litran biojäteastioiden tyhjennyshintoihin esitetään muutoksia siten, että hinta per tyhjennys laskee enimmillään 2,45 euroa (alv 0 %) ja nousee enimmillään 0,29 euroa kunnasta ja astiakoosta riippuen. Myös biojätteen syväkeräyssäiliöiden tyhjennyshintoihin esitetään sekä hintojen nousua että laskua kiinteistön sijainnin ja astiakoon mukaan.

Astiakohtaiset tyhjennyshinnat kunnittain on esitetty liitteessä 1. Hintojen euromääräiset ja prosentuaaliset muutokset on esitetty liitteenä 5 olevassa Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n saatekirjeessä.

Pakkausjätteiden jätemaksut

Asuinkiinteistöillä kartonkipakkausten pintakeräysastioiden ja enintään 5 m³:n säiliöiden tyhjennyshintoihin esitetään koko toimialueelle enintään 0,69 euron hinnankorotusta per astiatyhjennys kunnasta ja astiakoosta riippuen. Kartonkipakkausten jätepuristimien tyhjennyshintoihin esitetään enintään 30,55 euron hinnankorotusta per tyhjennys kunnan mukaan. Hintojen korottaminen johtuu tuottajien maksamien korvausten muutoksista. Tuottajien maksamat korvaukset on jyvitetty täysimääräisesti asukkaiden jätemaksuihin, ja ne vaikuttavat alentavasti jätemaksuihin. Korvauksia on kuitenkin saatu aiempaa vähemmän ja siitä syystä hintoihin esitetään maltillista korotusta.

Asuinkiinteistöillä pienmetallin keräysastioiden tyhjennyshintoihin esitetään enintään 0,69 euron hinnankorotusta per tyhjennys kunnasta ja astiakoosta riippuen. Muutos johtuu tuottajien maksamien korvausten muutoksesta. Tuottajien maksamien korvausten jyvittäminen asukkaiden jätemaksuihin vaikuttaa alentavasti jätemaksuihin. Korvauksia on kuitenkin saatu aiempaa vähemmän ja siitä syystä hintoihin esitetään maltillista korotusta.

Asuinkiinteistöillä lasipakkausten keräysastioiden tyhjennyshintoihin esitetään enintään 1,01 euron hinnankorotusta ja enintään 3,34 euron hinnanalennusta kunnasta ja astiakoosta riippuen. Hintamuutokset johtuvat kuljetuskustannuksissa tapahtuneista muutoksista. Lasipakkausten keräyksen osalta tuottajilta ei ole saatu korvauksia, joita voitaisiin jyvittää asukkaiden jätemaksuihin.

Asuinkiinteistöillä muovipakkausjätteiden keräysastioiden tyhjennyshintoihin ei esitetä muutoksia. Myöskään muovipakkausten osalta ei ole saatu tuottajilta korvauksia, joita voitaisiin jyvittää asukkaiden jätemaksuihin.

Kunnan hallinto- ja palvelutoiminnan kiinteistöillä erilliskerättävien pakkausjätteiden tyhjennyshinnat säilyvät lähes ennallaan vuoteen 2025 verrattuna. Lasi- ja muovipakkausten tyhjennyshinnat ovat vuonna 2026 asuinkiinteistöjä vastaavat, mutta kartongin ja pienmetallin tyhjennyshinnat ovat hieman korkeammat, johtuen siitä, että pakkaustuottajien maksamia korvauksia voidaan ohjata vain kotitalouksille.

Astiakohtaiset tyhjennyshinnat kunnittain sekä asuinkiinteistöille että kunnan hallinto- ja palvelutoiminnalle on esitetty liitteessä 1. Hintojen euromääräiset ja prosentuaaliset muutokset asuinkiinteistöillä on esitetty liitteessä 2.

Aluejätepisteen käyttäjän vuosimaksut

Aluejätepisteitä käyttäviltä kiinteistöiltä peritään vuotuinen jätemaksu kiinteistön käyttötarkoituksen ja asuinhuoneistojen tai vapaa-ajan asuntojen lukumäärän mukaan.

Aluejätepisteen käyttöön oikeuttava maksu on jokaisessa toimialueen kunnassa samansuuruinen. Maksuluokat ovat vakinaisen asuinkiinteistön/huoneiston maksu, yksin asuvan maksu sekä vapaa-ajan asunnon maksu. Kiinteistöjen vuosimaksut ovat alemmat, jos kiinteistön haltija kompostoi biojätteensä ja on tehnyt siitä ilmoituksen jätehuoltoviranomaiselle, tai kiinteistölle on järjestetty biojätteen erilliskeräys.

Aluejätepisteiden käyttäjien vuosimaksuun ei esitetä muutoksia vuodelle 2026.

