Alueellinen jätehuoltolautakunta, kokous 17.12.2025

§ 64 Lietetaksa 1.1.2026 alkaen 

TRE:5011/02.04.03/2025

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Suoniemi Jani, Jätehuoltosuunnittelija, jani.suoniemi@tampere.fi

Perustelut

Yleistä kuntavastuullisen saostus- ja umpisäiliölietteen jätehuoltopalvelujen taksasta

Saostus- ja umpisäiliölietteet ovat jätelain (646/2011) mukaista jätettä. Kunnan on järjestettävä Jätelain 32 §:n 1 momentin 1–3 kohdassa tarkoitetussa toiminnassa syntyvän saostus- ja umpisäiliölietteen jätehuolto. Kunnan on lisäksi järjestettävä kunnan hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyvän saostus- ja umpisäiliölietteen jätehuolto sekä liikehuoneistoissa syntyvän saostus- ja umpisäiliölietteen jätehuolto, jos se kerätään yhdessä asumisessa tai kuntien hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyvän saostus- ja umpisäiliölietteen kanssa.

Alueellisen jätehuoltolautakunnan toimialueella on käytössä kunnan järjestämä lietteenkuljetus. Poikkeuksena on Nokian kaupunki, jossa saostus- ja umpisäiliölietteiden kiinteistöittäinen kuljetus järjestetään kiinteistön haltijan järjestämänä.

Jätehuoltolautakunta päättää kuntavastuullisen saostus- ja umpisäiliölietteen jätehuoltopalvelujen taksassa lietteen kuljetus- ja käsittelymaksuista siltä osin kuin ne kuuluvat kunnan jätehuoltojärjestelmään. Tämä taksaesitys koskee jätehuoltolautakunnan toimialueen kaikkia kuntia, pois lukien Nokian kaupungin alueen lietteen kuljetus- ja lisätyöhinnat, joista päättää kukin kuljettaja itse.

Jätelain vaatimukset jätetaksalle

Jätelain 78 §:n mukaan kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan sille tehtävän hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Maksuilla katetaan kaikki kustannukset, joita aiheutuu lakisääteisen kuntavastuullisen jätehuollon toteuttamisesta (esim. tyhjennys, kuljetus, käsittely ja hyötykäyttö, neuvonta, tiedotus ja valistus, jätehuollon kehittäminen ja investointeihin varautuminen). Maksuilla katetaan myös lakisääteisten jätehuollon viranomaistehtävien hoitaminen.

Jätelain luvussa 9 säädetään jätemaksun ja sen perustana olevan jätetaksan laadinnasta. Jätetaksa on asiakirja, joka sisältää luettelon käytössä olevista jätemaksuista ja niiden laskentaperusteista yksikköhintoineen. Kunnassa on oltava voimassa oleva jätetaksa, jotta julkisoikeudellista jätemaksua voidaan periä. Jätetaksan mukaisten maksujen on vastattava kunnan tarjoamaa jätehuollon palvelutasoa ja mahdollisuuksien mukaan kannustettava jätteen määrän ja haitallisuuden vähentämiseen sekä etusijajärjestyksen mukaiseen jätehuoltoon.

Saostus- ja umpisäiliölietteiden taksa päätetään ilman arvonlisäveroa. Esityksessä jätetaksaksi yksikköhinnoille esitetään myös arvonlisäverollinen yksikköhinta pyöristettynä likiarvona.

Saostus- ja umpisäiliölietteiden taksan valmistelu ja päätöksenteko

Saostus- ja umpisäiliölietteiden jätetaksan valmistelua varten kunnallinen jäteyhtiö, Pirkanmaan Jätehuolto Oy, on tehnyt laskelmat saostus- ja umpisäiliölietteen eri jätehuoltopalvelujen kustannuksista ja niiden perusteista. Pirkanmaan Jätehuolto Oy on toimittanut 22.9.2025 jätehuoltolautakunnalle 1.1.2026 voimaan tulevan saostus- ja umpisäiliölietteiden jätetaksan valmisteluaineiston.

Käsittelyssä on nyt esitys saostus- ja umpisäiliölietteiden jätemaksutaksaksi 1.1.2026 alkaen (liite 1). Jätetaksaa esitetään astuvaksi voimaan, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta.

Kuntalaisille ja muille asianosaisille on varattava vaikutusmahdollisuus asiaan ennen jätetaksan hyväksymistä. Vaikutusmahdollisuuksien varaamisen ja mahdollisten muutosten jälkeen taksa tuodaan hyväksyttäväksi jätehuoltolautakunnalle.

Jätehuoltolautakunta voi jätelain sallimissa puitteissa määritellä maksupolitiikan ja maksujen nimikkeet, kohteet ja suuruuden. Lautakunta ei voi kuitenkaan hyväksyä laillisesti taksaa, jolla ei katettaisi kunnallisen jäteyhtiön toimintaa jätelain mukaisesti.

Jätehuoltolautakunnan alaisuudessa toimiva viranhaltija määrää jätemaksut maksuunpantavaksi jätetaksan mukaisesti. Jätemaksut suoritetaan jäteyhtiölle, joka toimii jätehuoltolautakunnan lukuun hoitaen laskutuksen ja maksukertymien seurannan.

Jätetaksan rakenne

Jätemaksu koostuu lietteen kuljetuksesta, lietteen käsittelystä ja mahdollisista kiinteistökohtaisista lisämaksuista. Kuljetusmaksu sisältää keräysvälineen lietesäiliön tyhjennyksen ja lietteen kuljetuksen vastaanottopaikalle. Kuljetusmaksu määräytyy tyhjennetyn lietetilavuuden perusteella.

Käsittelymaksu määräytyy tilavuusperusteisesti. Tilavuus laskutetaan poiskuljetettuna saostus- ja umpisäiliölietemääränä 0,5 kuutiometrin tarkkuudella. Käsittelymaksu määräytyy kiinteistön sijaintikunnan jätevedenpuhdistamon tai jätehuoltoviranomaisen hyväksymän muun vastaanottopaikan vastaanottohinnoittelun perusteella. Pirkkalan osalta noudatetaan Tampereen Veden vastaanottohintaa, Vesilahden osalta Lempäälän Veden vastaanottohintaa ja Juupajoen osalta Oriveden jätevedenpuhdistamon vastaanottohintaa.

Saostus- ja umpisäiliölietteiden kuljetusmaksut

Pienempien enintään 6 m3:n lietesäiliöiden kuljetusmaksuihin esitetään 2,91–10,91 euron (alv 0 %) hinnankorotusta ja vastaavasti suurempien yli 6 m3:n lietesäiliöiden kuljetusmaksuihin esitetään 2,13–8,01 euron hinnankorotusta tyhjennystavan mukaan (liite 5). Korotusesitykset johtuvat siitä, että saostus- ja umpisäiliölietteen kuljetuskustannukset ovat nousseet yleisen kustannusinflaation sekä urakkasopimusten mukaisten kuljetusindeksien vuoksi. Korotusesitykset on laadittu taksaesitykseen kustannusvastaavasti per kaivoluokka.

Esitetty muutos vaikuttaisi lietesäiliöiden tyhjennyshintaan siten, että esimerkiksi säännöllisessä tyhjennyksessä olevan 0–6 m3:n säiliön kuljetushinta nousisi 2,91 euroa (alv 0 %). Vuonna 2025 vastaava kuljetusmaksu on ollut 118,45 euroa. Yli 6 m3:n säiliön kuljetushinta nousisi vastaavasti 2,13 euroa. Vuonna 2025 vastaava kuljetusmaksu on ollut 142,55 euroa. Säännöllisessä tyhjennyksessä olevan enintään 6 m3:n säiliön kuljetushinnaksi muodostuisi esityksen mukaan 121,36 euroa ja yli 6 m3:n säiliölle 144,68 euroa.

Kuljetusmaksu sisältää kohteen keräysvälineen lietesäiliön tyhjennyksen ja lietteen kuljetuksen purkupaikalle. Kuten vuoden 2025 jätetaksassa, myös ensi vuoden taksaesityksessä perushintaiseen tyhjennykseen sisältyy kiinteistöllä sijaitsevien kaivojen tyhjennys ja kuljetus jatkokäsittelyyn. Kiinteistöllä sijaitsevien kaivojen enimmäismäärää ei ole rajoitettu ja kuormauspaikan etäisyys keräysvälineestä on määritelty enintään 30 metriksi vuoden 2025 taksan mukaisesti. Kuljetusmaksuihin sisältyy myös yleiskuluja, joilla katetaan kuljetusten tilaaminen ym. hallinnointi lietejätehuoltoon liittyen.

Kiinteistökohtaiset lisätyöt

Kiinteistökohtaisia lisätöitä ei ole sisällytetty tyhjennyshintaan, koska ne eivät koske kaikkia kiinteistöjä. Kiinteistökohtaisiin lisätöihin esitettävät hinnankorotukset perustuvat urakkasopimuksen mukaiseen indeksin tarkastukseen. Kiinteistökohtaisiin lisätöihin esitetään enintään 2,90 euron (alv 0 %) hinnankorotuksia työlajin mukaan (liite 5).