Lisätöistä perittävät maksut

Jätehuoltopalveluihin liittyvistä lisätöistä perittäviin maksuihin esitetään pieniä euromääräisiä korotuksia sekä hinnanalennuksia lähes kaikkien lisätyöluokkien osalta. Muutoksia perustellaan yleiskustannusten nousun mukaisilla indeksikorotuksilla sekä urakkakustannusten muutoksilla.

Pientuojien maksut

Jäteasemilla ja jätekeskuksissa vastaanotettaviin kotitalouksien pientuojamaksuihin esitetään maltillisia muutoksia. Puujätekuormien vastaanottohintoihin esitetään enintään 3,98 euron hinnankorotusta kuorman koon mukaan. Muutosta perustellaan käsittelykustannusten muutoksilla. Kyllästetyn puun vastaanottohintaan puolestaan esitetään muutosta siten, että jatkossa pientuojille on tarjolla uusi aiempaa edullisempi 0,5 m3:n maksuluokka, aiemman 1 m3:n sijaan. Isommalle, enintään 2 m3 kuormalle esitetään puolestaan 35,86 euron hinnankorotusta. Muutosta perustellaan sillä, että kyllästetyn puun vastaanotto on jo vuosia ollut alikatteista toimintaa. Esitetyllä muutoksella pyritään siihen, että jatkossa kyllästetyn puun vastaanotto ja jatkokäsittely on kustannusvastaavaa toimintaa ja siten myös jätelain 78 §:n mukaista.

Sekajätekuormien, maa-aineksen sekä betoni- ja tiilijätteen pientuojamaksuihin ei esitetä muutoksia.

Vuoden 2025 tapaan jäteasemilla ja jätekeskuksissa otetaan maksutta erikseen lajiteltuna vastaan kotitalouksien materiaalina hyötykäyttöön kelpaavaa jätettä kuten paperia, pahvia, kartonkia, metallia ja lasipakkauksia. Veloituksetta otetaan vastaan myös kotitalouksien sähkö- ja elektroniikkalaitteita ja kotitalouksien vaarallisia jätteitä, lukuun ottamatta yli 200 litran eriä öljyjä tai muita nesteitä. Lisäksi jätekeskuksissa otetaan veloituksetta vastaan erikseen lajiteltuna maatuvaa puutarhajätettä ja omenoita enintään 2 m3:n eriä sekä risuja, oksia ja pieniä puunrunkoja enintään 4 m3:n eriä.

Kotitalouksien painoperusteisten jätemaksujen maksuperusteet (euroa/tonni) yli 4 m3 kuormien osalta on esitetty 54 §:ssä. Painoperusteisiin maksuihin esitetään hinnankorotusta kyllästetyn puun osalta 27,13 euroa/tonni. Muutosta perustellaan kyllästetyn puun vastaanoton ja jatkokäsittelyn kustannusvastaavuudella. Muilta osin painoperusteisiin jätemaksuihin ei esitetä muutoksia.

Repsikka-noutopalvelun maksuperusteet on esitetty 55 §:ssä. Vuoden 2026 taksaesitykseen Repsikka-noutopalvelulle esitetään yleiseen kustannustason nousuun sekä urakkakustannusten muutokseen perustuvia maltillisia korotuksia sekä hinnanalennuksia työlajin mukaan.

Jätetaksan ohjaavuus etusijajärjestyksen mukaiseen jätehuoltoon

Jätetaksalla pyritään jätelain 78 §:n mukaisesti kannustamaan etusijajärjestyksen mukaiseen jätehuoltoon. Tämä tarkoittaa sitä, että eri jätelajien jätehuollosta perittäviä maksuja voidaan porrastaa niin, että kierrätettävistä jätteistä peritään suhteessa pienempää maksua kuin energiana hyödynnettävistä jätteistä. Jätemaksujen on kuitenkin kokonaisuudessaan katettava jätteen tuottajien aiheuttamat kustannukset.

Biojätehuollon kustannuksia esitetään edelleen tuettavaksi jätetaksassa. Biojätehuollon tuki sisällytetään täysimääräisesti sekajätteen käsittelyhintaan.

Myös aluejätepisteen käyttäjien hintaohjausta jatketaan biojätteen lajittelun tukemiseksi esittämällä taksaan edullisempaa vuosimaksua niille asiakkaille, jotka lajittelevat biojätteensä erilleen sekajätteestä.

Vuonna 2025 sekajätteen käsittelymaksu on ollut 125,00 euroa/tonni. Sekajätteen käsittelymaksuksi vuodelle 2026 ei esitetä muutosta.

Toimivalta: Hallintosääntö 23 §

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö, Anu.Toppila@tampere.fi

Jätetaksaesitys 1.1.2026 alkaen asetetaan julkisesti nähtäville 29.10 – 27.11.2025 toimialueen kuntien ilmoitustauluille julkiseen tietoverkkoon.