Muutokset, keskeytykset ja peruutukset

Taksan pykälää 3 esitetään täydennettäväksi siten, että siihen lisätään peruutusehdot. Muutosta perustellaan sillä, että viime hetkellä tehdyistä säiliön tyhjennyksen perumisista aiheutuu ylimääräisiä kustannuksia, jotka jäävät muiden maksettaviksi. Tämän vuoksi taksaan esitetään lisättäväksi, että liian myöhäisestä peruutuksesta seuraa taksan mukainen hukkakäyntimaksu. Peruutusmaksua ei kuitenkaan peritä, jos tyhjennys peruuntuu kiinteistön haltijasta riippumattomasta syystä, esimerkiksi kiinteistölle johtavan yleisen tien tilapäisestä painorajoituksesta, esteestä yleisellä tiellä tai muusta vastaavasta syystä.

Muut muutokset

Kiinteistökohtaisiin lisätöihin kuuluvan tuntityön määritelmää esitetään tarkennettavaksi siten, että tuntihinta laskutetaan alkavan 15 minuutin erissä kaluston ja/tai apumiehen siirtymä tyhjennyskohteeseen mukaan lukien. Muutosta perustellaan sillä, että aiempi kirjaus tuntityön määritelmästä on ollut asiakkaille epäselvä.

Saostus- ja umpisäiliölietteiden käsittelymaksut

Vuoden 2026 taksaehdotuksessa esitetyt lietteen käsittelykustannukset ovat kuntien vesilaitosten vastaanottohintojen mukaisia. Puhdistamoiden vastaanottohintojen muuttuessa taksassa asetetut käsittelyhinnat muuttuvat vastaavasti. Niiden vaikutus otetaan huomioon vastaanottohintojen voimaantulopäivästä lukien.

Toimivalta: Hallintosääntö 23 §

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö, Anu.Toppila@tampere.fi

Esitys saostus- ja umpisäiliölietteen jätetaksaksi 1.1.2026 alkaen asetetaan julkisesti nähtäville 29.10 - 27.11.2025 toimialueen kuntien ilmoitustauluille julkiseen tietoverkkoon.

Asianosaisille varataan mahdollisuus lausua mielipiteensä asiasta 27.11.2025 mennessä.

Toimialueen kunnilta pyydetään lausuntoa saostus- ja umpisäiliölietteen jätetaksaesityksestä 27.11.2025 mennessä.

Toimialueen kuntien vesilaitoksia pyydetään 27.11.2025 mennessä ilmoittamaan vuoden 2026 lietteen vastaanottohinnat jätevedenpuhdistamoilla.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Suoniemi Jani, Jätehuoltosuunnittelija

Valmistelijan yhteystiedot

Jätehuoltosuunnittelija Jani Suoniemi, puh. 040 596 4737, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Saostus- ja umpisäiliölietteen taksan valmistelu

Jätehuoltolautakunta käsitteli kunnan vastuulle kuuluvan saostus- ja umpisäiliölietteen jätetaksaesitystä 22.10.2025 (§ 53) ja päätti asettaa sen julkisesti nähtäville 29.10. -27.11.2025. Lisäksi asianosaisille varattiin mahdollisuus jättää mielipiteitä taksaesityksestä. Toimialueen kunnilta pyydettiin myös lausuntoja asiasta.

Jätetaksaesitys oli julkisesti nähtävillä toimialueen kuntien ilmoitustauluilla julkisissa tietoverkoissa sekä alueellisen jätehuoltolautakunnan internetsivuilla. Asian vireilläolosta on tiedotettu julkisen kuulutuksen, paikallislehdissä julkaistun lehti-ilmoituksen ja tiedotteen avulla.

Jätetaksaesityksestä jätetyt lausunnot

Esityslistan valmistumiseen mennessä seuraavat kunnat ovat jättäneet lausuntonsa asiaan (liite 2):

  • Ikaalisten kaupunginhallitus
  • Lempäälän kunnan yhdyskuntalautakunta
  • Kangasalan kaupungin elinympäristölautakunta
  • Oriveden kaupungin tekninen lautakunta
  • Nokian kaupunginhallitus
  • Pirkkalan kunnanhallitus
  • Sastamalan kaupungin tekninen lautakunta
  • Vesilahden kunnan rakennus- ja ympäristölautakunta
  • Virtain kaupungin teknisten palveluiden lautakunta
  • Ylöjärven kaupungin tekninen lautakunta.