Asianosaisille varataan mahdollisuus lausua mielipiteensä asiasta 27.11.2025 mennessä.

Toimialueen kunnilta pyydetään lausuntoa jätetaksaesityksestä 27.11.2025 mennessä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Suoniemi Jani, Jätehuoltosuunnittelija

Valmistelijan yhteystiedot

Jätehuoltosuunnittelija Jani Suoniemi, puh. 040 596 4737, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Jätetaksan valmistelu

Jätehuoltolautakunta käsitteli kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksaesitystä 22.10.2025 (§ 51) ja päätti asettaa sen julkisesti nähtäville 29.10.-27.11.2025. Lisäksi asianosaisille varattiin mahdollisuus jättää mielipiteitä taksaesityksestä. Toimialueen kunnilta pyydettiin myös lausuntoja asiasta.

Jätetaksaesitys oli julkisesti nähtävillä toimialueen kuntien ilmoitustauluilla julkisissa tietoverkoissa sekä alueellisen jätehuoltolautakunnan internetsivuilla.

Asian vireilläolosta on tiedotettu julkisen kuulutuksen, paikallislehdissä julkaistun lehti-ilmoituksen ja tiedotteen avulla.

Jätetaksaesityksestä jätetyt lausunnot

Esityslistan valmistumiseen mennessä lausuntonsa ovat jättäneet seuraavat kunnat (liite 2)

  • Ikaalisten kaupunginhallitus
  • Lempäälän kunnan yhdyskuntalautakunta
  • Kangasalan kaupungin elinympäristölautakunta
  • Oriveden kaupungin tekninen lautakunta
  • Pirkkalan kunnanhallitus
  • Nokian kaupunginhallitus
  • Sastamalan kaupungin tekninen lautakunta
  • Vesilahden kunnan rakennus- ja ympäristölautakunta
  • Ylöjärven kaupungin tekninen lautakunta
  • Virtain kaupungin teknisten palveluiden lautakunta
  • Pälkäneen kunnan tekninen lautakunta.

 

Hämeenkyrön kunnan lausunto saapui myöhässä. Heillä ei ole huomautettavaa taksaesityksestä.

Vesilahden, Pälkäneen ja Ylöjärven kuntia lukuun ottamatta toimialueen kunnilla ei ollut lausuttavaa tai huomautettavaa taksaesityksestä.

Ylöjärven kaupungin lausunnon mukaan muutokset ovat pieniä ja osaan jätemaksuja ei ole esitetty korotuksia ollenkaan. Erityisesti kotitalouksien risujen, oksien, runkojen ja maatuvan puutarhajätteen maksutonta vastaanottoa pidetään edelleen hyvänä asiana muun kotitalouksien toimittaman hyötykäyttöön kelpaavan jätteen ohella.

Pälkäneen kunnan teknisen lautakunnan lausunnon mukaan jätehuollon tulisi hinnan muodostuksen lisäksi huomioida ympäristöasiat hinnoittelussa. Lautakunta pitää suunniteltua kyllästetyn puun enintään 2 kuutiometrin kuorman vastaanottomaksun 160 prosentin korotusesitystä vuodelle 2026 suurena. Lautakunnan mukaan näin suuri hinnannousu voi johtaa siihen, että asukkaat eivät toimita kestopuuta asianmukaisesti kierrätykseen, vaan se päätyy luvattomasti luontoon tai poltettavaksi. Tämä aiheuttaisi merkittäviä ympäristöriskejä, sillä kyllästetty puu sisältää haitallisia kemikaaleja, jotka voivat saastuttaa maaperää ja vesistöjä. Lautakunnan näkemyksen mukaan hinnankorotusten tulee olla maltillisia ja perustua todellisten kustannusten lisäksi ympäristönvaikutusten arviointiin, jotta kierrätysvelvoitteet voidaan toteuttaa ilman, että ne heikentävät asukkaiden motivaatiota toimia oikein. Pälkäneen tekninen lautakunta esittää edellä kirjattu keskustelu perustelunaan, että jätehuoltolautakunta arvioi uudelleen korotuksen suuruuden kyllästetyn puun osalta ja pohtii, voidaanko pienkuormat tuoda jatkossa ilman kustannuksia. Muilta osin lautakunnalla ei ole lausuttavaa kuntavastuullisten jätehuoltopalveluiden jätetaksaesityksestä.