 

Vesilahden kuntaa lukuun ottamatta toimialueen kunnilla ei ollut lausuttavaa tai huomautettavaa taksaesityksestä.

Vesilahden kunta tuo lausunnossaan esille, että esitettävät hintakorotukset ovat melko maltillisia. Tiettyjen lisätöiden kustannuksia voisi tarkastella uudelleen,​ esimerkiksi hukkakäyntimaksuun ei ole tehty korotuksia. Säännöllisen tyhjennyksen piirissä olevien kiinteistöjen tyhjennyshintojen tulisi säilyä edullisina ja niihin tulisi kohdistaa vähiten korotuspainetta,​ kuten onkin esitetty. Peruutusehtojen lisääminen taksaan on kannatettavaa. Peruutusehdoista tulee tiedottaa asiakkaita riittävän selkeästi.

Jätehuoltolautakunta kiittää Vesilahden kuntaa lausunnosta ja toteaa, että esitetyt hintamuutokset on viety taksaesitykseen kustannusvastaavasti. Jätehuoltolautakunta toteaa lisäksi, että asiakkaiden tiedottaminen muutoksista on huomionarvoinen asia ja lautakunta välittää Vesilahden kunnan esiin nostaman huolen Pirkanmaan Jätehuolto Oy:lle, jonka vastuulla on asiakkaiden tiedottaminen muutoksista.

Saostus- ja umpisäiliölietteen jätetaksaesityksestä jätetyt mielipiteet

Saostus- ja umpisäiliölietteen jätetaksaesityksestä ei jätetty mielipiteitä.

Lausuntojen perusteella tehdyt muutokset taksaesitykseen

Asiasta jätettyjen lausuntojen perusteella ei esitetä muutoksia jätetaksaan.

Toimialueen kuntien vesilaitosten lietteen vastaanottohinnat

Jätehuoltolautakunta on 27.11.2025 mennessä pyytänyt toimialueensa kuntia ilmoittamaan saostus- ja umpisäiliölietteen vastaanottohinnat vuodelle 2026. Jätehuoltolautakunta hyväksyy kuntien ilmoittamat lietteen vastaanottohinnat jätetaksaan sellaisenaan muuttamatta niitä. Toimialueen kunnista Hämeenkyrö, Ikaalinen, Kangasala, Lempäälä, Mänttä-Vilppula, Nokia, Pirkkala, Ruovesi, Tampere, Vesilahti, Virrat ja Ylöjärvi ovat ilmoittaneet vastaanottohintojen korotuksista vuodelle 2026. Muiden kuntien osalta ei ole esitetty hintamuutoksia. Ilmoitetut hintamuutokset on päivitetty jätetaksan käsittelyhintoihin.

Maksumuistutukset sekä taksan voimaantulo

Jätetaksa hyväksytään ilman arvonlisäveroa. Jätetaksassa esitetään informatiivisuuden vuoksi kuitenkin myös arvonlisäverollinen yksikköhinta pyöristettynä likiarvona.

Jätelaki säätelee jätemaksuja koskevien maksumuistutusten käsittelyä. Maksuvelvollisella on oikeus tehdä 14 päivän kuluessa jätelaskun saamisesta kirjallinen muistutus asiasta kunnan jätehuoltoviranomaiselle. Jätehuoltoviranomainen voi jätelain 81 §:n mukaisesti kohtuullistaa jätemaksua, mikäli taksan mukaista maksua on pidettävä kohtuuttoman suurena tai pienenä.

Saostus- ja umpisäiliölietteen taksaa esitetään astuvaksi voimaan 1.1.2026, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta. Taksa on voimassa toistaiseksi, kunnes eri päätöksellä toisin määrätään.

Toimivalta: Hallintosäännön 23 §:n mukaan alueellisen jätehuoltolautakunnan tehtävänä on toimia jätelain mukaisena yhteistoiminta-alueen kuntien jätehuoltoviranomaisena, jonka tehtävänä on päättää jätelaissa säädetyistä viranomaistehtävistä.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö

Liitteenä 1 oleva lietetaksa hyväksytään käyttöönotettavaksi toimialueen kunnissa.

Taksa tulee voimaan 1.1.2026 mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

Alueellisen jätehuoltolautakunnan 12.12.2024 § 58 hyväksymä lietetaksa kumotaan.

Nokian kaupungin alueella taksa koskee vain kuntavastuullisten saostus- ja umpisäiliölietteiden käsittelyhintoja.

Tiedoksi

Toimialueen kunnat, toimialueen vesilaitokset, kuulutus, Pirkanmaan Jätehuolto Oy, Jonna Wahlroos