Vesilahden kunnan rakennus-​ ja ympäristölautakunta pitää esitettyjä muutoksia maltillisina,​ pois lukien kyllästetyn puun jätemaksu. Lautakunta ehdottaa jätemaksun merkittävää alentamista tai poistamista. Lautakunta haluaa rinnastaa kyseisen jakeen muihin maksuttomiin vaarallisiin jätteisiin. Etusijajärjestyksen mukaiseen jätehuoltoon kannustaminen hintaohjauksen avulla nähdään hyvänä ohjauskeinona. Etenkin biojätteen osuus kerättävän sekajätteen sisällöstä on yhä suuri,​ joten biojätteen lajitteluun ohjaaminen hinnalla on hyvä keino etenkin alle 10 000 asukkaan taajamissa,​ joissa muutoin kyseistä erilliskeräysvelvoitetta ei ole (pl. vähintään 5 huoneiston kiinteistöt). Vesilahden lausunnossa nostetaan lisäksi esille, että jätetaksassa maanpäällisiä biojäteastiakokoja on saatavilla 660 litraan saakka. Vesilahden lausunnon mukaan 660 litrainen biojäteastia täyttyy helposti jätehuoltomääräysten vastaisesti yli 60 kg painavaksi,​ joten kyseisen astiakoon käytännöllisyys on kyseenalaista.

Jätehuoltolautakunta toteaa vastineessaan, että jäteyhtiöstä saadun tiedon mukaan kyllästettyä puuta otetaan jäteasemilla ja jätekeskuksissa vastaan pääosin pienissä, alle 0,5 kuutiometrin erissä. Asiakaspalautteen perusteella vuoden 2026 taksaesitykseen on täten tuotu uusi aiempaa edullisempi 0,5 kuutiometrin maksuluokka, aiemman 1 kuutiometrin maksuluokan sijaan. Pälkäneen ja Vesilahden kuntien esille nostama enintään 2 kuutiometrin kuorman vastaanottomaksun korotusesitys perustuu kyllästetyn puun vastaanoton ja jatkokäsittelyn kustannusten muutokseen. Vastaanottomaksun korotusesitys edellä mainitulle maksuluokalle on asetettu taksaesitykseen kustannusvastaavasti jätelain mukaisesti. Jätehuoltolautakunta huomioi Pälkäneen ja Vesilahden kuntien esille nostaman huolen ja keskustelee jäteyhtiön kanssa siitä, voidaanko kyllästetty puu ottaa jatkossa vastaan veloituksetta. Kyllästetty puu luokitellaan vaaralliseksi jätteeksi ja asia pyritään huomioimaan vuoden 2027 jätetaksaesitystä valmisteltaessa. Jätehuoltolautakunta toteaa lisäksi Vesilahden kunnalle 660 litran biojäteastioihin liittyen, että jäteyhtiöstä saadun tiedon mukaan 660 litran biojäteastioita on toimialueella käytössä hyvin vähän, mm. Vesilahdessa ei lainkaan. Käytännön kokemusten mukaan 660 litran biojäteastioiden täyttymisestä liian painaviksi ja siten jätehuoltomääräysten vastaisiksi, ei ole havaintoja.   

Jätetaksaesityksestä jätetyt mielipiteet

Jätetaksaesityksestä ei jätetty mielipiteitä.

Lausuntojen perusteella tehdyt muutokset taksaesitykseen

Asiasta jätettyjen lausuntojen perusteella ei esitetä muutoksia jätetaksaan.

Maksumuistutukset ja jätetaksan voimaantulo

Jätetaksa hyväksytään ilman arvonlisäveroa. Jätetaksassa esitetään informatiivisuuden vuoksi kuitenkin myös arvonlisäverollinen yksikköhinta pyöristettynä likiarvona.

Jätelaki säätelee jätemaksuja koskevien maksumuistutusten käsittelyä. Jätehuoltoviranomainen voi jätelain 81 §:n mukaisesti kohtuullistaa jätemaksua, mikäli taksan mukaista maksua on pidettävä kohtuuttoman suurena tai pienenä. Maksuvelvollisella on oikeus tehdä 14 päivän kuluessa jätelaskun saamisesta kirjallinen muistutus asiasta kunnan jätehuoltoviranomaiselle.

Jätetaksaa esitetään astuvaksi voimaan, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta. Taksa on voimassa toistaiseksi, kunnes eri päätöksellä toisin määrätään.

Toimivalta: Hallintosäännön 23 §:n mukaan alueellisen jätehuoltolautakunnan tehtävänä on toimia jätelain mukaisena yhteistoiminta-alueen kuntien jätehuoltoviranomaisena, jonka tehtävänä on päättää jätelaissa säädetyistä viranomaistehtävistä.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö

Liitteenä 1 oleva kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksa hyväksytään käyttöönotettavaksi toimialueen kunnissa.

Jätetaksa tulee voimaan 1.1.2026 mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

Alueellisen jätehuoltolautakunnan 12.12.2024 § 56 hyväksymä jätetaksa kumotaan.

Tiedoksi

Toimialueen kunnat, Pirkanmaan Jätehuolto Oy, Kuulutus, Jonna Wahlroos.